دانستنی

آلرژی در بارداری؛ پیشگیری، انواع، خطرات و درمان آن

بروز آلرژی در بارداری کاملا طبیعی است و بسیاری از خانم‌ها در این دوران با علائم مختلف آلرژی مثل رینیت و خارش‌های پوستی مواجه می‌شوند، اما علت بروز آلرژی در بارداری چیست و چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با نکاتی مهم در مورد پیشگیری و درمان حساسیت و آلرژی در دوران بارداری آشنا شوید.

آلرژی در بارداری خطرناک است؟

در همین ابتدا بهتر است بدانید که حدود ۱/۴ خانم‌ها در دوران بارداری به آلرژی مبتلا می‌شوند و معمولا شدت و نوع علائم نیز در هر فرد متفاوت است. به طور معمول اگر آلرژی بارداری کنترل شود، مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

در برخی مواقع که آلرژی در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شود و بدون درمان باقی بماند، می‌تواند به جنین آسیب برساند. از همین رو پیشگیری و همچنین درمان آلرژی در این دوران هم برای سلامت مادر و هم سلامت جنین اهمیت زیادی دارد.

یکی از مهم‌ترین خطرات آلرژی و حساسیت در دوران بارداری ضعف سیستم ایمنی مادر است که می‌تواند خطراتی جدی برای سلامت جنین ایجاد کند. در بسیاری از مواقع بی‌توجهی به رینیت بارداری یا گرفتگی و آبریزش بینی در این دوران موجب تولد نوزاد نارس و بروز اختلال‌های جدی در بدن جنین می‌شود.

در صورتی که فرد بعد از بروز علائم به سرعت برای درمان از پزشک کمک بگیرد و داروهای مناسب مصرف کند، هیچ خطر جدی برای جنین وجود نخواهد داشت.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آلرژی در بارداری خطرناک است؟

    با انواع آلرژی در دوران بارداری آشنا شوید!

    آلرژی در دوران بارداری به دلایل متعددی ایجاد می‌شود. به طور کلی بدن مادر در دوران بارداری حساسیت بیشتری دارد و فردی که تا به حال سابقه حساسیت نداشته، ممکن است در این دوران با انواع حساسیت‌ها روبرو شود.

    در ادامه به انواع حساسیت و آلرژی در دوران حاملگی اشاره شده است:

    ۱- آلرژی فصلی

    آلرژی و حساسیت فصلی در بارداری یکی از رایج‌ترین انواع آلرژی در فصل بهار است که معمولا به دلیل گرده افشانی گیاهان و وجود هاگ‌ها در هوا ایجاد می‌شود.

    در این شرایط ممکن است خانم‌های بارداری با علائمی مثل عطسه و خارش چشم‌ها مواجه شوند. در بسیاری از افراد علائم آلرژی موجب تورم یا آبریزش بینی نیز می‌شود.

    برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است در فصل بهار کمتر به بیرون از منزل بروید و در منزل نیز به جای باز کردن درب و پنجره‌ها، سیستم‌های سرمایشی را روشن کنید. دوش گرفتن نیز می‌تواند به از بین بردن گرده‌ها روی مو و بدن کمک کند و احتمال بروز آلرژی را کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: خوردن ترشی در دوران بارداری | فواید و خطرات آن

    ۲- تنگی نفس

    شاید تنگی نفس در بارداری طبیعی به نظر برسد، اما حدود ۷۰ درصد از خانم‌ها در دوران بارداری به دلیل آلرژی با این مشکل مواجه می‌شوند. به خاطر داشته باشید که تنگی نفس در بارداری خطرناک است و ممکن است منجر به زایمان زودرس، کاهش رشد جنین و افزایش فشار خون شود. بنابراین در صورت بروز این مشکل حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

    ۳- کهیر پوستی

    یکی دیگر از انواع آلرژی که خیلی از خانم‌ها در دوران بارداری تجربه می‌کنند، کهیر است. کهیر موجب بروز خارش و حساسیت پوست در بارداری می‌شود. مصرف برخی غذاها و همچنین قرار گرفتن در نزدیک برخی گیاهان موجب بروز کهیر می‌شود.

    با انواع آلرژی در دوران بارداری آشنا شوید!

    ۴- آبریزش و گرفتگی بینی

    آبریزش و گرفتگی بینی یکی از شایع‌ترین مشکلات بارداری است که در بسیاری از افراد به دلیل افزایش هورمون‌های بدن ایجاد می‌شود. این مشکل بیشتر در سه ماهه سوم بارداری ایجاد می‌شود و علائم آن درست مثل آلرژی است.

    در این شرایط مصرف داروهای آنتی هیستامین هیچ تاثیری بر درمان ندارد. هر چند ممکن است آبریزش یا گرفتگی بینی در بارداری به دلیل آلرژی ایجاد شود، اما بخش زیادی از خانم‌ها به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها با این مشکل مواجه می‌شوند.

    برای درمان این مشکل بهتر است با استفاده از سرم‌های شستشو یا محلول‌های نمکی، بینی خود را بشویید. استفاده از بخور، دستگاه تصفیه و دور ماندن از عوامل آلرژی‌زا می‌تواند تا حد زیادی به کاهش این مشکل کمک کند.

    بیشتر بخوانید: فواید و مضرات خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

    ۵- اگزما

    اگزما یک نوع مشکل پوستی است که معمولا در دوران بارداری تشدید می‌شود. در بسیاری از افراد علائم اگزما در بارداری تشدید می‌شود یا یک باره با شدت زیادی بروز می‌کند، در این شرایط بهتر است زیر نظر پزشک از پمادهای استروئیدی موضعی برای درمان استفاده کنید تا مشکل شما برطرف شود.

    به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به اگزما نباید با آب داغ دوش بگیرند و دوش گرفتن با آب ولرم برای جلوگیری از تشدید علائم بهتر است. استفاده از کرم‌های آبرسان، پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی و همچنین استفاده از دستگاه بخور و مصرف آب به مقدار کافی به کاهش علائم اگزما کمک می‌کند.

    توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان آلرژی در بارداری

    توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان آلرژی در بارداری

    آلرژی در دوران بارداری، به دلایل متفاوتی بروز می‌کند و از همین رو لازم است پس از مشاهده علائم حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. به طور کلی اگر علائم آلرژی در ۳ ماهه اول بارداری بروز کند، معمولا مجاز به مصرف دارو در این دوران نخواهید بود.

    برای درمان برخی از انواع آلرژی که مربوط به گرفتگی و آبریزش بینی است، می‌توانید زیر نظر پزشک از آنتی هیستامین‌های مجاز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در این دوران به هیچ عنوان نباید از درمان‌های خودسرانه استفاده کنید و لازم است قبل از هر درمانی با پزشک خودتان مشورت کنید.

    در ادامه به توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان آلرژی در بارداری اشاره شده است:

    • در طول بارداری سعی کنید از مصرف میوه‌ها و سبزیجات آلرژی‌زا اجتناب کنید.
    • مصرف مکمل امگا ۳ و همچنین خوردن غذاهای سرشار از امگا ۳ به پیشگیری و درمان علائم آلرژی کمک می‌کند.
    • در طول بارداری سعی کنید از مصرف بیش از حد آجیل‌ها و مغزها بپرهیزید و در حد تعادل از آن‌ها استفاده کنید.
    • اگر به غذای خاصی آلرژی دارید، به هیچ عنوان از آن غذا در دوران بارداری استفاده نکنید.
    • چای سبز خاصیت ضد آلرژی دارد و از همین رو می‌توانید در حد اعتدال از این چای استفاده کنید.
    • اگر به گرده گیاهان حساسیت دارید، حتما قبل از خارج شدن از منزل ماست بزنید و زمانی که به منزل بازگشتید، دوش بگیرید و لباس‌هایتان را بشویید.
    • اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، حتما از همسرتان یا فرد دیگری درخواست کنید تا گرد و غبار منزل را به صورت مرتب تمیز کند.
    • بهترین درمان خانگی آلرژی در بارداری برای کاهش گرفتگی و آبریزش بینی این است که هر روز داخل بینی را با محلول آب گرم و مقداری نمک شستشو دهید.
    • به هیچ عنوان برای درمان آلرژی به صورت خودسرانه از پماد، قرص یا اسپری بینی استفاده نکنید.
    • به طور کلی علت آلرژی در بارداری متفاوت است اما از رایج‌ترین دلایل بروز این مشکل می‌توان به تغییرات هورمونی و حساس شدن بدن در برابر عوامل محیطی است. در این شرایط ممکن است بدن با قرار گرفتن در معرض دود سیگار، مواد شیمیایی، سرما، رطوبت، باد، آلودگی هوا، دود و عطر و ادکلن از خود واکنش نشان دهد و فرد علائم آلرژی را تجربه کند.

    بیشتر بخوانید: انواع آلرژی پوستی؛ علت، تشخیص و درمان آن

    همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا گفته شد بروز آلرژی در دوران بارداری کاملا طبیعی است و بخش زیادی از خانم‌ها در این دوران علائم آزاردهنده آلرژی را تجربه می‌کنند.

    به خاطر داشته باشید در صورتی که در دوران بارداری با علائم پوستی، گرفتگی یا آبریزش بینی مواجه شدید باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.