سبک زندگیسلامت و زیبایی

برنج و ۸ تاثیر مهم آن بر سلامت قلب!

برنج یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در رژیم غذایی بخش زیادی از مردم دنیا است که البته فواید زیادی برای بدن دارد. گنجاندن برنج در سبد غذایی هفتگی می‌تواند به کاهش کلسترول بد و بهبود عملکرد قلب کمک زیادی کند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با فواید برنج و تاثیر آن بر سلامت قلب آشنا شوید.

تاثیر برنج بر سلامت قلب

برنج یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سبد غذایی ما ایرانیان است که معمولا در وعده ناهار مصرف می‌شود. هر چند مصرف برنج سفید بسیار رایج‌تر از برنج قهوه‌ای است، اما مطالعات نشان می‌دهد که برنج قهوه‌ای فواید زیادی برای سلامت قلب دارد و به خاطر سبوس، ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی که دارد، به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند.

برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است و مصرف آن موجب افزایش کلسترول خوب یا HDL و کاهش کلسترول بد یا LDL می‌شود. به طور کلی افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، نباید هر روز از برنج استفاده کنند و بهتر است در هفته چند بار برنج میل کنند.

مصرف برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید برای این افراد بهتر است و با سلامت این افراد ارتباط مستقیم دارد. در ادامه به فواید برنج و تاثیر آن بر سلامت قلب اشاره شده است.

۱- کاهش LDL

مصرف برنج به خصوص برنج قهوه‌ای می‌تواند به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک کند. افزایش LDL به طور مستقیم با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

برنج قهوه‌ای فیبر زیادی دارد و مصرف فیبر به کاهش جذب چربی‌های مضر و همچنین کاهش کلسترول بد کمک زیادی می‌کند. به خاطر داشته باشید که این ویژگی تنها در برنج قهوه‌ای وجود دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    کاهش LDL از فواید برنج بر سلامت قلب

    ۲- افزایش انرژی

    بیماران قلبی معمولا انرژی کمی دارند و زودتر از حالت معمول خسته می‌شوند. مصرف برنج به مقدار محدود می‌تواند به افزایش انرژی آن‌ها کمک کند.

    برنج سرشار از کربوهیدرات و مواد مغذی است و از همین رو برای افزایش انرژی بدن موثر است. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌توانند در هفته چند بار از برنج استفاده کنند و با این ماده غذایی مفید، انرژی بدن خود را افزایش دهند.

    ۳- جلوگیری از آسیب به قلب

    برنج سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آنتی اکسیدان از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. مصرف برنج به خصوص برنج قهوه‌ای روند پیری را به تعویق می‌اندازد و به سلامت قلب و بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: با این خوراکی‌ها قلب‌تان را سالم نگه دارید!

    ۴- تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن

    زمانی که برنج را به صورت کته تهیه کنید، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن حفظ می‌شوند. برنج سرشار از پتاسیم، فسفر و منیزیم است و از همین رو مصرف آن به بهبود عملکرد قلب و سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

    به خاطر داشته باشید که ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه‌ای بیشتر از برنج سفید است و آبکش کردن موجب از بین رفتن بخش زیادی از این مواد مغذی می‌شود. بنابراین برای سلامت قلب بهتر است از برنج کته یا برنج قهوه‌ای که به روش کته تهیه شده استفاده کنید.

    تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن از فواید برنج بر سلامت قلب

    ۵- کاهش فشار خون

    برنج میزان سدیم کمی دارد و اگر بدون نمک تهیه شود، مصرف آن برای کاهش فشار خون مفید است. گنجاندن برنج به مقدار محدود در رژیم غذایی می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

    ۶- کاهش التهاب در بدن

    التهاب عامل بسیاری از بیماری‌ها در بدن است و مصرف برنج می‌تواند مقدار التهاب را تا حد زیادی کاهش دهد. برنج حاوی مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است و از همین رو مصرف آن موجب کاهش التهاب می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: تپش قلب ناگهانی + علت و راهکارهای درمان

    ۷- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

    برنج فیبر زیادی دارد و مطالعات نشان می‌دهد که فیبر نقش مهمی بر جلوگیری از بیماری‌های قلبی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی که سرانه مصرف برنج بیشتر است، مردم کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند.

    البته به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد برنج سفید می‌تواند برای قلب مضر باشد و از همین رو این موضوع زمانی صحت دارد که از برنج به مقدار محدود استفاده شود.

    کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از فواید برنج بر سلامت قلب

    ۸- جلوگیری از چاقی

    برنج قهوه‌ای فیبر و مواد مغذی زیادی دارد و از همین رو مصرف آن به کاهش احساس گرسنگی و کاهش وزن کمک می‌کند. افزایش وزن به طول مستقیم با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباط است.

    برنج قهوه‌ای میزان کربوهیدرات زیادی دارد و از همین رو مصرف زیاد آن موجب افزایش وزن می‌شود. برای جلوگیری از افزایش وزن بهتر است در هفته ۲ تا ۳ بار از مقداری برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

    برنج قهوه‌ای کالری کمتری نسبت به برنج سفید دارد و از همین رو یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش وزن و بهبود سلامت قلب است. مصرف برنج به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد برای افزایش سوخت و ساز بدن مفید است و از این راه به جلوگیری از چاقی کمک می‌کند.

    برنج فواید زیادی برای سلامت دارد و می‌تواند بخش زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کند. برای بهره‌مند شدن از فواید برنج برای قلب می‌توانید ۲ روز در هفته از برنج قهوه‌ای و ۲ روز در هفته نیز از برنج سفید استفاده کنید.

    همانطور که در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا گفته شد به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد برنج سفید می‌تواند برای قلب مضر باشد و سلامت شما را به خطر بیندازد، بنابراین در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی نکنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا