دانستنی

۱۵ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

تقویت مغز با تغذیه امکان پذیر است و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مواد غذایی که به صورت روزانه مصرف می‌کنیم، بر سلامت مغز و سیستم عصبی ما تاثیر می‌گذارند. اما چه خوراکی‌هایی از کوچک شدن مغز جلوگیری می‌کنند و موجب تقویت مغز می‌شوند؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز آشنا شوید.

با ۱۵ مواد غذایی مفید برای سلامت مغز آشنا شوید!

سلامت مغز ما به طور مستقیم با غذایی که مصرف می‌کنیم، مرتبط است. جالب است بدانید که مصرف غذاها موجب آزاد شدن هورمون‌های خاصی در بدن می‌شود و می‌تواند روی حافظه و بهبود یادگیری ما موثر باشد.

زمانی که بدن با کمبود مواد غذایی مواجه شود، عملکرد مغز با اختلال روبرو می‌شود. اما مغز به چه مواد غذایی نیاز دارد و بهترین مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز چیست؟ در ادامه این بخش به ۱۵ ماده غذایی مفید برای مغز اشاره شده است.

۱- سویا

سویا یکی از سالم‌ترین منابع پروتئین است که به دلیل مواد معدنی مختلفی که دارد برای سلامت مغز و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به مغز مفید است.

مصرف سویا موجب افزایش هوش و بهبود توانایی یادگیری می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به مغز مثل آلزایمر را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید برای مصرف سویا حتما از نوع غیر تراریخته آن استفاده کنید.

۲- آجیل و انواع مغزها

در طب سنتی توصیه می‌شود برای تقویت مغز از آجیل‌ها و مغزهای مختلف استفاده کنید. آجیل‌ها طبع گرمی دارند و طب سنتی معتقد است که بیشتر بیماری‌ها و مشکلات مغزی ناشی از سرد شدن مغز است. سردی مغز معمولا در اثر مصرف خوراکی‌های مصرف غذاهای سرد و نامناسب ایجاد می‌شود و فرآیند یادگیری و شناختی را دچار مشکل می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آجیل و انواع مغزها برای کوچک نشدن مغز

    برای رفع این مشکل باید از انواع آجیل مثل گردو، بادام، پسته در طول روز استفاده کنید. آجیل‌ها سرشار از ویتامین B12 هستند و این ویتامین برای ساخت میلین‌های مغز ضروری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B12 موجب بروز زوال عقل، فراموشی، احساس خستگی و افسردگی می‌شود.

    ۳- میوه‌های سرشار از ویتامین سی

    مصرف میوه‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و انواع توت‌ها به خاطر ویتامین سی فراوانی که دارند، از مغز در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند و موجب حفظ سلامت و افزایش حجم مغز می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خوردن موز در صبح بیشتر توصیه می‌شود یا در شب؟

    ۴- شکلات تلخ

    شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهایی است که موجب تقویت حافظه و بهبود توانایی‌های یادگیری می‌شود. مصرف شکلات تلخ به تحریک نورون‌ها و رگ‌های خونی مغز مرتبط با یادگیری کمک می‌کند و انعطاف پذیری مغز برای یادگیری را افزایش می‌دهد.

    شکلات تلخ برای کوچک نشدن مغز

    بیشتر بخوانید: از فواید ویتامین B6 برای بدن بدانید

    ۵- ماهی‌های چرب

    حدود ۶۰ درصد از مغز ما از چربی تشکیل شده است و بخش زیادی از آن حاوی امگا ۳ است. ماهی‌های چرب سرشار از امگا ۳ هستند و از همین رو مصرف آن‌ها برای سلامت مغز و جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به مغز مفید هستند.

    برای جلوگیری از کوچک شدن مغز و همچنین افزایش سلامت مغز می‌توانید حداقل یک بار در هفته از ماهی‌های چرب مثل قزل آلا، سالمون، شاه ماهی و ساردین استفاده کنید.

    ۶- تخم مرغ

    یکی دیگر از مواد غذایی که باید برای جلوگیری از کوچک شدن مغز مصرف کنید، تخم مرغ است. تخم مرغ سرشار از ویتامین B6 و B12 و همچنین اسید فولیک است.

    بیشتر بخوانید: مواد غذایی مغذی برای مقابله با اضطراب

    تخم مرغ برای کوچک نشدن مغز

    به خاطر داشته باشید که B12 همان ویتامینی است که کمبودش باعث کوچک شدن مغز می‌شود و در عملکرد مغز و حافظه نیز نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند و مانع کوچک شدن مغز شود.

    بیشتر بخوانید: جگر مرغ بخوریم یا نخوریم؟

    ۷- نان‌های سبوس‌دار

    یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز نان‌های سبوس‌دار هستند. مصرف غلات کامل و نان‌های سبوس‌دار می‌تواند به تامین انرژی لازم برای مغز کمک کند و موجب بهبود حافظه و توان یادگیری شود.

    نان های سبوس دار برای کوچک نشدن مغز

    ۸- آووکادو

    آووکادو سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که به سلامت مغز کمک می‌کند. مصرف آووکادو موجب تنظیم فشار خون و جلوگیری از زوال عقل و سکته مغزی می‌شود و در سلامت مغز بسیار موثر است.

    آووکادو برای کوچک نشدن مغز

    ۹- انگور

    انگور به خصوص انگور قرمز یکی دیگر از میوه‌های فوق‌العاده برای بهبود عملکرد مغز و درمان بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب است. مصرف انگور موجب تقویت حافظه می‌شود و خطر ابتلا به فراموشی را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انگور موجب کاهش التهاب مغز می‌شود و برای حفظ سلامت و حجم مغز مفید است.

    بیشتر بخوانید: با شکم خالی لب به این غذاها نزنید!

    ۱۰- تخمه آفتاب گردان

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف تخمه آفتابگردان می‌تواند به تقویت و آرام سازی مغز کمک کند. این تخمه سرشار از ماده‌ای به نام تریپتوفان است که در بازسازی سروتونین مغز و بهبود عملکرد مغز موثر است.

    تخمه آفتاب گردان برای حفظ سلامت مغز

    بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین D در بدن

    ۱۱- سبزیجات تازه

    سبزیجات از مفیدترین انواع مواد غذایی برای سلامت مغز هستند که از زوال عقل جلوگیری می‌کنند و موجب بهبود عملکردهای شناختی می‌شوند. مصرف سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، کاهو، چغندر، کلم بنفش، فلفل دلمه‌ای و اسفناج برای سلامت مغز ضروری است و به تقویت سلول‌های عصبی و نورون‌های مغزی کمک می‌کنند.

    سبزیجات تازه برای حفظ سایز مغز

    ۱۲- انجیر

    انجیر یک میوه بی‌نهایت مفید برای مغز است که به بهبود حافظه، کاهش استرس و جلوگیری از سکته مغزی کمک می‌کند. مصرف انجیر به صورت تازه یا خشک موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود و نقش مهمی بر سلامت مغز دارد.

    ۱۳- کندر

    اگر به دنبال لیست مواد غذایی که مانع کوچک شدن مغز می‌شوند، هستید کندر را فراموش نکنید. کندر یک گیاه دارویی فوق‌العاده موثر برای جلوگیری از آلزایمر، بهبود یادگیری، تقویت هوش و بهبود عملکرد مغز است و به تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر نیز کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: عوارض کمبود “سلنیوم” در بدن!

    ۱۴- حبوبات

    حبوبات به ویژه لوبیا و عدس سرشار از آهن و ویتامین B هستند و فواید زیادی برای تقویت مغز، افزایش هوش و بهبود حافظه دارند. مصرف حبوبات از زوال عقل جلوگیری می‌کند و مانع کوچک شدن مغز می‌شود.

    حبوبات برای محافظت از سلامت مغز

    ۱۵- کشمش و مویز

    یکی دیگر از خوراکی‌هایی که باید برای تقویت حافظه، سلامت مغز و جلوگیری از کوچک شدن مغز مصرف کنید و کشمش و مویز است. کشمش از تخریب سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند و مانع بروز بیماری‌های مغزی می‌شود. کشمش سرشار از فسفر و منیزیم است و از همین رو برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه بسیار مفید است.

    همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا مطالعه کردید تغذیه نقش مهمی بر سلامت مغز دارد و می‌تواند از کوچک شدن و زوال عقل جلوگیری کند. افرادی که تغذیه مناسبی دارند، معمولا حافظه بهتری دارند و توانایی بیشتری در یادگیری مطالب جدید دارند. شما از چه خوراکی‌هایی برای سلامت مغز و بهبود حافظه خود استفاده می‌کنید؟

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.