دانستنی

آیا نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب اجباری است؟

نوشیدن آب یک روش ساده برای سم زدایی بدن، هیدراته کردن بدن و سلامت پوست و مو است که بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید برای بدن مفید است. احتمالا شما هم شنیده‌اید که برخی متخصصان مصرف روزانه ۸ لیوان آب را با همه افراد توصیه می‌کنند.

اما آیا نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب اجباری است و بدن همه ما به همین میزان آب نیاز دارد؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌گوییم که آیا نوشیدن ۸ لیوان آب در روز کار درستی است یا خیر.

آیا بدن ما به روزی ۸ لیوان آب نیاز دارد؟

بهتر است بدانید که حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد وزن بدن ما از آب تشکیل شده و همه ما برای زنده ماندن به آب نیاز داریم. هر سلول، بافت و اندامی که در بدن شما وجود دارد، برای عملکرد صحیح نیاز به آب دارد.

آب به دفع مواد زائد از طریق تعریق و ادرار کمک می‌کند، موجب متعادل نگه داشتن دمای بدن می‌شود، از خشک شدن مفاصل جلوگیری می‌کند و جلوی آسیب به بافت‌های بدن را می‌گیرد. اما سوالی که احتمالا ذهن شما را درگیر کرده این است که آیا نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب اجباری است یا خیر؟

به طور کلی میزان آبی که بدن هر فرد نیاز دارد متفاوت است و به وضعیت سلامت فرد، میزان فعالیت بدنی و محل زندگی او بستگی دارد. به طور کلی هیچ فرمول واحدی برای همه افراد مناسب نیست و نمی‌توان به طور دقیق ادعا کرد که بدن همه افراد به میزان مشخصی آب نیاز دارد. اما چرا گفته می‌شود که همه افراد روزانه از ۸ لیوان آب استفاده کنند؟

آیا بدن ما به روزی 8 لیوان آب نیاز دارد؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بهتر است بدانید که تئوری‌هایی مبنی بر مصرف ۱ میلی‌لیتر آب به ازای هر کالری غذایی که مصرف می‌کنیم وجود دارد. طبق این تئوری فردی که روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف می‌کند باید ۲۰۰۰ میلی‌لیتر یعنی ۸ لیوان آب در طول روز استفاده کند.

    اما تحقیقات نشان می‌دهد که بدن برخی افراد به آب کمتر و برخی دیگر به آب بیشتری نیاز دارد. درواقع ۸ لیوان آب یک میانگین برای مصرف روزانه آب است که شما می‌توانید با توجه به نیاز بدنتان آن را کم و زیاد کنید.

    بیشتر بخوانید: این ۵ غذا و ماده خوراکی را با آب نخورید!

    بدن ما به چه میزان آب نیاز دارد؟

    بدن ما از طریق تنفس، تعریق، ادرار و حرکات روده مدام آب از دست می‌دهد و از همین رو شما باید روزانه به اندازه‌ای آب بنوشید که بدن شما دچار کم آبی نشود. آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده تاکید می‌کند که در آب و هوای معتدل یک مرد باید روزانه از حدود ۳/۷ لیتر آب و یک زن باید حدود ۲/۷ لیتر آب استفاده کند.

    محققان بریتانیا معتقد هستند که همه افرادی که در آب و هوای معتدل زندگی می‌کنند، باید از ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز استفاده کنند و هر چقدر آب و هوای منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، گرم‌تر باشد، باید از آب بیشتری در طول روز استفاده کنید. در ادامه به مقدار آب مورد نیاز بدن بر اساس سن اشاره شده است.

    • زنان بین ۱۹ تا ۳۰ سال: ۲/۷ لیتر
    • مردان بین ۱۹ تا ۳۰ سال: ۳/۷ لیتر
    • خانم‌های باردار: ۳ لیتر
    • مادرانی که به نوزاد شیر می‌دهند: ۳ تا ۳/۸ لیتر

    نوشیدن 8 لیوان آب برای چه افرادی ضروری است؟

    نوشیدن ۸ لیوان آب برای چه افرادی ضروری است؟

    بهتر است بدانید که نوشیدن ۸ لیوان آب یک میانگین برای مصرف آب روزانه شما است. به طور کلی افرادی که روزانه از ۲۰۰۰ کالری استفاده می‌کنند، کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، افرادی که ورزش می‌کنند یا فعالیت بدنی زیادی دارند، کسانی که به اسهال، تب یا استفراغ مبتلا شده‌اند و همچنین خانم‌های باردار و شیره باید روزانه حدود ۸ لیوان آب استفاده کنند تا بدن آن‌ها دچار کم آبی نشود.

    هر چند آب بهترین گزینه برای هیدراته کردن بدن است، اما در صورت نیاز می‌توانید آب مورد نیاز بدن را از طریق میوه‌ها، سبزیجات، شیر و دمنوش‌های گیاهی نیز تامین کنید.

    بیشتر بخوانید: نوشیدنی معجزه‌آسا برای تسکین فوری نفخ معده

    همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا گفته شد نوشیدن آب بیشتر از آن چیزی که تصورش را می‌کنید، برای بدن ضروری است. بدن هر فرد با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند و همچنین میزان فعالیت بدنی که دارد به مقدار آب متفاوتی نیاز دارد.

    بهتر است هر زمان که در طول روز احساس تشنگی می‌کنید، آب بنوشید و به اندازه‌ای آب مصرف کنید که ادرار شما همیشه زرد کم رنگ یا بی‌رنگ باشد، با این روش به هیچ عنوان دچار کم آبی نخواهید شد.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب پاسخ داده‌ایم.

    آیا نوشیدن بیش از حد آب عوارضی دارد؟

    به طور کلی نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، اما اگر به مقدار بیش از اندازه آب مصرف کنید، ممکن است به مشکلی نادر به نام هیپوناترمی یا مسمومیت با آب دچار شوید و سطح سدیم در پلاسمای خون شما کاهش پیدا کند.

    چطور متوجه شویم که به اندازه آب مصرف می‌کنیم؟

    افرادی که به اندازه آب می‌نوشند معمولا به ندرت احساس تشنگی می‌کنند، ادرار آن‌ها بی‌رنگ یا زرد روشن است و معمولا دچار خشکی لب و پوست نمی‌شوند.

    فواید نوشیدن ۸ لیوان آب در روز چیست؟

    اگر در مورد معجزه هشت لیوان آب در روز شنیده‌اید، باید بدانید که نوشیدن آب کافی به کاهش وزن، افزایش انرژی، جلوگیری از سردرد، رفع یبوست، کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه و سم زدایی بدن کمک می‌کند.

    در روز چند لیوان آب بخوریم تا لاغر شویم؟

    مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن یک لیوان آب ولرم قبل از هر وعده غذایی می‌تواند به کاهش اشتها و همچنین کاهش وزن و کاهش چربی بدن کمک کند.

    صبح ناشتا چند لیوان آب بخوریم؟

    نوشیدن ۱ تا ۴ لیوان آب ولرم صبح‌ها به صورت ناشتا می‌تواند به سم زدایی بدن، بهبود هضم و همچنین کاهش وزن شما کمک کند.

    ۸ لیوان آب چند لیتر است؟

    ۸ لیوان آب معادل ۲ لیتر است.

    آیا نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب اجباری است؟

    بدن هر فرد با توجه به شرایطی که دارد به مقدار متفاوتی آب در طول روز نیاز دارد. بنابراین بهتر است روزانه با توجه به فعالیت بدنی، سن و آب و هوا از ۶ تا ۸ لیوان آب استفاده کنید.

    منابع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.