سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۸ نشانه کمبود ویتامین B12 در بدن!

آیا چیزی در مورد نشانه‌های کمبود ویتامین B12 در بدن می‌دانید؟ ویتامین B12 که با نام کوبالامین نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع ویتامین B است که در بدن ساخته نمی‌شود و باید از راه تغذیه جذب شود. کمبود این ویتامین بر عملکرد اعصاب محیطی و مرکزی موثر است و موجب بروز افسردگی و خستگی دائم می‌شود.

در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با رایج‌ترین علائم کمبود ویتامین B12 در بدن آشنا شوید.

۱۸ مورد از نشانه‌های کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از پیش نیازهای اصلی برای تولید گلبول قرمز خون است که کمبود آن می‌تواند منجر به کم خونی و کاهش فشار خون شود. این ویتامین نقش مهمی بر عملکرد صحیح تیروئید دارد و برای افزایش انرژی بدن و بهبود خلق و خو نیز مفید است. در ادامه این بخش به رایج‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین B12 در بدن اشاره شده است.

۱- احساس خستگی مفرط

کمبود ویتامین B12 موجب اختلال در عملکرد سلول‌های بدن می‌شود و زمانی که این ویتامین در بدن کم شود، تولید گلبول‌های قرمز خون با مشکل روبرو می‌شود و ممکن است فرد علائم کم خونی مثل خستگی را تجربه کند. کمبود این ویتامین در بدن موجب بروز کم خونی می‌شود و از همین رو فرد با احساس ضعف و خستگی روبرو می‌شود.

نشانه کمبود ویتامین B12 در بدن

۲- سردرد و میگرن

کمبود ویتامین B12 منجر به بروز سردردهای عصبی و میگرن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که یکی از رایج‌ترین دلایل سردرد در بزرگسالان، کمبود این ویتامین است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین در افراد مبتلا به میگرن، موجب تشدید علائم می‌شود و خطر ابتلا به سردردهای میگرنی را چند برابر افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مکمل منیزیم؛ مزایا، عوارض و نحوه مصرف

۳- تغییرات خلقی

جالب است بدانید که کمبود ویتامین B12 به طور مستقیم بر حالات روحی و تغییرات خلقی شما موثر است. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین موجب بروز اختلال در سیستم عصبی مرکزی می‌شود و علائم افسردگی و تغییرات خلقی را تشدید می‌کند. در یک مطالعه که روی کودکان و نوجوانان انجام شد، مشخص شد که کمبود ویتامین B12 موجب بروز افسردگی و روان پریشی در افراد می‌شود.

۴- افزایش سرعت ضربان قلب

یکی از علائم ویتامین B12 تند شدن ضربان قلب است. در واقع کمبود این ویتامین موجب کاهش تعداد گلبول‌های قرمز می‌شود و از همین رو قلب برای جبران کم خونی با سرعت بیشتری می‌تپد تا اکسیژن کافی در اختیار همه اندام‌های بدن قرار بگیرد.

۵- مشکل در تمرکز

از آن جایی که کمبود ویتامین B12 روی عملکرد سیستم عصبی موثر است، افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا هستند، ممکن است حالت منگی و عدم تمرکز را تجربه کنند. کمبود ویتامین B12 در افراد مسن موجب کاهش عملکرد ذهنی و اختلالات حافظه می‌شود.

۶- رنگ پریده شدن رنگ پوست

از دیگر علائم کمبود ویتامین ب۱۲ می توان به رنگ پریده به نظر رسیدن پوست اشاره کرد. افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا هستند، معمولا پوستی رنگ پریده و زرد دارند. این موضوع معمولا به دلیل فقر آهن و کم خونی ناشی از کمبود این ویتامین ایجاد می‌شود. از طرف دیگر کمبود این ویتامین موجب بروز بیماری یرقان می‌شود و از همین رو ممکن است پوست و سفیدی چشم فرد، زرد رنگ به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: روی یا زینک چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

۷- مشکلات گوارشی

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین B12 بروز مشکلات گوارشی است. کمبود این ویتامین موجب اسهال، تهوع، نفخ و دیگر علائم گوارشی می‌شود و این نشانه‌ها هم در کودکان و هم بزرگسالان بروز می‌کند.

۸- استپ وزنی

اگر سوخت و ساز بدن شما دچار اختلال شده است و با رژیم غذایی و ورزش وزن شما کاهش پیدا نمی‌کند، ممکن است به کمبود ویتامین B12 مبتلا شده باشید. کمبود این ویتامین موجب اختلال در عملکرد تیروئید می‌شود و روند کاهش وزن را مختل می‌کند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که در مورد کمبود سدیم در بدن باید بدانید!

نشانه کمبود ویتامین B12 در بدن

۹- گرفتگی عضلات

یکی دیگر از نشانه‌های کمبود ویتامین ب۱۲ گرفتگی عضلات است که به دلیل اختلال در عملکرد اعصاب حرکتی و حسی ایجاد می‌شود. افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا هستند، ممکن است در راه رفتن و حفظ تعادل دچار مشکل شوند.

۱۰- اختلال در نعوظ

کمبود این ویتامین در مردان موجب بروز مشکلات جنسی به خصوص اختلال در نعوظ می‌شود و در این شرایط فرد در عملکرد جنسی خود دچار مشکل می‌شود.

۱۱- اختلال در بینایی

کمبود ویتامین b12 موجب آسیب به اعصاب بینایی می‌شود و در بینایی فرد اختلالات جدی ایجاد می‌کند. این افراد ممکن است دچار تاری دید شوند یا در تشخیص رنگ‌ها نیز دچار مشکل شوند.

بیشتر بخوانید: ۸ علائم کمبود ویتامین دی (D) که باید جدی بگیرید!

۱۲- اسهال و یبوست

یکی دیگر از نشانه‌های کمبود ویتامین B12 ابتلا به یبوست و اسهال است. در واقع افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا هستند، ممکن است دائما دچار یبوست یا اسهال شوند.

۱۳- تغییر در حس چشایی و بویایی

در برخی موارد نادر ممکن است فردی که به کمبود ویتامین B12 مبتلا است، در حس چشایی و بویایی خود دچار اختلال شود.

۱۴- سوزن سوزن شدن دست و پا

اگر در دست و پاهای خودتان بدون هیچ دلیلی احساس خواب رفتن و سوزن سوزن شدن را تجربه می‌کنید، ممکن است به کمبود ویتامین B12 مبتلا شده باشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سوزن سوزن شدن دست و پا، ممکن است به دلیل قند خون بالا نیز ایجاد شود.

در این شرایط فرد بی‌حسی و دردی شبیه به سوزن سوزن شدن را در اندام‌های خود احساس می‌کند. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت به دلیل مصرف متفورمین بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند و بیشتر این علائم را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: کمبود این ۵ ویتامین سبب احساس خستگی می‌شود!

۱۵- تنگی نفس

کمبود ویتامین B12 موجب بروز کم خونی می‌شود و در این شرایط ممکن است فرد دچار سرگیجه و تنگی نفس شود. در واقع کمبود گلبول‌های قرمز خون در بدن موجب افزایش سرعت ضربان قلب می‌شود و این موضوع نیز موجب تنگی نفس خواهد شد.

۱۶- زخم‌های دهانی

ویتامین B12 برای سلامت دهان و دندان ضروری است و کمبود این ویتامین به طور مستقیم بر بروز زخم‌های دهان، احساس سوزش در دهان و همچنین قرمز شدن سطح دهان موثر است.

نشانه کمبود ویتامین B12 در بدن

۱۷- افزایش دمای بدن

یکی از علائم نادر کمبود ویتامین B12 افزایش دمای بدن است. هر چند علت بروز این مشکل به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی افراد با کمبود این ویتامین دچار تب و افزایش دمای بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: با بیوتین و معجزه آن در زیبایی و سلامتی آشنا شوید!

۱۸- کاهش اشتها

بروز مشکلات گوارشی در افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 کاملا طبیعی است. در این شرایط فرد دچار تهوع و بی‌اشتهایی می‌شود و ممکن است در دراز مدت کاهش وزن را نیز تجربه کند.

در این مقاله به ۱۸ مورد از نشانه‌های کمبود ویتامین B12 در طب سنتی اشاره شد. در پاسخ به این سوال که چگونه کمبود ویتامین B12 را جبران کنیم، باید بگوییم که برای تامین ویتامین b12 مورد نیاز بدن می‌توانید از پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی و همچنین تخم مرغ و شیر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا