آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه انواع شیرینی‌های مخصوص سفره افطار

با نزدیک شدن به ماه رمضان تب و تاب درست کردن شیرینی در اکثر خانواده‌ها بیشتر می‌شود. شیرینی‌های ماه رمضان معمولا بسیار سریع‌تر از شیرینی‌های دیگر آماده می‌شوند و طعم شیرین و کالری زیادی دارند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های تهیه انواع شیرینی‌های مخصوص سفره افطار آشنا شوید.

۱۲ شیرینی مناسب ماه رمضان

شیرینی‌های ماه رمضان طعم متفاوتی نسبت به شیرینی‌های دیگر دارند. اکثر شیرینی‌هایی که در سفره افطار سرو می‌شوند، حاوی شهد هستند و برای تهیه آن‌ها از ادویه‌های گرم و انواع مغزها استفاده می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با لیستی از انواع شیرینی مخصوص افطار آشنا شوید.

۱- شیرینی شباکیه عربی

شیرینی شباکیه عربی یکی از شیرینی‌های جذاب عربی برای ماه رمضان است که در کشور ما به عنوان زولبیا فانوسی و خاگینه فانوسی نیز شناخته می‌شود. برای تهیه این شیرینی معمولا از دستگاه پاستا ساز استفاده می‌شود، اما می‌توانید آن را بدون دستگاه نیز درست کنید.

برای تهیه این شیرینی به موادی مثل شیر، ماء الشعیر، کره، بیکینگ پودر، آرد سفید و شربت بار نیاز دارید. برای شروع باید آرد را الک و با بیکینگ پودر ترکیب کنید. در یک ظرف دیگر کره آب شده و ماء الشعیر را مخلوط کنید و بعد شیر را اضافه کنید.

مواد را کمی هم بزنید و به آرد الک شده اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیری یکدست ایجاد شود. در ادامه خمیر را بپوشانید و برای ۱ ساعت در آشپزخانه بگذارید تا استراحت کند.

حالا خمیر را با وردنه صاف کنید و با دستگاه پاستا ساز یا چاقو به صورت رشته‌ای برش دهید. رشته‌ها را کنار هم قرار دهید و با کمک انگشت فواصل مساوی بین آن‌ها را به هم بچسبانید و با چاقو برش دهید. در انتها شیرینی‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و در شربت بار قرار دهید تا مزه دار شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی

    ۲- لگیمات

    لگیمات یکی دیگر از شیرینی‌های مخصوص افطار است که در جنوب کشور طبخ می‌شود. برای تهیه این شیرینی ابتدا باید خمیر شیرینی را آماده کنید. برای شروع آرد و نشاسته ذرت را ترکیب کنید.

    در ادامه خمیر مایه، شربت بار، تخم مرغ و روغن مایع را اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید تا خمیری یکدست ایجاد شود. ظرف خمیر را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید خمیر شما ۱ ساعت استراحت کند.

    در ادامه خمیر را در قیف بریزید و آن را در روغن فراوان سرخ کنید و بعد از این که شیرینی‌ها سرخ شدند، آن‌ها را در شربت بار قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: این غذاها را برای افطار نخورید!

    طرز تهیه شیرینی لگیمات

    ۳- رشته خوشکار

    رشته خوشکار محبوب‌ترین شیرینی افطاری در استان گیلان است که برای تهیه آن از آرد برنج، پودر گردو، پودر قند و دارچین استفاده می‌شود. برای درست کردن این شیرینی ابتدا باید خمیر را با استفاده از آرد گندم، آرد برنج و آب آماده کنید.

    سپس آن را در قیف مخصوص بریزید و روی حرارت بپزید. سپس مواد میانی را با استفاده از ترکیب پودر قند، پودر گردو، پودر دارچین و پودر هل آماده کنید و داخل خمیر مخصوص قرار دهید و خمیر را ببندید.

    در این مرحله نوبت سرخ کردن شیرینی‌ها در روغن است. شیرینی‌ها را در روغن سرخ کنید و بعد در شربت بار قرار دهید تا مزه دار شوند.

    طرز تهیه رشته خوشکار

    بیشتر بخوانید: انواع پیش غذای مغذی و مناسب برای افطاری

    ۴- شیرینی چای چورگی

    چای چورگی یک شیرینی قدیمی و خوشمزه زنجانی است که در ماه مبارک رمضان در سفره های افطار سرو می‌شود. برای تهیه خمیر این شیرینی باید از ترکیب تخم مرغ، شکر، پودر هل، شیر، گلاب، روغن مایع، آرد سفید، بیکینگ پودر و خمیر مایه استفاده کنید.

    خمیر را آماده کنید و بعد روی آن را بپوشانید تا برای ۱ ساعت در دمای آشپزخانه استراحت کند. در ادامه به اندازه یک نارنگی از خمیر را بردارد و با دست به صورت بیضی درست کنید و آن را در سینی فر که از قبل آن را چرب کرده‌اید قرار دهید. بعد از آماده کردن رومال شیرینی می‌توانید آن را در فر قرار دهید تا آماده شود.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه شیرینی چای چورگی

    ۵- زولبیا بامیه

    به جرات می‌توان گفت که هیچ شیرینی در ماه رمضان به محبوبیت زولبیا بامیه نیست. برای تهیه این دو شیرینی خوشمزه مخصوص ماه رمضان ابتدا باید خمیر شیرینی‌ها را آماده کنید و بعد آن‌ها را در روغن سرخ کنید.

    فوت و فن‌های درست کردن این دو شیرینی کمی با هم متفاوت است. بعد از آماده شدن شیرینی‌ها باید آن‌ها را در شربت بار قرار دهید و سپس در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

    طرز تهیه زولبیا بامیه

    ۶- گوشفیل

    شیرینی بعدی که می‌توانید برای افطار در ماه رمضان آماده کنید، گوشفیل است. این شیرینی در اصفهان همراه با دوغی ترش و خوشمزه سرو می‌شود. ترکیبی باور نکردنی اما فوق العاده لذیذ که حتما باید آن را امتحان کنید.

    برای تهیه گوشفیل ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید و بعد شیرینی را در روغن سرخ کنید. بعد از آماده شدن شیرینی‌ها آن‌ها را در شربت بار قرار دهید و سپس آن را همراه با دوغ یا در کنار چای و دمنوش میل کنید.

    طرز تهیه شیرینی گوشفیل

    بیشتر بخوانید: انواع دسر خوشمزه برای افطاری

    ۷- قطایف عربی

    قطایف یک نوع شیرینی عربی و خوشمزه مخصوص ماه رمضان است که در ترکیه و ایران نیز طبع می‌شود. خمیر این شیرینی شباهت زیادی به پنکیک دارد و برای تهیه آن باید این خمیر را با مواد آجیل و کرم‌های مختلف پر و در روغن سرخ کنید. این شیرینی نیز مثل خیلی از شیرینی‌های مخصوص افطار باید بعد از پخت در شربت بار قرار بگیرد و بعد سرو شود.

    طرز تهیه شیرینی قطایف عربی

    ۸- بامیه هندی

    بامیه هندی یک نوع بامیه مخصوص ماه رمضان است که مزه آن بسیار شبیه بامیه خودمان است اما با ظاهری متفاوت تهیه می‌شود. برای تهیه این بامیه باید خمیر مخصوص آن را آماده کنید و سپس خمیر را در قیف بریزید و به صورت گرد روی کاغذی روغنی قرار دهید.

    سپس بامیه‌ها را برای چند دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا طلایی شوند. در ادامه بامیه‌ها را در روغن فراوان سرخ کنید و سپس در شربت بار قرار دهید تا مزه دار شوند.

    طرز تهیه بامیه هندی

    ۹- بامیه عربی

    بامیه عربی یک نوع دیگر از انواع بامیه است که به صورت باریک و بلند تهیه می‌شود. قسمت بیرونی این بابیه ترد و داخل آن نرم و لطیف است. برای تهیه این بامیه ابتدا باید خمیر مخصوص آن را آماده کنید و بعد خمیر را در قیف بریزید و آن را در روغن فراوان سرخ کنید. بعد از آماده شدن بامیه‌ها آن‌ها را در شربت بار قرار دهید تا مزه دار شوند.

    طرز تهیه بامیه عربی

    بیشتر بخوانید: سحری چی بخوریم؟

    ۱۰- باقلا ترکی

    باقلوای ترکی که برخی آن را به عنوان لانه بلبل نیز می‌شناسند، یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که می‌توانید برای افطار درست کنید. برای تهیه این شیرینی باید خمیر مخصوص آن را آماده کنید.

    سپس خمیر را با قالب برش دهید و همراه با هر نوع مغزی که دوست دارید در فر قرار دهید تا بپزد. درست کردن این شیرینی بسیار راحت است و مزه فوق العاده خوشمزه‌ای دارد.

    طرز تهیه باقلوا ترکی

    ۱۱- شیرینی شکر پاره

    شیرینی شکر پاره یک نوع شیرینی خوشمزه برای افطار است که می‌توانید آن را در فر یا بدون فر آماده کنید. در ادامه می‌توانید با روش پخت این شیرینی آشنا شوید.

    طرز تهیه شیرینی شکر پاره

    مواد لازم جهت تهیه شیرینی شکر پاره:
    آرد سفید۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    آرد سمولینا۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    پودر هل۱/۲ قاشق چای‌خوری
    کره۱۲۵ گرم
    تخم مرغ۳ عدد
    پودر قند۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    کره۱۲۵ گرم
    وانیل۱/۲ قاشق چای‌خوری
    بیکینگ پودر۱ قاشق چای‌خوری
    شربت باربه مقدار لازم
    زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
    زرده تخم مرغ (برای رومال)۱ عدد
    مغز بادام و پستهبه مقدار لازم

    طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی

    برای تهیه این شیرینی ابتدا باید فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و همه مواد را از ۳۰ دقیقه قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. سپس در یک کاسه شکر، تخم مرغ و وانیل را مخلوط کنید و با همزن برقی بزنید تا پوک و سبک شوند.

    در ادامه کره را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید. روغن و هل را اضافه کنید و بعد از ترکیب کردن، آرد، وانیل و بیکینگ پودر را اضافه کنید. خمیر را مخلوط کنید و در حد یکدست شدن با نوک انگشت ورز دهید.

    سپس کف سینی را چرب کنید و خمیر را به شکل یک گلوله درست کنید و در سینی قرار دهید. بعد از آماده شدن شیرینی‌ها از ترکیب زرده تخم مرغ، زعفران و پودر هل رومال را آماده کنید و با برس روی شیرینی‌ها بمالید.

    شیرینی‌ها را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید و بعد از این که آماده شدند، آن‌ها را از خارج کنید. صبر کنید تا شیرینی‌ها از دما بیفتند، سپس مقداری شربت بار روی شیرینی‌ها بریزید و آن‌ها را سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: غذاهای سبک و ساده اما مقوی؛ مخصوص افطاری

    ۱۲- شیرینی گلاب جامون هندی

    شیرینی گلاب جامون یک نوع شیرینی هندی مخصوص ماه رمضان است که مزه آن شباهت زیادی به زولبیا و بامیه خودمان دارد. در ادامه می‌توانید با روش تهیه این شیرینی آشنا شوید.

    طرز تهیه شیرینی گلاب جامون هندی

    مواد لازم جهت تهیه شیرینی گلاب جامون:
    آرد شیرینی پزی۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    آرد سمولینا۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    ماست یا شیر۳ قاشق غذاخوری
    بیکینگ پودر۱/۲ قاشق چای‌خوری
    شیر خشک۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    کره۲ قاشق غذاخوری
    جوش شیرین۱/۳ قاشق چای‌خوری

     

    مواد لازم جهت تهیه شهد:
    پودر پسته، پودر بادام و پودر نارگیلبه مقدار لازم
    چوب دارچین۱ تکه
    زعفران دم کرده غلیظ۱ قاشق غذاخوری
    روغن مایعبه مقدار لازم
    آب ۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    گلاب۲ قاشق چای‌خوری

    طرز تهیه گلاب جامون

    برای تهیه این شیرینی ابتدا باید آرد شیرینی پزی، آرد سمولینا، شیر خشک، بیکینگ پودر و جوش شیرین را ترکیب و بعد الک کنید. در ادامه کره نرم شده را به مواد خشک اضافه کنید و مواد را با نوک انگشت مخلوط کنید تا شبیه خرده نان شوند.

    حالا شیر یا ماست را در چند مرحله اضافه کنید و مواد را با نوک انگشت ترکیب کنید. زمانی که خمیر آماده شد، آن را با پارچه بپوشانید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه استراحت کنید.

    حالا دستتان را با روغن چرب کنید و به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و آن را گرد کنید. سپس خمیر را در روغن فراوان سرخ کنید. برای تهیه شهد باید یک ظرف شکر و آب را ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود.

    زمانی که شهد غلیظ شد، هل، چوب دارچین و زعفران را اضافه کنید. چند دقیقه دیگر صبر کنید و بعد گلاب را اضافه و شعله گاز را خاموش کنید. زمانی که شیرینی‌ها آماده شدند، آن‌ها را در شهد غوطه‌ور کنید تا مزه دار شوند.

    درست کردن شیرینی در ماه رمضان می‌تواند از افت قند خون جلوگیری کند و بعد از چند ساعت گرسنگی لذتی وصف ناپذیر به شما می‌بخشد. پیشنهاد می‌شود در سفره افطاری خودتان حتما از شیرینی‌هایی که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به آن‌ها اشاره کردیم تهیه و بعد از صرف غذا، حتما مقداری شیرینی تازه با چای یا دمنوش میل کنید.

    ۴.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.