آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی رشته خوشکار گیلانی؛ خوشمزه و مجلسی

رشته خوشکار یکی از شیرینی‌های خوشمزه گیلانی است که برای تهیه آن از خمیر آرد برنج و آرد گندم همراه با مواد میانی تهیه شده از پودر گردو، پودر قند، دارچین و پودر هل استفاده می‌شود.

طعم این شیرینی با همه شیرینی‌هایی که تا به حال خورده‌اید متفاوت است و معمولا گیلانی‌ها آن را به عنوان دسر برای افطاری در روزهای ماه رمضان میل می‌کنند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه شیرینی رشته خوشکار آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه رشته خوشکار:
آرد گندم۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند۴ قاشق غذاخوری
پودر گردو۵ قاشق غذاخوری
پودر دارچین۱ قاشق غذاخوری
پودر هل۱/۲ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم جهت تهیه شربت رشته خوشکار:
شکر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده غلیظ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه رشته خوشکار

رشته خوشکار یک نوع شیرینی منحصر به فرد شمالی است که ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید. سپس مواد داخل شیرینی را آماده و در انتها شیرینی را در روغن سرخ کنید. آماده کردن این شیرینی نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه شیرینی رشته خوشکار خوشمزه و مجلسی گیلانی به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول؛ آب و آردها را ترکیب کنید

در اولین مرحله باید آرد برنج و آرد گندم را الک و با هم مخلوط کنید. سپس آن‌ها را در یک ظرف بزرگ بریزید و آب را اضافه کنید. با همزن دستی یا برقی مواد را مخلوط کنید تا آرد به خوبی در آب حل شود و غلظت مواد باید شبیه به دوغ شود.

مراحل تهیه رشته خوشکار

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم؛ ترکیب آب و آرد را در قیف مخصوص بریزید

    برای تهیه رشته خشکار معمولا از یک نوع قیف مخصوص استفاده می‌شود. اگر به این قیف دسترسی ندارید، طرز تهیه قیف رشته خوشکار در خانه بسیار ساده است. برای تهیه قیف رشته خوشکار باید یک بطری آب معدنی تهیه کنید و درب آن را جدا کنید.

    حالا با کمک میخ داغ یا هر روشی که می‌توانید ۴ سوراخ هم ردیف و یک اندازه روی درب بطری ایجاد کنید. در ادامه در هر سوراخ یک عدد نی نوشابه فرو کنید تا ترکیب آرد و آب به راحتی از آن خارج شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی ایشلیک به روش ترکیه‌ای

    مرحله سوم؛ خمیر رشته خوشکار را آماده کنید

    در این مرحله باید ترکیب آرد و آب را در بطری نوشابه بریزید. یک ماهیتابه بزرگ را روی حرارت قرار دهید و کف آن را با روغن چرب کنید. حالا بطری را به آرامی خم کنید و با سرعت زیاد، از بالای ماهیتابه شروع به ریختن مایه شیرینی کنید.

    برای این کار باید ابتدا دستتان را به صورت زیگزاگ در جهت عمودی و بعد به صورت زیگزاگ در جهت مورب قرار دهید تا خمیر رشته خشکار حالت حصیری پیدا کند. چند ثانیه صبر کنید تا مواد خودشان را بگیرند و سپس به آرامی خمیر را با دست بلند کنید و روی یک دستمال تمیز قرار دهید.

    به خاطر داشته باشید که برای تهیه رشته خشکار به هیچ عنوان خمیر نباید بیش از حد روی حرارت بماند، زیرا این کار موجب سفت شدن خمیر می‌شود و حالت پذیری آن را غیرممکن می‌کند. این کار را به اندازه رشته خوشکارهایی که نیاز دارید تکرار کنید، هر کدام از این خمیرها بعدا تبدیل به یک شیرینی می‌شوند.

    رسپی شیرینی رشته خوشکار به روش گیلانی

    مرحله چهارم؛ مواد میانی شیرینی را آماده کنید

    برای تهیه مواد میانی شیرینی رشته خوشکار باید در یک ظرف پودر قند را با پودر دارچین، پور هل و پودر گردو ترکیب کنید. برای تهیه مواد میانی می‌توانید گردو را کمی درشت‌تر خرد کنید تا موقع جویدن شیرینی آن را زیر دندان حس کنید.

    مرحله پنجم؛ مواد میانی را داخل خمیر قرار دهید

    در این مرحله از طرز تهیه بهترین رسپی طرز تهیه شیرینی رشته خوشکار باید خمیر رشته خوشکار را روی سطح مورد نظر پهن کنید. سپس دو طرف خمیر را به سمت داخل تا کنید.

    حالا نوبت ریختن مواد میانی در خمیر رشته خوشکار است. به خاطر داشته باشید که نباید مواد میانی را روی خمیر شیرینی پخش کنید و تنها باید آن را در قسمت وسط خمیر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی زنبوری

    مرحله ششم؛ خمیر را تا کنید

    بعد از این که مواد میانی را در خمیر قرار دادید، باید آن را به صورت ساندویچی تا کنید. در انتها دو طرف شیرینی را با دست فشار دهید تا سفت شود و حالت خود را حفظ کند.

    برای این که خمیر به خوبی بچسبد می‌توانید کمی آب به انتهای رشته خوشکارها بزنید همه شیرینی‌ها را به همین روش آماده کنید. بعد از آماده کردن رشته خوشکارهای خانگی باید آن‌ها را روی دستمال نخی قرار دهید تا کاملا خنک شوند.

    رشته خوشکار خوشمزه گیلانی

    مرحله هفتم؛ شیرینی‌ها را سرخ کنید

    در این مرحله از طرز تهیه رشته خوشکار بدون شانه مخصوص باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس رشته خوشکارها را به نوبت در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی دوشاب برنج به روش شمالی!

    مرحله هشتم؛ شربت را آماده کنید

    طرز تهیه شربت رشته خوشکار درست مثل همه شربت بارهایی است که برای تهیه انواع شیرینی استفاده می‌شود. برای تهیه شربت رشته خوشکار ابتدا باید آب را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب جوشید، آبلیمو را اضافه کنید.

    در ادامه شکر را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید در آب حل شود. زمانی که شکر در آب حل شد، گلاب و زعفران را اضافه و صبر کنید تا شربت به قوام مورد نظر برسد.

    توجه داشته باشید که شربت شیرینی رشته خوشکار باید با حرارت ملایم به قوام برسد و در انتها حالتی کشدار داشته باشد. غلظت شربت باید کمی کمتر از عسل باشد و اگر آن را رقیق درست کنید، شیرینی شما را خمیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی

    مرحله نهم؛ شیرینی‌ها را آماده کنید

    بعد از این که شهد آماده شد، باید شیرینی‌ها را داخل شهد داغ قرار دهید. حدود ۲ دقیقه صبر کنید و بعد شیرینی‌ها را از شهد خارج کنید و در توری فلزی بگذارید تا شهد اضافه آن‌ها خارج شود.

    اگر دوست دارید شیرینی‌ها حالت ترد خودشان را حفظ کنند و یا زیاد شیرین نشوند، می‌توانید، به جای قرار دادن شیرینی در شهد، با برس شهد را روی آن‌ها بمالید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه رشته خوشکار

    مرحله دهم؛ شیرینی را سرو کنید

    بعد از این که همه شیرینی‌ها را در شهد قرار دادید، می‌توانید آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید. سپس مقداری خلال پسته روی شیرینی‌ها بریزید و از طعم این شیرینی لذیذ و سنتی گیلانی لذت ببرید. می‌توانید این شیرینی را همراه با چای با به عنوان دسر بعد از غذا میل کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “شیرینی پنجره ای”

    نکات و فوت و فن‌های تهیه رشته خوشکار

    در ادامه این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی نیز برای تهیه رشته خوشکار اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه خمیر رشته خوشکار می‌توانید به جای ۳ لیوان آب از ۲ لیوان آب و ۱ لیوان شیر استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید آب را حذف کنید و تنها از شیر استفاده کنید.
    • یک فوت و فن رشته خوشکار این است که قبل از ریختن مایه شیرینی بهتر است مواد را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست شود.
    • در صورتی که مایه شیرینی شما شل شد، می‌توانید از مقداری آرد برای سفت شدن رشته خوشکار استفاده کنید.
    • برای تهیه خمیر رشته خوشکار باید از ماهیتابه نچسب استفاده کنید و قبل از ریختن رشته خوشکار ماهیتابه را چرب کنید.
    • قبل از ریختن مایه شیرینی در ماهیتابه حتما مواد را خوب تکان دهید، زیرا آرد به سرعت ته نشین می‌شود و در این شرایط ممکن است خمیر شیرینی شما خراب شود.
    • برای تهیه رشته خوشکار نباید گردو را بیش از حد آسیاب کنید، زیرا در این صورت گردو به روغن می‌افتد.
    • می‌توانید رشته خوشکار سرخ نشده را تا ۲ روز در یخچال و تا چند ماه در فریزر نگهداری کنید.
    • غلظت شربت رشته خوشکار باید کمی رقیق‌تر از عسل باشد، سفت بودن یا رقیق بودن بیش از حد شربت می‌تواند روی طعم و ظاهر شیرینی شما موثر باشد.
    • غلظت مایع رشته خوشکار باید مثل دوغ باشد، در صورتی که خمیر رشته خوشکار را سفت درست کنید، به راحتی از قیف خارج نمی‌شود.
    • در صورت تمایل می‌توانید برای مواد میانی رشته خوشکار از مقداری جوز هندی نیز استفاده کنید.
    • برای مزه دار کردن رشته خوشکار حتما باید آن را در شهد داغ قرار دهید. سرد یا داغ بودن شیرینی‌ها در زمان قرار گرفتن در شهد تاثیری بر کیفیت آن‌ها ندارد.
    • برخی افراد شیرینی رشته خوشکار را بدون شهد آماده می‌کنند. در این روش شیرینی‌های شما بافتی ترد و کم شیرین خواهند داشت.

    شیرینی رشته خوشکار یک نوع شیرینی سنتی گیلانی است که معمولا در ماه رمضان تهیه می‌شود. این شیرینی به حدی در شهرهای شمالی محبوب است که امروزه می‌توانید آن را در هر زمان از سال نیز از فروشگاه‌های مخصوص رشته خوشکار تهیه کنید.

    اگر تا به حال مزه این شیرینی را نچشیده‌اید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و آن را در خانه تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

    ۴.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.