دانستنی

دلایل و درمان بی‌ اشتهایی در وعده سحری ماه رمضان

وعده‌های سحری و افطار در ماه رمضان دو وعده اصلی به شمار می‌روند و برای سلامتی بدن نباید هیچ یک را حذف کرد. اما با این حال بی‌اشتهایی در سحری ماه رمضان به عنوان یکی از علائم رایج در برخی افراد است که در طول روزهای رمضان تجربه می‌کنند.

این مسئله به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. از این رو در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم به بررسی دلایل و درمان بی‌‌اشتهایی در سحری ماه رمضان بپردازیم.

دلایل بی‌اشتهایی در سحری ماه رمضان

از دلایل مهم بی اشتهایی در سحری ماه رمضان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر در الگوی غذایی: هنگامی که شما در ماه رمضان روزه می‌گیرید، الگوی غذایی شما تغییر می‌کند و وعده‌های غذایی محدود می‌شود. این تغییر بر روی سیستم گوارش شما تأثیر می‌گذارد و باعث بی‌اشتهایی سحری می‌شود.
  • تغییر ساعت خواب و بیداری: در ماه رمضان، برخی افراد عادت‌های خواب و بیداری خود را تغییر می‌دهند. این تغییر در ساعت خواب و بیداری به عملکرد سیستم گوارش تأثیر گذاشته و باعث کاهش اشتها در سحری می‌شود.
  • تغییر در سطح هورمون‌ها: در ماه رمضان، سطح هورمون‌های بدن مانند گرلین (هورمون تشنگی) و لپتین (هورمون سیری) تغییر می‌کند. این تغییرات نیز بر اشتها و سیستم گوارش تأثیر‌گذار است و باعث بی‌اشتهایی سحری در ماه رمضان می‌شود.
  • تغییرات در ترکیب غذاها: در ماه رمضان، برخی افراد ممکن است مصرف غذاهایی با ترکیبات متفاوت نسبت به روزهای عادی داشته باشند. این تغییر در ترکیب غذاها می‌تواند بر روی اشتها تاثیر بگذارد و باعث بی‌اشتهایی شود.
  • تغذیه نامناسب در سحری: برخی افراد در سحری از غذاهای چرب و حاوی مواد قندی استفاده می‌کنند که این نوع غذاها موجب کاهش اشتها می‌شود.

علت بی‌اشتهایی در سحری ماه رمضان چیست؟

پیشنهادهایی برای درمان بی‌اشتهایی در سحری ماه رمضان

در صورتی‌ که بی‌اشتهایی سحری موجب نگرانی شما شده است، می‌توانید پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

۱- به موقع بخوابید

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که شب دیر وقت می‌خوابید و یا تا سحری بیدار می‌مانید، توصیه می‌کنیم که شب کمی زودتر بخوابید تا بتوانید یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار شده و با صبر و زمان بیشتری سحری را میل کنید تا اشتهای شما نیز تحریک شود. چون با دیر بیدار شدن و بلافاصله شروع کردن به خوردن صبحانه اشتهای کمتری خواهید داشت.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- افطار را سبک میل کنید

    پرخوری در وعده افطار موجب بی‌اشتهایی در سحری می‌شود و با مصرف غذاهای سنگین مانند حلیم، شله‌ زرد، کله‌پاچه و… در وعده افطار کالری زیادی دریافت می‌کنید که هضم نمی‌شود.

    لذا پیشنهاد می‌کنیم که افطار پرخوری نکنید و مواد غذایی سبک مصرف کنید تا هم حجم زیادی در معده شما نگیرد و زود هضم شود. به افراد روزه دار توصیه می‌شود که در وعده افطار غذاهایی مانند فرنی، سوپ، شیر برنج و آش ساده میل کنند یا غذایی سبک مانند نان، پنیر، سبزی و گردو مصرف کنند.

    بیشتر بخوانید: بدترین غذاها برای سحری در ماه رمضان

    ۳- در وعده سحری غذای مقوی میل کنید

    چنانچه به هر صورت چندان اشتهایی برای خوردن غذا ندارید، تا حد امکان غذاهای مقوی مصرف کنید تا همان مقدار کم نیز انرژی بدن را در طول روز حفظ کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات و پروتئین بهترین گزینه برای وعده سحری است.

    پیشنهادهایی برای درمان بی‌اشتهایی در سحری ماه رمضان

    ۴- غذای خشک نخورید

    در وعده سحری بیشتر سعی کنید غذاهای آبکی و خورشتی میل کنید و از مصرف غذاهای خشک که موجب بی‌اشتهایی می‌شود پرهیز کنید.

    ۵- زیاد آب نخورید

    اغلب افراد در فاصله بین افطار تا سحر برای جبران عطش و کم آبی بدن، معده خود را پر از آب می‌کنند که نوشیدن آب زیاد موجب بی‌اشتهایی می‌شود. برای درمان بی‌اشتهایی تا حد امکان از نوشیدن مایعات سرد خودداری کنید و بین زمان‌های نوشیدن آب فاصله بیندازید.

    بیشتر بخوانید: عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان

    ۶- در طول روزه‌داری فعالیت بدنی داشته باشید

    اغلب افراد در ماه رمضان فعالیت‌های بدنی و ورزشی خود را کنار می‌گذارند و استراحت می‌کنند. کاهش فعالیت‌ بدنی نیز موجب کم‌اشتهایی می‌شود و بالعکس داشتن به اندازه معقول فعالیت فیزیکی موجب گرسنگی می‌شود. البته باید فعالیت‌های ورزشی به میزان باشد که موجب تشنگی یا ضعف شدید نشود.

    ۷- گنجاندن میوه و سالاد در سحری

    در وعده سحری و پس از بیدار شدن ابتدا با خوردن میوه یا سالاد شروع کنید تا اشتهای شما تحریک شود و بتوانید غذا بخورید.

    گنجاندن میوه و سالاد در سحری برای درمان بی اشتهایی

    ۸- شربت بنوشید

    اغلب افرادی که دچار بی‌اشتهایی می‌شوند برای رفع این مشکل و میل به غذا مقداری شربت سکنجبین می‌نوشند.

    در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به درمان بی‌اشتهایی در سحری ماه رمضان پرداختیم. تغذیه مناسب در وعده سحری اهمیت زیادی دارد و چنانچه دچار بی‌اشتهایی می‌شوید این وعده را کنار نگذارید. با توجه به نکات گفته شده در بالا می‌توانید در وعده سحری به حد لازم غذا میل کنید و تا افطار سرحال و پرانرژی باشید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.