آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کئی انار مازندرانی؛ غذای محلی و خوشمزه

کئی انار یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه شمالی است که به روش‌های متنوعی تهیه و طبخ می‌شود. ترکیب انار، گردو و حبوبات در این غذا طعمی بسیار جذاب و متفاوت را به شما خواهد داد. غذای که با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه و طبخ می‌شود و آماده‌سازی آن زمان زیادی نمیبرد.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و سریع‌ترین طرز تهیه کئی انار را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه کئی انار مازندرانی

مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۶۰-۸۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم بیشتری این غذا را تهیه و طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی آسان قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه کئی انار مازندرانی:
انار دانه شده۱ عدد
پیاز۱ عدد
لوبیا چیتی۱/۲ پیمانه
عدس۱/۲ پیمانه
سیر۲ حبه
گردو مغز شده۴ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و روغنبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
رب انار۲-۳ قاشق غذاخوری
کدو حلوایی۳۰۰ گرم

مرحله اول | آماده‌سازی حبوبات

در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی حبوبات روید. از چند ساعت قبل از طبخ غذا عدس و لوبیا چیتی را تمیز کنید و با مقدار آب سرد به خوبی بشویید. حبوبات را درون ظرف مناسبی با مقداری آب بخیسانید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بهتر است در این بازه زمانی چندین بار آب حبوبات را ریخته و با آب تازه آن‌ها را خیس کنید. حال حبوبات خیس شده را با مقداری آب درون قابلمه مناسبی روی حرارت بسیار کم قرار دهید تا بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلا وابیج (خشکابیج) گیلانی

    مرحله دوم | آماده‌سازی کدو حلوایی

    در دومین مرحله تا حبوبات شما بپزند به سراغ کدو حلوایی روید. کدو را بشویید و با چاقوی مناسبی پوست بگیرید، تخم‌های آن را جدا کرده و به صورت مکعبی خرد کنید.

    حبوبات که نیم‌پز شدند کدوحلوایی‌های خرد شده را به آن‌ها بیفزاید. اگر آب قابلمه کم بود مقدار دیگری آب جوش به آن بیفزاید و زمان دهید تا محتوایات دورن قابلمه به خوبی بپزند.

    مراحل تهیه کئی انار مازندرانی

    مرحله سوم | آماده سازی سس کئی انار

    در سومین مرحله تا حبوبات و کدوحلوایی به خوبی بپزند به سراغ تهیه سس اصلی این غذا روید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیاز را به خورت نگینی خرد کنید و به روغن بیفزایید. زمان دهد تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند. سیر را پوست بگیرد و له کنید و به پیازهای در حال سرخ شدن بیفزایید. کمی سیرها را تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود.

    در همین مرحله گردوها را مغز کنید و با چاقو آنها را ریز خرد کنید و به پیازها بیفزایید. کمی تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته شود و عطر آن آزاد شود. انار دانه شده را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و کمی به هم زنید.

    در همین مرحله مقدار نمک، فلفل و زردچوبه به محتویات درون قابلمه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه ها آزاد شود. مقداری آب به آن بیفزایید و درب قابلمه را ببندید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کویی تره (کدو فسنجان)

    مرحله چهارم | ترکیب همه مواد کئی انار

    در چهارمن مرحله زمانی که کدوحلوایی و حبوبات به خوبی پخته شدند با کمک گوشکوب دستی یا برقی مواد را به شکل پوره تبدیل کنید. پوره حبوبات و کدو حلوایی را به محتویات سس در حال جوش اضافه کنید و همه مواد را بهم زنید. ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا مواد باهم به خوبی بپزند و غذا به غلظت مناسب رسد. با مقداری رب انار و نمک چاشنی اصلی غذا را تنظیم کنید و آن را در ظرف سرو بکشید.

    با مقداری پیاز داغ یا انار دانه شده آن را تزیین و نوش جان کنید. این غذا بسیار جذاب و خوشمزه عطر و طعم بی‌نظیری دارد و یک شام بسیار محبوب و پرطرفدار پاییزی است. شما می‌توانید آن را به عنوان خورشت با کته یا پلو سرو کنید یا به شکل خوراک در کنار مقدار نان نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال متداول در رابطه با تهیه کئی انار پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا مقدار کدو استفاده شده در این غذا ثابت است؟

    خیر شما با توجه به ذائقه و سلیقه غذاییتان می‌توانید مقدار کدوحلوایی درون این غذا را افزایش یا کاهش دهید.

    چرا کئی انار ته می‌گیرد؟

    به دلیل وجود حبوبات له شده در این غذا باید آن را با حرارت کم پخت و مدام غذا را بهم زنید تا حبوبات ته نگیرند.

    از این که تا پایان این مقاله پاییزی با مجله آشپزی اکالا همراه ما بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.