آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه دسر زعفرانی (پاناکوتای زعفرانی)؛ دسر شیک مجلسی

دسر زعفرانی را میتوان از دسته انواع دسرهای مورد علاقه‌ی ایرانی‌ها به شمار آورد. یه نوع دسر خیلی خوشمزه و آسان که مواد زیادی نمیخواد و راحت و سریع و بی دردسر آماده میشه! این دسر مزه بستنی زعفرانی داره و براتون طعم نوستالژی و خاطره انگیز بستنی‌های زعفرانی رو زنده میکنه! اگر شما هم طعم زعفران و گلاب رو دوست دارید و میخواهید یه دسر خوشمزه و آسان رو به راحتی تهیه کنید پس با ما همراه باشید با طرز تهیه این دسر زعفرانیِ خوشمزه و خوش رنگ! 

مواد لازم جهت تهیه دسر زعفرانی:
شیر ۴ پیمانه
شکر ۳/۴ پیمانه 
خامه صبحانه ۲۰۰ گرم
پودر ژلاتین ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری
گلاب ۱/۳ پیمانه
آب نصف پیمانه 

مواد لازم دسر زعفرانی

۱- ابتدا پودر ژلاتین را در کاسه ای بریزید و نصف پیمانه آب را به آن اضافه کنید. با هم کمی مخلوط کنید تا حالت اسفنجی پیداکند.

اضافه کردن پودر ژلاتین به مواد دسر زعفرانی

۲- مخلوط آب و ژلاتین را کنار بگذارید تا کاملا با هم ترکیب شوند و ذرات ژلاتین در آب حل شود. شیر را در ظرف یا قابلمه مناسبی بریزید.

ریختن شیر در مواد لازم دسر زعفرانی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- شکر را به شیر اضافه کنید و کمی با هم مخلوط کنید و هم بزنید. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا زمانی که شکر در شیر حل شود. در مرحله ی بعد محلول زعفران را به شیر و شکر اضافه کنید. میزان زعفران را می‌توانید بیشتر هم در نظر بگیرید.

    اضافه کردن زعفران به مواد دسر زعفرانی

    ۴- سپس مخلوط آب و ژلاتین را به شیر و شکر و زعفران اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و مخلوط کنید تا ذرات ژلاتین کاملا در شیر حل شود. خامه صبحانه را به سایر مواد اضافه کنید. دقت کنید که خامه نباید بجوشد.

    اضافه کردن خامه به مواد دسر زعفرانی

    ۵- در این مرحله قابلمه را از روی حرارت بردارید و در نهایت گلاب را به سایر مواد اضافه کنید. قالب مناسبی را برای دسر در نظر بگیرید. اگر از قالب های تک نفره سیلیکونی استفاده میکنید بهتر است قالب را روی یک سینی مناسب قراردهید و بعد مواد دسر زعفرانی را داخل قالب های مورد نظر بریزید.

    ریختن دسر زعفرانی در قالب

    ۶- با قاشق یا ملاقه قالب را پر کنید. به این صورت به راحتی میتوانید سینی را حرکت دهید و نگران جابجایی قالب نباشید. برای حداقل ۵ ساعت قالب را در یخچال قرار دهید واجازه دهید تا دسر کاملا ببندد و قالب بگیرد. بعد از این مدت و زمانی که دسر کاملا بست و شکل گرفت، قالب را از یخچال خارج کنید. داخل سینی ای که قالب را قرار دادید تا جایی که جا دارد آب ولرم بریزید. و یک تا دو دقیقه اجازه دهید تا تا اینکار باعث شود دسر از دیواره های قالب به راحتی جدا شود. لبه های دسر را توسط یک کارد تمیز از دیواره های قالب جدا کنید.

    ریختن دسر زعفرانی در قالب

    ۷- در نهایت دسر را به آرامی روی ظرف یا بشقاب مناسبی برگردانید و با پسته، برگهای گل محمدی و به هر شکلی دوست دارید تزیین کنید. 

    دسر زعفرانی خوشمزه

    دسر زعفرانی خوش رنگ و خوشمزه آماده است! به همین سادگی یک دسر راحت و خوشمزه رو میتوانید تهیه کنید.

    نکات دسر زعفرانی:

    • اگر دسر را شیرین تر دوست دارید. میزان شکر این دسر بهتر است بیشتر در نظر بگیرید مثلا یک پیمانه تا یک و یک چهارم پیمانه! بیشتر از این مقدار دسر را خیلی شیرین خواهد کرد! 
    • میتوانید از خامه قنادی به جای خامه صبحانه استفاده کنید در این صورت دسر بافت لطیف تری خواهد داشت . اما دقت کنید چون خامه قنادی شیرین شده است، میزان شکر زیادی در دسر استفاده نکنید! 
    • از هر نوع قالبی برای تهیه این دسر میتوانید استفاده کنید.
    • در قالب های تک نفره یا قالب بزرگ‌تر درست کنید.
    • حتی میتوانید دسر را برای مهمانی ها در لیوان تهیه و سرو کنید. که جابجایی آن آسان تر است و در آن صورت دیگر نگرانی بابت خارج کردن دسر از قالب ندارید. 
    • اگر از قالب های بزرگتر استفاده می‌کنید بعد از تهیه دسر و بستن آن، پشت قالب را چند دقیقه زیر شیر آب بگیرید تا دسر راحت‌تر از قالب جدا شود. سپس با چاقو لبه های دسر را از قالب جدا کنید و دسر را روی ظرف دلخواه به آرامی برگردانید. 
    • همانطور که اشاره شد اگر از هر نوع قالب سیلیکونی‌ای برای دسر استفاده کردید حتما قالب را ابتدا روی سینی قرار دهید در غیر این صورت امکان جابجایی قالب وجود ندارد و چون قالب نرم و انعطاف پذیر است کار حمل و جا به جایی آن بسیار سخت و در واقع نا ممکن میشود. پس حتما قالب را روی سینی یا بشقاب حمل کنید. 
    • نیازی به چرب کردن قالب نیست چون وجود خامه چربی مورد نظر دسر را فراهم میکنید. ولی اگر فکر میکنید ممکن است دسر به قالب بچسبد میتوانید قالب را خیلی کم چرب کنید.
    • به جای پودر ژلاتین میتوانید از ورق ژلاتین استفاده کنید. 
    • از خامه ی فرم گرفته میتوانید برای تزیین دسر استفاده کنید و دسر را با خامه تزیین کنید تو دسر جذاب وزیباتری داشته باشید ولی نگران نباشید این دسر بدون هیچ تزیینی هم بسیار زیباست! 
    • محلول زعفران را بهتر است زمان اضافه کردن به شیر، از صافی رد کنید. 
    • اگر مایل بودید میتوانید ۵۰ گرم پودر پسته هم قبل از اینکه دسر را در قالب بریزید، داخل دسر بریزید و بعد در قالب و در یخچال قرار دهید. 
    • بهتر است دسر را یک شب در یخچال نگهداری کنید تا کاملا ببندد. 

    امیدوارم از این آموزش در اکالا بلاگ استفاده کنید و این دسر ساده ولی در عین حال، خوشمزه و راحت را در منزل تهیه کنید و از خوردنش لذت ببرید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.