آشپزی

افطاری چی بپزم؟ | ۴۶ پیش‌غذا، دسر، نوشیدنی و غذا برای افطاری

ماه رمضان ۱۴۰۲ به زودی شروع خواهد شد. یکی از دغدغه‌های این ماه، درست کردن افطاری و سحری است. در این مقاله از اکالا بلاگ با ما همراه باشید تا شما را با انواع و اقسام غذاهای افطاری از پیش غذا گرفته تا انواع غذا با برنج، غذاهای نونی، غذاهای سبک و ساده و دسرهای مناسب برای افطاری آشنا کنیم.

انواع پیش غذا برای افطاری

بهتر است برای افطار به علت اینکه ساعت‌ها غذا به معده نرسیده است، غذاها و دسرهای سبک سرو شود. غذاهایی که هم مقوی باشد و هم به معده شما آسیب نرساند. در ادامه به چند پیش غذا برای افطاری اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- آش رشته

از آنجا که افطاری وعده‌ای است که بعد از تحمل مدتی گرسنگی، غذا وارد معده خالی می‌شود، لذا غذا باید سبک باشد. به همین دلیل آش رشته گزینه بسیار مناسبی است.

آش رشته یکی از غذاهای سنتی ما ایرانی‌هاست که در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. اما به طور کلی اصول درست کردن آش رشته تقریبا یکسان است. فراموش نکنید که خوشمزگی آش رشته به کشک فراوان به همراه رشته آشی و پیاز داغ زیاد بستگی دارد.

طرز تهیه آش رشته

مراحل تهیه آش رشته

مراحل تهیه آش رشته به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. حبوبات را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از پخت آش، با آب ولرم خیس می‌کنیم. ( چند مرتبه آب آن‌ها را عوض می‌کنیم).
    2. بعد از اتمام زمان گفته شده، هرکدام را جداگانه می‌پزیم؛ بعد از پخت همه‌ی حبوبات را آبکش می‌کنیم، به جز عدس که به همراه آب به آش اضافه می‌شود.
    3. قابلمه‌ای بزرگ که بیشتر از حجم مواد جا داشته باشد، انتخاب می‌کنیم و نصف آن را آب می‌ریزیم و روی شعله قرار می‌دهیم. اجازه می‌دهیم که آب به جوش بیاید.
    4. تا زمانی که آب جوش بیاید، ۲ سوم پیازهایی که خلالی خرد کردیم را سرخ می‌کنیم. زمانی که پیازها سبک شدند، چند برش سیر و ادویه‌ها را به جز نمک به آن اضافه می‌کنیم و به همراه پیاز تا زمان آزاد شدن عطر ادویه، تفت می‌دهیم.

    برای ادامه رسپی این پیش غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه آش رشته کلیک کنید.

    ۲- سوپ جو

    سوپ جو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون هویج، آب مرغ، رب گوجه، پیاز و… تهیه می‌شود. این سوپ را می‌توانید هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان یک وعده غذایی کامل نوش جان کنید. 

    طرز تهیه سوپ جو

    مراحل تهیه سوپ جو

    مراحل تهیه سوپ جو به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله روغن را در قابلمه ریخته و صبر می‌کنیم تا داغ شود. در همین مرحله می‌توانید در یک ظرف جداگانه مقداری آب روی گاز بگذارید تا جوش بیاید تا در مراحل بعدی از آن استفاده کنید. 
    2. سپس رب گوجه را در روغن ریخته و تفت می‌دهیم تا رنگ آن باز شود و حالت خوش رنگی به خودش بگیرد. 
    3. در این مرحله هویجی را که از قبل رنده کرده بودیم به رب گوجه فرنگی تفت داده شده اضافه می‌کنیم و مجدد تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ دهد.
    4. اکنون دو پیمانه آب جوش به مواد اضافه می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این سوپ مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه سوپ جو کلیک کنید. 

    ۳- حلیم گندم با گوشت یا بوقلمون

    حلیم، یک میان وعده مقوی‌ یا حتی یک وعده غذایی کامل است که به دلیل داشتن گندم و گوشت، خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد و دیر هضم است. بنابراین مصرف آن در ساعات اولیه روز و به‌ خصوص صبحانه مناسب‌تر است. همچنین سرو حلیم به‌ عنوان یک وعده غذایی کامل در ماه رمضان و یا پیش‌ غذا برای افطاری نیز بسیار پرطرفدار است.

    طرز تهیه حلیم گندم با گوشت یا بوقلمون

    مراحل تهیه حلیم گندم

    مراحل تهیه حلیم گندم به شرح زیر است: 

    1. در مرحله اول گندم‌‌های پوست‌کنده را از قبل در حدود ۸ الی ۹ ساعت کاملاً خیس کنید تا نرم شود و به‌ راحتی پخته و له شوند. اگر گندم‌ها خیس شده باشد حلیم سریع‌تر پخته می‌شود. زیرا پخت حلیم به‌ طور معمول با خیساندن گندم پوست‌کنده در حدود ۴ الی ۵ ساعت طول می‌کشد.
    2. گوشت بوقلمون یا گوشت گوسفندی را با آب و پیاز (که به ۴ قسمت تقسیم کرده‌اید) با زردچوبه و نمک بپزید. بعد از پختن، گوشت بوقلمون را کاملاً ریش‌ریش کنید به‌ طوری‌ که استخوانی همراه آن نباشد.
    3. سپس گندم‌ها را در قابلمه‌ای با ۱ لیتر آب بپزید. هرچند وقت یک‌ بار آن را هم بزنید تا ته نگیرد و اگر آب آن کم شد به آن آب اضافه کنید. گندم باید کاملاً به‌ صورت خمیری دربیاید و حالت آن از بین برود.

    برای ادامه رسپی این پیش‌غذای پرخاصیت و لذیذ روی لینک طرز تهیه حلیم گندم کلیک کنید.

    ۴- کشک بادمجان

    کشک بادمجان یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای نونی است که زادگاه اصلی آن به ایران برمی‌گردد. این غذای کم هزینه طرز تهیه بسیار آسانی دارد که اغلب افراد تکه‌های ورق شده، خرد شده، پخته یا له شده بادمجان را با کشک مرغوب ترکیب می‌کنند و آن را همراه با گردو و نعنا داغ تزئین و سپس نوش جان می‌کنند.

    طرز تهیه کشک بادمجان

    مراحل تهیه کشک بادمجان

    مراحل تهیه کشک بادمجان به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله پوست بادمجان‌ها را می‌گیریم، آن‌ها را قاچ زده و سپس سرخ می‌کنیم. در حد طلایی شدن کافیه! جوری که بوی عطر بادمجان‌ها در بیاد.
    2. بعد از سرخ شدن، بهتره آن‌ها را روی پدهای مخصوص جذب روغن بگذاریم تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.
    3. سپس در قابلمه مقداری روغن می‌ریزیم و نعناع خشک را ‌به آن اضافه می‌کنیم. در حد چند ثانیه بهم می‌زنیم تا بوی عطر نعناع بلند شود (دقت کنید که این مرحله زیاد طول نکشد؛ چون نعناع بوی سوختگی می‌گیرد و طعم غذا هم خراب می‌شود).

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه کشک بادمجان کلیک کنید.

    ۵- عدسی

    عدسی یکی از غذاهای مقوی ایرانی است که اغلب در فصل‌های سرد سال تهیه و سرو می‌شود. این غذای گرم و لذیذ طرز تهیه بسیار راحتی دارد که شما می‌توانید آن را با توجه به ذائقه‌تان همراه با سیب زمینی یا قارچ طبخ کنید. این غذا را هم می‌توان به مقدار کم به عنوان پیش غذا و هم با حجم بیشتر به عنوان غذای اصلی در وعده افطار مصرف کرد.

    طرز تهیه عدسی

    مراحل تهیه عدسی

    مراحل تهیه عدسی به شرح زیر است:

    1. عدس را بشویید و در آب جوش به مدت دو ساعت خیس کنید تا نرم شود.
    2. پیاز و سیر را خرد کرده و در یک قابلمه با روغن داغ تفت دهید تا سبک شوند و رنگی طلایی بگیرند.
    3. زردچوبه، نمک و فلفل را به پیاز و سیر تفت‌ داده شده، اضافه کنید و هم بزنید.
    4. سیب‌زمینی‌ها را نیز به مواد تفت‌ داده شده، اضافه کرده و کمی تفت دهید. سپس رب گوجه‌ فرنگی را هم به مواد اضافه کرده و تا زمانی که بوی خامی رب از بین برود، تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه عدسی کلیک کنید.

    انواع افطاری با برنج

    وقتی حرف از غذای مجلسی در افطاری است، مسلماً غذاهای خورشتی و سنتی با برنج مرغوب برای پذیرایی از مهمان به ذهن می‌رسد. از آنجا که در ماه رمضان در سفره افطاری غذاهایی مانند آش رشته، شله‌ زرد، حلیم و انواع حلوا و دسرهایی مانند شیر برنج و فرنی وجود دارد، بنابراین در انتخاب غذای مجلسی به دلیل سیر شدن تقریبی روزه‌ داران باید دقت لازم را به خرج برد.

    از این رو در ادامه به معرفی انواع غذاهای اصلی با برنج که تقریبا یک ساعت بعد از افطار سرو می‌شود، اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا با انواع افطاری با برنج آشنا شوید.

    ۱- زرشک پلو با مرغ

    زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ما ایرانی‌هاست که در شهرهای مختلف به روش متفاوتی طبخ می‌شود اما از میان انبوه روش‌های پخت، یک روش ساده و استاندارد وجود دارد که با حفظ حداکثری عطر و طعم دلپذیر به شما آموزش خواهیم داد.

    شما می‌توانید این غذای همه پسند و مجلسی را با مواد اولیه در دسترسی همچون مرغ، زرشک، زعفران و… تهیه و در‌ مهمانی‌ها و مجالس سرو کنید.

    طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

    مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ

    مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله روغن‌ را درون تابه می‌ریزیم و تکه‌های مرغ را با فاصله مناسب می‌چینیم.
    2. بعد ادویه‌ها یعنی زردچوبه و فلفل قرمز را هر دو طرف تکه‌های مرغ می‌پاشیم تا کاملا طعم‌دار شوند. برای اینکه از پخت درون مرغ هم خیالمان راحت شود باید درب ماهیتابه را روی آن بگذارید تا مرغ در حرارت کم کاملا مغز پخت شود. اصلا نیازی نیست آب بریزید. مرغ از تبخیر آب خودش و پس از ترکیب شدن با ادویه، درون ماهیتابه ضمن سرخ شدن به‌ صورت کامل پخته می‌شود.
    3. سپس باید برگ‌‌بو‌، چوب دارچین و پیاز را روی تکه‌های مرغ چیده و‌ سر تابه را بگذاریم. حدودا پس از گذشت ۳۰ دقیقه مرغ‌ها از حالت خامی خارج خواهند شد.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه زرشک پلو با مرغ کلیک کنید.

    ۲- قیمه نثار قزوینی

    همان طور که می‌دانید قیمه‌ها انواع مختلفی دارند اما ماده اصلی آن‌ها گوشت، رب گوجه‌ فرنگی، لپه و پیاز است. قیمه نثار نیز یکی از انواع قیمه‌های خوشمزه است که اصالت آن به قزوین برمی‌گردد و طرز تهیه آن با سایر قیمه‌ها کمی متفاوت است.

    برای تهیه قیمه نثار خوشمزه و مجلسی قزوین باید موادی از جمله گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک داشته باشید که از این مواد می‌توانید برای تزئین روی برنج نیز استفاده کنید.

    طرز تهیه قیمه نثار قزوینی

    مراحل تهیه قیمه نثار قزوینی

    مراحل تهیه قیمه نثار قزوینی به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیازها را شسته و سپس آن را نگینی و یکدست خرد کنید.
    2. وقتی پیازها کاملاً خرد و یکدست شد درون قابلمه‌ای که روی گاز گذاشتید و زیرش روشن است کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن کامل روغن پیازهای نگینی برای قیمه نثار رو داخل قابلمه ریخته و مرتب هم بزنید تا پیازها نسوزد و کاملاً طلایی شود.
    3. در مرحله بعدی تکه گوشت‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و اندکی تفت بدهید تا بوی زهم گوشت از بین برود و کمی رنگ گوشت تغییر کند.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و مجلسی روی لینک طرز تهیه قیمه نثار قزوینی کلیک کنید.

    ۳- خورشت فسنجان با مرغ

    خورشت فسنجون یا فسنجان یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین خورشت‌های ایرانی است که اصالت آن به گیلان برمی‌گردد. اما به دلیل طعم بی‌نظیر و لذیذ آن در اکثر شهرهای ایران پخته می‌شود. این غذا معمولا با گوشت گوسفندی یا مرغ و گاهی اوقات با گوشت قلقلی همراه با رب انا، مغز گردو و… برای ناهار طبخ می‌شود.

    تهیه خورشت فسنجان با مرغ

    مراحل تهیه خورشت فسنجان

    مراحل تهیه خورشت فسنجان به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول، مرغ‌‌ها را پاک کنید و خوب بشویید و در داخل آبکش قرار دهید، تا آب آن خشک شود. سپس بر روی مرغ‌‌ها مقداری نمک و فلفل سیاه بپاشید.
    2. یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.
    3. سپس مرغ‌ها را درون روغن قرار دهید و تفت دهید تا سرخ شوند. بعد از اینکه یک طرف مرغ‌ها سرخ شد آن‌ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. بعد از اینکه سرخ کردن مرغ‌ها تمام شد آن‌ها را در یک کاسه بگذارید.
    4. در گام بعدی پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.
    5.  یک قابلمه را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا مقداری بافت پیاز نرم شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه خورشت فسنجان کلیک کنید.

    ۴- ته چین مرغ مجلسی

    ته چین یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل طعم دلچسب و ظاهر شیک، در مراسم، مجالس، وعده افطاری و مهمانی‌های ایرانی جا باز کرد و سبب شد جزو اصلی‌ترین غذاهایی باشد که باید در منوی غذایی ایرانی وجود داشته باشد.

    طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی

    مراحل تهیه ته چین مرغ مجلسی

    مراحل تهیه ته چین مرغ مجلسی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده و زرد چوبه در داخل یک قابلمه بریزیم. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا مرغ شروع به پختن کند.
    2. بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از اجاق گاز برداشته و صبر می‌کنیم تا کمی سرد شود. در آخرین بخش از این مرحله سینه مرغ را کاملا ریش ریش کرده و در یک ظرف می‌ریزیم.
    3. پس از پاک کردن برنج، آن را دو بار می‌شوییم. در داخل قابلمه‌ای که از قبل انتخاب کرده‌ایم، چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم.
    4. پس از گذشت چند دقیقه، برنج را تست می‌کنیم و زمانی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به طوری که اطراف برنج پخته و مغز آن کمی سفت باشد)، برنج آماده‌ آبکشی است. لازم است برای آبکشی برنج، از آب ولرم استفاده کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و جذاب روی لینک طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی کلیک کنید.

    ۵- عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش

    عدس پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که علاوه بر داشتن طعم خوب، به دلیل داشتن عدس ارزش غذایی بالایی دارد و همین امر آن را به یک غذای مقوی و سالم تبدیل کرده است. اما چون طبع برنج و عدس سرد است، معمولا در کنار این غذا از خرما یا کشمش پلویی که هر دو طبع گرمی دارند، استفاده می‌شود تا طبع این غذای خوشمزه برای بدن مناسب‌تر شود.

    همان طور که می‌دانید ساده بودن مراحل طبخ و آماده سازی و البته خوشمزه بودن این غذا سبب شده تا عدس پلوی نذری، همیشه یکی از گزینه‌ها برای غذای نذری و وعده افطاری در ماه رمضان در بین ایرانی‌ها باشد!

    عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش

    مراحل تهیه عدس پلو

    مراحل تهیه عدس پلو به شرح زیر است:

    1. عدس را از شب قبل خیس می‌کنیم و برنج را نیز از یکی دو ساعت ساعت قبل از پخت (بعد از شستن) با مقداری نمک خیس می‌کنیم.
    2. کشمش‌ها رو هنگام شروع کار خیس می‌کنیم.
    3. عدس خیس شده را آبکش می‌کنیم و بعد آن را داخل قابلمه می‌ریزیم و روی آن را آب می‌ریزیم به‌ طوری که حدودا دو بند انگشت آب بالاتر از سطح عدس باشد. همراه با یک قاشق چای‌خوری نمک، اجازه می‌دهیم تا عدس‌ها بپزند.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت کلیک کنید.

    ۶- باقالی پلو با ماهیچه

    باقالی پلو با ماهیچه در گذشته غذای پرطرفدار پادشاهان بوده که به مرور زمان این غذای خوشمزه به سفره‌های مردم عادی نیز راه پیدا کرد. شما می‌توانید این غذای معروف و پرطرفدار را برای مجالس و مهمانی‌ها تهیه و نوش جان کنید. دستور پخت این غذا سخت نیست اما یکسری نکات ریز دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

    مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه

    مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه به شرح زیر است:

    1. ابتدا در یک ظرف مناسب ۳ پیمانه برنج و آب می‌ریزیم که خیس بخورد، سپس در یک قابلمه درب دار مناسب ۱۰ عدد پیاز درشت خلال شده می‌ریزیم و ماهیچه رو اضافه می‌کنیم.
    2. سپس ۴ بوته سیر و ۶ تکه چوب دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم و مقداری آب اضافه و درب قابلمه را قرار می‌دهیم، به مدت ۳ ساعت و نیم روی حرارت کم، اجازه می‌دهیم که ماهیچه‌ها آماده شود.
    3. حال در یک قابلمه درب دار مناسب آب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم و بعد از به جوش آمدن آب به آن به میزان لازم نمک و ۲ پیمانه باقالی و بعد از ۵ دقیقه شوید به میزان لازم و سپس ۳ پیمانه برنج را اضافه می‌کنیم و ۸ دقیقه اجازه می‌دهیم تا مواد (باقالی، برنج، شوید) ما آماده شود و سپس بعد از آماده شدن برنج آن را آبکشی می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای معروف و مخصوص روی لینک طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه کلیک کنید.

    ۷- کباب تابه‌ای (کباب دیگی)

    شاید کمتر کسی پیدا شود که کباب تابه‌ای (همان کباب دیگی یا ماهیتابه‌ای) غذای مورد علاقه‌اش نباشد. کباب تابه ای همان طور که از اسمش پیداست، کباب خوشمزه‌ای است که در ماهی تابه و بر روی گاز درست می‌شود.

    پایه اصلی این غذا گوشت چرخ کرده است که شما می‌توانید آن را همراه با گوجه‌های کبابی، سیب زمینی تنوری، فلفل دلمه‌ای و سایر سبزیجات نوش جان کنید.

    طرز تهیه کباب تابه‌ای

    مراحل تهیه کباب تابه‌ای

    مراحل تهیه کباب تابه‌ای به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله گوشت را شسته و چرخ کنید یا از گوشت چرخ کرده آماده استفاده کنید.
    2. پیاز را ریز رنده کرده و به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید.
    3. نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و مجددا ورز دهید. بعد از ورز دادن که گوشت کمی حالت چسبندگی پیدا کرد کمی دارچین به گوشت اضافه کنید. (اضافه کردن دارچین اختیاری است ولی طعم کباب را خیلی خوب میکند).

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌عطر و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه کباب تابه‌ای کلیک کنید.

    ۸- جوجه کباب بی‌استخوان زعفرونی خانگی

    جوجه کباب یکی از غذاهای پرطرفدار است که برای تهیه آن باید گوشت مرغ ۲-۳ روز در یخچال بیات شده باشد و ۲-۳ ساعت پیش از کباب شدن از یخچال بیرون بیاید. این غذا طرز تهیه بسیار آسانی دارد و در مدت زمان کمی آماده می‌شود.

    جوجه کباب بی‌استخوان زعفرونی خانگی

    مراحل تهیه جوجه کباب خانگی

    مراحل تهیه جوجه کباب خانگی به شرح زیر است:

    1. سینه‌ی مرغ را به یک اندازه برش بزنید. سپس زعفران دم کرده را روی آن اضافه کنید.
    2. پیاز را ریز خرد کنید. استفاده از پیاز برای از بین بردن بوی زهم مرغ و مزه دار کردن آن تاثیر زیادی دارد. سپس آویشن و پیاز خرد شده را به جوجه‌ها اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید پیاز را رنده کنید و به مرغ اضافه کنید، خرد یا رنده کردن پیاز بستگی به انتخاب شما دارد.
    3. سیر را به قطعات بزرگ (برای اینکه بعدا از جوجه‌ها جدا کنید.) خرد کرده و به جوجه‌ها اضافه کنید. البته اضافه کردن سیر کاملا سلیقه‌ای است و اگر طعم سیر را در غذا دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید. همچنین می‌توانید به جای سیر از پودر سیر استفاده کنید.
    4. حال فلفل دلمه را هم خرد کرده و به مواد اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه جوجه کباب خانگی کلیک کنید.

    ۹- خورشت قیمه

    قیمه از جمله غذاهای سنتی ایرانی است که پایه ثابت خیلی از مهمانی‌های ما ایرانی‌هاست! این غذا خیلی راحت تهیه می‌شود، اما نکات ریز و فوت کوزه گری دارد که رعایتش برای خوشمزه شدن و داشتن یک قیمه‌ی مجلسی لازم است.

    طرز تهیه خورشت قیمه

    مراحل تهیه خورشت قیمه

    مراحل تهیه خورشت قیمه به شرح زیر است:

    1. برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه ابتدا لپه‌ها را به خوبی بشویید و از شب قبل از پخت یا حداقل چند ساعت قبل در آب بخیسانید و آب آن را عوض کنید. 
    2. بعد از خیساندن یا پختن لپه، یک عدد پیاز درشت را نگینی ریز خرد کنید. روغن را در قابلمه ی مناسبی بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود و سپس پیاز را به روغن اضافه کنید.
    3. اجازه دهید پیاز کمی نرم و طلایی شود. نیازی به سرخ کردن پیاز نیست چون قرار است پیاز به همراه گوشت سرخ شود تا گوشت هم عطر پیاز را بگیرد. 
    4. پیازها که نرم و طلایی شد، گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید و به خوبی گوشت را تفت دهید تا گوشت کمی سرخ شود و تغییر رنگ دهد.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورشت قیمه کلیک کنید.

    ۱۰- قورمه سبزی

    خورشت قورمه سبزی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق آن نباشد. البته در برخی شهرها این خورشت با مواد دیگری طبخ می‌شود که خیلی متفاوت نیستند.

    مثلاً به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می‌شود و در برخی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار یا شام تهیه و نوش جان کرد.

    طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی به شرح زیر است:

    1. برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. 
    2. سپس سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم.
    3. بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.
    4. پیازها را پوست کنده و می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی کلیک کنید.

    ۱۱- خورشت آلو اسفناج

    خورشت آلو اسفناج یکی از خورشت‌های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که بیشتر در مهمانی‌ها تهیه می‌شود. این خورشت به واسطه اسفناجی که در آن استفاده می‌شود، سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است.

    رایج‌ترین گوشت مصرفی در پخت خورشت آلو اسفناج گوشت گاو یا گوسفند است. البته می‌توان در این غذا از گوشت بوقلمون نیز استفاده کرد. اگر شما طرفدار غذاهای گیاهی و بدون گوشت هستید، می‌توانید این غذا را بدون گوشت نیز بپزید.

    طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

    مراحل تهیه خورشت آلو اسفناج

    مراحل تهیه خورشت آلو اسفناج به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول یک عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را با یک چاقوی مناسب به صورت خلالی خرد کنید. آلوهای خورشتی را هم در یک ظرف بریزید و با آب بگذارید حدود نیم ساعت تا خیس بخورد.
    2. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    3. بعد از اینکه مقداری پیاز نرم شد، به آن زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با پیاز و زردچوبه کاملاً مخلوط و یکدست شوند. تفت دادن را کمی ادامه دهید.
    4. در مرحله بعد گوشت را که از قبل پاک کرده و شسته‌اید، بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز به ابعاد خورشتی خرد کنید و به قابلمه حاوی پیاز سرخ شده اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این خورشت پرخاصیت و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه خورشت آلو اسفناج کلیک کنید.

    ۱۲- چلو گوشت

    یکی از غذاهای لذیذ، سنتی و اعیانی ایرانی‌ها چلو گوشت است که امروزه به یک غذای مجلسی تبدیل شده و در عروسی‌ها، مهمانی‌ها و دیگر مناسبت‌های خاص نظیر افطاری سرو می‌شود.

    چلو گوشت ساده معمولا از گوشت گردن یا ماهیچه گوسفند تهیه می‌شود که آن را با برنج سرو می‌کنند. بعضی‌ها این غذا را به همراه باقالی پلو نیز درست می‌کنند.

    طرز تهیه چلو گوشت

    مراحل تهیه چلو گوشت

    مراحل تهیه چلو گوشت به شرح زیر است:

    1. در گام اول برنج را پاک کنید و بشویید و به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذا خوری نمک بریزید، سپس به اندازه‌ی دو تا سه بند انگشت روی برنج آب به آن اضافه کنید.
    2. سپس گوشت را پاک کنید، بشویید و در یک صافی قرار دهید تا آب آن خشک شود.
    3. پیاز را پوست بگیرید، بشویید و بسیار ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شود.
    4. گوشت را به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه کنید و کاملا محتویات قابلمه را هم بزنید تا مواد کاملا رنگ بگیرند.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه چلو گوشت کلیک کنید.

    ۱۳- استانبولی پلو (دمی گوجه)

    استانبولی یا دمی گوجه فرنگی یک غذای سنتی با برنج است که از کشور ترکیه وارد فرهنگ ایرانی‌ها شده است. این غذا را معمولا با ماست و سالاد شیرازی سرو می‌کنند که ترکیبی بی‌نظیر برای یک افطاری خوشمزه است.

    برای تهیه این غذا به مواد اولیه‌ در دسترسی همچون گوشت چرخ کرده یا بدون استخوان، برنج، گوجه فرنگی، پیاز و… نیاز دارید. درست کردن آن زمان زیادی نمی‌گیرد و سختی خاصی هم ندارد.

    طرز تهیه دمی گوجه

    مراحل تهیه استانبولی پلو

    مراحل تهیه استانبولی پلو به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول برنج را کاملا پاک کنید و با آب نسبتا ولرم بشویید.
    2. سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را بشویید و آن‌ها را رنده کنید یا آب آن‌ها را بگیرید. سپس گوجه‌های رنده شده را همراه با آب به برنج‌ها در یک قابلمه مناسب اضافه کنید. مقدار آب باید به قدری باشد که به اندازه نصف بند انگشت از سطح برنج بالا باشد.
    3. اکنون نوبت اضافه کردن نمک است. بعد از اضافه کردن نمک آب برنج را بچشید و مواظب باشید که خیلی برنج شور نشود. به دلیل اینکه برنج به صورت کته‌ای درست می‌شود. حتما در میزان نمک آن دقت کافی را داشته باشید. بهتر است نمک را ذره ذره اضافه کنید تا به مقدار شوری مناسب برسید.
    4. سپس ۳ تا ۴ قاشق روغن به قابلمه برنج اضافه کنید و بگذارید تا برنج مدتی خیس بخورد (حدود یک تا دو ساعت).
    5. حالا نوبت به آماده کردن گوشت می‌رسد. در ابتدا گوشت را تمیز کنید و بشویید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه استانبولی پلو کلیک کنید. 

    افطاری نونی

    بهترین افطاری در ماه رمضان افطاری نونی است که هم راحت درست شده و هم برای روزه داران عزیز بسیار افطاری مناسبی است. در ادامه انواع افطاری‌های نونی را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    ۱- رولت نان و پنیر و سبزی

    نان و پنیر و سبزی یکی از مهم‌ترین موادی است که در سفره‌های افطار قرار می‌گیرند. اما می‌توان با این دستور بسیار ساده نان و پنیر و سبزی را با تنوع بر سر سفره افطار آورد.

    رولت نان و پنیر و سبزی

    مواد لازم جهت تهیه رولت نان و پنیر و سبزی:
    سبزی خوردننیم کیلو خرد شده
    پنیر۱۵۰ گرم
    گردو ریز شده۱۰۰ گرم
    نان لواش۳ عدد

    مراحل تهیه رولت نان و پنیر و سبزی

    مراحل تهیه رولت نان و پنیر و سبزی به شرح زیر است:

    1. ابتدا نان‌ها را در ابعاد ۲۵ در ۴۰ برش بزنید. سپس سبزی را ریز خرد کرده و با گردو و پنیر مخلوط‌ کنید تا تمام مواد کاملاً با هم مخلوط شوند.
    2. اکنون یک کیسه فریز را پهن کنید و یک قسمت از نان لواش را روی آن بگذارید.
    3. سپس  یک لایه نازک از مواد روی نان مالیده و نان دیگری را روی آن قرار دهید. سه بار این کار را تکرار کنید به‌ طوری‌ که لایه آخر شامل مواد باشد و با کمک نایلون که در زیر نان پهن کرده‌اید آن را به‌ صورت رولت بپیچید.
    4. حدود دو ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مواد به‌ خوبی به خورد نان برود و منسجم شود.
    5. در نهایت آن را به فاصله‌های یک سانتی‌متری برش بزنید و سرو کنید.

    ۲- سالاد الویه

    سالاد الویه یکی از غذاهای بسیار مقوی، خوشمزه و مورد علاقه بچه‌ها و بزرگسالان است که در اصل اصالت آن به روسیه برمی‌گردد. پایه اصلی این غذا خیارشور، سیب زمینی، تخم مرغ، مرغ یا کالباس و سس مایونز است که شما می‌توانید آن را همراه با نان لواش، نان خانگی و یا نان باگت در وعده شام، ناهار و یا در وعده افطاری نوش جان کنید.

    مراحل طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با فوت و فن

    مراحل تهیه سالاد الویه

    مراحل تهیه سالاد الویه به شرح زیر است:

    1. ابتدا سینه مرغ را با یک پیاز متوسط، یک استکان آب و نمک آب پز کنید. بهتر است از سینه مرغ برای سالاد الویه استفاده کنید. بعد از پخته شدن آن را با دست به شکل نازک، کوچک و هم‌اندازه ریش ‌ریش کنید.
    2. سیب‌زمینی را نیز آبپز کرده، پوست بکنید و به قطعات نگینی خیلی کوچک و هم‌اندازه ریز کنید. (می‌توانید از رنده درشت هم استفاده کنید که کاملاً سلیقه‌ای است)
    3. بعد از اینکه سیب زمینی‌ها پخته و رنده شد، تخم مرغ‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب بگذارید تا آب پز شود. بعد از آب پز شدن تخم مرغ را پوست کنده، رنده کنید و به سیب زمینی‌ها اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای فینگرفودی خوشمزه روی لینک طرز تهیه سالاد الویه کلیک کنید.

    ۳- انواع کوکو

    کوکو از غذاهایی است، که اکثر سنین دوست دارند. یک غذای نونی خوشمزه برای دانشجویان، مجردها و خانواده‌های کم جمعیت برای ناهار، شام و یا سایر مناسبت‌ها نظیر شب یلدا و وعده افطاری. کوکو را به عنوان غذای سریع نیز می‌توانید لحاظ کنید، چون خیلی سریع آماده می‌شود و برای خانم‌های شاغلی که وقت آشپزی ندارند خیلی خیلی مناسب است.

    طرز تهیه انواع کوکو خوشمزه

    همانطور که می‌دانید کوکو انواع مختلفی دارد که از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها می‌توان به کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو مرغ، کوکو ذرت، کوکو لوبیا سبز و… اشاره کرد. 

    برای مشاهده دستور پخت انواع کوکو‌های لذیذ و مخصوص روی لینک طرز تهیه انواع کوکو کلیک کنید.

    ۴- اشکنه

    اشکنه یک غذای سنتی و قدیمی ایرانی از نوع خوراک است، که تاریخچه بسیار طولانی دارد و خواستگاه این غذا به خراسان نسبت داده می‌شود. این غذای کم هزینه به صورت یک حالت سوپ تهیه می‌شود و از غذاهای نونی به شمار می‌رود.

    اشکنه به زمان زیادی برای پختن نیاز ندارد. بنابراین می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی با مشغله‌های زیاد یا دانشجوها باشد. اشکنه را می‌توان در وعده ناهار، میان وعده، شام و یا وعده افطاری به عنوان یک غذای سبک و خوشمزه نوش جان کرد.

    طرز تهیه اشکنه

    مراحل تهیه اشکنه

    مراحل تهیه اشکنه به شرح زیر است:

    1. اول پیازها را بشویید و با یک چاقو مناسب خرد کنید و سپس در یک قابلمه آن را سرخ کنید.
    2.  وقتی که پیاز ها طلایی شدند. آرد و شنبلیله را به آن اضافه کنید و مقداری آن را تفت دهید.
    3. بعد از تفت دادن آرد و شنبلیله با پیاز در آخر کار زردچوبه را اضافه کنید.
    4.  سپس ۳ تا ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و ساده روی لینک طرز تهیه اشکنه کلیک کنید.

    ۵- خورش (خوراک دال عدس)

    دال عدس گونه‌ای از حبوبات است که شباهت زیادی به عدس دارد اما رنگ آن قرمز است. این نوع حبوبات در کنار خواص زیاد خود مثل فیبر و آهن، از منابع مهم پروتئین گیاهی نیز به حساب می‌آید. خوراک (خورشت) دال عدس از غذاهای نونی محبوب است که شما می‌توانید آن را برای وعده افطار تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه خورش (خوراک دال عدس)

    مراحل تهیه خورش دال عدس

    مراحل تهیه خورش دال عدس به شرح زیر است:

    1. در ابتدا تمر هندی را در ۱ چهارم پیمانه آب گرم خیس می‌کنیم و اجازه می‌دهیم برای مدتی خیس بخورد.
    2. عدس قرمز را بعد از شستن داخل قابلمه می‌ریزیم و سیب زمینی را خرد و به آن اضافه می‌کنیم. سیب زمینی و عدس را همراه با ۵ پیمانه آب روی حرارت می‌گذاریم تا بپزند.
    3. در این فاصله سس خوراک را آماده می‌کنیم. برای این کار پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در مقداری روغن تفت می‌دهیم‌. بعد از اینکه پیاز سبک شد، سیر رنده شده و زنجبیل رنده شده را به آن اضافه می‌کنیم. سیر و زنجبیل را هم تا زمانی که عطرشان آزاد شود تفت می‌دهیم. 

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و مقوی روی لینک طرز تهیه خورش دال عدس کلیک کنید.

    ۶- یتیمچه

    یتیمچه یکی از غذاهای نونی خوشمزه و اصیل ایرانی است که با بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز و سیر درست می‌شود. اگر وقت کافی برای غذا درست کردن ندارید و در عین حال می‌خواهید که یک غذای کم هزینه و خوشمزه برای افطاری درست کنید، یتیمچه یکی از گزینه های مناسب برای شماست. البته ناگفته نماند که یتمچه را در شهرهای مختلف با کدو سبز نیز طبخ می‌کنند.

    طرز تهیه یتیمچه

    مراحل تهیه یتیمچه

    مراحل تهیه یتیمچه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول بادمجان ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و در اندازه ۲ سانتی متری و به صورت مکعبی برش دهید.
    2. در ادامه پیازها و سیرها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید.
    3. در مرحله بعدی یک تابه مناسب را انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.
    4. سپس پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت آن ها نرم شود. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند آن ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

    برای ادامه رسپی این غذای سریع و راحت روی لینک طرز تهیه یتیمچه کلیک کنید.

    ۷- دو پیازه آلو شیرازی

    دو پیازه آلو یکی از غذاهای کم هزینه و سنتی شیراز است که بسیار راحت و سریع آماده و اغلب برای شام، ناهار و یا وعده افطاری سرو می‌شود. همان‌طور که از نام این غذا مشخص است ترکیب اصلی دو پیازه آلو (سیب زمینی) و پیاز است.

    طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی

    مراحل تهیه دو پیازه آلو

    مراحل تهیه دو پیازه آلو به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی سیب زمینی‌ها روید، سیب زمینی‌هایتان را به خوبی بشویید و پوست آنها را بگیرید.
    2. سیب زمینی را به صورت مکعبی با ابعاد یکسان خرد کنید.
    3. حال سیب زمینی‌های خرد شده را با کمی نمک و زردچوبه و مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید. (آب درون قابلمه باید روی سیب‌زمینی‌ها باشد)
    4. درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت با شعله کم قرار دهید با توجه به جنس ظرف و ابعاد سیب زمینی‌هایتان بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا سیب زمینی‌های شما به خوبی پخته شوند. توجه داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی‌ها نباید له شوند و شکل ظاهری خود را از دست دهند پس در افزودن آب به آن دقت کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای سریع و راحت روی لینک طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی کلیک کنید.

    ۸- پیراشکی گوشت

    پیراشکی گوشت یکی از غذاهای پرطرفدار است که اکثرا همه آن را دوست دارند. یکی از مشکل ترین بخش‌های درست کردن پیراشکی برای خیلی از افراد قسمت پیچیدن و شکل دادن خمیر پیراشکی است که در ادامه راه حل این مشکل را برایتان شرح خواهیم داد تا بتوانید بدون نیاز به پیچیدن خمیر، پیراشکی خوشمزه‌ای را برای وعده افطاری تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه پیراشکی

    مراحل تهیه پیراشکی گوشت

    مراحل تهیه پیراشکی به شرح زیر است:

    1. ابتدا خمیر پیراشکی را آماده میکنیم، برای اینکار شیر ولرم را داخل ظرفی بریزید و خمیر مایه فوری را داخل آن مخلوط کنید.
    2. سپس شکر رو به ترکییب قبلی اضافه و مخلوط کنید.
    3. حال روغن مایع و تخم مرغ را نیز به مواد اضافه و به خوبی مخلوط کنید تا تخم مرغ یکدست شود.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و فانتزی روی لینک طرز تهیه پیراشکی کلیک کنید.

    ۹- پیراشکی مرغ و قارچ

    یکی از غذاهای خوشمزه با مرغ که اصولا آن را به عنوان نوعی فینگرفود در وعده افطاری سرو می‌کنند، پیراشکی مرغ و قارچ است. این پیراشکی طرز تهیه بسیار آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون سینه مرغ، قارچ، فلفل دلمه، پیاز و… تهیه می‌شود.

    طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ

    مراحل تهیه پیراشکی مرغ و قارچ

    مراحل تهیه پیراشکی مرغ و قارچ به شرح زیر است:

    1. یک عدد سینه مرغ را همراه با پیاز، نمک، فلفل سیاه، آب و ادویه‌های دلخواه بپزید.
    2. بعد از پخت مرغ رو ریش ریش یا تکه تکه کنیند.
    3. یک عدد پیاز نگینی ریز خرد شده رو داخل تابه با دو قاشق روغن تفت بدهید تا سبک و طلایی شود!
    4. سپس سوسیس نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت بدهید تا کاملا بپزد. استفاده از سوسیس کاملا اختیاری است. در صورت تمایل می‌توانید از کالباس نیز به جای سوسیس استفاده کنید. البته کالباس را باید بعد از پخت مواد و خاموش کردن گاز، اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این فینگرفود جذاب و خوشمزه روی لینک طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ کلیک کنید.

    ۱۰- شاورما مرغ

    شاورما یکی از غذاهای محبوب ترکیه و لبنان است که با گوشت قرمز، گوشت مرغ و یا ترکیبی از هر دو گوشت تهیه می‌شود. ترکیبی از طعم گوشت کبابی به همراه نان پیتا و سس طحینه، تجربه چشیدن طعمی بسیار جذاب و خاطره‌انگیز را به شما می‌دهد.

    امروزه این ساندویچ در لیست اکثر فست‌فودی‌ها با قیمت‌های زیادی مشاهده می‌شود. ما در ادامه طرز تهیه شاورما مرغ خانگی را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید یک افطاری جذاب و خوشمزه در ماه رمضان داشته باشید.

    طرز تهیه شاورما مرغ

    مراحل تهیه شاورما مرغ

    مراحل تهیه شاورما مرغ به شرح زیر است:

    1. در ساندویچ شاورما مرغ اصلی‌ترین موضوع مرینت کردن یا همان طعم‌‌دار کردن مرغ است. برای این کار سینه‌های مرغ را به برش‌های طولی تقسیم کنید و در ظرفی بریزید. اگر فیله مرغ در دسترس ندارید از همان مرغ با استخوان کمک بگیرید و ابتدا تمام استخوان‌های آن را جدا، سپس تکه‌های گوشت را به ابعاد کوچک تری برش بزنید.
    2. پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و به مرغ اضافه کنید، ماست غلیظ رو هم اضافه کنید. ( هر چقدر ماست سفت تر باشد، طعم بهتری به مرغ می‌دهد.)
    3. سپس تمام ادویه‌ها (زیره سبز، پودر گشنیز، پاپریکا، زردچوبه و…) را نیز اضافه کنید.
    4. سیر رنده شده و روغن زیتون را هم به مواد بیفزایید. (میتوانید از پودر سیر هم استفاده کنید.)

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه شاورما مرغ کلیک کنید.

    ۱۱- ساندویچ مرغ تنوری

    ساندویچ مرغ تنوری با انواع ساندویچ‌های مرغ فرق دارد. یک فرق خوشمزه و جذاب چون مدل این ساندویچ اسلایدر است. شما می‌توانید این ساندویچ  را با مواد متنوعی همچون قارچ، سینه مرغ، فلفل دلمه، نان اسلایدر، کره، خامه، پنیر پیتزا، پنیر ورقه‌ای گودا و… تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه ساندویچ مرغ تنوری

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ تنوری

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ تنوری به شرح زیر است:

    1. ابتدا قارچ‌های ورقه‌ای شده را در مقداری روغن داخل ماهیتابه با حرارت بالا تفت می‌دهیم. بعد از اینکه قارچ‌ها کمی تفت خوردند آن‌ها را به ظرفی دیگر منتقل می‌کنیم. (دقت کنید نباید قارچ‌ها زیاد حرارت ببینند.) پیاز نگینی شده را داخل همان ماهیتابه تفت می‌دهیم تا کمی سبک شود. 
    2. بعد از اینکه پیاز کمی سبک شد و عطر آن بلند شد، سینه‌ی مرغ را که به صورت حبه‌ای یا مکعبی خرد کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و مرغ و پیاز را تفت می‌دهیم تا کم کم مرغ‌ها تغییر رنگ دهند و کمی بپزند.
    3. در این مرحله سیر رنده شده و ادویه‌ها را که شامل پودر جوز هندی، پاپریکا، آویشن، نمک و فلفل است به آن اضافه می‌کنیم و مواد را کمی هم می‌زنیم.
    4. مواد را به گوشه‌ای از ماهیتابه منتقل می‌کنیم و فلفل دلمه‌ای نگینی شده را گوشه‌ی ماهیتابه می‌ریزیم‌ این کار باعث می‌شود فلفل بهتر تفت بخورد. بعد از تفت خوردن فلفل‌ها، قارچی را که از قبل سرخ کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و مجددا کمی تفت می‌دهیم. 

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و لذیذ روی لینک طرز تهیه ساندویچ مرغ تنوری کلیک کنید.

    انواع دسر برای افطاری

    ‌زمانی که صحبت از ماه رمضان و افطاری می‌شود همه ما به فکر درست کردن دسرهای شیرین و خوشمزه می‌افتیم. چرا که سریع‌تر درست شده و برای باز کردن افطار یا بعد از غذا برای هضم بسیار مناسب است.

    ماه رمضان دسرها و شیرینی جات خاص خودش را دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا با انواع دسر برای افطاری آشنا شوید.

    ۱- زولبیا

    زولبیا یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌هاست که اصالت هندی دارد. این شیرینی پرشهد و خوشمزه در ایام ماه رمضان زینت‌بخش سفره‌های افطار است. از جمله مواد لازم زولبیا می‌توان به ماست و نشاسته اشاره کرد که طرز تهیه بسیار آسانی دارد.

    طرز تهیه زولبیا

    مراحل تهیه زولبیا

    مراحل تهیه زولبیا به شرح زیر است:

    1. برای تهیه زولبیا اول باید شربت آن را آماده کنیم. برای تهیه شربت اول آب را داخل ظرفی روی حرارت بالای گاز قرار می‌دهیم تا به جوش آید. وقتی قل زد، جوهر لیمو را اضافه می‌کنیم. با اضافه کردن جوش شیرین آب کف می‌کند و جوششی در آب ایجاد می‌شود.
    2. بعد شکر را داخل آب می‌ریزیم و بدون اینکه هم بزنیم اجازه می‌دهیم دانه‌های شکر داخل آب حل شوند و شربت شفاف شوند.
    3. سپس زعفران و گلاب را اضافه می‌کنیم و حرارت را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم شربت بجوشد تا به قوام لازم برسد. این کار باید با حرارت پایین انجام شود. اگه حرارت بالا باشد و شربت زود قوام بیاد بعد از خنک شدن شکرک خواهد زد.

    برای ادامه رسپی این شیرینی پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه زولبیا کلیک کنید.

    ۲- بامیه

    بامیه شیرینی سرخ شده و شیره‌دار پرطرفداری است که به عنوان دسر در ماه رمضان سرو می‌شود. بامیه با زولبیا ترکیب بسیار محبوبی برای روزه‌داران و عضوی جدانشدنی از سفره‌های افطار است. طرز تهیه بامیه شبیه به گوش فیل و زولبیا است. درست کردن بامیه خانگی (در خانه) بسیار ساده است و نکته‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

    طرز تهیه بامیه

    مراحل تهیه بامیه

    مراحل تهیه بامیه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول  آب را داخل ظرفی روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش بیاد؛  وقتی قل زد، جوهر لیمو را اضافه کنید. اگر جوهر لیمو در دسترس ندارید می‌توانید یک قاشق آبلیمو (یا لیموی تازه) اضافه کنید.
    2. بعد شکر را اضافه کنید و اجازه دهید که با حرارت متوسط بجوشد و اصلا هم نزنید تا دانه‌های شکر شروع به حل شدن کند.
    3. وقتی دانه‌های شکر حل شد، شربت شفاف شد و شروع به جوشیدن کرد، زعفران و گلاب را اضافه کنید. هم از زعفران پودری و هم از زعفران دم کرده میتوانید استفاده کنید. حرارت را کم کنید تا شربت بجوشد و به قوام برسد.

    برای ادامه رسپی این دسر پرطرفدار و خوشمزه در خانه روی لینک طرز تهیه بامیه کلیک کنید.

    ۳- انواع حلوا

    حلوا مانند شله زرد، باقلوا و کاچی از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی‌هاست که در اکثر سفره‌های ایرانی‌ها از جایگاه خاصی برخوردار است. خاستگاه حلوا آسیای غربی است و در کشورهای دیگر مانند هند و ترکیه و لبنان نیز طبخ می‌شود.

    حلوا در شهرهای مختلف ایران به نوعی متفاوت در طعم‌های متنوع تهیه می‌شود که حلوا ارده، حلوا زرده، حلوا شیر خشک عربی، حلوا هل، حلوای هویج، حلوا آناناس و… از جمله اینهاست. 

    طرز تهیه انواع حلوا

    اصلی‌ترین ماده اصلی حلوا، آرد است. وجود گلاب و زعفران، عطر و طعم و بوی حلوا را دو چندان می‌کند. حلوا علاوه بر دسر می‌تواند در وعده‌های غذایی روزانه، در مراسم‌های سوگواری، در ماه رمضان به عنوان افطاری و همچنین در ماه محرم به عنوان نذری کاربرد داشته باشد.

    برای مشاهده رسپی انواع حلوای مجلسی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه انواع حلوا کلیک کنید.

    ۴- رنگینک با خرما و گردو

    خرما و گردو در کنار هم یک ترکیب خوشمزه و مقوی برای افطاری و سحری هستند. یکی از همین خوراکی‌های خوش طعم کم حجم و پر انرژی که خیلی هم ساده طبخ می‌شوند، رنگینک است. این دسر جنوبی اصیل به خاطر وجود خرما و گردو انرژی فوق العاده‌ای دارد و طرز تهیه آن نیز بسیار ساده است.

    طرز تهیه رنگینک با خرما و گردو

    مراحل تهیه رنگینک با خرما و گردو

    مراحل تهیه رنگینک با خرما و گردو به شرح زیر است:

    1. ابتدا کره را داخل ماهیتابه می‌ریزیم و اجازه میدهیم تا با حرارت ملایم آب شود. مقدار کره بستگی به سلیقه خودتان دارد؛ اگر دوست دارید رنگینک کم چرب باشد، ۲۰۰ گرم و در غیر اینصورت ۲۵۰ گرم کره استفاده کنید.
    2. سپس آرد را الک می‌کنیم که زمان تفت دادن، گوله گوله نشود  و آن را به کره اضافه کرده و با حرارت ملایم تفت می‌دهیم تا بوی خامی آن از بین برود و سرخ شود. در این مدت مرتب آرد را هم می زنیم که نسوزد.
    3. تا آرد سرخ شود، داخل خرماهایی که از قبل هسته آن‌ها در آورده‌ایم گردو می‌گذاریم. مقدار خرما بستگی به اندازه ظرف‌مان دارد و باید قدری باشد که سطح ظرف کاملا با خرما پوشانده شود.

    برای ادامه رسپی این دسر مقوی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه رنگینک خرما و گردو کلیک کنید.

    ۵- گوش فیل

    گوش فیل، شیرینی خوشمزه‌ی با اصالت ایرانی است که به دلیل شکل شبیه به گوش فیل آن، این نام را گرفته است. شیرینی گوش‌‍فیل یا گوش فیلی در سفره‌های افطار و در کنار زولبیا و بامیه فراوان دیده می‌شود. البته ناگفته نماند که خمیر این شیرینی را می‌توانید در شکل‌های مختلف برش بزنید و آماده کنید.

    طرز تهیه گوش فیل

    مراحل تهیه گوش فیل

    مراحل تهیه گوش فیل به شرح زیر است:

    1. برای تهیه شربت، آب را در یک ظرف بزرگ قرار دهید و آن را روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش بیافتد.
    2. وقتی آب به جوش آمد، جوهر لیمو را به آن اضافه کنید. با اضافه کردن جوهر لیمو، آب کف می‌کند و جوششی در آب ایجاد می‌شود.
    3. سپس شکر را به آب بریزید و بدون مخلوط کردن آن را در آب بگذارید تا دانه‌های شکر در آب حل شوند و شربت شفاف شود.
    4. زعفران و گلاب را به شربت اضافه کنید.
    5. حرارت را کاهش دهید و به شربت اجازه دهید بجوشد تا به قوام برسد. این کار باید با حرارت پایین انجام شود تا شربت قوام بگیرد.

    برای ادامه رسپی این دسر متفاوت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه گوش فیل کلیک کنید.

    ۶- انواع خاگینه

    خاگینه نوعی غذای اصیل و سنتی است که به روش‌های مختلفی طبخ می شود. در زبان فارسی به معنی خوراکی است که از بهم زدن زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ و سرخ کردن آن در روغن محلی یا کره تهیه می‌شود.

    اصالت این غذا از کلمه خاگ، به معنای تخم مرغ است که در هر شهر و قومیتی آن را با انواع سبزیجات محلی، مغزیجات مختلف یا هر ماده خوراکی دیگری تهیه و سرو می‌کنند.

    طرز تهیه انواع خاگینه

    خاگینه از مواد تشکیل دهنده‌ ساده و در دسترسی تهیه می‌شود و درجه سختی تهیه آن در دسته بندی ساده و راحت قرار می‌گیرد. از خاگینه در وعده صبحانه یا سحری استفاده می‌شود و برخی آن را به عنوان دسر در سفره‌های افطار نیز سرو می‌کنند.

    برای مشاهده رسپی انواع خاگینه خوشمزه روی لینک طرز تهیه انواع خاگینه کلیک کنید.

    ۷- انواع کاچی

    کاچی، از انواع دسرهای سنتی ایرانی‌هاست که سرشار از ویتامین است و می‌تواند در میز عصرانه یا صبحانه جا خوش کند یا اینکه جایگزین یکی از وعده‌های اصلی شود.

    کاچی از نظر مادربزرگ‌ها یک داروی خانگی و معجزه‌بخش است و وقتی با روغن حیوانی و زعفران فراوان و انواع مغزها تهیه شود می‌تواند حال هر مریضی را بهتر کند. کاچی برای زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند به منظور تقویت و برگرداندن قوای از دست‌ رفته نیز بسیار مفید است.

    طرز تهیه انواع کاچی

    کاچی به عنوان یک دسر افطاری خوشمزه یا حتی یک غذای سبک برای افطار در ماه رمضان نیز به شمار می‌رود. این دسر در شهرهای مختلف نام‌های متفاوت و شیوه پخت متفاوتی دارد. به عنوان مثال در شهر تبریز به آن قویماق می‌گویند و یا کرمانی‌ها برای افزایش انرژی و خاصیت دسر به آن چهار مغز اضافه می‌کنند.

    برای مشاهده رسپی انواع کاچی مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه انواع کاچی کلیک کنید.

    ۸- دسر عربی

    دسر عربی دسری بسیار خوشمزه است با عطر و طعم قهوه! در تهیه این دسر از کرم کارامل، نسکافه و قهوه استفاده می‌شود. دسری خوش عطر و طعم با بافت لطیف و فوق العاده که خیلی ساده و سریع آماده می‌شود. اگر طرفدار طعم قهوه هستید امتحان کردن این دسر را در افطاری از دست ندهید.

    طرز تهیه دسر عربی

    مراحل تهیه دسر عربی

    مراحل تهیه دسر عربی به شرح زیر است:

    1. ابتدا برای تهیه این دسر خوشمزه، پودر ژلاتین را در یک سوم پیمانه آب بریزید. آب و پودر ژلاتین رو هم بزنید و چند دقیقه کنار بگذارید تا حالتی اسفنجی پیدا کند.
    2. مخلوط آب و ژلاتین اسفنجی را روی بخار کتری بن ماری کنید یا داخل ماکروفر بذارید تا ژلاتین در آب حل شده و مایعی شفاف به دست بیاید.
    3. برای تهیه دسر عربی با بیسکوییت می‌توانید از بیسکوییت پتی بور هم استفاده کنید. بیسکوئیت‌های پتی بور را داخل زیب کیپ بریزید.

      با وردنه روی بیسکوئیت‌ها فشار وارد کنید تا بیسکوئیت‌ها خرد و کم کم پودر شوند.

    برای ادامه رسپی این دسر خوش‌عطر و جذاب روی لینک طرز تهیه دسر عربی کلیک کنید.

    ۹- لگیمات

    لقیمات یا لگیمات یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه‌ی عربی است که در جنوب کشورمان مخصوصا بوشهر تهیه می‌شود. این شیرینی در ماه رمضان طرفداران زیادی در میان مردم جنوب کشور و کشورهای عربی دارد که شما نیز می‌توانید آن را در آشپزخانه‌تان طبخ و در وعده افطاری نوش جان کنید.

    طرز تهیه شیرینی لگیمات

    مراحل تهیه لگیمات

    مراحل تهیه لگیمات به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید مواد خشک را با هم ترکیب کنید. آرد را در ظرفی بزرگ بریزید. نشاسته ذرت را نیز به آرد اضافه کنید.
    2. سپس به مخلوط مواد خشک (آرد و نشاسته ذرت) خمیر‌مایه را اضافه کنید. مواد را به کمک همزن به‌طور کامل با هم مخلوط کنید.
    3. یک گودی در میان مخلوط خشک ایجاد کنید و روغن مایع را در درون آن بریزید. حال شربت بار یا عسل را به آن اضافه کنید. 
    4. حال به مواد مرحله قبل تخم‌ مرغ را اضافه کنید. آب ولرم را نیز به مواد آماده شده بیفزایید.

    برای ادامه رسپی این شیرینی مخصوص و مجلسی روی لینک طرز تهیه لگیمات کلیک کنید.

    ۱۰- فرنی خرما با موز

    فرنی از جمله دسرهای ساده و خوشمزه است که برای ماه رمضان بسیار مناسب و مرسوم است. فرنی را می‌توانید به سادگی با مواد اولیه در دسترسی در مدت زمان کم تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه فرنی ساده رو کمتر کسی وجود دارد که نداند اما لازم است بدانید فرنی را می‌شود با طعم و رنگ‌های مختلفی تهیه کرد و با افزودن میوه، شکلات، زعفران و غیره به فرنی عطر و طعم جدیدی داد. از این رو در ادامه با همراه باشید تا طرز تهیه فرنی خرما با موز برایتان شرح دهیم.

    طرز تهیه فرنی خرما با موز

    مراحل تهیه فرنی خرما با موز

    مراحل تهیه فرنی خرما با موز به شرح زیر است:

    1. برای تهیه این فرنی خوشمزه ابتدا نیاز به خرمای بدون هسته و بدون پوست دارید. پس اول هسته و پوست خرماها رو جدا کنید. برای این منظور خرماها را در آب داغ بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. حدود ده دقیقه کافیست. بعد برای راحتی بیشتر خرماها رو در آب سرد بریزید تا پوست خرماها به راحتی جدا شود. هسته خرماها رو نیز هم زمان خارج کنید.
    2. در قابلمه یا ظرف مناسبی که مقاوم به حرارت باشد، آرد برنج و مقداری از شیر را بریزید.
    3. سپس با همزن دستی به خوبی شیر و آرد برنج را مخلوط کنید و بعد مابقی شیر را اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این دسر ساده و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه فرنی خرما با موز کلیک کنید.

    ۱۱- تارتلت خرما

    تارتلت خرما یا مینی تارت‌های بسیار خوشمزه خرما مناسب سرو در مناسبت‌های مختلف مثل ایام ماه رمضان و ماه محرم هستند. این تارت‌های کوچک تک نفره کراست پوک و تردی دارند و همراه با مغزی خرما و با لایه پنیر و شیر عسلی بسیار خوش طعم و جذاب هستند.

    تارت خرما نوعی شیرینی بین‌المللی است که به دلیل وجود خرما بسیار مقوی و سالم است و ارزش غذایی بالایی دارد و به ویژه برای میان وعده کودکان یک گزینه عالی به حساب می‌آید.

    طرز تهیه تارتلت خرما

    مراحل تهیه تارتلت خرما

    مراحل تهیه تارتلت خرما به شرح زیر است:

    1. برای آماده کردن خمیر تارتلت خرما، کره نرم شده (خیلی نرم و شل و ول نباشد) و پودر قند الک شده را داخل ظرفی بریزید و با همزن هم بزنید تا یکدست و پوک شود.
    2. بعد زرده تخم مرغ و وانیل را به ترکیب بالا اضافه کنید و با همزن هم بزنید تا یکدست و مخلوط شوند.
    3. همزن را کنار بگذارید و آرد را روی مواد الک کنید. با نوک‌ انگشت‌ها مواد را مخلوط کنید تا مواد کم کم‌ حالت خرده نان پیدا کند.
    4. بعد کم کم مواد را جمع کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. برای مخلوط کردن مواد حتما باید از نوک انگشت‌ها استفاده کنید چون حرارت کف دست باعث می‌شود خمیر به روغن بیفتد و کراست بعد از پخت سفت و خشک شود. همچنین نباید خمیر را بیش از حد ورز دهید و مخلوط کنید چون خمیر به روغن خواهد افتاد و کیفیت تارت پایین خواهد آمد.

    برای ادامه رسپی این دسر مقوی و همه پسند روی لینک طرز تهیه تارتلت خرما کلیک کنید.

    ۱۲- رشته خوشکار

    رشته خوشکار یکی از شیرینی‌های خوشمزه گیلانی است که برای تهیه آن از خمیر آرد برنج و آرد گندم همراه با مواد میانی تهیه شده از پودر گردو، پودر قند، دارچین و پودر هل استفاده می‌شود. طعم این شیرینی با همه شیرینی‌هایی که تا به حال خورده‌اید متفاوت است و معمولا گیلانی‌ها آن را در روزهای ماه رمضان میل می‌کنند.

    مراحل تهیه رشته خوشکار

    مراحل تهیه رشته خوشکار

    مراحل تهیه رشته خوشکار گیلانی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید آرد برنج و آرد گندم را الک و با هم مخلوط کنید. سپس آن‌ها را در یک ظرف بزرگ بریزید و آب را اضافه کنید. با همزن دستی یا برقی مواد را مخلوط کنید تا آرد به خوبی در آب حل شود و غلظت مواد باید شبیه به دوغ شود.
    2. برای تهیه رشته خشکار معمولا از یک نوع قیف مخصوص استفاده می‌شود. اگر به این قیف دسترسی ندارید، طرز تهیه قیف رشته خوشکار در خانه بسیار ساده است. برای تهیه قیف رشته خوشکار باید یک بطری آب معدنی تهیه کنید و درب آن را جدا کنید.
    3. حالا با کمک میخ داغ یا هر روشی که می‌توانید ۴ سوراخ هم ردیف و یک اندازه روی درب بطری ایجاد کنید. در ادامه در هر سوراخ یک عدد نی نوشابه فرو کنید تا ترکیب آرد و آب به راحتی از آن خارج شود.
    4. اکنون باید ترکیب آرد و آب را در بطری نوشابه بریزید. یک ماهیتابه بزرگ را روی حرارت قرار دهید و کف آن را با روغن چرب کنید. حالا بطری را به آرامی خم کنید و با سرعت زیاد، از بالای ماهیتابه شروع به ریختن مایه شیرینی کنید.

    برای ادامه رسپی این دسر خوشمزه و متفاوت روی لینک طرز تهیه رشته خوشکار گیلانی کلیک کنید.

    انواع نوشیدنی برای ماه رمضان

    در ماه رمضان به دلیل اینکه ساعت‌ها آب به بدن نمی‌رسد، باید نوشیدنی فراوان به هنگام افطار خورد. لذا برای این منظور باید شربت و نوشیدنی مناسب ابن ماه را تهیه و نوش جان کنید. شربت‌هایی که عطش این ماه را از بین ببرند خیلی زیاد هستند که ما در ادامه شما را با انواع نوشیدنی برای ماه رمضان آشنا خواهیم کرد.

    ۱- شربت خاکشیر

     شربت خاکشیر یکی از اصیل‌ترین شربت‌های تابستانی ایرانی است که در طب سنتی استفاده می‌شود. بسیاری آن را برای باز کردن تارهای صوتی و یا گرمازدگی استفاده می‌کنند. به علاوه این شربت یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در وعده افطار و سحری است.

    طرز تهیه شربت خاکشیر

    مراحل تهیه شربت خاکشیر

    مراحل تهیه شربت خاکشیر به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول برای شستن خاکشیر آن را درون کاسه‌ای مناسب ریخته و روی آن آب بریزید.
    2. بعد از اضافه کردن آب دانه‌های خاکشیر به شکل دایره‌ای جمع می‌شود که می‌بایست به کمک یک چنگال آن‌ها را کاملا هم بزنید. معمولا خاکشیر با خاک و برگ‌های ریز همراه است. اجازه دهید دانه‌ها ته‌نشین شوند و آب کاسه را آهسته تخلیه کنید.
    3. این عمل را چند مرتبه انجام دهید تا دیگر برگ و خاشاکی روی آب نماند. سپس چندین بار به آرامی آب آن را خالی می‌کنیم تا شن‌های ریز آن برود و تمیز شود.

    برای ادامه رسپی این نوشیدنی خنک و خوشمزه روی لینک طرز تهیه شربت خاکشیر کلیک کنید.

    ۲- شربت تخم شربتی

    شربت تخم شربتی یکی از راحت‌ترین شربت‌هایی است که می‌توانیم در خانه تهیه کنیم. تخم شربتی گیاهی خودرو است که در اوایل فصل بهار در بیابان‌ها و کوهستان‌ها می‌روید. تخم شربتی به دلیل اینکه در زیر دندان حس می‌شود، حالت لعابی دل‌نشینی که دارد و با جذب آب بسیار زیاد درون خود می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای افطار باشد.

    طرز تهیه شربت تخم شربتی

    مراحل تهیه شربت تخم شربتی

    مراحل تهیه شربت تخم شربتی به شرح زیر است:

    1. ابتدا تخم شربتی‌ها را در یک کاسه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا لعاب بیاندازد و حجیم شود. سپس به‌ وسیله‌ی صافی ریز آن‌ها را چند بار بشویید.
    2. در یک قابلمه شکر و آب را بریزید و بگذارید تا روی حرارت متوسط به آرامی بجوشد و به غلظت دلخواه برسد.

    برای ادامه رسپی این شربت پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه شربت تخم شربتی کلیک کنید.

    ۳- شربت زعفرانی

    شربت زعفرانی یکی از پرطرفداراترین نوشیدنی‌های سنتی ما ایرانیان است که نوشیدن آن در هوای گرم، لذت دیگری دارد. شما می‌توانید این شربت را به آسانی در کمترین زمان ممکن با مواد اولیه در دسترسی همچون زعفران سابیده شده، شکر، گلاب و آب در منزل تهیه و در وعده افطاری نوش جان کنید.

    طرز تهیه شربت زعفرانی

    مراحل تهیه شربت زعفرانی

    مراحل تهیه شربت زعفرانی به شرح زیر است:

    1. ابتدا زعفران را آسیاب و آن را دم کنید. برای دم کردن زعفران می توانید از دو روش دم کردن با یخ یا با آب جوش کمک بگیرید.
    2. بعد از دم کردن زعفران، شهد شربت را تهیه کنید. برای این کار کافیست آب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد. بعد از آن، شکر را اضافه کنید. در تمام مدت تا قوام آمدن شربت، آن را هم بزنید.

    برای ادامه رسپی این شربت خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه شربت زعفرانی کلیک کنید.

    ۴- لیموناد طبیعی

    لیموناد یکی از نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار و خوشمزه تابستانی است که به دلیل وجود لیمو تازه در آن در رفع عطش، تشنگی و از آن مهم‌تر آبرسانی بالا به بدن، انتخابی عالی در روزهای گرم بهار و تابستان است.

    پایه اصلی تمام لیمونادها، لیمو است. به دلیل ترش بودن مزه لیمو شما می‌توانید هر نوع شیرین کننده از قبیل شکر یا عسل را به لیموناد بیفزایید و در ماه رمضان نوش جان کنید. در ادامه قصد داریم شما را با طرز تهیه لیموناد نعنایی و زنجبیلی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

    طرز تهیه لیموناد طبیعی

    مراحل تهیه لیموناد 

    مراحل تهیه لیموناد به شرح زیر است:

    1. در گام اول قابلمه ای متوسط انتخاب کرده و بر روی شعله قرار می دهیم. سپس آب ولرم به همراه شکر را درون قابلمه ریخته و هم می‌زنیم تا یکدست شود.
    2. سپس چند برگ نعنای تازه را به آن اضافه می‌کنیم. هنگامی که مخلوط آب، شکر و نعنا جوشید و به غلظت مناسبی رسید آن را کنار می گذاریم تا به دمای محیط برسد. نعناهای جوشیده شده را نیز در این مرحله کنار می‌گذاریم.
    3. اکنون درون پارچ شربت آب و شکر را می افزاییم. در ادامه مقداری آب خنک به آن نیز اضافه کرده و هم می زنیم تا اندکی رقیق شود.
    4. بعد از آن مقداری آب لیموی تازه را به مخلوط اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم. 

    برای ادامه رسپی این لیموناد خوشمزه روی لینک طرز تهیه لیموناد طبیعی کلیک کنید.

    ۵- شربت سکنجبین

    شربت سکنجبین که نام اصلی آن سرکنگبین است به افراد دارای مزاج گرم توصیه می‌شود. مصرف شربت سکنجبین با کاهو در فصول گرم سال دمای بدن را کاهش می‌دهد و آرامش بخش است. همچنین اگر شربت سکنجبین را با عرق عنب الثعلب بخورید برای خشکی دهان در ماه رمضان بسیار مؤثر است. 

    مراحل تهیه شربت سکنجبین

    مراحل تهیه شربت سکنجبین

    مراحل تهیه شربت سکنجبین به شرح زیر است:

    1. ابتدا آب و شکر را در ظرفی بریزید و روی حرارت بگذارید.
    2. پس از جوش آمدن ترکیب بالا، سرکه و نعناع را به آن اضافه کنید و روی حرارت هم بزنید تا به قوام برسد.

    برای ادامه رسپی این شربت پرخاصیت و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه شربت سکنجبین کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی بلند بالا از غذاها، پیش‌غذاها، دسرها و نوشیدنی‌های مناسب افطاری را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما با توجه به ذائقه خود آن‌ها را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷ دیدگاه ها

    1. دوست عزیز جوش شیرین درسته مضره ولی اگه به خمیر جوش شیرین نزنن چطوری نون درست میشه ؟آیا شما نون نمیخورین؟اگه میخورین درجریان باشین ک تو نونوایا از جوش شیرین برای پخت نان استفاده میکنن امکان نداره نونوایی بدون جوش شیرین نون پخت کنه

    2. فقط نظرات مثبت درج میشه
      من قبلاً نظر ندادم و این اولین بار بود و شما به اسم نظر تکراری اون رو سانسور کردید. جوش شیرین به هر حال مضره و شما حق ندارید با سلامت مردم بازی کنید.
      گذاشتن*

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.