دانستنی

همه چیز راجع به بیوتین (ویتامین B7) و معجزه‌ی آن در زیبایی

ویتامین B7 که با نام بیوتین هم شناخته می‌شود، در دو جنبهٔ سلامتی و زیبایی برای شما سودمند است. مدت‌ها است که بیوتین به عنوان “ویتامین زیبایی” شناخته شده است و باعث بهتر شدن وضعیت ظاهری پوست، مو و ناخن‌های ما می‌شود. با این حال، بیوتین همچنین فواید فروانی برای سلامتی شما دارد و یک ماده مفید و حیاتی است که به بدن ما کمک می‌کند تا در بهترین حالت ممکن خود از نظر زیبایی ظاهری و سلامتی قرار داشته باشد.
در این مقاله، ما به جزئیات زیادی راجع به فواید بیوتین یا همان ویتامین B7 برای تقویت سلامتی و زیبایی ظاهری شما خواهیم پرداخت.

بیوتین چیست؟

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که در آب قابل حل است و بدن شما از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می‌کند. همانطور که گفته شد این ویتامین قابل حل در آب است به این معنی که این ماده در آب درون بدن شما حل می‌شود و بدن شما قادر نیست آن را ذخیره نماید.
همچنین ممکن است بیوتین را به نام‌های مختلفی مانند ویتامین B7، کوآنزیم R یا ویتامین H هم نام ببرند.
“H” از کجا آمده است؟ در واقع مخفف Haar und Haut است. این‌ها کلمات آلمانی برای مو و پوست هستند که به عنوان پسوندی برای لوازم آرایشی به کار می‌روند.
بدن شما به بیوتین نیاز دارد تا آنزیم‌های خاصی به نام کربوکسیلازها را برای اینکه بهتر عمل کنند را تحریک کند. این آنزیم‌ها سرشار از بیوتین هستند و در بسیاری از عملکردهای مهم در سوخت و ساز از جمله ایجاد گلوکز و تولید اسیدهای چرب نقش مهمی دارند.

تشخیص کمبود بیوتین (ویتامین B7)

اگرچه کمبود شدید بیوتین بسیار نادر است، زنان باردار باید مراقب مقدار بیوتین خون خود باشند، زیرا این گروه در معرض خطر کمبود بسیاری از مواد مورد نیاز بدن قرار دارند.
اگر عادت به مصرف تعداد زیادی تخم مرغ خام دارید، شما هم می‌توانید در معرض کمبود این ویتامین باشید، اگرچه مقدار تخم مرغی که باید مصرف کنید بسیار زیاد باشد. این خطر به این علت است که سفیده تخم مرغ خام حاوی ماده‌ای به نام آویدین است. این ماده پروتئینی است که با بیوتین واکنش می‌دهد و از جذب آن تا حدودی جلوگیری می‌کند.
اما اگر عاشق املت یا نیمرو هستید، نگران نباشید، آویدین بر اثر پخته شدن غیرفعال می‌شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به چند گروه از افرادی که بیشترین خطر ابتلا به کمبود بیوتین را دارند بیاندازیم.

ویتامین ب7

 

۱. کمبود مادهٔ در بدن بیوتینیداس
شایع‌ترین علت کمبود بیوتین کمبود بیوتینیداس (BTD) است. این یک بیماری نادر و ارثی است که باعث می‌شود بدن شما نتواند به روشی معمول و مؤثر خود از بیوتین استفادهٔ لازم را بکند. جهش در ژن BTD شما باعث بوجود آمدن این بیماری می‌شود.
این ژنی است که به بدن شما می‌گوید چگونه می‌توان آنزیم بیوتینیداس را تولید کند. این آنزیمی است که بدن شما از آن برای بدست آوردن بیوتین از غذاهایی که می‌خورید، استفاده می‌کند. از هر ۶۰۰۰ نوزاد یکی دارای کمبود BTD می‌باشد و علائم زیر را در هفته اول یا ماه اول تولد خود نشان می‌دهند:
• ضعف عضلات (هیپوتونی)
• ریزش مو (آلوپسی)
• تشنج
• اگزما
• تأخیر در رشد ذهنی یا جسمی
در حالی که این‌ها شایع‌ترین علائم هستند، تا حدود ۵۰٪ از نوزادان مبتلا می‌توانند علائم خفیف دیگری را که در زیر آمده از خود نشان دهند:
• آتاکسیا (بی نظمی یا نا هماهنگی حرکت عضلات)
• ورم ملتحمه (سرخی چشم)
• از دست دادن شنوایی
• بی حالی و خستگی
سرانجام، شدیدترین علائمBTD، که تنها کمتر از ۲۵٪ نوزادان را به آن‌ها دچار می‌شوند، عبارتند از:
• ناهوشیاری
• اسهال
• استفراغ
• عفونت‌های قارچی
• بزرگی کبد (هپاتومگالی)
• بزرگی طحال شده
• مشکلات گفتاری
در ایالات متحده، روی همهٔ نوزادان در بدو تولد آزمایشات مربوط بهBTD انجام می‌شود. این به طور معمول شامل یک آزمایش خون، با در نظر گرفتن سابقهٔ خانوادگی است. پزشکان همچنین می‌توانند از رحم زن باردار برای بررسی فعالیت این آنزیم نمونه برداری کنند.
۲. تغذیه پارانترال
اگر شما به هر دلیلی قادر به تغذیه از طریق دهان نیستید، به این معنی که برای مدت زمان قابل توجهی به صورت سرم و تزیق داخل رگ‌های بدن تغذیه می‌شوید، بدن شما می‌تواند در معرض خطر کمبود بیوتین باشد.
۳. داروهای خاص
برخی از انواع داروهای خاص، مانند داروهای تجویز شده برای افرادی که دچار تشنج می‌شوند، می‌توانند مقدار بیوتین بدن شما را تا حدودی کاهش دهند. علاوه بر این، اگر مدت طولانی از آنتی بیوتیک استفاده کرده باشید باز هم در معرض خطر کمبود این ماده در بدن خود هستید، زیرا مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک می‌تواند باکتری‌های خوب روده شما که بیوتین تولید می‌کنند را از بین ببرد.
۴. بیماری‌های دستگاه گوارش
برخی از بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش مانند بیماری کرون می‌تواند باعث التهاب در دستگاه گوارش شما شود. این قضیه باعث می‌شود روده شما دچار مشکلاتی در زمینهٔ جذب برخی مواد مغذی از جمله بیوتین باشد.
۵. استفاده بیش از حد از الکل
هنوز تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما برخی از دانشمندان و پزشکان مراقبت‌های بهداشتی می‌گویند که مصرف الکل تا حدودی باعث بوجود آمدن کمبود بیوتین در بدن افراد می‌شوند، و همیشه به ما می‌گویند که مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند مانع از جذب بیوتین در بدن شود.
بزرگسالانی که دچار کمبود بیوتین هستند ممکن است دچار برخی علائم منفی بشوند که در زیر آمده است:
• عفونت‌های پوستی
• تشنج
• شکننده شدن ناخن‌های
• بیماری‌های عصبی (مانند افسردگی، بی حالی، توهم(
• پاراستزی (سوزن سوزن شدن یا گز گز در سطح پوست اندام‌های شما)
• نازک شدن موها
• تغییر رنگ موها

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    میزان مصرف روزانه توصیه شده بیوتین:

    اکثر متخصصان و پزشکان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که نوزادان در روز حدود ۵ میکروگرم بیوتین مصرف کنند. از طرف دیگر، بزرگسالان در حدود ۳۰ میکروگرم بیوتین باید در روز باید دریافت کنند. از آنجا که بدن زنان در دوران شیر دهی به میزان بیشتری از مواد مغذی احتیاج دارد، آن‌ها می‌توانند با خیال راحت تا ۳۵ میکروگرم در روز بیوتین مصرف کنند.
    اگر شما دچار کمبود بیوتین باشید، پزشک مشاور شما ممکن است توصیه کند که مقدار بیشتری از حد معمول به صورت روزانه ۹ بیوتین دریافت کنید تا مقدار این ماده در بدن اصلاح شود. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به کمبود بیوتین بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم در روز بیوتین مصرف می‌کنند. نوزادانی که دچار کمبود بیوتین باشند بسته به مورد ممکن است از ۱۰ تا ۳۰ میکروگرم بیوتین به صورت روزانه برایشان تجویز شود.

    بیوتین و خواص آن

    فواید بیوتین برای سلامتی:

    مشهورترین فایدهٔ بیوتین برای سلامتی شما مربوط به محافظت از سلامت پوست می‌شود. بیشتر مردم می‌دانند که بیوتین برای سلامت پوست، مو و ناخن بسیار مفید است، اما فواید سلامتی آن بسیار فراتر از این‌ها است. برای درک اینکه چگونه بیوتین به بدن شما سود می‌رساند، درک برخی از نقش‌های اصلی که در سلامتی ما دارد، مهم است.
    ۱. به تولید انرژی کمک می‌کند
    همانطور که قبلاً اشاره شد، آنزیم‌های زیادی به بیوتین نیاز دارند که بتوانند بهترین عملکرد خود را انجام دهند. این آنزیم‌ها به شروع عملکردهای متابولیکی کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کنند.
    به طور خاص، بیوتین به فعالیت‌های زیر کمک می‌کند:
    • گلوکونوژنز
    آنزیم‌های حاوی مادهٔ بیوتین به آغاز فرآیند گلوکونوژنز کمک می‌کنند. این فرایند مربوط به سوخت و ساز است که اجازه می‌دهد گلوکز از منابع غیر از کربوهیدرات‌ها، از جمله اسیدهای آمینه تولید شود.
    • تجزیه اسیدهای آمینه
    آنزیم‌های دارای بیوتین به فعالیت‌های مربوط به بسیاری از اسیدهای آمینه مهم مانند لوسین کمک می‌کند.
    • ترکیب کردن اسیدهای چرب
    بدن شما نمی‌تواند اسیدهای چرب را تولید کند، مگر اینکه در ابتدا چندین واکنش کلیدی و مهم داخلی صورت گیرد. بیوتین پیوسته به آن دسته از آنزیم‌هایی که وظیفه فعال کردن این واکنش‌ها را دارند کمک می‌کند.
    ۲. بیوتین باعث افزایش ایمنی دوران بارداری و دوران بعد از تولد نوزاد می‌شود
    خانم‌هایی که در دوران بارداری خود هستند و زنان شیرده نسبت به افراد دیگر به میزان بیشتری بیوتین نیاز دارند، زیرا در این مرحله از زندگی آن‌ها بدن آن‌ها به مواد مقوی بیشتری احتیاج دارد. چه شما در مرحلهٔ بارداری باشید و یا در دوران شیردهی به نوزاد، مواد مقوی مورد نیاز بدن شما سریع‌تر مصرف می‌شود و همچنین در این مدت بیوتین با سرعت بیشتری در بدنتان مصرف می‌شود.
    در حقیقت، تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حدود کمتر از ۵۰٪ از زنان باردار ممکن است دچار کمبود بیوتین شوند. اگر شما نیز باردار هستید یا پیش بینی می‌کنید که به زودی باردار شوید، در مورد شروع مصرف یک رژیم مکمل بیوتین با پزشک خود مشاوره کنید تا مطمئن شوید که مقدار بیوتین در خون شما به میزان کافی خواهد بود.
    در بیشتر موارد، این کمبود ویتامین تا حدودی خفیف است. این بدان معنی است که میزان سطح این ویتامین در بدن شما کاهش می‌یابد، اما این کمبود آنقدر شدید نیست که علائم قابل توجهی در شما ایجاد کند.
    در حالی که برخی از مطالعه‌ها و آزمایش‌ها بر روی حیوانات نتیجه گرفتند که کمبود بیوتین در دوران بارداری می‌تواند منجر به افزایش خطر احتمال بوجود آمدن نقص در نوزاد هنگام تولد شود، اما قبل از اینکه پزشکان بتوانند نظر قطعی راجع به ارتباط کمبود این ویتامین و بوجود آمدن این گونه نواقص در هنگام تولد نوزادان بدهند، تحقیقات بیشتری لازم است.
    ۳. بیوتین به درمان دیابت نوع ۲ کمک می‌کند
    دیابت نوع ۲ یک بیماری است که علائم مبتلا شدن به آن افزایش مقدار قند خون و بوجود آمدن مشکل در عملکرد انسولین است.
    اگرچه ارتباط بین این دو مسئله به طور کامل اثبات نشده است، اما برخی محققان و دانشمندان متوجه شدند که در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ احتمال کمبود بیوتین در مقایسه با سایر افرادی که این بیماری را ندارند، بیشتر است. بنابراین، بسیاری بر این باورند که مکمل بیوتین می‌تواند تا حدودی مقدار قند موجود در خون را در مبتلایان به دیابت را کاهش دهد.
    با این حال، تجویز بیوتین در این مورد به تنهایی عمل نمی‌کند. از بین مطالعه‌ها و آزمایش‌های کنترل شده که صورت گرفته، در بیشتر آن‌ها بیوتین را به همراه کروم معدنی مصرف کرده‌اند تا نتایج به دست آمده مشاهده شدند.
    ۴. می‌تواند در درمان بیماری‌ ام اس کمک کند
    در حالی که دیابت نوع ۲ یک بیماری مربوط به سوخت و ساز بدن است، مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا همان ام اس یک بیماری خود ایمنی است. همه ما یک پوشش محافظ یا غلاف داریم که از عصب‌های ما در چشم، مغز و نخاع ما محافظت می‌کند. هنگامی که آن پوشش آسیب ببیند یا از بین برود، ام اس رخ می‌دهد.
    این غلاف از میلین ساخته شده است، ماده‌ای که بیوتین به تولید آن کمک می‌کند.
    یک مطالعه آزمایشی وجود این ارتباط را تأیید می‌کند. در این آزمایش، ۲۳ نفر از مبتلا به MS پیشرفته به رژیم درمانی با مقادیر زیاد بیوتین، اعتماد کردند. نتیجه آن شد که بیش از ۹۰٪ از آن‌ها تا حدود کمی پیشرفت درمان بالینی را نشان دادند.
    نتیجه نهایی این است که بدون بیوتین بدن نمی‌تواند به بهترین حالت عملکرد خود دست یابد. کاهش سطح یا کمبود بیوتین در بدن می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های پوستی، درماتیت، ریزش مو، بی اشتهایی، افسردگی و کلسترول بالا همراه باشد. ممکن است فکر کنید رژیم شما مقادیر کافی بیوتین را تأمین می‌کند، اما میزان این ویتامین در بدن ما می‌تواند تحت تأثیر بسیاری از عوامل دیگری نیز مانند سبک زندگی، مشکلات سلامتی و بیماری و داروهایی باشد که مصرف می‌کنیم. در اینجا چند فایدهٔ بهداشتی دیگر بیوتین آورده شده است که شاید از آنها بی اطلاع باشید.

    مواد لازم برای رشد مو:

    هیچ چیزی مجانی در این دنیا وجود ندارد و اگر می‌خواهید موهای بلندتری داشته باشید، باید برای آن زحمت بکشید. این بدان معناست که شما باید اطمینان داشته باشید که مواد مناسب را به بدن خود می‌رسانید تا از دستیابی به نتایج مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
    گرچه موها می‌توانند به گرم نگه داشتن ناحیه سر و سینوس‌های ما کمک کنند و همچنین برای داشتن ظاهر مناسب ضروری هستند، اما رشد موها عملکرد اساسی بدن نیست. وقتی بدن گرسنه می‌شود و وارد حالت بحرانی از فقر غذایی می‌شود، شروع به متوقف کردن کارکردهایی می‌کند که برای بقا ضروری نیست. مو یکی از مواردی است که بدن برای زنده ماندن نیازی به آن ندارد، بنابراین اگر بدن شما ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را دریافت نکنید، ممکن است شروع به نادیده گرفتن موهای شما کند.
    ما نمی‌گوییم که اگر رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ها و مکمل‌های مورد نیاز موهای سالم را به طور مداوم و به میزان کافی به بدنتان نرسانید، حتماً طاس می‌شوید. بلکه این یافتهٔ علمی به سادگی نشان می‌دهد که ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌ها برای داشتن موهای زیبا و سالم مهم هستند. بدن شما به اندازه کافی مواد مغذی را برای ادامه حیات و حفظ سلامت خود لازم دارد، و پس از اطمینان از وجود مواد مغذی به میزان کافی برای ادامه حیات و خفظ سلامتی خود، میزان کافی از این مواد مغذی را برای خفظ سلامتی و زیبایی موهای شما اختصاص خواهد داد.
    می دانید برای داشتن موهای زیبا که آرزوی آن را دارید دقیقاً به چه چیزی احتیاج دارید؟ بیایید نگاهی به لیست ویتامین‌ها و موادی که برای داشتن موهای زیبا مورد نیاز است بیاندازیم.
    آب کافی بنوشید
    آب دقیقاً یک مکمل یا ویتامین نیست، اما برای حفظ سلامتی کلی شما ضروری است. نوشیدن آب برای زندگی مهم است و کمبود آب بدن مشکلات سلامتی فراوانی را در بدن شما ایجاد می‌کند. به بیان ساده‌تر، بدن شما بدون آن زنده نمی‌ماند.
    نیازی نیست آب بدن خود را به روش‌های خاصی تأمین کنید، فقط کافی است خود را مکلف کنید که تا می‌توانید روزانه آب بنوشید. این باعث می‌شود بدن و موهای شما آبرسانی شود تا از زیبایی ظاهری هر چه بیشتر برخوردار شود.
    آب همچنین به دفع سموم موجود در بدن بسیار کمک می‌کند و همچنین به بدن شما کمک می‌کند تا آنچه را که لازم دارد، حفظ کند. بنابراین، هنگامی که ویتامین‌ها و مکمل‌های خود را برای رشد مو مصرف می‌کنید، بهتر است آن را با یک لیوان بزرگ آب بخورید.
    نوشیدن حداقل هشت لیوان آب را در لیست کارهای روزانهٔ خود قرار دهید تا آب بدن خود را به بهترین شکل ممکن تأمین کنید.
    بیوتین (ویتامین B7)
    از روغنهای حاوی بیوتین و شامپوهای گوناگون گرفته تا مکمل‌های سرشار از انواع ویتامین، بیوتین تنها چیزی که همهٔ متخصصان زیبایی پوست و مو به منظور افزایش سرعت رشد موها برایتان تجویز می‌کند.
    خود بیوتین فقط یک کلمه جالب است که برای اشاره به یک نوع ویتامین B بکار می‌رود، همان ویتامین B-7 اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم. این ویتامین می‌تواند از سلامت مو، ناخن و اعصاب شما تا حدود زیادی محافظت کند. پزشکان حتی دریافتند که کمبود بیوتین چیزی است که می‌تواند باعث ریزش مو در بسیاری از افراد شود. بنابراین لازم است بیشتر هزینه‌ای را که برای حفظ زیبایی موهای خود در نظر گرفته‌اید، برای دریافت آن خرج کنید.
    عملکرد ویتامین B7 فقط برای حفظ ناخن‌ها و موهای سالم نیست؛ بدن شما همچنین برای کمک به عملیات پردازش گلوکز به آن نیاز دارد. علاوه بر این، برای سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها هم به بیوتین احتیاج دارید.
    بیوتین به طور طبیعی در غذاهایی مانند موز، تخم مرغ و شیر به میزان فراوان یافت می‌شود. اما می‌توانید آن را در جلبک‌ها، مخمرهای خاصی نیز دریافت کنید.
    B7 یک ویتامین محلول در آب است به این معنی که اگر مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، بدن اضافهٔ آن را از طریق ادرار شما دفع خواهد کرد. این بدان معنی است که بدن شما به طور مداوم به آن احتیاج دارد.
    از آنجا که بدن انسان نمی‌تواند بیوتین تولید کند، شما به رژیم غذایی حاوی مقدار کافی بیوتین نیاز دارید. و به دلیل اینکه این ویتامین محلول در آب است، بدن شما آن را ذخیره نمی‌کند. برای اینکه عملکرد بدن به درستی انجام شود، باید هر روز مقداری از غذاهای حاوی این ویتامین را مصرف کنید.
    و البته اگر می‌خواهید مو و ناخن سالمی داشته باشید، باید مطمئن شوید که مقدار توصیه شده را به صورت روزانه مصرف کنید.
    از آنجا که این ویتامین برای حفظ موهای سالم بسیار ضروری است، گاهی اوقات لقب ویتامین H به آن داده می‌شود.
    تقریباً در همه مکمل‌هایی که به شما در رسیدن به موهای بلند و سالم و زیبا کمک می‌کند، بیوتین وجود دارد.
    ویتامین B9 (اسید فولیک)
    گاهی اوقات به ویتامین B9 اسید فولیک هم گفته می‌شود. خانوم‌های باردار یا کسانی که در دوران شیر دهی هستند، بدنشان بیشتر از حالت معمول به اسید فولیک یا همان ویتامین B9 احتیاج دارد. اما فقط مادران نیستند که به این ویتامین احتیاج دارند بلکه زنانی که قصد باردار شدن نیز دارند باید طبق نظر پزشک از رژیم غذایی یا مکمل‌های این ویتامین استفاده کنند.
    فولیک اسید خود به تنهایی دارای عملکردهای حیاتی و بسیار مهم و اساسی هم در بدن است و فقط برای داشتن موهای سالم و زیبا کاربرد ندارد.
    اسید فولیک برای کمک به بدن در تولید گلبول‌های قرمز نقش مهمی دارد. اما، این تنها عملکرد حیاتی آن نیست. بلکه همچنین می‌تواند به بدن شما در ایجاد DNA و RNA کمک کند و همچنین در تقسیم و رشد سلولی هم نقش مهمی دارد. معنی دیگر آن، این است که می‌تواند روند رشد موهای شما را تا حدود زیادی سریع‌تر کند.
    شما می‌توانید با خوردن انواع سبزیجات اسید فولیک دریافت کنید، اما این مانع آن نمی‌شود که کمی هم از ویتامین B9 را از طریق مکمل‌های دارای این ویتامین دریافت کنید. خبر خوش اینکه، اگر هنگام مصرف اسید فولیک، یا یک مولتی ویتامین دارای اسید فولیک باردار شوید، شما در واقع به مقدار زیادی به افزایش سلامت فرزند متولد نشده خود کمک خواهید کرد. این ویتامین در برابر ناهنجاری‌های ستون فقرات و سایر مشکلات مادرزادی مربوط به مغز و ستون فقرات به جنین کمک می‌کند.
    مصرف اسید فولیک همچنین می‌تواند به کم شدن قدرت شنوایی که با افزایش سن افراد به آن مبتلا می‌شوند نیز کمک کند. از دست دادن شنوایی به عنوان یک فرد مسن بسیار رایج است، بنابراین مصرف ویتامین‌ها برای کاهش سرعت کم شدن قدرت شنوایی یک راه عالی است.
    ویتامین A (رتینول)
    اگر تا به حال حتی به طور اتفاقی به محصولات ضد پیری نگاهی انداخته باشید، به احتمال زیاد واژه رتینول را شنیده‌اید. همانند بیوتین برای مراقبت از مو، رتینول تقریباً در تمام محصولات ضد پیری به کار می‌رود. به کار گیری این ویتامین تا حدی به این دلیل است که رتینوئیدها می‌توانند به افزایش کلاژن سازی و کاهش علائم خطوط و چین و چروک به کاهش سرعت روند پیری و جوان سازی پوست کمک کنند.
    اما چگونه ممکن است رتینول یا همان ویتامین A به موهای شما کمک کند؟ خوب، به نظر می‌رسد، این ماده فواید بسیار خوبی برای موهای شما نیز دارد.
    ویتامین A پوست را سالم نگه می‌دارد، که این امر به نوبه خود به سالم ماندن موهای شما نیز کمک می‌کند. همچنین به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا در حد توان بهترین عملکرد خود را داشته باشد و سلامت سیستم ایمنی بدن شما باعث حفاظت از سلامت و شادابی موهای شما خواهد شد. با داشتن یک بدن سالم، سیستم شما دیگر نیازی نیست برای مبارزه و از بین بردن بیماری‌های بدن شما تلاش کند، بلکه درعوض این انرژی را صرف افزایش میزان انرژی و سلامت کلیهٔ قسمت‌های بدن از جمله پوست و مو می‌کند.
    یک کاربرد و مزیت دیگر ویتامین A این است که بینایی شما را در بهترین حالت خود نگه می‌دارد به خصوص در نور کم. با افزایش سن، بینایی شما نیز رفته رفته ضعیف‌تر خواهد شد، بنابراین مهم است که در رژیم غذایی خود مقدار مناسب ویتامین A داشته باشید.
    همچنین ویتامین A به حفظ سلامتی لایهٔ داخلی مجرای بینی شما و مرطوب نگه داشتن آن در موقع لزوم کمک می‌کند.
    بسیاری از گوشت‌ها و لبنیات منابع سرشاری از این ویتامین هستند که این امر باعث می‌شود که گیاهخواران برای دریافت مقدار کافی ویتامین A به مشکل بر بخورند. بیشتر افراد میزان ویتامین A مورد نیاز روزانه خود را از طریق مصرف شیر، ماست، ماهی، پنیر و تخم مرغ به دست می‌آورند. اگر شما وگان یا همان گیاه خوار هستید یا مصرف لبنیات و ماهی را دوست ندارید، مهم است که از مکمل مناسبی استفاده کنید تا به سلامت موهای شما آسیبی نرسد.
    بتاکاروتن
    از بتا کاروتن اغلب در رابطه با ویتامین A صحبت می‌شود. که می‌تواند برای برخی از افراد گیج کننده باشد. آن‌ها به شکلی یکسان عمل می‌کنند، اما بدن شما همیشه این دو را به یک شکل بدست نمی‌آورد.
    بتا کاروتن هنگامی که وارد بدن شما می‌شود، به ویتامین A تبدیل می‌شود، بنابراین اگر مکملی که دارای مادهٔ معدنی بتا کاروتن است را مصرف می‌کنید، در واقع مکمل ویتامین A نیز دریافت می‌کنید. بتا کاروتن اغلب در سبزیجات برگ دار یافت می‌شود، اما می‌توانید آن را در هویج و فلفل قرمز نیز پیدا کنید.
    همچنین در میوه‌های زرد مخصوصاً پاپایا و انبه نیز به مقدار فراوان یافت می‌شود. اگر عاشق این قبیل میوه‌ها هستید، راه درستی را برای زیاد کردن مقدار بتاکاروتن در رژیم غذایی خود پیدا کردید.
    در اصل، بتاکاروتن به همان روش ویتامین A عمل می‌کند، بنابراین پس از مصرف آن (از طریق خوردن غذا یا مکمل)، مانند ویتامین A در بدن شما عمل خواهد کرد. این ماده از سلامتی و زیبایی مو و پوست شما حفاظت می‌کند و باعث می‌شود درخشان به نظر برسید و عمر موی‌های شما را افزایش می‌دهد.
    ویتامین C
    وقتی به ویتامین C فکر می‌کنید، آب پرتقال و سایر نوشیدنی‌های مرکبات ممکن است بلافاصله به ذهن شما خطور کنند. همچنین ممکن است از دوران مدرسه یادتان بیاید که کمبود ویتامین C در بین ملوانانی که به مدت طولانی در دریا باقی می‌ماندند باعث بیماری اسکوربوت می‌شود.
    در جامعه‌های غربی، کمبود ویتامین C بسیار نادر است، زیرا این ویتامین را به بیشترمواد غذایی به طور مصنوعی اضافه می‌کنند تا از شیوع بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری که بر اثر کمبود ویتامین C بوجود می‌آید) جلوگیری کند. اما خوردن غذای غنی شده به خودی خود به معنای این نیست که مقدار ویتامین C مناسبی را دریافت می‌کنید و همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، وجود این ویتامین برای حفظ سلامتی موهای شما بسیار ضروری است.
    ویتامین C نه تنها به بهبود زخم‌ها و حفظ سلامت پوست کمک می‌کند بلکه از سلول‌ها نیز محافظت می‌کند. این بدان معنی است که این ویتامین به محافظت از سلول‌ها در همه نقاط بدن کمک می‌کند: حتی در موهای شما.
    یک کارکرد مهم این ویتامین این است که به سلامت استخوان‌ها، غضروف‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کند، همه این موارد برای حفظ سلامت و قدرت بدن در بالاترین حد ممکن مورد نیاز هستند.
    علاوه بر آب پرتقال شما می‌توانید ویتامین C را از کلم بروکلی، توت فرنگی، سیب زمینی و فلفل نیز دریافت کنید. با مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین C همچنین می‌توانید از دریافت این ویتامین به میزان کافی برای حفظ کامل سلامتی بدن اطمینان حاصل کنید.
    ویتامین D
    ویتامین D بیشتر از همه با نور خورشید در ارتباط است و احتمالاً در مقطعی شنیده‌اید که برای دریافت ویتامین D، باید بدن خود را در معرض تابش آفتاب قرار دهید. علاوه بر مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D که این یکی از راه‌های جذب ویتامین است، می‌توانید آن را از طریق گوشت قرمز، تخم مرغ و ماهی نیز دریافت کنید.
    عدم دریافت ویتامین D کافی، می‌تواند منجر به عوارض جدی از جمله بیماری شناخته شده‌ای به نام راشیتیسم شود. معمولاً این بیماری برای کودکانی که هنوز در حال رشد هستند، می‌تواند باعث درد و همچنین نرمی استخوان شود.
    ناگفته نماند که ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است، زیرا این ماده برای حفظ مقدار مناسب کلسیم و فسفات در بدن کمک می‌کند.
    ویتامین D همچنین عملکرد مهمی برای حفظ سلامت دندانها و ماهیچه‌ها دارد، به این معنی که روی انواع سیستم‌های بدن کار می‌کند. به همین ترتیب، می‌تواند موهای شما را تا حد ممکن سالم نگه دارد و همچنین باعث رشد مناسب آن‌ها شود.

    مواد غذایی دارای ویتامین ب7

    مزایای بیوتین برای طرفداران تناسب اندام:

    بیوتین همچنین برای طرفداران تناسب اندام، بدنسازان و وزنه برداران فواید بسیار زیادی است. افرادی که پروتئین‌های بدن سازی حاوی تخم مرغ خام را مصرف می‌کنند، خطر مبتلا شدن به کمبود بیوتین در آن‌ها زیادتر می‌شود. سفیده تخم مرغ حاوی پروتئینی است که باعث می‌شود که بیوتین در سوخت و ساز بدن قابل استفاده نباشد. این امر مانع از آن می‌شود تا به تجزیه اسید آمینه که بخش مهمی از چرخه عضله سازی در بدن است، کمک شود. بنابراین، در حالی که شما سعی در افزایش حجم عضلات در بدن خود دارید، در واقع ممکن است در حال از بین بردن حاصل تلاش‌های خود باشید. یک عدد تخم مرغ خام به بدن شما صدمه‌ای نمی‌زند، اما خوردن مکرر آن (مانند مصرف پروتئین‌های بدنسازی حاوی سفیده تخم مرغ خام) می‌تواند منجر به کمبود قابل توجه بیوتین در بدن شما شود. در این حالت، مکمل بیوتین ممکن است برای رسیدن به هدف‌های ورزشی شما مفید باشد.
    دوران بارداری
    در ایالات متحده، تا ۵۰٪ از زنان باردار دچار کمبودهایی در مقدار بیوتین بدن خود هستند. این امر به ویژه در چند هفته اول بارداری تا حدودی شایع است. اما، مکمل بیوتین (همراه با اسید فولیک) می‌تواند نیازهای مادر و نوزاد را به این ویتامین برطرف کند. نشان داده شده است که مصرف این مکمل‌ها در دوران بار داری احتمال ابتلا به برخی مشکلات در زمینه سلامتی مانند نقص‌های سیستم عصبی و ضایعه‌های نخاعی در نوزادان به نام اسپینا بیفیدا را کاهش می‌دهد.
    درمان دیابت
    یکی از کاربردهای بیوتین برای سلامتی این است که در درمان دیابت نوع ۲ از آن استفاده می‌شود. از آنجا که بیوتین در تجزیه کربوهیدرات نقش مهمی دارد، می‌تواند به عنوان یک مکمل درمانی برای بیماران دیابتی آن را تجویز کرد. آزمایش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیوتین قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت را می‌تواند تا حدودی کاهش دهد.
    افراد سیگاری
    افرادی که سیگار می‌کشند نیز ممکن است تا حدودی در معرض کمبود بیوتین قرار داشته باشند. در یک مطالعه مشخص شد افرادی که سیگاری می‌کشند، بیوتین را نیز با سرعت بسیار سریعتری نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، دفع می‌کنند. این قضیه احتمال ابتلا به کمبود بیوتین را بیشتر می‌کنند زیرا بدن نمی‌تواند به اندازه کافی سریع بیوتین از دست رفته را جایگزین کند.
    افراد مبتلا به صرع
    برخی از داروها مانند داروهای ضد تشنج می‌توانند میزان بیوتین را کاهش دهند. ضد تشنج‌ها معمولاً برای درمان صرع مورد استفاده قرار می‌گیرند و تصور می‌شود که تجزیه بیوتین را افزایش می‌دهد و همچنین باعث اختلال در جذب آن توسط بدن می‌شود. اگر از این قبیل داروها استفاده می‌کنید، در مورد اینکه آیا مکمل بیوتین برای ثابت نگه داشتن میزان ویتامین مورد نیاز است یا خیر، با پزشک معالج خود مشورت کنید. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که مکمل‌های بیوتین خوراکی به همین شکل توسط این داروها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
    زیبایی
    بیوتین همچنین دارای فواید بسیاری برای کمک به زیبایی ظاهری شما است. این ویتامین می‌تواند تا حدودی به سلامت و مقاومت موها، پوست و ناخن‌های شما کمک کند. همچنین کمبود سطوح بیوتین در بدن شما می‌تواند منجر به بروز تأثیرات منفی بر زیبایی ظاهری شما شود.
    نکات و ترفندهایی برای بلندتر کردن موها که می‌توانید هنگام مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌هایتان استفاده کنید:
    در این بخش به برخی از روش‌های ساده و طبیعی برای طولانی‌تر کردن عمر و ضخیم‌تر کردن موهای شما خواهیم پرداخت. این ترفندها و نکات باید با مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها همراه شوند تا بیشترین اثر بخشی را داشته باشند.
    از ویتامین‌ها و مکمل‌های مناسب ذکر شده در بالا به همراه انجام برخی از نکات زیر استفاده کنید.
    اولین نکته برای رشد مو: در فواصل زمانی مناسب مقداری موی خود را کوتاه کنید
    اگرچه این نکته شامل استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیست، اما هنوز هم یک نکتهٔ ارزشمند محسوب می‌شود که باید در اینجا به آن توجه کنیم. نمی‌شود یک راهنمای خوب برای افزایش رشد مو و ضخیم‌تر کردن مو نوشت بدون اینکه به این نکتهٔ مهم اشاره‌ای کرد.
    گفته می‌شود که اگر موهای خود را در فاصله‌های زمانی مناسب کوتاه کنید، موهای شما سریعتر رشد می‌کنند. مانند این گفته که اگر موهای زائد بدن خود را بزنید، بیشتر رشد می‌کنند.
    در واقعیت، کوتاه کردن و مرتب کردن موهای شما تغییری در رشد کلی موها ایجاد نمی‌کند، بنابراین می‌توانید هر چند وقت یکبار از کوتاه کردن ماهانهٔ موهای خود صرفنظر کنید..

    از رنگ‌های روشن برای موها استفاده نکنید
    هر بانویی باید یک راز زیبایی داشته باشد و برای خیلی‌ها، این راز می‌تواند رنگ مو واقعی آن‌ها باشد. در حالی که رنگ کردن موها می‌تواند روشی جالب برای ایجاد تنوع و افزایش زیبایی ظاهری شما باشد، همچنین می‌تواند باعث آسیب دیدن و شکنندگی موها شود. روشن کردن رنگ موها که در اصطلاح به آن مش کردن می‌گویند برای مدت زمان طولانی و به صورت مداوم، منجر به این می‌شود که موهای شما قابلیت بلندتر شدن از یک مقدار مشخصی را نداشته باشند.
    استفاده از رنگ‌های تیره‌تر می‌تواند موهای شما را سالم‌تر نگه دارد.
    موهایتان را تحت کشش قرار ندهید
    از صاف کردن بیش از حد موهای خود با اتوی مو یا هر وسیله‌ای که با حرارت کار می‌کند خودداری کنید. در حقیقت، فقط در مواقع ضروری از گرما استفاده کنید. اگر قرار نیست از خانه خارج شوید، سعی کنید بعد از استحمام موهای خود را با حوله خشک کنید. اگر می‌خواهید موهای صاف و بدون موج داشته باشید، می‌توانید به راحتی روش‌های درست کردن موهایتان را بدون استفاده از گرما پیدا کنید.
    علاوه بر این، نباید بیش از حد موهای خود را برای صاف کردن آن بکشید. استفاده از مدل موهایی که موها را می‌کشد و به ریشهٔ مو فشار می‌آورد می‌تواند منجر به شکستگی در ریشهٔ موها شود. این بدان معناست که ممکن است موهای شما سریعتر از حد معمول شروع به نازک شدن، کنند و حتی ممکن است مناطقی از سر شما که بر اثر این فشارها موها در آن قسمت اغلب کنده شده است، دچار طاسی شود.
    موهای خود را هر روز نشویید
    ممکن است کسانی که از چربی سر متنفرند از خواند این قسمت از مقاله خوششان نیاید، اما در واقع بهتر است هر روز موهای خود را نشویید. از بین بردن چربی طبیعی پوست سر و خشک کردن آن، می‌تواند تا حدودی باعث شکنندگی موها شود و رشد آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. در عوض بهتر است که چربی‌های طبیعی سر خود را تا حد امکان نگه دارید حتی اگر موهایتان بسیار زیبا و درخشان به نظر نرسند.
    اگر در کنترل چربی موهای خود مشکل دارید، می‌توانید از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنید تا مقداری روغن اضافی پوست سر شما را بگیرد. به این ترتیب، بدون اینکه به موهای سرتان آسیب بزنید چربی سر را تا حدود زیادی از بین می‌برید.
    موهای خود را با آب سرد بشویید
    در حالی که حمام آب گرم یک روش عالی برای ریلکس شدن است، رساندن آب گرم به سر خیلی به سود موهای شما نیست. فقط در مواقعی که قصد شستن موهای خود را ندارید حمام آب گرم بگیرید. مثلاً می‌توانید از وان آب گرم استفاده کنید. یا اینکه سر خود را در پایان حمام خود با آب سرد بشویید.
    آب خنک نه تنها به بیدار شدن از خواب و آماده شدن برای یک روز کاری به شما کمک می‌کند بلکه به شما کمک می‌کند موهای خود را قوی نگه دارید. همچنین گفته می‌شود که به مقاوم سازی کوتیکول‌های مو کمک می‌کند و باعث می‌شود موهای شما از ریشه در نیایند.
    مواظب گره خوردگی‌های موهای خود باشید
    اگر موهای شما گره خورده هستند، تا زمانی که واقعاً نیاز نباشد، آن را برس نکشید. این کار نه تنها باعث تحمل درد فراوان می‌شود و کاملاً غیر ضروری است بلکه می‌تواند باعث ضعیف شدن موهای شما شود. شما همچنین می‌توانید به طور غیر عمدی یک دسته از موهای خود را در حالی که می‌خواهید شانه یا برس خود را در موهایتان حرکت دهید، بکشید و یا از ریشه بکنید.
    درعوض این کار، مراقب باشید که چگونه موهای خود را شانه یا برس می‌کشید، مخصوصاً وقتی موهای شما خیس است. برس کشیدن موهای خود را از قسمت پایین موها شروع کنید و به تدریج به قسمت‌های بالاتر موها بروید. اگر شروع به برس کشیدن موهای خود از قسمت‌های بالایی بکنید و برس را به سمت پایین بکشید، گره‌هایی که در موهای خود دارید، رفته رفته بیشتر می‌شوند. بعد از مدتی، برای خلاص شدن از شر آن‌ها ممکن است مجبور شوید قسمتی از موهای خود را قیچی کنید.
    شما همچنین باید سعی کنید موهای خود را به آرامی برس بکشید. این بدان معنا نیست که در مهمانی‌ها و یا سرکار با موهای برس نکشیده و نا مرتب ظاهر شوید، اما نیازی نیست که همیشه و در همه جا موهای خود را برس بکشید. با این وجود بهتر است مدل‌هایی برای موی خود انتخاب کنید که می‌توانید بدون شانه یا برس کشیدن آن را مرتب کنید و یا این امکان را برای شما فراهم کند که در طول روز کمتر از حال حاضر نیاز به شانه کردن آن داشته باشید.
    پوست سر خود را ماساژ دهید
    یک دلیل وجود دارد که مردم برای گرفتن ماساژ پوست سر مبلغی اضافی در سالن‌های زیبایی بپردازند و آن احساس بسیار خوبی است که ماساژ سر به شما می‌دهد. اما فراتر از آن، ماساژ سر مزایایی نیز برای سلامتی موهای شما دارد. ماساژ پوست سر شما می‌تواند به بیشتر شدن گردش خون در پوست سر شما کمک کند و باعث می‌شود رشد موهای شما افزایش پیدا کنند.
    اگر می‌خواهید یک تجربه واقعاً لوکس و لذت بخش داشته باشید، قبل از ماساژ پوست سر خود، کمی از روغن نارگیل در دستان خود بریزید. یا اینکه از کس دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

    بیوتین باعث درخشان شدن پوستتان می‌شود
    کمبود بیوتین باعث بیماری درماتیت و بوجود آمدن لکه‌های قرمز و پوسته پوسته در سطح پوست شما می‌شود. کمبود ویتامین به این معنی است که بدن تا حدودی توانایی تجزیه و جایگزین کردن اسیدهای چرب موجود را برای ساخت سلول‌های جدید پوست، از دست داده است. با این حال، رساندن بیوتین فراوان می‌تواند به بدن شما کمک کند تا به سرعت و به آسانی سلول‌های پوستی را احیا کند و این تضمین کنندهٔ آن است که پوست شما دائماً تجدید و ترمیم شوند که این خود باعث زیبایی و درخشندگی پوست شما خواهد شد.
    فواید بیوتین برای سلامتی ناخن
    بیوتین همچنین می‌تواند برای سلامتی ناخن‌ها تا حدود زیادی مفید باشد زیرا به حفظ منابع پروتئینی مناسب در بدن کمک می‌کند. این ویتامین پیچیده به استحکام ناخن‌های شما کمک می‌کند و از ترد و شکننده شدن که باعث می‌شود به راحتی آسیب ببینند، جلوگیری می‌کند. اگر متوجه شدید ناخن‌های شما به راحتی می‌شکنند یا آسیب می‌بینند، افزایش مصرف بیوتین ممکن است به شما کمک کند.
    مکمل حاوی بیوتین برای هرکسی که می‌خواهد سلامتی و زیبایی ظاهری خود را بهبود بدهید و میزان انرژی بدن خود را افزایش دهید، می‌تواند مفید باشد. با این حال، فواید بیوتین مخصوصاً برای افرادی که در نظر دارند به زودی باردار شوند، افرادی که سیگاری هستند، افرادی که بیماری دیابت دارند و همچنین افرادی که داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند، می‌توانند بسیار سودمند باشد.

    چسب موضعی بیوتین برای زیبایی
    در حالی که شما می‌توانید بسیاری از ویتامین‌ها را از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها دریافت کنید، چسب بیوتین پلاس موضعی همه چیزهای مورد نیاز را برای حفظ زیبایی ظاهری به بدن شما می‌دهد و آن هم بدون کارهای اضافه. با این چسب ویتامین، نیازی به امتحان کردن ترکیب‌های مختلف از ویتامین‌های گوناگون برای پیدا کردن بهترین ترکیب برای حفظ زیبایی و سلامتی موها شما نیست.
    همچنین لازم نیست هر روز که برای کار از خانه خارج می‌شوید یا وقتی تصمیم به سفر دارید، در یک داروخانه معطل شوید. در عوض، چسب ویتامین خود را با خود بردارید که علاوه بر اینکه بسیار سریع‌تر جذب می‌شود اصلاً جا نمی‌گیرند.
    اگر از قرص‌های بلعیدنی متنفر هستید، دیگر نیازی نیست نگران آن باشید. استفاده از این چسب‌ها بسیار آسان است و دیگر نیازی به بلعیدن یا تزریق آمپول این ویتامین‌ها نیست.
    استفاده از این چسب‌ها آن قدر آسان است که کودکان شما هم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند (و مطمئناً در مبارزه با آن‌ها برای خوردن مکمل‌های روزانه و ویتامین‌ها می‌توانید پیروز شوید). در هر بسته بندی ۶ عدد چسب وجود دارد که کمی شبیه چسب زخم هستند. پوستهٔ رویی چسب را جدا کنید و روی ناحیه‌ای از بدن خود با موهای کم یا بدون مو بچسبانید.
    نکتهٔ مثبت بعدی آن است که دراین چسب‌ها از مادهٔ لاتکس استفاده نشده است، به این معنی که دیگر لازم نیست به هیچ وجه نگران بوجود آمدن لکه‌ها و جوش‌ها روی پوست و هرگونه حساسیت نسبت به آن، باشید.
    هر چسب را حدود هشت ساعت بگذارید روی بدنتان بماند و بعد از آن، چسب را از بدن جدا کنید و دور بیاندازید.
    مزایای بیوتین را امروز به دست آورید. همه ما می‌خواهیم همیشه با ظاهری زیبا دیده شویم تا احساس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم. با این حال، هیچ یک از ما وقت زیادی برای انجام کار‌های طولانی و پر زحمت مربوط به آن را نداریم.
    چه علائم کمبود ویتامین را در بدن شما ظاهر شود و چه می‌خواهید سطح انرژی بدن خود را بالا ببرید و یا به کاهش برخی مشکلات مربوط به سلامتی خود کمک کنید، بیوتین می‌تواند شما را در این راه بسیار کمک کند. ساده‌ترین راه برای به دست آوردن همه این فواید قدرتمند بیوتین استفاده از مکمل بیوتین است که می‌توانید آن را از طریق خوردن قرص‌های حاوی این ویتامین و مصرف آن به صورت تزریقی و همچنین استفاده از چسب‌های ویتامین به بدن خود ویتامین مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.

    به طور کلی میتوان عقیده داشت که ویتامین ها نقش بزرگی در تامین سلامتی بدن دارند. فقر و کمبود ویتامین ها ایجاد آویتامینوز می‌کند که با عوارض شدید همراه است. کمبود ویتامین در بدن را هیپوویتامینوز می‌نامند. برعکس مصرف زیاد ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های محلول در چربی نیز ایجاد هیپروویتامینوز می‌کند که آن نیز با عوارض مختلف همراه است.
    عوارض ناشی از فقر هر نوع ویتامین با انواع دیگر فرق می‌کند ولی بعضی از این عوارض ممکن است در چند نوع آنها مشترک باشد. مصرف روزانه یک داروی مولتی ویتامین ضرری برای شخص ندارد ولی مصرف سایر ویتامین‌ها عموما ضرورتی برای شخص ندارد مگر آنکه پزشک به خاطر مشکل خاصی آن را تجویز کرده باشد.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.