نوشیدنی

انواع نوشیدنی‌های ماه رمضان برای رفع تشنگی + طرز تهیه

در ماه رمضان به دلیل اینکه ساعت ها آب به بدن نمی‌رسد، باید نوشیدنی فراوان به هنگام افطار خورد. لذا برای این منظور، شربت و نوشیدنی رمضان های مناسب ابن ماه درست کنید و نوش جان کنید. شربت هایی که عطش این ماه را از بین ببرد خیلی زیاد هستند. بهتر است کمی شربت شیرین باشد تا قند از دست رفته طول روز را تامین کند.

هر چه قدر هم رو به گرما و تابستان برویم خوردن شربت در ماه رمضان بیشتر توصیه می‌شود. ما در این مقاله در دسته نوشیدنی از مجله اینترنتی اکالا سعی داریم به شما نوشیدنی رمضان های خوشمزه را آموزش دهیم.

۱. آب

یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در ماه رمضان آب است. در هنگام افطار می‌توانید به‌عنوان اولین گزینه آب را امتحان کنید. آبی که در هنگام افطار استفاده می‌کنید نباید سرد باشد. آب سرد به کبد و دستگاه گوارش شما آسیب می‌زند و ممکن است موجب دل‌درد شود.

آب از انواع نوشیدنی‌های ماه رمضان برای رفع تشنگی

یکی از سنتی‌ترین نوشیدنی‌های ماه رمضان در هنگام افطار آب‌گرم با آبلیمو است که موجب پاک‌سازی کبد و راه‌اندازی سیستم گوارش شما می‌شود.

۲. شربت سکنجبین

شربت سکنجبین با طعم‌های مختلف درست می‌شود. مصرف آن دمای بدن را کاهش می‌‌دهد. سکنجبین یک اشتها آور طبیعی است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    شربت سکنجبیل از انواع نوشیدنی‌های ماه رمضان برای رفع تشنگی

    سکنجبین با عسل یا خیار انتخاب خوبی برای نوشیدنی ماه رمضان است. برای تهیه شربت سکنجبین عسل به جای عسل از شکر نیز می‌توانید استفاده کنید. آب و شکر را در ظرفی می‌ریزیم و می‌گذاریم روی حرارت تا کاملاً شکر در آب حل شده و جوش بیاید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت سکنجبین

    ۳. آب میوه‌های طبیعی

    یکی ازبهترین گزینه‌ها برای روزه‌داران در فاصله بین افطار تا سحر نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی است. خوردن حداقل یک لیوان آب‌میوه طبیعی می‌تواند کمک شایانی به رفع‌عطش شما و بهبود وضعیت آب از دست‌رفته شما کند.

    از بهترین آب‌میوه‌های طبیعی که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند آب هویج و آب سیب است که در درمان و پیشگیری بیماری‌هایی نظیر کرونا و آنفولانزا نیز بسیار موثر است.

    آبمیوه طبیعی از انواع نوشیدنی‌های ماه رمضان برای رفع تشنگی

    از دیگر آب‌میوه‌هایی که به رفع‌عطش و تامین آب بدن کمک می‌کند آب هندوانه است. آب هندوانه بدن شما را هیدیریته می‌کند و آب موردنیاز در طول روز را برای شما تامین می‌کند. آب طالبی و آب انگور نیز بواسطه انرژی و قندی که دارند در تامین آب بدن روزه‌داران و انرژی آن‌ها در طول روز بسیار موثرند.

    ۴. لیموناد طبیعی

    مواد تشکیل دهنده لیموناد طبیعی، لیمو ترش، شکر و نعناع است. مقدار کافی آب (یخ نباشد) را با لیموی تازه و شکر درون آب بریزید و با هم ترکیب کنید. در نهایت نیز چند برگ نعناع تازه درون لیوان بیاندازید. به‌همین سادگی یک نوشیدنی طراوت‌بخش و مفید برای آب‌رسانی به بدن خود آماده کرده‌اید.

    لیموناد طبیعی از انواع نوشیدنی‌های ماه رمضان برای رفع تشنگی

    ۵. شربت زعفرانی

    یکی از شربت‌های پر طرفدار در بین ایرانیان شربت زعفران است. زعفران دارای خاصیت‌های فراوانی از جمله برای افزایش ایمنی بدن، افرایش گردش خون، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و … است. بنابراین بهتر است از زعفران در نوشیدنی رمضان و حتی غذاهای خود استفاده کنید.

    شربت زعفرانی از انواع نوشیدنی‌های ماه رمضان برای رفع تشنگی

    برای تهیه شربت زعفران به شکر، آب، گلاب و زعفران نیاز داریم. برای این منظور زعفران را ابتدا دم کنید. دم کردن زعفران به دو صورت است: با یخ یا آب جوش.

    بشتر بخوانید:طرز تهیه شربت زعفرانی 

    ۶. شربت خاکشیر

    بی شک یک شربت مناسب و خوب برای ماه رمضان شربت خاکشیر است که با آبلیمو و شکر درست می‌شود. این شربت یه معجزه گر برای رفع عطش است. برای یبوست و اسهال از شربت خاکشیر استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه شربت خاکشیر

    برای تهیه خاکشیر خوشمزه و خنک خاکشیر را از قبل خیس کنید تا خاک آن ته نشین شود. سپس آب آن را خالی کنید تا خاکشیر کاملاً تمیز شود. در این شربت خوشمزه از گلاب و لیمو ترش تازه نیز استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت خاکشیر 

    ۷. شربت تخم شربتی

    شربت تخم شربتی یکی از شربت‌های خوشمزه و آشنا برای ما ایرانیان است. این شربت به علت اینکه لعابی خاص دارد و در زیر دندان حس می‌شود، برای خیلی از افراد خوردن آن لذت بخش است. این شربت به همراه آبلیمو و گلاب و شکر برای ماه رمضان مناسب است.

    طرز تهیه شربت تخم شربتی

    در شربت تخم شربتی زعفران نیز می‌توانید بریزید. برای تهیه شربت تخم شربتی ابتدا تخم شربتی ها را در آب بریزید تا لعاب انداخته و بزرگ شود. در یک قابلمه شکر و آب بریزید و روی حرارت قرار دهید.

    بیشتر بخوانید:طرز تهیه شربت تخم شربتی 

    ۸. نوشیدنی گل گاو زبان

    یکی دیگر از پیشنهادهای من به شما در ماه رمضان استفاده از دم نوش گل گاو زبان است. گل گاو زبان برای آرامش اعصاب مناسب و شادی آور است.

    نوشیدنی گل گاو زبان

    گل گاو زبان با لیمو عمانی و عسل برای آسم و زکام بهترین دارو است. برای خوردن این گیاه پر خاصیت کافی است آن را با لیمو عمانی دم کنید و با نبات یا بدون آن میل کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص گل گاو زبان

    ۹- اسموتی سیب و دارچین

    ترکیب سیب و دارچین در کنار هم یکی از ترکیباب بسیار پرطرفدار، مقوی و خوشمزه‌ای است که اغلب مورد پسند قرار می‌گیرد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم حتما اسموتی سیب و دارچین را در ماه رمضان در وعده افطار یا سحری تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه اسموتی سیب و دارچین

    مراحل تهیه اسموتی سیب و دارچین

    مراحل تهیه اسموتی سیب و دارچین به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی موز روید. موز را بشویید و پوست بگیرید به چند قطعه برش زنید و آن را درون ظرف درب‌دار یا زیپ‌کیپ در فریزی به مدت ۲۰-۱۰ دقیقه قرار دهید تا موز حالت نیمه منجمد به خود گیرد.
    2. حال به سراغ سیب ها روید آن‌ها را بشویید و با کمک دستگاه آبمیوه گیری آب آن‌ها را بگیرید.

    برای ادامه رسپی این نوشیدنی خوشمزه و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه اسموتی سیب و دارچین کلیک کنید.

    ۱۰- اسموتی موز

    اسموتی موز یکی از انواع اسموتی‌های خوشمزه و پرطرفدار است که در هر فصلی می‌توان آن را تهیه و نوش جان کرد. موز میوه‌ای است که در هر فصلی به راحتی پیدا می‌شود.

    به علاوه شما می‌توانید موز را در فریزر به صورت کامل یا تکه تکه نگه‌داری کنید که در این حالت دیگر به یخ نیازی ندارید و موز یخ زده بافتی غلیظ و کرمی به اسموتی شما خواهد داد.

    طرز تهیه اسموتی موز

    برای تهیه اسموتی موز به ۱ عدد موز، ماست پرچرب، شیر نارگیل و عسل احتیاج دارید که در صورت تمایل می‌توانید این اسموتی را با دیگر میوه‌های مورد علاقه‌تان نیز ترکیب کنید.

    مراحل تهیه اسموتی موز

    مراحل تهیه اسموتی موز به شرح زیر است:

    1. ابتدا باید همه مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و حدود ۲ دقیقه زمان دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.
    2. اگر در خانه دستگاه مخلوط‌کن ندارید، موز را خرد کنید و سپس با یک چنگان آن را به خوبی له کنید.
    3. سپس موز له شده را با شیر و ماست مخلوط کنید و چند دقیقه با همزن دستی آن‌ها را هم بزنید.
    4. در آخر نیز عسل را به ترکیب فوق اضافه و نوش جان کنید.

    ۱۱- شربت گل محمدی

    شربت گل محمدی یکی از شربت‌های خوش‌عطر، خوشرنگ و خوش‌طعم ایرانی است که طرز تهیه بسیار آسانی دارد و گزینه مناسبی برای پذیرایی در مهمانی یا مناسبت‌های خاص نظیر افطاری و… است. 

    طرز تهیه شربت گل محمدی

    مراحل تهیه شربت گل محمدی

    مراحل تهیه شربت گل محمدی به شرح زیر است:

    1. ابتدا باید گلبرگ‌های گل محمدی را به دقت از هم جدا کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. سپس قابلمه دیگری را از آب پر کرده و روی گاز بگذارید تا به جوش بیاید.
    2. پس از آن که آب به جوش آمد، آب جوش را به یکباره روی گلبرگ‌های گل محمدی بریزید، به طوری که آب روی گلبرگ‌ها را بپوشاند. در ادامه بلافاصله پس از ریختن آب جوش روی درب قابلمه یک دم کنی تمیز قرار دهید.
    3. حالا قابلمه را به مدت ۲۴ ساعت گنار بگذارید تا عطر گلبرگ‌ها به طور کامل خارج شود. پس از گذشت ۲۴ ساعت گلبرگ‌ها را داخل صافی یا آبکش بریزید تا آب گلبرگ‌ها خارج شود.
    4. آب خارج شده از گلبرگ‌ها را در قابلمه ریخته، روی حرارت ملایم قرار دهید و شکر را در آن ریخته و هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. زمانی که شربت به غلظت کافی رسید، جوهر لیمو را اضافه کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید.
    5. حالا صبر کنید تا شربت خنک شود. آن را در ظرف مناسب بریزید و در یخچال قرار دهید. 
    6. پس از خنک شدن، شربت را همراه با یخ در ظرف سرو بریزید و نوش جان کنید.

    ۱۲- اسموتی موز و بادام

    اسموتی بادام یکی از نوشیدنی‌های بسیار مقوی و مفید برای سلامتی بدن است که شما می‌توانید آن را همراه با میوه دلخواه خود نظیر موز و… به راحتی در منزل تهیه و در وعده افطار نوش جان کنید.

    اسموتی موز و بادام

    مراحل تهیه اسموتی موز و بادام

    مراحل تهیه اسموتی موز و بادام به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید سراغ آماده سازی شیر بادام خانگی بروید. برای این کار باید بادام‌ها را از شب قبل خیس کنید. پوست آن‌ها را در بیاورید.
    2. در ادامه بادام‌ها را با ۴ لیوان آب در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. سپس مخلوط آب و بادام را از صافی رد کنید تا شیر بادام خانگی شما آماده شود.
    3. همه مواد از قبیل شیر بادام، موز، کره بادام زمینی، ماست خامه‌ای، وانیل و عسل را در مخلوط کن ریخته و خوب مخلوط کنید.
    4. اسموتی شما آماده نوش جان کردن است. می‌توانید آن را با مغز خرد شده بادام، موز و یا دارچین تزئین و سرو کنید.

    ۱۳- شربت بیدمشک و گلاب

    شربت بیدمشک یکی از نوشیدنی‌های بسیار خوشمزه است که برای تهیه آن از انواع طعم دهنده‌ها و مواد مختلفی استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید این شربت خوشمزه را با توجه به ذائقه‌تان با مواد متنوعی که در دسترس دارید، نظیر گلاب، تخم شربتی، خاکشیر و… تهیه و در ماه‌ رمضان برای رفع عطش نوش جان کنید.

    در ادامه طرز تهیه شربت بیدمشک با گلاب را برایتان شرح خواهیم داد.

    مراحل تهیه شربت بیدمشک و گلاب

    مواد لازم جهت تهیه شربت بیدمشک و گلاب:
    عرق بیدمشک۱ و ۱/۲ لیتر
    گلاب ۱/۲ لیتر
    زعفران دم کرده۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    عسل یا شکر۵۰۰ گرم
    آبلیمو یا لیموی تازهبه میزان لازم

    مراحل تهیه شربت بیدمشک و گلاب

    مراحل تهیه شربت بیدمشک و گلاب به شرح زیر است:

    1. ابتدا گلاب و عرق بیدمشک را در قابلمه‌ای مناسب با هم مخلوط کرده و روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار دهید. صبر کنید تا مخلوط گلاب و بیدمشک گرم شود.
    2. قبل از آن که شربت به جوش بیایید باید شکر (یا عسل) و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.
    3. سپس محلول را همچنان روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا به قوام لازم برسد و غلیظ شود.
    4. پس از آن‌ که شربت غلیظ شد، زیر گاز را خاموش کنید. شربت را در ظرف درب دار مناسبی بریزید و در یخچال قرار دهید.
    5. برای سرو شربت بیدمشک و گلاب باید ۱ الی ۲ قاشق از شربتی که در مراحل قبل آماده کرده‌اید را در یک لیوان آب سرد بریزید. سپس با توجه به ذائقه‌تان چند قطره آبلیمو یا لیموی تازه به آن اضافه کنید و هم بزنید. 
    6. جهت تزئین نیز چند تکه یخ، خیار و برش‌های لیمو را به لیوان بیفزایید. شربت بیدمشک و گلاب شما آماده است. نوش جان!

    ۱۴- اسموتی هندوانه و توت فرنگی

    اسموتی هندوانه و توت‌ فرنگی، ترکیبی از دو میوه بهاری و تابستانی خوشمزه است که تاثیر بسزایی در رفع تشنگی و عطش دارد و شما می‌توانید آن را در ماه مبارک رمضان تهیه و در وعده افطار یا سحری نوش جان کنید. 

    مراحل تهیه اسموتی هندوانه و توت فرنگی

    مراحل تهیه اسموتی هندوانه و توت فرنگی

    مراحل تهیه اسموتی هندوانه و توت فرنگی به شرح زیر است:

    1. ابتدا پوست هندوانه را بگیرید و هندوانه را برش‌های کوچکی بزنید و برش‌ها را داخل سینی یا ظرف مناسبی بریزید و در فریزر قرار دهید و چند ساعت اجازه دهید تا برش‌های هندوانه یخ بزند.
    2. برای توت فرنگی‌ها هم به همین ترتیب عمل کنید و بهتر این است که اجازه دهید توت فرنگی و هندوانه کمی یخ بزند. بعد شروع کنید به تهیه اسموتی!
    3. بعد از اینکه هندوانه‌ها کامل یخ زدند از فریزر خارج کنید. حالا هندوانه‌های یخ زده را داخل مخلوط کن بریزید. سپس توت فرنگی‌ها را اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این نوشیدنی پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه اسموتی هندوانه و توت فرنگی کلیک کنید.

    ۱۵- شربت بهار نارنج و زعفران!

    شربت‌ بهار‌ نارنج و زعفران یکی از پرطرفدار‌ترین نوشیدنی‌های فصل بهار است. این شربت خوش عطر و رنگ با خاصیت‌های دارویی بسیار زیاد و طبع گرمی که دارد می‌تواند به شکل یک نوشیدنی انرژی‌زا در طول روز عمل کند. از این رو این شربت گزینه مناسبی برای روزه داران در ماه رمضان است که طرز تهیه بسیار آسانی نیز دارد. 

    مراحل تهیه شربت بهار نارنج و زعفران

    مراحل تهیه شربت بهار نارنج و زعفران

    مراحل تهیه شربت بهار نارنج و زعفران به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله آب و شکر را با هم مخلوط کنید تا دانه‌های شکر در آب کاملا حل شود.
    2. در ادامه عرق بهار نارنج را اضافه کنید و مخلوط را به ‌هم بزنید. زعفران را به مخلوط شربت اضافه کنید و ۵ دقیقه روی حرارت کم به‌ هم بزنید تا محلول شربت شما غلیظ‌تر و شفاف‌تر شود. (توجه داشته باشید که مدت زمان زیادی ترکیب را روی شعله گاز قرار ندهید، زیرا باعث از بین رفتن عطر بهار نارنج می‌شود).

    برای ادامه رسپی این شربت خوشمزه و خوش‌عطر روی لینک طرز تهیه شربت بهار نارنج و زعفران کلیک کنید.

    ۱۶- شربت جلاب

    شربت جلاب یک نوشیدنی فوق‌العاده برای فصل گرما و معجونی جادویی، نشاط‌ آور و ضد افسردگی است. شربت جُلاب یا شربت گلاب در فرهنگ ایران باستان یک دارو یا شفادهنده برای رفع‌ کسالت بوده است.

    این نوشیدنی خوشمزه و مقوی را در فصول گرم سال یعنی در بهار و تابستان و در ماه رمضان برای تامین آب بدن و بسیاری خواص استثنائی دیگر حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید.

    مراحل تهیه شربت جلاب

    مراحل تهیه شربت جلاب

    مراحل تهیه شربت جلاب به شرح زیر است:

    1. ابتدا یک قابلمه درب دار مناسب را روی حرارت قرار داده و به آن ۱ کیلو نبات و ۳ لیتر گلاب اضافه و با حرارت کم اجازه دهید که به خوبی حل شود و به غلظت مورد نظر برسد.
    2. بعد از حل شدن نبات در گلاب آن را از روی حرارت برداشته و نیم مثقال زعفران (ساییده شده) اضافه و به خوبی مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این نوشیدنی خوشمزه بهاری روی لینک طرز تهیه شربت جلاب کلیک کنید.

    برای مشاهده لیست افطاری‌های متنوع از قبیل پیش‌ غذا، انواع دسر، نوشیدنی، غذاهای نونی و انواع غذا با برنج روی لینک افطاری چی بپزم؟ کلیک کنید.

    نکاتی برای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان

    یکی از مهم‌ترین چالش‌ها روزه‌داران به‌خصوص کسانی که در طول روز فعالیت بدنی زیادی انجام می‌دهند، تشنگی و از دست رفتن آب بدن است. دقت کنید که همواره در رعایت نکات مربوط به تامین آب بدن وسواس به خرج دهید زیرا کمبود آب می‌تواند عوارضی جدی برای بدن به‌ همراه داشته باشد.

    • در فاصله بین افطار تا سحر در فواصل مناسب بین ۶-۸ لیوان آب بخورید تا آب از دست‌رفته در طول روز جبران شود.
    •  اگر به خوردن چای یا قهوه علاقه دارید در مصرف این موارد زیاده‌روی نکنید، زیرا نوشیدنی‌های کافئین‌دار ادرارآور هستند و موجب خارج شدن آب بدن شما می‌شوند. چای کم‌رنگ بنوشید و از خوردن چای پررنگ پرهیز کنید.
    • غذاهای چرب موجب بروز تشنگی می‌شوند. در وعده‌های ماه رمضان خود تا جای ممکن به‌خصوص در زمان سحری از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید.
    •  سبزیجات و میوه‌ها در تامین آب بدن بسیار موثرند. در وعده‌های بین افطار تا سحر حتما از میوه‌های پرآبی مثل هندوانه تناول کنید.
    • در وعده‌های غذایی خود ر ماه رمضان از غذاهای پرنمک و شور پرهیز کنید. این غذاها آب موجود در بدن را به خود جذب می‌کنند و موجب بروز تشنگی می شوند.

    امیدوارم نوشیدنی رمضان هایی که ذکر شد، برای شما کارآمد باشد و در این ماه مبارک این نوشیدنی رمضان ها را درست کرده و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

    ۴.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶ دیدگاه ها

    1. عالی بود همه نوشیدنی هاش تشنگی برطرف می شه مزه عالیه
      راحت و آسان درست میشه امتحان کنید
      مواد لازمش هم توی همه ی خانه ها هست حتما درست کنید
      ????????❤️❤️تشکر از کسی که دستور ها رو گذاشته
      ❤️❤️???

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.