آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش گزنه مازندرانی؛ ساده و لذیذ به روش محلی

آش گزنه یکی از آش‌های بسیار محبوب و پرطرفدار استان گلستان است. در گرگان و سایر شهرهای استان مازندران نیز با اندکی تغییرات این آش اصیل به وفور طبخ می‌شود. گزنه نوعی سبزی محلی پر خاصیت است که برای دیابت، رحم، پروستات، لاغری و ریزش مو بسیار مفید است.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش گزنه را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش گزنه

مدت زمان آماده‌سازی این آش ۹۰-۱۰۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این آش در دسته بندی آسان قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش گزنه:
عدس، نخود و لوبیا۸۰ گرم
کدو حلوایی۵۰ گرم
گشنیز، جعفری و گزنه۲۵۰ گرم
آرد گندم۲۵۰ گرم
چغندر۲۵ گرم
باقلا۲۵ گرم
ماست۲۵۰ گرم
سیر۲ حبه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغن و آببه مقدار لازم

مرحله اول | آماده سازی حبوبات

در اولین مرحله به سراغ آماده سازی حبوبات روید. نخود، لوبیا، عدس و باقلا را تمیز کنید و با مقداری آب سرد بشویید. حبوبات را درون ظرف مناسبی چند ساعت قبل از پخت غذا بخیسانید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در این بازه زمانی چندین بار آب روی حبوبات را ریخته و آن‌ها را با آب تازه خیس کنید.حال حبوبات خیسانده شده را با مقدار مناسبی آب درون قابلمه مناسبی ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. در همین مرحله چغندر را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید وبه محتوای حبوبات درون قابلمه بیفزاید. زمان دهید تاحبوبات و چغندر به آرامی بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوپتی مازندرانی با باقلا خشک

    مرحله دوم | آماده سازی سبزیجات

    در دومین مرحله تا حبوبات بپزند به سراغ آماده سازی سبزیجات روید. برگ های زرد و پلاسیده آن‌ها را جدا کنید و سبزیجات را درون ظرف آبی به خوبی بشویید. آن‌ها را درون آبکش ریخته و زمان دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال با کمک چاقوی تیزی آن‌ها را ساطوری خرد کنید. برای صرفه جویی در زمان می‌توانید از خردکن یا میکسر استفاده کنید.

    سبزیجات خرد شده را کنار گذارید و به سراغ سیرها روید. سیرها را بشویید و پوست بگیرید و با کمک سیر له کن یا رنده ریز رنده کنید. در همین مرحله کدو حلوایی را بشویید و هسته و پوستش را جدا کنید. با کمک چاقوی تیزی کدو حلوایی را نگینی خرد کرده و کنار گذارید.

    بیشتر بخوانید: ترفند‌های طلایی برای خوشمزه‌تر شدن انواع آش

    مراحل تهیه آش گزنه

    مرحله سوم | ترکیب همه مواد آش گزنه

    پس از گذشت ۴۰-۶۰ دقیقه میزان پختگی حبوبات را بررسی کنید و اگر به مقدار کافی پخته اند در این مرحله سیر له شده، کدو حلوایی نگینی خرد شده و سبزیجات ساطوری شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و همه مواد را بهم زنید و درب قابلمه را ببندید و مجدد کمی زمان دهید تا مواد با هم بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترخینه لرستان

    مرحله چهارم | تهیه رشته گزنه

    در چهارمین مرحله تا زمانی که آش شما به خوبی بپزد و جا بیوفتد آرد گندم را با مقداری آب به شکل خمیر تبدیل کنید. خمیر را به خوبی با دست ورز دهید تا بافتی کاملا یک‌دست و یک‌نواخت از آن حاصل شود. خمیر را با کمک وردنه باز کنید و آن را تا کنید.

    چندین بار این کار را انجام دهید و خمیر را به شکل چندین لایه نازک روی هم تا بزنید. سپس با کمک چاقوی تیزی به صورت نوارهای باریکی خمیر را برش زنید و کنار گذارید.

    مرحله پنجم | افزودن ماست و چاشنی‌ها

    در این مرحله ماست را کمی با قاشق بهم زنید تا بافتی رقیق تر به خود گیرد. آن را به محتوای آش اضافه کنید. حال مقداری نمک، زردچوبه و فلفل نیز به آش اضافه کنید و همه مواد را بهم زنید تا ترکیبی کاملا یک‌دست حاصل شود. حرارت را زیاد کنید و ۵ دقیقه ای زمان دهید تا همه مواد با هم بجوشند.

    رشته‌های که از آرد گندم تهیه کردید را به آش اضافه کنید و حرارت را کم کنید و کمی زمان دهید تا همه مواد باهم بجوشند. پس از گذشت ۵-۱۰ دقیقه آش بسیار خوشمزه و لذیذ شما آماده سرو و نوش جان کردن است. آن را در ظرف سرو بریزید و با مقداری گشنیز تزیین و نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش انار ترش؛ مناسب پاییز

    آش گزنه

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کدو حلوایی مازندرانی

    سوالات متداول

    در ادامه به یک سوال پرتکرار در رابطه با تهیه آش گزنه پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا میتوان محتوایات آش را به صورت کامل میکس کرد؟

    اگر کودکان کم اشتها یا بدغذایی دارید میتوانید در پایان زمان پخت کل محتویات آش را با گوشکوب برقی میکس و له کنید تا کاملا مواد آش به شکل پوره تبدیل شود و محتویات آن مشخص نباشد.

    از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.