غذاهای رژیمی

لیست غذاهای سبک و ساده اما مقوی؛ مخصوص افطاری

ماه رمضان از راه رسید و همه به دنبال منوی غذای سبک و مناسب جهت افطار هستند. بهترین غذا برای افطار انواع و اقسام سوپ ها و آش‌ها هستند. خوش طعم، مقوی و بیشتر درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و این بهترین گزینه جهت افطار هست. افطاری لذیذ، ساده و جدید را با بکار بردن مواد غذایی تازه درست کنید. با روش های پخت سالم و رعایت یکسری از عادتهای غذایی درست، تا در آخر ماه رمضان احساس سلامتی و حس و حال خوب بهتری داشته باشید.

در این مقاله از دسته آشپزی در مجله اینترنتی اکالا بعد از یک روزه داری طولانی، می‌خواهیم با معرفی چند غذای سبک و کمی تا قسمتی راحت سفره افطارتون را متحول کنیم.

افطار، زمانی است که می‌توانید سطح انرژی از دست رفته بدن را  با خوردن و آشامیدن غذاها بالا برده و بدنتان را مجدداً بازسازی کنید. بنابراین می‌توان یادآوری کرد، غذاهایی مورد مصرف قرار بگیرد که مواد اصلی آنها، همه گروهای غذایی را شامل شود. میوه‌ها و سبزیجات، برنج، گوشت، حبوبات، و لبنیات، در سفره افطار فراموش نشود.

انواع نان های فیبر دار و سبوس‌دار و غلات را در برنامه غذایی خود داشته باشید. غذاهای پروتئینی مانند؛ گوشت مرغ و ماهی، تخم مرغ، حبوبات، همه مواد غذایی هستند که باید در ماه مبارک رمضان مصرف شوند.

استفاده از غذاهای شیرین و انواع دسرها در بدن خیلی سریع می سوزند. اگر چه رعایت یکسری از اصول تغذیه ای مناسب باعث خواهد شد، ضعف از دست رفته ناشی از نخوردن غذا از بین برود تا به خوبی از عهده این فریضه الهی برآمده و از برکات معنوی بهره‌مند شوید.

۱- سوپ قارچ دوست داشتنی

این روزها سیستم گوارشی ما به انواع سوپ ها بدهکار است، این حس را زمانی می توانید درک کنید که زمان افطار با خوردن آن حس خوبی به شما دست بدهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه سوپ قارچ و مرغ

    برای پختن یک سوپ عالی یک پیاز متوسط را ریز کنید و سه پر سیر را بکوبید و داخل قابلمه‌ای بریزید.

    اگر برگ بو و کمی فلفل قرمز ، پنج و شش پیمانه آب به آن بیفزایید بسیار عالی خواهد شد. اجازه دهید یک ربع روی حرارت قرار بگیرد. در ظرف دیگری یک کره ۵۰ گرمی را آب کنید و حدود ۲۵۰ گرم قارچ را تمیز کنید و بشویید و روی تخته ورقه ورقه کنیدو یک قاشق آرد ( گندم)  را به مخلوط اضافه کنید.

    روی کمی تفت دهید. ۲ پیمانه شیر به موادتان اضافه کنید و خوب هم بزنید تا موادتان به غلظت بیوفتد. بعد مقدار دو قاشق غذاخوری جعفری خورد شده به سوپ اضافه کنید. سوپی سبک و مقوی نوش جانتان.

    برای طرز تهیه سوپ قارچ متفاوت اینجا کلیک کنید.

    ۲- سوپ جو با سس سفید

    سوپ ذرت و کاری تایلندی ۱ پیمانه و پیاز ریز شده را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت تفت دهید. زمانی که پیاز سبک شد، ۱ قاشق چایخوری پودر سیر یا دو حبه سیر له شده را به همراه ۲ پیمانه دانه ذرت به آن اضافه کنید. ۱ عدد فلفل دلمه ای قرمز را خلالی خرد کنید و به مواد دیگر بیفزایید.

    سوپ جو با سس سفید

    سپس ۴ پیمانه شیر نارگیل و ۳ تا ۵ قاشق چایخوری پودر کاری را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. ۱ عدد قرص عصاره سبزیجات را در قابلمه پودر کنید.

    ۱ پیمانه برگ اسفناج ریز و تازه را هم خرد کنید و به مواد در حال جوشیدن بیفزایید. در قابلمه را ببندید تا ذرت ها بپزند و سوپ جا بیوفتد. در آخر ۱ عدد لیموی درشت را هم آب بگیرید و به همراه کمی نمک و فلفل به سوپ بیفزایید و آن را سرو کنید.

    برای طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه اینجا کلیک کنید.

    ۳- رول نان و پنیر و سبزی

    یکی از مهم ترین موادی هست که در سفره های افطار وجود دارد. می‌توانید با این دستور ساده نان و پنیر و سبزی را با تنوع بیشتری سر سفره افطار به خود نمایی بگذارید.

    رول نان و پنیر و سبزی

    نان لواش را تهیه کنید و به ابعاد ۲۵ در ۴۰ برش بزنید، سبزی خوردن را تهیه کنید و خرد کنید. بعد از ریز شدن با ۱۰۰ گرم گردوی ریز شده مخلوط کنید. یک کیسه فریزر را پهن کنید و یک قسمت از نان لواش را روی آن قرار دهید و از موادتان یک لایه نازک روی نان بکشید و نان دیگری روی آن قرار دهید.

    یه بار این کار را تکرار کنید و با نایلون زیرین نان‌ها را رول کنید و داخل یخچال قرار دهید، تا موادتان به خورد نان برود و با این کار به خوبی منسجم شوند. بعد از دو ساعت رول نان را با فاصله های یک سانتی برش بزنید و میل کنید.

    ۴- نیمروهای شیرین برای افطاری

    با توجه با اینکه بعد از ۱۴ ساعت گرسنگی، قند خون تان پایین آمده و تمایل به خوردن غذاهای شیرین زیادتر است، بهتر است همان نیمرو را به روش های مختلف شیرین کنید. برای این منظور، ۲ روش رایج وجود دارد که یکی از آنها نیمرو با شکر یا همان خاگینه شیرین و دیگری نیمرو با خرماست که هر دو غذای مقوی و مناسب افطار هستند.

    نیمرو

    ۵- خاگینه شیرین

    به ازای هر یک عدد تخم مرغ یک قاشق سوپ خوری شکر و کمی زعفران ساییده شده آماده کنید و در کاسه ای بریزید و با چنگال خوب هم بزنید؛ سپس مایه تخم مرغی شیرین را در تابه ای که پیش تر مقداری روغن یا کره در آن داغ کرده اید، بریزید و در ظرف را بگذارید.

    خاگینه شیرین

    نکات:

    1.  بعضی ها برای اینکه خاگینه پف بیشتری داشته باشد، کمی آرد هم به آن اضافه می کنند.
    2. عده ای ابتدا شکر را به تخم مرغ اضافه نمی کنند بلکه بعد از آنکه تخم مرغ داخل روغن بست شکر یا عسل را روی آن می ریزند.
    3. خاگینه چون غذای شیرین است خیلی زود زیر حرارت می سوزد دقت و توجه بیشتری داشته باشید.

    برای طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی(خاگینه کیکی) اینجا کلیک کنید.

    ۶- فرنی غذای سبک

    آرد برنج یک قاشق غذاخوری و شکر ۵/۱ قاشق غذاخوری، شیر یک لیوان و پودر هل و گلاب را با هم مخلوط کنید تا یکنواخت شود. روی شعله بگذارید و زمانی که به جوش آمد مرتب به هم بزنید و زیر شعله را کم کنید.

    فرنی غذای سبک

    مراقب باشید ته نگیرد، زمانی که بقوام آمد و کمی خود را گرفت گلاب و هل را اضافه کنید. فرنی را داخل ظرف بریزید و بعد از خنک شدن سرو کنید.

    برای طرز تهیه فرنی، مخصوص ماه رمضان اینجا کلیک کنید.

    ۷- شیر برنج

    یک پیمانه برنج اعلای ایبرانی را بشویید و بعد از دو ساعت خیس خوردن داخل قابلمه بریزید و چهار پیمانه آب روی آن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به آهستگی بپزد و به اصطلاح برنج وا رفته و نیم پز شود.

    شیر برنج

    زمانی که آب آن تبخیر شد شکر اضافه کنید و یک لیتر شیر پر چرب ونصف پیمانه  گلاب را اضافه کنید. زمانی که شیر و برنج لعابدار شد اجازه دهید کمی خنک شود و داخل ظرف مورد نظر بکشید و در آخر پخت داخل شیر برنج یک قاشق خامه و خلال بادام اضافه کنید.

    برای طرز تهیه شیر برنج خوشمزه و مجلسی اینجا کلیک کنید.

    ۸- کاچی( برشتوروک) غذای شازند

    ابتدا آرد را در روغن فراوان سرخ کنید، سپس مقداری زردچوبه و آرد اضافه کرده و تفت دهید تا به حالت قل قل بیوفتد و زمانی که روغن پس داد به آن شکر اضافه کنید.

    کاچی

    البته می توانید به جای زردچوبه از زعفران استاده کنید. بجای روغن معمولی از روغن حیوانی استفاده کنید.

    برای طرز تهیه کاچی، مناسب ماه رمضان اینجا کلیک کنید.

    ۹- حلیم

    خوردن حلیم هنگام افطار آن هم همراه با شکر درصد زیادی از انرژی از دست رفته مان را در طول روز جبران می‌کند.

    طرز تهیه حلیم

    گوشت گوسفند را بپزید. ۲ پیمانه گندم پوست گرفته را بپزید و زمانی که گندم خوب پخته شد گوشت را ریش ریش کنید و داخل حلیم بریزید و در آخر کره و کنجد و پودر نارگیل برای تزیین اضافه کنید.

    برای طرز تهیه حلیم اینجا کلیک کنید.

    ۱۰- آش رشته

    حبوبات را به مدت ۱۲-۲۴ ساعت قبل از پخت آش، با آب ولرم خیس می کنیم.( چند مرتبه آب آنها را عوض می کنیم). بعد از اتمام زمان گفته شده، هرکدام را جداگانه می‌پزیم؛ بعد از پخت همه ی حبوبات را آبکش می‌کنیم به جز عدس که به همراه آب به آش اضافه می‌شود.

    طرز تهیه آش رشته

    قابلمه‌ای بزرگ که بیشتر از حجم مواد جا داشته باشد، انتخاب می‌کنیم و نصف آن را آب می‌ریزیم و روی شعله قرار می‌دهیم. اجازه می‌دهیم که آب به جوش بیاید.

    برای ادامه طرز تهیه آش رشته کلیک کنید.

    ۱۱- شله زرد

    برنج رو پاک کنید و به خوبی بشویید تا کاملا تمیز بشه و با ۷ پیمانه آب خیس کنید(به مدت بیست و چهار ساعت یا حداقل دوازده ساعت). بعد از گذشت این زمان، برنج رو با همون آبی که خیس کردین داخل ظرف مناسب روی حرارت متوسط رو به بالا قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد حرارت رو کم کنید( اگه کف کرد حتما کف روی آب رو جمع کنید) و اجازه بدین آروم بجوشه تا برنج ها شکفته بشن.

    شله زرد

    توی این مرحله بهتره اصلا شله زرد رو هم نزنین و قاشق داخل ظرف نبرین و بذارین به حال خودش باشه و بجوشه چون هم زدن در این مرحله باعث میشه ته بگیره و به کف قابلمه بچسبه.

    برای ادامه طرز تهیه شله زرد کلیک کنید.

    ۱۲- عدسی

    عدسی یکی از غذاهای مقوی و بسیار خوشمزه است که می‌تواند گزینه مناسبی برای سحری و یا افطار در ماه رمضان نیز باشد. به علاوه این غذا را می‌توان به مقدار کم به عنوان پیش غذا و هم با حجم بیشتر به عنوان غذای اصلی نیز مصرف کرد.

    این غذا به خاطر وجود عدس در آن سرشار از پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی و ویتامین‌ها است که بدون شک درست کردن آن خالی از لطف نخواهد بود.

    طرز تهیه عدسی

    مراحل تهیه عدسی

    مراحل تهیه عدسی به شرح زیر است:

    1. عدس را بشویید و در آب جوش به مدت دو ساعت خیس کنید تا نرم شود.
    2. پیاز و سیر را خرد کرده و در یک قابلمه با روغن داغ تفت دهید تا سبک شوند و رنگی طلایی بگیرند.
    3. زردچوبه، نمک و فلفل را به پیاز و سیر تفت‌دهیده اضافه کنید و هم بزنید.
    4. سیب‌زمینی‌ها را به مواد تفت‌داده اضافه کرده و کمی تفت دهید.
    5. سپس رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کرده و تا زمانی که بوی خامی رب از بین برود، تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای پرخاصیت و لذیذ روی لینک طرز تهیه عدسی لعاب‌دار با سیب زمینی کلیک کنید.

    ۱۳- حمص (هوموس)

    حمص یا هوموس یک غذای نونی بسیار خوشمزه و ساده است که اغلب به‌ عنوان میان‌ وعده یا پیش‌ غذا سرو می‌شود. طعم این غذا شباهت زیادی به فلافل دارد که با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی به‌ راحتی تهیه می‌شود. اصالت این غذای کم هزینه به لبنان برمی‌گردد؛ اما این غذا شهرت جهانی دارد و در اکثر منوها می‌توانید آن را مشاهده کنید.

    طرز تهیه حمص

    مراحل تهیه حمص

    مراحل تهیه حمص (هوموس) به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول به سراغ آماده‌ سازی نخودها روید. آن‌ها را تمیز کنید و بشویید. نخودها را با مقداری آب بخیسانید. بهتر است از ۲۴ ساعت قبل از طبخ غذا نخودها را بخیسانید تا در نهایت حمص شما بسیار نرم و لطیف شود. (در این بازه زمانی باید چندین بار آب نخود را عوض کنید.)
    2. سپس به سراغ پختن نخودها روید. آب آن‌ها را بگیرید و با مقداری آب تازه‌ نخودها را درون قابلمه بریزید. حرارت را کم کرده و زمان دهید تا نخودها به‌خوبی بپزند و نرم شوند. پس از پخته‌شدن بهتر است پوست نخودها را بگیرید.
    3. حال نخودهای پوست گرفته شده و آب نخود را درون میکسر یا خردکن بریزید و به‌ خوبی میکس کنید تا بافتی یکدست و یک‌نواخت حاصل شود.
    4. حال به مقدار دلخواه فلفل قرمز و نمک به ترکیب نخود بیفزایید و کمی به هم زنید تا ادویه‌ها به‌ خوبی با مواد شما ترکیب شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای بین‌المللی پرطرفدار روی لینک طرز تهیه حمص (هوموس) کلیک کنید. 

    ۱۴- کله جوش

    کله جوش یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که طرز تهیه آسانی دارد و به عنوان یک غذای سبک اما مقوی می‌توان در وعده افطار تهیه و نوش جان کرد.

    مواد تشکیل دهنده کله جوش کشک، گردو و نعناع هستند. اما در بعضی از مناطق به جای کشک از ماست نیز در تهیه آن استفاده می کنند که آن هم طعم بسیار بی‌نظیری دارد. 

    کله جوش اصفهانی

    مراحل تهیه کله جوش

    مراحل تهیه کله جوش اصفهانی به شرح زیر است:

    1.  ابتدا پیاز را پوست بگیرید و بشویید و سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. در این مرحله باید یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن کمی روغن مایع بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را درون تابه بریزید و هم بزنید تا تفت بخورند و بافت آن ها کمی نرم شود.
    3. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند. مقداری نمک و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و خوب آن ها را هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. مقداری مواد را در این حال تفت دهید و در ادامه گردوی خرد شده را به تابه اضافه کنید و بار دیگر مواد را هم بزنید با یکدیگر تفت دهید.
    4. برای آماده کردن نعنا خشک، یک تابه جداگانه را تهیه کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس نعنا را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای مقرون به صرفه و لذیذ روی لینک طرز تهیه کله جوش کلیک کنید.

    ۱۵- خوراک لوبیا چیتی

    خوراک لوبیا چیتی غذایی کم هزینه، بسیار مغذی و پرطرفدار و فوق العاده خوشمزه و سبک است که شما می‌توانید آن را در وعده‌های مختلف ماه رمضان نظیر سحری یا افطاری تهیه و سرو کنید. به علاوه لوبیا چیتی منبع کاملی از پروتئین، فیبر و ویتامین‌های لازم برای بدن است که ارزش این غذای گیاهی را بیشتر می‌کند. 

    طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

    مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی

    مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی به شرح زیر است:

    1. لوبیا چیتی را از شب قبل خیس می‌کنیم. برای گرفتن نفخ آن بهتر است یکبار آب آن‌ را عوض کنیم. لوبیا را در قابلمه ریخته و روی آن حدودا ۴، ۵ لیوان آب می‌ریزیم تا جایی که آب کاملا بالای لوبیاها قرار بگیرد. سپس آن‌ را روی حرارت می‌گذاریم تا بپزد.
    2. حرارت باید متوسط رو به بالا باشد تا زمانی که آب بجوش بیاید. بعد از جوشیدن می‌توانید زیر آن را مقداری کم کنید. بعد از حدود نیم ساعت می‌توانید برای خوش رنگ شدن خوراک آب لوبیاها را عوض کنید تا آن آب کدر دور ریخته شود و مجددا آب جوش روی آن بریزید تا به پخت ادامه دهد یا به جای اینکار کف رنگی روی لوبیاها را جدا کنید. 
    3. در این بین تا زمانی که لوبیاها کمی بپزند باقی مواد را آماده می‌کنیم. پیاز نگینی خرد شده را در مقداری روغن تفت می‌دهیم. دقت کنید هرچه پیاز ریزتر باشد خوراک لعاب بیشتری می‌اندازد.
    4. وقتی پیاز تفت خورد ادویه‌ها را به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم. می‌توانید سیر را نیز در این مرحله اضافه کنید و تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و مقوی روی لینک طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی کلیک کنید.

    ۱۶- سالاد نخود رژیمی

    دنیای سالادها آن قدر متنوع و هیجان انگیز است که با ترکیب دو یا چند نوع سبزیجات، می‌توان به راحتی خوشمزه‌ترین سالادها را درست کرد، رنگ و زیبایی به سالاد داد و حتی یک وعده غذای خوشمزه آماده کرد.

    بعضی از سالادها مثل سالاد نخود با سس مخصوص را می‌توان به عنوان پیش غذا قبل از غذا و یا به عنوان یک غذای کامل در وعده افطار مصرف کرد! این سالاد رژیمی سریع آماده می‌شود و برای تهیه آن فقط به چند قلم مواد ساده نظیر خیار، گوجه، پیاز، نخود پخته شده و… نیاز دارید.

    طرز تهیه سالاد نخود رژیمی

    مراحل تهیه سالاد نخود رژیمی

    مراحل تهیه سالاد نخود رژیمی با سس مخصوص به شرح زیر است:

    1. نخود را بشویید و آن‌ را یک شب خیس کنید. بعد نخود را کامل بپزید.
    2. بعد از پخت نخود اجازه دهید تا سرد شود. سپس شروع کنید به خرد کردن گوجه و سایر سبزیجات سالاد. (اندازه سبزیجات سالاد می‌تواند سلیقه‌ای و به دلخواه باشد ولی نباید زیاد بزرگ یا خیلی ریز خرد کنید).
    3. خیار را نیز به خوبی شسته و با پوست خرد کنید. پیاز و جعفری را هم خرد کنید. 
    4. اکنون در کاسه‌ای نخود پخته و سرد شده را بریزید و به ترتیب گوجه، خیار، جعفری و پیاز را اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این سالاد رژیمی خوشمزه و همه پسند روی لینک طرز تهیه سالاد نخود با سس مخصوص کلیک کنید.

    ۱۷- اشکنه

    اشکنه یک غذای سنتی و قدیمی ایرانی از نوع خوراک است که تاریخچه بسیار طولانی دارد و خواستگاه آن به خراسان نسبت داده می‌شود. این غذای کم هزینه به صورت یک حالت سوپ تهیه می‌شود و از غذاهای نونی به شمار می‌رود.

    اشکنه به زمان زیادی برای پختن نیاز ندارد. بنابراین می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی با مشغله‌های زیاد یا دانشجوها باشد. اشکنه را می‌توان در وعده افطاری به عنوان یک غذای سبک و خوشمزه نوش جان کرد.

    طرز تهیه اشکنه اسفناج

    اشکنه انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه غذایی‌تان در تهیه آن از شنبلیله، گوجه فرنگی، سیب زمینی، اسفناج و… استفاده کنید. 

    برای مشاهده رسپی انواع اشکنه‌های خوشمزه و ساده روی لینک طرز تهیه اشکنه کلیک کنید.

    ۱۸- دو پیازه آلو شیرازی

    دو پیازه آلو یکی از غذاهای سبک و ساده اما مقوی شیراز است که بسیار راحت و سریع آماده و اغلب در وعده شام و به عنوان افطاری در ماه رمضان سرو می‌شود. همانطور که از نام این غذا مشخص است ترکیب اصلی دو پیازه آلو، پیاز و آلو (سیب زمینی) است.

    طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی

    مراحل تهیه دو پیازه آلو

    مراحل تهیه دو پیازه آلو به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی سیب زمینی‌ها روید، سیب زمینی‌هایتان را به خوبی بشویید و پوست آنها را بگیرید. سیب زمینی را به صورت مکعبی با ابعاد یکسان خرد کنید.
    2. حال سیب زمینی‌های خرد شده را با کمی نمک و زردچوبه و مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید. (آب درون قابلمه باید روی سیب‌زمینی‌ها باشد)
    3. درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت با شعله کم قرار دهید. با توجه به جنس ظرف و ابعاد سیب زمینی‌هایتان بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا سیب زمینی‌های شما به خوبی پخته شوند. (توجه داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی‌ها نباید له شوند و شکل ظاهری خود را از دست دهند پس در افزودن آب به آن دقت کنید.)
    4. سپس به سراغ آماده سازی پیازها روید. پیازها را بشویید و پوست بگیرید، آنها را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. 
    5. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی آنها را تفت دهید تا بوی خامیشان گرفته و طلایی رنگ شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه دو پیازه آلو کلیک کنید.

    ۱۹- نرگسی اسفناج

    نرگسی یکی از غذاهای کم هزینه و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به مناطق شمالی کشور باز می‌گردد. نام گذاری نرگسی برای این غذا به این خاطر است که غذا بعد از آماده شدن شبیه گل نرگس می‌‎شود. البته در بعضی از مناطق کشور، نرگسی را گل در چمن نیز می‌نامند.

    آماده سازی و پخت نرگسی بسیار ساده است و زمان کمی را می‌گیرد. نرگسی از تخم مرغ و اسفناج تشکیل می‌شود و بسیار شبیه املت اسفناج است. اما در نرگسی افزودنی‌های دیگری مانند پیاز داغ، سیر و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    طرز تهیه نرگسی اسفناج

    مراحل تهیه نرگسی اسفناج

    مراحل تهیه نرگسی اسفناج به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید اسفناج‌ها را تمیز کنید و بشویید. سپس اسفناج‌ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی مناسب خرد کنید. دقت کنید که اندازه قطعات تقریبا یکسان باشند.
    2. حال یک قابلمه را برای پختن اسفناج انتخاب کنید. اسفناج‌های خرد شده را به داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا اسفناج‌ها به آرامی پخته شوند. دقت کنید که نیازی به افزودن آب به داخل قابلمه برای پختن اسفناج نیست.
    3. هنگامی که اسفناج‌ها در حال پختن هستند، پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید.
    4. اکنون یک تابه که مقداری روغن مایع در آن ریخته‌اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز‌ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیازها نرم و سبک شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه نرگسی اسفناج کلیک کنید.

    برای مشاهده لیست افطاری‌های متنوع از قبیل پیش‌ غذا، انواع دسر، نوشیدنی، غذاهای نونی و انواع غذا با برنج روی لینک افطاری چی بپزم؟ کلیک کنید.

    ۳.۳/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۰ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.