آشپزیغذاهای سنتی

غذاهای مخصوص چهارشنبه‌سوری؛ سنتی و خوشمزه

چهارشنبه‌سوری، یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایران باستان است. چهارشنبه‌سوری، آخرین شب چهارشنبه هر سال برگزار می‌شود. در این شب تمام اعضای خانواده، فامیل، دوست و آشنا دور هم جمع می‌شوند و این شب را جشن می‌گیرند. طبق آداب‌ و رسوم از روی آتش می‌پرند و خوراکی‌های مخصوص این شب را دور هم می‌خورند.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ خوراکی‌ها و غذاهایی که در شهرهای مختلف در این شب خجسته و میمون تهیه و میل می‌کنند را برای شما در قالب این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خوراکی‌های مخصوص چهارشنبه‌سوری

پشت تهیه هر کدام از خوراکی‌ها و غذاهای مخصوص شب چهارشنبه‌سوری داستان‌های قدیمی و کهنی پنهان است که دلیل انتخاب این خوراکی‌های برای این شب است.

آجیل چهارشنبه‌سوری

آجیل نشانه سلامتی و یمن است. در این آجیل از ۷ نوع مغز استفاده می‌شود انتخاب عدد ۷ بسیار خوش‌یمن است. برگرفته از هفت ستاره است و بدین معنا تفسیر می‌شود که به امید رونق بخشیدن به کارهایشان از این آجیل میل می‌کردند.

آجیل چهارشنبه‌سوری در اکثر شهرها با ترکیبات یکسانی تهیه می‌شود. ترکیب این آجیل از هفت نوع ماده خوراکی شامل توت خشک، باسلوق، کشمش، نخودچی، انجیر، قیسی و خرما زرد است. ترکیب دیگری از هفت مغز آجیل شب چهارشنبه‌سوری هفت مغز کشمش، بادام، پسته، سنجد، گردو، انجیر و خرما است.

آجیل چهارشنبه‌سوری در گیلان عبارت است از تخمه هندوانه، تخمه‌کدو، تخمه خربزه، پسته، فندق، بادام، نخود، گندم بو داده شده روی آتش مقدس و شاهدانه بو داده شده روی آتش مقدس. جالب است بدانید آجیل چهارشنبه‌سوری در خراسان فاقد نمک است؛ زیرا خراسانی‌ها نمک را نمادی از خوبی و خوش‌یمنی نمی‌دانند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آجیل شب عید

    باسلوق؛ شیرینی مخصوص چهارشنبه‌سوری

    باسلوق یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه مخصوص شب چهارشنبه‌سوری است که با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه می‌شود. شما می‌توانید به جای هزینه کردن و خرید باسلوق های بازاری، این شیرینی راحت‌الحلقوم بسیار جذاب را خودتان در خانه با چند قلم مواد ساده بدون نیاز به همزن برقی یا فر تهیه کنید.

    مراحل تهیه باسلوق پرتقال

    در این ادامه ۱۱ غذای بسیار پرطرفدار و خوشمزه ای که در شب چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف تهیه می شود را مشاهده می‌کنید:

    ۱- آش رشته

    آش رشته یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین آش‌هایی است که برای مراسم‌ها مختلف آن را تهیه می‌کنند. قطعا در میز پذیرایی یا سفره هر ایرانی در شب چهارشنبه‌سوری کاسه‌ای آش وجود دارد. برخی آش محلی شهر خود را تهیه می‌کنند و برخی آش رشته.

    انتخاب آش رشته برای پخت در چنین مراسم‌هایی بدین صورت معنا می‌شود که با میل کردن آش رشته، رشته امور و مشکلات را به دست می‌گیرند و سال جدید را با برکت و موفقیت آغاز می‌کنند.

    آش رشته

    بیشتر بخوانید: غذای محلی مخصوص شب عید در شیراز

    ۲- مرصع پلو، رشته پلو، آجیل پلو

    در شب چهارشنبه‌سوری خوردن غذاهای فاخر و غذاهایی که با زحمت و مواد زیادی تهیه می‌شوند رایج بوده است. آجیل پلو، مرصع‌پلو و رشته‌پلو جز آن دسته از غذاهای فاخری است که در آن از انواع مغزهای مقوی و گوشت‌های مختلفی استفاده می‌شود.

    فلسفه خوردن این پلوهای پر زرق‌وبرق همانند فلسفه خورد آش رشته است و برای به دست گرفتن امور زندگی این غذاها را در شب چهارشنبه‌سوری میل می‌کردند.

    مرصع پلو

    ۳- پلو هفت رنگ

    تهیه پلو هفت‌رنگ یکی از آداب‌ورسوم قدیمی‌ها بوده است. هدف از انتخاب این غذا انتخاب کردن ۷ نوع پلو رنگارنگ و مختلف در کنار هم به نیت برکت، رزق‌وروزی فراوان بود.

    آلبالو پلو، شوید پلو، عدس‌پلو، لوبیا پلو، زیره‌پلو، خرما پلو، کشمش‌پلو و رشته‌پلو جز این پلوهای رنگی رنگی هستند که هر کسی مطابق ذائقه خود و خانواده تهیه می‌کرد.

    هفت رنگ پلو

    ۴- آش ترش تره، آش چهل گیاه یا گزنه (گیلان)

    این آش نام‌های مختلفی دارد که در بیشتر شهرهای ایران آن را می‌پزند؛ اما در مازندران محبوبیت بیشتری دارد. گزنه یک گیاه کوهی بسیار مقوی و سالم است که برای مازندرانی‌ها حکم دارو دارد.

    در این آش خوشمزه از رب انار نیز استفاده می‌شود که مازندرانی‌ها بر این باورند ترشی رب انار موجب از بین بردن غم‌ها و ناراحتی‌های آن‌ها می‌شود.

    طرز تهیه آش ترشه تره

    بیشتر بخوانید: غذاهای چهارمحال بختیاری برای شب عید

    ۵- سبزی پلو با ماهی (قزوین)

    سبزی‌پلو با ماهی یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین غذاهایی قزوینی‌ها در شب چهارشنبه‌سوری است که به روش‌های مختلفی آن را تهیه می‌کنند.

    طرز تهیه سبزی‌پلو با ماهی

    ۶- سوتی پلو با کوکو سبزی (اردبیل)

    سوتی پلو یا شیر پلو غذای اردبیلی‌ها برای شب چهارشنبه‌سوری است. اردبیلی‌ها این غذا را در کنار مرغ یا ماهی‌دودی طبخ می‌کنند. کوکو سبزی جز جدایی‌ناپذیر در کنار این غذا در شب چهارشنبه‌سوری است. جالب است بدانید که اردبیلی‌ها از ۷ نوع سبزی خاص در تهیه کوکو سبزی محلی شان استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه سوتی‌ پلو اردبیل

    ۷- دلمه، آش رشته، سبزی پلو با ماهی (تهران)

    تهرانی‌ها در شب چهارشنبه‌سوری معمولاً آش رشته، سبزی‌پلو با ماهی و انواع دلمه‌ها را تهیه می‌کنند. جالب است بدانید که تهرانی‌های قدیم بر این باور بودند که در این شب باید غذاهایی که در آن از سبزی استفاده شده است را طبخ و میل کنند تا شادابی و طراوت و تندرستی را جذب کنند.

    طرز تهیه دلمه

    بیشتر بخوانید: غذاهای گیلانی برای شب عید

    ۸- آش ابودردا (تهران، اصفهان)

    آش ابودردا یا شفادهنده را بیشتر کسانی که بیمار دارند به نیت شفای بیمارشان و جذب سلامتی در این شب تهیه می‌کنند. آش ابودردا یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین آش‌هایی است که در شب چهارشنبه‌سوری طبخ می‌شود.

    طبق داستان‌ها و روایت‌های قدیمی در زمان پیامبر طبیبی با نان دردا وجود داشته که خوردن این آش را برای برخی بیماران تجویز می‌کرده و نام این آش را از نام آن طبیب برگرفته شده است.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه آش ابودردا (آش چهارشنبه سوری)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ابودردا (آش چهارشنبه سوری)

    ۹- خورشت شش انداز (گیلان، زنجان و شیراز)

    خورشت شش‌انداز از شش ماده اصلی در ترکیباتش استفاده شده است. برخی آن را با نان و برخی با برنج سرو می‌کنند. این خورشت در شهرهای مختلف نیز به روش‌های متنوعی تهیه می‌شود؛ اما وجود رب، تخم‌مرغ، ادویه و پیاز در همه روش‌ها ثابت است.

    خورشت شش انداز

    ۱۰- خورشت قورمه سبزی (تبریز)

    در تبریز قرمه‌سبزی را برای شام در شب چهارشنبه‌سوری طبخ می‌کنند. این غذای بسیار محبوب و خوشمزه که طرف‌داران بسیار زیادی دارد.

    طرز تهیه قورمه سبزی

    بیشتر بخوانید: غذاهای مخصوص شب عید و سیزده به در همدان

    ۱۱- کوفته مخصوص (ارومیه)

    ارومیه، کوفته محلی مخصوص خود را داراست. در شب چهارشنبه‌سوری اکثر قدیمی‌های این شهر کوفته مخصوص خودشان را به همان روش سنتی طبخ می‌کنند.

    طرز تهیه کوفته

    کشمش‌پلو، هویج‌پلو و شیرین‌پلو نیز جز آن دسته از غذاهایی هستند که در شب چهارشنبه‌سوری در شهرهای مختلف طبخ می‌شوند. خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات این مطلب از مجله آشپزی اکالا خوراکی‌ها یا غذاهای مخصوص شب چهارشنبه‌سوری که در شهر شما پرطرفدار و محبوب است را به ما و سایر دوستان علاقه‌مند به آداب و سنت‌های قدیمی به اشتراک گذارید.

    ۴.۳/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.