دانستنی

غذاهای آلرژی‌زا را بشناسید!

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از خوردن برخی غذاها واکنش‌های آلرژیک غذایی مانند کهیر، تورم‌لب، مشکلات تنفسی و … را تجربه کنید. در واقع آلرژی غذایی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به برخی پروتئین‌های موجود در غذا واکنش نشان داده و با برخی علائم مانند مواردی که پیش از این اشاره شد قابل شناسایی است.

در این مقاله از اکالا بلاگ تلاش کردیم تا لیستی از غذاهای آلرژی‌زا را معرفی کنیم.

لیست مهم‌ترین مواد‌ غذایی آلرژی‌زا

حساسیت‌های غذایی قابل درمان نیستند اما با شناخت زود هنگام آن می‌توان با پرهیز غذایی نسبت به سلامت بدن توجه بیشتری داشت. در ادامه به معرفی آلرژی زا خواهیم پرداخت.

۱- سویا

برخی از کودکان و نوزادان به سویا آلرژی دارند و اغلب به دلیل پروتئین‌های موجود در آن بدن کودکان واکنش‌های آلرژیک از خود نشان می‌دهد و در صورت مصرف سویا با عوارضی همچون خارش و التهاب پوستی، تورم دهانی، درد معده یا خس خس سینه همراه است. از این رو افراد دارای آلرژی به سویا باید نسبت به مصرف مواد‌غذایی حاوی سویا خودداری کنند.

۲- صدف، ماهی و میگو

برخی افراد به انواع ماهی از جمله ماهی سالمون، گربه ماهی یا تن‌ماهی آلرژی دارند که به دلیل پروتئین پاروالبومین موجود در آن‌ها است. همچنین انواع دیگر غذاهای دریایی از جمله میگو، خرچنگ، صدف نیز به دلیل پروتئین تروپومیوزین حساسیت‌زا هستند که خوردن این غذاها منجر به واکنش‌های آلرژیک خاصی مانند کهیر، خارش پوست، درد معده، کاهش فشار خون، خس‌خس سینه، آنافیلاکسی یا گرفتگی بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع آلرژی پوستی؛ علت، تشیخص و درمان آن

صدف، ماهی و میگو از مهم‌ترین مواد‌ غذایی آلرژی‌زا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- گندم، جو، ذرت

    یکی دیگر از شایع‌ترین حساسیت‌های غذایی آلرژی به گندم است که با خوردن یا استنشاق آن بر اثر پروتئین‌های (آلبومین،گلیادین، گلوبولین و گلوتن) گندم ایجاد می‌شود و اغلب در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله آسم، اگزما با حساسیت‌های فصلی به شکل خارش پوست، ناراحتی‌های گوارشی و مشکلات تنفسی مشاهده می‌شود.

    از این رو به افرادی که به گندم حساسیت دارند توصیه می شود که از همه مواد غذایی حاوی گندم از جمله انواع نان، پاستا، آرد یا کرار و بلغور پرهیز کنند. همچنین افراد با زمینه بیماری هایپرسنسیتیویتی گلوتن که به گلوتن حساسیت دارند نیز باید از مصرف مواد حاوی گندم، جو یا ذرت پرهیز کنند.

    ۴- شیر گاو

    شیر گاو دارای مواد لبنی با خواص فراوان است که در نوزادان و کودکان به دلیل پروتین‌وی و کازئین موجود در آن باعث ایجاد حساسیت شده و واکنش‌های آلرژیک آن به صورت تورم لب، زبان یا گلو، خارش پوستی، اسهال و استفراغ، درد معده با خس خس سینه مشاهده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: معرفی بدترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برای دندان

    ۵- تخم‌مرغ

    سفیده تخم‌مرغ حاوی پروتئین‌هایی از جمله اووالبومین، اووترانسفرین و اوموسین است که موجب آلرژی می‌شود. علائم آلرژی به تخم‌مرغ در بدن اغلب به صورت کهیر، خارش پوستی و قرمزی پوست نشان داده می‌شود و در حساسیت‌های شدید همراه با اسهال و استفراغ یا درد معده است.

    ۶- آجیل‌

    آجیل‌های درختی از جمله بادام، بادام هندی، گردو، پسته و فندق نیز زمینه آلرژیک دارند و برخی افراد به دلیل وجود پروتئین‌های اولئوزین، لگومین، ویسیلین و آلبومین به آن حساسیت دارند. علائم آلرژی به آجیل اغلب به صورت خارش یا سوزن سوزن شدن پوست، قرمز پوست یا تورم لب و دهان همراه است.

    بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری در کودکان

    آجیل از مهم‌ترین مواد‌ غذایی آلرژی‌زا

    بیشتر بخوانید: آلرژی در بارداری؛ پیشگیری، انواع، خطرات و درمان آن

    ۷- کنجد

    کنجد یکی دیگر از موادغذایی آلرژی‌‌زا است که در بسیاری از انواع غذاها، شیرینی‌ها یا لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود که مصرف آن در برخی افراد با حساسیت همراه است. علائم حساسیت به کنجد به شکل بثورات پوستی و خارش نشان داده می‌شود.

    ۸- خرمالو

    برخی افراد ممکن است به میوه‌هایی مانند خرمالو، آلرژی داشته باشند. از مهم ترین علائح حساسیتی خوردن خرمالو به صورت حالت تهوع، یبوست یا معده‌درد است که افراد با زمینه آلرژی به این میوه باید از خوردن آن خودداری کنند یا به صورت کاملا رسیده و بدون پوست آن را مصرف کنند.

    بیشتر بخوانید: این ۵ غذا و ماده خوراکی را با آب نخورید!

    ۹- فلفل تند

    فلفل‌سبز ‌تند نیز یکی دیگر از مواردی است که مصرف آن در اکثر افراد با حساسیت‌های پوستی با سرفه‌های آلرژیک همراه است.

    در این مقاله از مجله دانستنی اکالا تلاش کردیم فهرستی از مواد غذایی حساسیت‌زا را معرفی کنیم که با شناخت آن‌ها مصرف آن را محدود کرده یا از خوردن آن‌ها پرهیز کنید تا علائم واکنش آلرژیک کاهش یابد. تشخیص صحیح و مدیریت مناسب این حساسیت‌ها موجب بهبود کیفیت زندگی شده و از وقوع واکنش‌های جدی جلوگیری می‌کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.