آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش کدو حلوایی مازندرانی؛ مرحله به مرحله

آش کدو حلوایی از جمله غذاهای خوشمزه و محلی مخصوص استان مازندران است که با دستور پخت مخصوص به این شهر تهیه می‌شود. بسیاری از افراد به کدو حلوایی برای استفاده در غذا علاقه ندارند یا حتی برایشان عجیب است که از این نوع کدو بتوان غذاهای مختلفی مانند خورشت، آش، سوپ یا دسر تهیه کرد.

کدو حلوایی با طعم شیرینی که دارد در بسیاری از خورشت‌ها بخصوص به عنوان طعم‌دهنده در فسنجان استفاده می‌شود. این میوه خواص فراوانی دارد؛ از جمله حاوی ویتامین A و ویتامین C است که برای سرماخوردگی خوب است و خاصیت ضد سرطانی آن مهم‌ترین ویژگی این میوه محسوب می‌شود.

در این مطلب از اکالا بلاگ دستور تهیه آش کدو حلوایی را بیان کرده‌ایم، پس تا انتها همراه ما باشید تا با این آش خوش‌عطر و طعم آشنا شوید.

آش کدو حلوایی غذای سنتی مازندرانی است که برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم جهت تهیه آش کدو حلوایی:
کدو حلوایی۱ عدد
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و زعفرانبه میزان لازم
روغن مایعبه میزان لازم
آببه میزان لازم

دستور پخت آش کدو حلوایی

برای این که یک آش سنتی حرفه‌ای درست کنید، طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: برش دادن کدو حلوایی

در مرحله اول کدو حلوایی را به برش‌های کوچک تبدیل کرده و داخل آب می‌جوشانیم تا کاملا نرم شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مافین کدو حلوایی پنیری

    مرحله دوم: سرخ کردن پیاز و گوشت

    در قابلمه مناسب روغن را داغ می کنیم و پیاز را طلایی سرخ می‌کنیم. در ادامه پس از سرخ شدن پیاز، گوشت‌چرخ‌کرده را به آن اضافه کرده و پس از تغییر رنگ گوشت می گذاریم تا کاملا بپزد. در گام بعدی رب گوجه را به مواد داخل قابلمه اضافه و به خوبی مخلوط می‌کنیم تا خوش‌رنگ شود.

    در نهایت ادویه را نیز به مواد اضافه می‌کنیم.

    دستور پخت آش کدو حلوایی

    مرحله سوم: اضافه کردن کدو حلوایی با مواد

    به میزان لازم آب به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم و کدوحلوایی را نیز به آن اضافه و هم می‌زنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاکا کدو حلوایی گیلانی

    مرحله چهارم: تزئین آش

    در انتها پس از غلیظ‌ شدن و جا افتادن آش، می‌توانید آن را با نعناع داغ تازه تزئین کنید. حالا آش کدو حلوایی آماده خوردن است. می‌توانید این آش خوش طعم و لذیذ را با نان تازه نوش‌جان کنید.

    طرز تهیه آش کدو حلوایی بدون گوشت با جایگزین‌های گیاهی

    آش کدو حلوایی را می‌توان بدون گوشت‌چرخ‌کرده نیز تهیه کرد. در واقع، به جای استفاده از گوشت چرخ کرده می‌توانید از جایگزین‌های گیاهی استفاده کنید.

    اگر می‌خواهید سبزیجات و مواد گیاهی بیشتری به آش خود اضافه کنید، می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید:

    • جایگزین گوشت: می‌توانید از لوبیا یا عدس استفاده کنید. لوبیا سفید یا عدس قرمز نیز برای جایگزینی گوشت در آش کدو حلوایی مناسب هستند. قبل از استفاده، لوبیا یا عدس را پخته و آماده کنید و به جای گوشت در مراحل طبخ آش اضافه کنید.
    • جایگزین پیاز: می‌توانید از پیاز سبز یا پیازچه استفاده کنید. این جایگزین‌ها می‌توانند به آش کدو حلوایی طعم و ارمغانی خوشمزه بدهند.
    • جایگزین روغن: برای سرخ کردن مواد، می‌توانید از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن سبزیجات استفاده کنید. این روغن‌ها نسبت به روغن‌های حیوانی سالم‌تر هستند و به آش کدو حلوایی طعم و عطری خوب می‌دهند.
    • جایگزین زردچوبه و زعفران: اگر نمی‌خواهید از زردچوبه و زعفران استفاده کنید، می‌توانید از ادویه‌های دیگری مثل کمی کاری، زیره، آویشن یا آویشن خشک استفاده کنید. این ادویه‌ها به آش کدو حلوایی طعم و رنگ متنوعی می‌دهند.

    با استفاده از این جایگزین‌های گیاهی، می‌توانید آش کدو حلوایی را به سلیقه و نیاز خود تنظیم کنید و از آن لذت ببرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رولت کدو حلوایی

    آش کدو حلوایی بدون گوشت

    ادویه‌های جایگزین زردچوبه در آش کدو حلوایی

    به طور کلی، زردچوبه و زعفران ادویه‌هایی هستند که برای رنگ‌دهی و طعم‌دهی به غذاها استفاده می‌شوند. اگر نمی‌خواهید از زردچوبه و زعفران استفاده کنید، می‌توانید از ادویه‌های دیگری برای خوش‌طعم و رنگ شدن آش کدو حلوایی استفاده کنید. در زیر چند گزینه جایگزین ادویه در آش کدو حلوایی را برای شما بیان کرده‌ایم:

    • ادویه کاری: این ادویه در تهیه بسیاری ازانواع آش‌ها محبوب است و طعم تلخ و گرمی به غذا می‌دهد. می‌توانید به میزان دلخواه از کمی کاری استفاده کنید و آش را طعم‌دهی کنید.
    • زیره: این ادویه به آش کدو حلوایی طعم و عطری دلپذیر می‌دهد. می‌توانید از زیره خشک استفاده کنید و آن را به مواد آش اضافه کنید. توجه داشته باشید که زیره به میزان کمی تلخ است، بنابراین می‌توانید مقدار آن را به ذائقه خود تنظیم کنید.
    • آویشن: این ادویه عطر و طعم خوبی به آش کدو حلوایی می‌دهد. می‌توانید از آویشن خشک یا تازه استفاده کنید. قبل از سرو آش، می‌توانید برگ‌های تازه آویشن را روی آش بریزید و عطر خوب آویشن را احساس کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترش به روش گیلانی

    خواص آش کدو حلوایی

    آش کدو حلوایی یک غذای سنتی و پرطرفدار شمال ایران است. این آش با استفاده از کدو حلوایی و دیگر مواد اولیه تهیه می‌شود. در ادامه خواص برخی از مواد اولیه آش کدو حلوایی را بررسی خواهیم کرد:

    • کدو حلوایی: کدو حلوایی دارای خواص غذایی زیادی است. این نوع کدو حاوی مقدار زیادی آب، فیبر، ویتامین‌های A و C، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است. مصرف کدو حلوایی می‌تواند به بهبود سلامت قلب، پوست و دستگاه گوارش کمک کند.
    • لوبیا چیتی: لوبیا چیتی یکی از مواد اصلی آش کدو حلوایی است. این حبوبات حاوی پروتئین، فیبر، آهن، فسفر و منگنز می‌باشند. مصرف لوبیا چیتی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم سطح قند خون و حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند.
    • پیاز: پیاز نیز به عنوان یکی از مواد اصلی آش کدو حلوایی به کار می‌رود. پیاز دارای خواص ضد التهابی، ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی است. همچنین، حاوی ویتامین C و فیبر نیز هست.
    • نعناع: نعناع به عنوان یک نوع سبزی که به آش کدو حلوایی اضافه می‌شود، خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آرام‌بخش را داراست. مصرف نعناع می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه کمک کند.

    خواص آش کدو حلوایی

    همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد آش کدو حلوایی یک غذای سنتی و محبوب ایرانی است که برای تهیه آن از کدو حلوایی، گاهی مقداری لوبیا چیتی (یک نوع حبوبات)، پیاز، سیر، ادویه‌ها و آب یا مرغ (گوشت‌چرخ‌کرده) هم استفاده می‌شود.

    روش تهیه آش کدو حلوایی می‌تواند در هر منطقه متفاوت باشد. شما می‌توانید برای سایر دستورهای غذایی به مقاله طرز تهیه ۱۳ دسر و غذای خوشمزه با کدو حلوایی مراجعه کنید. آش کدو حلوایی به عنوان یک غذای سرشار از مواد غذایی مفید شناخته می‌شود. این آش دارای مقدار زیادی آب، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

    آش کدو حلوایی معمولاً با نان تازه یا انواع سبزیجات تزئین شده و به عنوان یک غذای اصلی یا غذای نیمه‌شب معمولاً در فصل پاییز و زمستان سرو می‌شود. ما نیز در این مقاله از مجله آشپزی اکالا دستور پخت آش کدو حلوایی را بیان کردیم، امیدواریم این غذای محلی ایرانی را تهیه و از آن لذت ببرید.

    ۲.۳/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.