دانستنی

با شکم خالی لب به این غذاها نزنید!

مصرف برخی خوراکی‌ها با شکم خالی موجب کاهش انرژی و آسیب به گوارش می‌شود. استفاده از خوراکی‌های شیرین، اسیدی و ترش مزه با شکم خالی نه تنها گرسنگی شما را برطرف نمی‌کند، بلکه مشکلی به مشکلاتتان اضافه خواهد کرد.

اما آیا میوه خوردن با شکم خالی ضرر دارد؟ کدام خوراکی‌ها را نباید به صورت ناشتا مصرف کرد؟ در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که با شکم خالی لب به چه غذاهایی نزنید.

با شکم خالی لب به این غذاها نزنید

مصرف برخی خوراکی‌ها موجب تحریک معده و افزایش ناگهانی قند خون می‌شود و مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد می‌کند. در ادامه می‌توانید با لیست خوراکی‌های غیرمجاز با معده خالی آشنا شوید، پس اگر ناشتا هستید لب به این خوراکی‌ها نزنید!

۱- آب میوه

به نظر می‌رسد که مصرف آب میوه تازه به صورت ناشتا فواید زیادی برای سلامت دارد، اما یکی از خوراکی‌هایی که نباید با معده خالی مصرف کنید، آبمیوه است. نوشیدن آب میوه با معده خالی به پانکراس فشار وارد می‌کند و روی کبد نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

برای تهیه آبمیوه بخش زیادی از فیبر میوه از بین می‌رود و از همین رو مصرف آب میوه‌ای که فیبر بسیار کمی دارد، تنها موجب افزایش قند خون می‌شود و خوردن آن به صورت ناشتا می‌تواند زمینه ابتلا به دیابت و کلسترول را فراهم کند.

۲- مرکبات

آیا میوه خوردن با شکم خالی ضرر دارد؟ بهتر است بدانید که مرکباتی مثل پرتقال و نارنگی نباید با معده خالی مصرف شوند. استفاده از این میوه‌ها به صورت ناشتا موجب تولید اسید در روده می‌شود و خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر مرکبات میزان فیبر و فروکتوز زیادی دارند و این موضوع موجب کند شدن فرآیند هضم و آسیب به سیستم گوارش می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: آیا خوردن برنج شکم را بزرگ می‌کند؟

    مرکبات از خوراکی‌های غیرمجاز با معده خالی

    ۳- قهوه

    متاسفانه قهوه یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی است که نباید با معده خالی مصرف شود. نوشیدن قهوه با معده خالی منجر به تحریک ترشح اسید کلریدریک در سیستم گوارش می‌شود و خطر ابتلا به گاستریت را افزایش می‌دهد. بهتر است قهوه را زمانی که بنوشید که معده شما خالی نیست یا احساس گرسنگی نمی‌کنید.

    ۴- ماست

    مصرف لبنیات تخمیر شده مثل ماست با معده خالی موجب افزایش اسید معده می‌شود و در این شرایط ممکن است احساس درد و سوزش در معده خود احساس کنید یا دچار رفلاکس شوید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای ساده برای اینکه کمتر احساس گرسنگی کنیم!

    ۵- سالاد

    شاید مصرف سالاد آن هم با معده خالی برای کاهش وزن وسوسه انگیز به نظر برسد، اما باید بدانید که خوردن سالاد با معده خالی موجب ایجاد نفخ و شکم درد می‌شود. از طرف دیگر گوجه فرنگی و لیمو ترش موجود در سالاد اسیدی هستند و به همین دلیل بهتر است در اول صبح به این خوراکی‌ها لب نزنید تا دچار تحریک و سوزش معده نشوید.

    سالاد از خوراکی‌های غیرمجاز با معده خالی

    ۶- ادویه‌ها و ترشیجات

    در بسیاری از کشورها در منوی صبحانه غذاهای تند و پر از ادویه‌ای وجود دارد که مصرف آن‌ها می‌تواند مشکلاتی جدی برای گوارش ایجاد کند. بهتر است برای صبحانه یا زمان‌هایی که معده‌تان خالی است، به هیچ عنوان به سراغ غذاهای تند، پر ادویه و ترش نروید. این خوراکی‌ها موجب تحریک معده و افزایش تولید اسید معده می‌شوند و مشکلاتی جدی برای گوارش ایجاد می‌کنند.

    ۷- نان‌های پخته شده با مخمر

    جالب است بدانید که مصرف طولانی مدت نان‌های پخته شده با مخمر به مرور موجب بروز مشکلات گوارشی، ایجاد نفخ و شکم درد می‌شوند. بهتر است از این نان‌ها تنها برای برخی مواقع به صورت ناشتا استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

    بیشتر بخوانید: غذاهای آلرژی‌زا را بشناسید!

    ۸- شیرینی و شکلات

    بهتر است با شکم خالی به این تنقلات لب نزنید. ناسالم‌ترین خوراکی که می‌توانید با معده خالی میل کنید، شکلات و شیرینی است. مصرف شکلات و شیرینی با معده خالی موجب افزایش ناگهانی قند خون می‌شود.

    در این شرایط پانکراس نمی‌تواند مقدار انسولین مورد نیاز برای این مقدار قند را تولید کند و از همین رو تعادل اسید و باز بدن به هم می‌ریزد. در این صورت بعد از مدت زمان کوتاهی احتمالا با کمبود شدید انرژی و افت قند خون مواجه می‌شوید.

    فراموش نکنید که اگر به دنبال قلب سالم هستید لب به این خوراکی‌ها نزنید و در طول روز بیشتر از خوراکی‌های مفید و تنقلات سالم استفاده کنید.

    شیرینی و شکلات از خوراکی‌های غیرمجاز با معده خالی

    ۹- گوجه فرنگی

    خیلی از ما برای صبحانه از گوجه فرنگی استفاده می‌کنید، اما باید بدانید که گوجه فرنگی حاوی اسید تانیک است که در تماس با اسید معده موجب تحریک معده و دل درد می‌شود. بهتر است گوجه را همراه با غذا و در کنار ناهار میل کنید تا دچار مشکل نشوید.

    ۱۰- خیار

    یکی دیگر از خوراکی‌هایی که با شکم خالی نباید مصرف کنید، خیار است. مصرف خیار با معده خالی موجب سوزش پشت جناغ و ناراحتی معده می‌شود. بهتر است ناهار را نیز همراه با سالاد در کنار ناهارتان میل کنید.

    بیشتر بخوانید: معرفی بهترین میوه‌ها برای رفع یبوست

    ۱۱- موز

    خیلی از افراد موز را برای رفع گرسنگی یا به عنوان صبحانه مصرف می‌کنند، اما باید بدانید که موز به هیچ عنوان نباید با معده خالی مصرف شود. موز سرشار از منیزیم است و اگر با معده خالی مصرف شود سریع‌تر از حالت معمول هضم می‌شود و این موضوع موجب افزایش فشار بر سیستم قلبی عروقی می‌شود. از طرف دیگر مصرف موز به صورت ناشتا موجی احساس سنگینی معده و نفخ می‌شود.

    موز از خوراکی‌های غیرمجاز با معده خالی

    ۱۲- نوشابه‌های گازدار

    به طور کلی برای داشتن بدن سالم باید نوشابه‌های گازدار را از زندگی‌تان حذف کنید. اما اگر دل کندن از این نوشیدنی‌ها برایتان سخت است، بهتر است به هیچ عنوان آن‌ها را با معده خالی نخورید. مصرف نوشابه گازدار با معده خالی موجب تحریک مخاط معده، کاهش گردش خون، افزایش ناگهانی قند خون و بروز مشکلات جدی در هضم می‌شود.

    بیشتر بخوانید: این ادویه‌ها نفخ شکم را از بین می‌برد!

    مصرف برخی غذاهای ناسالم و اسیدی با معده خالی موجب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی می‌شود، پس سعی کنید با شکم خالی لب به غذاهایی که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا ذکر شد، نزنید. به خاطر داشته باشید که حتی مفیدترین خوراکی‌ها نیز اگر در زمان نامناسبی مصرف شوند، آسیب زننده هستند.

    منابع: healthshots

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.