دانستنی

۷ عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان

ماه رمضان یک فرصت برای استراحت دادن به سیستم گوارشی بدن است اما برخی عادات نادرست می‌تواند نتیجه برعکس داشته باشد. نخوردن سحری می‌تواند عوارض مختلفی برای بدن داشته باشد.

شاید بیدار شدن در آن ساعت شب و غذا خوردن کار بسیار سختی باشد اما اگر از عوارض نخوردن سحری آگاه شوید حتما این وعده غذایی را در برنامه ماه رمضان خود قرار خواهید داد. در این بخش از اکالا بلاگ با ما همراه باشید تا به بررسی عوارض مختلف نخوردن سحری در ماه مبارک رمضان بپردازیم.

روزه گرفتن بدون سحری چه عوارضی در پی دارد؟

در ادامه عوارض نخورن سحری را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۱- خستگی و بی‌حوصلگی

نخوردن سحری می‌تواند موجب شود کل روز شما از دست برود. روزی را تصور کنید که دائم احساس خستگی شدید می‌کنید و اعصابی برای پرداختن به امور خود ندارید.

افت قند خون و کمبود مواد مغذی موجب تشدید خستگی و بی‌حوصلگی می‌شود. جدای از این شما باید این شرایط را تحمل کنید؛ یعنی هم سیستم گوارش شما و هم اعصابتان هر دو زیر فشار خواهند بود.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها در ماه رمضان تشنه نشوید!

عوارض روزه گرفتن بدون سحری

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- افت قند خون

    شاید عمده‌ترین و مهم‌ترین عوارض نخوردن سحری، افت قند خون در طول روز است. به‌ محض اینکه از خواب بیدار شوید این افت قند خون را کاملا احساس می‌کنید. این امر می‌تواند منجر به علائمی مانند سردرد، سرگیجه، ضعف، خستگی، بی‌حوصلگی و کاهش تمرکز شود.

    در چنین شرایطی شما عملا فاقد توانایی برای انجام امور کاری و حتی روتین زندگی خود هستید. افت قند خون اثر گرسنگی را بیش از مقدار واقعی آن نشان می‌دهد و فشار زیادی به آن تحمیل می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع شیرینی‌های مخصوص سفره افطار

    افت قند خون از عوارض روزه گرفتن بدون سحری

    ۳- کاهش کارایی بدن

    اگر مورد اول و دوم را در نظر بگیرید حاصل آن یک فرد بی‌حوصله، خسته و با سردرد خواهد بود. حال اگر همین فرد بخواهد کاری انجام دهد که تاثیر مهمی بر زندگی آن دارد یا به عبارتی اجتناب‌ناپذیر است.

    مثلاً کسی که در حال آماده شدن برای کنکور است یا کسی که پروژه‌ای باید انجام دهد و نیاز به تمرکز دارد؛ بنابراین دقت کنید عوارض نخوردن سحری می‌تواند به عدم کارایی شما در کل طول روز بینجامد.

    بیشتر بخوانید: سحری چی بخوریم؟

    ۴- سردرد، سرگیجه و دردهای عضلانی و یبوست

    کم‌ آبی یکی دیگر از عوارض مهم نخوردن سحری در ماه رمضان است. علاوه بر این افت قند خون و کم‌ آبی بدن می‌تواند منجر به سردرد و دردهای عضلانی شود.

    شما باید در وعده سحری به میزان کافی آب بنوشید؛ زیرا در طول روز بدن برای انجام امور خود نیاز مبرم به آن دارد. مشکل مهم دیگری که ممکن است در اثر کم‌ آبی بدن با آن مواجه شوید یبوست است.

    سر درد از عوارض روزه گرفتن بدون سحری

    بیشتر بخوانید: آیا بیماران قلبی می‌توانند روزه بگیرند؟

    ۵- بوی بد دهان

    یکی دیگر از عوارض نخوردن سحری بوی بد دهان است. فرض کنید شما کار و فعالیتی دارید که نیاز به گفتگوی نزدیک با دیگران است. چه بخواهید چه نخواهید در هر صورت بدن در اثر ضعف شدید و سوختن ناقص چربی‌های موجود بوی بدی از خود منتشر می‌کند؛ بنابراین بهتر است برای سلامت خودتان و راحتی دیگران هنگام مصاحبت با شما حتما وعده سحری را در برنامه خود قرار دهید.

    ۶- زخم معده

    همان‌طور که گفتیم افت قند و نبود انرژی گرسنگی را بیش از اندازه واقعی آن به بدن تحمیل می‌کند. افرادی که داری طبع خشک هستند یا فیزیک بدنی لاغری دارند ممکن است در اثر این فشار دچار زخم معده شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان خرمایی؛ دسری مقوی برای ماه رمضان

    ۷- تشنگی

    به طور کلی انسان می‌تواند گرسنگی را راحت‌تر از تشنگی تحمل کند. کسانی که کار فیزیکی می‌کنند در طول روز به شدت تشنه می‌شوند. اگر این افراد هنگام سحری مایعات مناسب مصرف نکنند یا غذاهایی که می‌توانند آب را به بدن منتقل کنند استفاده نکنند در طول زمان روزه با تشنگی غیر قابل تحمل مواجه می‌شوند. حال تصور کنید اگر سحری نخورید بدن شما چه فشاری را تحمل می‌کند.

    تشنگی از عوارض روزه گرفتن بدون سحری

    بیشتر بخوانید: اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

    عوارض نخوردن سحری برای گروه‌های خاص

    علاوه بر عوارض ذکر شده، نخوردن سحری می‌تواند برای برخی گروه‌های خاص نیز عوارض چشمگیری در پی داشته باشد. 

    • افراد دیابتی: نخوردن سحری می‌تواند منجر به افت قند خون و بروز عوارض خطرناکی مانند تشنج و حتی کما شود.
    • زنان باردار و شیرده: نخوردن سحری می‌تواند برای سلامت مادر و جنین یا نوزاد خطرناک باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود مادران شیرده حتماً با مشورت پزشک روزه بگیرند و در صورت روزه‌داری حتما وعده سحری را در برنامه خود قرار دهند.
    • کودکان و نوجوانان: نخوردن سحری می‌تواند به رشد آن‌ها آسیب برساند. سن این گروه سنی در بازه‌ای است که بدن برای رشد و تکامل نیاز به مواد مغذی و انرژی دارد.

    بیشتر بخوانید: راه فرار از بی‌حالی در ماه مبارک رمضان

    توصیه‌ها:

    • نخوردن سحری تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند به بهبود کیفیت روزه‌داری شما کمکی کند، پس حتما سحری بخورید.
    • سحری خود را با غذاهای سالم و مقوی مانند نان، پنیر، خرما، میوه، سبزیجات و لبنیات میل کنید.
    • از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب در سحری خودداری کنید.
    • به اندازه کافی آب بنوشید یا مواد غذایی و میوه‌هایی بخورید که آب‌رسان هستند
    • در صورت وجود هرگونه مشکل یا بیماری خاص، قبل از شروع روزه‌داری با پزشک خود مشورت کنید.

    نکته: در صورت عدم تمایل به خوردن سحری کامل، می‌توانید از یک وعده غذایی سبک مانند نان و پنیر و خرما یا میوه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بامیه هندی برای ماه رمضان

    همان‌طور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا بیان شد نخوردن سحری موجب سردرد، دردهای عضلانی، کاهش کارایی بدن در طول روز، بروز خستگی و بی‌حوصلگی، افت سریع قند خون و سرگیجه می‌شود.

    روزه‌داری بدون صرف سحری برای تمام گروه‌های سنی به ویژه نوجوانان و جوانان و افراد مسن می‌تواند با عوارض زیادی همراه باشد. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.