آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه بامیه عربی (بامیه بزرگ و دراز) خانگی با نکات کلیدی و عکس

از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و دسرهای مخصوص ماه رمضان میتوان به زولبیا و بامیه اشاره کرد. بامیه انواع مختلفی دارد مثل بامیه لبنانی یا عربی و بامیه هندی و بامیه ترکی، هر کدام از این بامیه‌ها از نظر ظاهری با هم فرق دارند و طرز تهیه آنها با هم متفاوت است. بامیه لبنانی که به آن بامیه عربی هم می‌گویند از نظر ظاهری با بامیه ما تفاوت دارد و روی آن شیار دار نیست و به صورت باریک و بلند تهیه می‌شود. طرز تهیه بامیه بزرگ لبنانی بسیار متفاوت است و داخل آن از مخمر استفاده می‌شود. این نوع بامیه داخل روغن بسیار پف می‌کند بنابراین باید از ماسوره کوچک برای آن استفاده کنید. این بامیه پوسته تردی داره و قسمت داخلی آن نرم‌تر است و طعم بسیار خوبی دارد.

در اکالا بلاگ با طرز تهیه بامیه بزرگ عربی همراه ما باشید.

مواد لازم بامیه لبنانی یا عربی:
آرد سفید قنادیتقریباً ۲ پیمانه
پودر خمیر مایه۲ قاشق چای خوری
شکر۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ کوچک۲ عدد
آب ولرمیک دوم پیمانه
ماستیک چهارم پیمانه
روغن مایعیک هشتم پیمانه
پودر هل تازه آسیاب شده۱ قاشق چای خوری
دارچینیک دوم قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ (دلخواه)یک دوم قاشق چای خوری
شربت باربه مقدار لازم

م.اد لازم بامیه بزرگ عربی
برای تهیه بامیه اول باید شربت بار رو آماده کنید و کنار بذارید تا در دمای محیط خنک بشه همه نکات تهیه شربت بار رو رعایت کنید چون تاثیر زیادی روی کیفیت بامیه داره.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت بار

۱- برای تهیه بامیه خمیر مایه و شکر رو داخل ظرف مناسبی بریزین.مخلوط خمیر مایه و شکر برای تهیه بامیه عربی

۲- و آب ولرم رو بهش اضافه کنید و با یک قاشق مخلوط کنید و در ظرف رو بپوشونید و ده دقیقه استراحت بدین تا پف کنه و عمل بیاد.

درجه آبی که برای عمل اومدن خمیر مایه استفاده میشه باید حدود سی و پنج الی چهل درجه باشه اگه به دماسنج مایعات دسترسی ندارین نوک انگشت تون رو داخل آب بزنید دمای آب باید به قدری باشه که گرمای آب رو کاملا حس کنید اما دستتون نسوزه و بتونید داخل آب نگهش دارید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اگه دمای آب بیشتر از حد لازم باشه خمیر مایه از بین میره و اگه دمای آب کم‌تر از حد لازم باشه خمیر مایه شروع به فعالیت نمیکنه.

    اضافه کردن آب ولرم به خمیر مایه برای بامیه عربی
    ۳-  در این فاصله ماست و روغن مایع رو داخل ظرفی بریزین و پودر هل تازه آسیاب شده و دارچین و زعفران دم کرده غلیظ رو اضافه کنید.

    ریختن روغن مایع و زعفران و دارچین به مواد بامیه عربی

    ۴- و با همزن دستی مخلوط کنید تا مواد یکدست بشن و بعد خمیر مایه عمل اومده رو به مواد اضافه کنید و با همزن دستی مخلوط کنید.

    مخلوط کردن مواد خمیر بامیه عربی
    ۵- همزن دستی رو کنار بذارین و آرد الک شده رو کم کم اضافه کنید (برای بامیه لبنانی میتونید از آرد سه صفر یا مخلوط آرد سه صفر و آرد سنگک استفاده کنید من فقط از آرد سه صفر استفاده کردم) چون میزان جذب آب آردهای مختلف متفاوته میزان آرد مورد مصرف مشخص نیست و ممکنه کم یا زیاد بیاد.

    آرد رو کم کم اضافه کنید و تا جایی که ممکنه با قاشق هم برنید وقتی مواد سفت شد از دست برای مخلوط کردن استفاده کنید و آرد رو تا جایی اضافه کنید که خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد که به دست تمیز نمیچسبه.

    اضافه کردن آرد به مواد بامیه عربی
    ۶- خمیر بدست اومده رو پنج دقیقه روی صفحه کار ورز بدین.

    اگه موقع ورز دادن خمیر به صفحه کار میچسبید روی صفحه کار رو خیلی کم آرد پاشی کنید برای ورز خمیر از قسمت انتهایی دست استفاده کنید و خمیر رو چنگ نزنید چون باعث چسبنده شدن خمیر میشه و مجبور به استفاده آرد بیشتر میشین و کیفیت خمیر و بامیه پایین میاد.

    چونه کردن خمیر بامیه عربی

    ۷- خمیر رو چونه کنید و داخل ظرفی قرار بدین و روی اون سلفون بکشین و روی ظرف رو با حوله بپوشونید و یک ساعت در دمای محیط استراحت بدین تا خمیر پف کنه و حجمش دو برابر بشه.

    دو برابر شدن خمیر بامیه عربی

    ۸- بعد از استراحت پف خمیر رو با دست بگیرین و تخم مرغ اول رو بهش اضافه کنید و با همزن مخلوط کنید تا تخم مرغ کاملا به خورد خمیر بره.

    زردن تخم مرغ در خمیر بامیه عربی

    ۹- و بعد تخم مرغ بعدی رو اضافه و مخلوط کنید.

    در نهایت خمیر چسبنده ای به دست میاد که از خمیر بامیه ایرانی شل تر هست (اگه همزن نداشتین میتونید از دست برای مخلوط کردن تخم مرغ با خمیر استفاده کنید اما باید مواد رو به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشن).

    چون اندازه تخم مرغ ها متفاوته ممکنه خمیرتون بیش از حد شل بشه، اگه خمیر به حدی شل بود که از قیف می ریخت و اصلا شکل نمیگرفت می تونید کم کم آرد بهش اضافه کنید تا به غلظت مورد نیاز برسه.

    زدن تخم مرغ دوم در خمیر بامیه عربی
    ۱۰- خمیر بدست اومده رو داخل قیف با ماسوره بریزین (از قیف بدون ماسوره هم میتونید استفاده کنید) این نوع بامیه داخل روغن پف زیادی میکنه بنابرابن باید از ماسوره کوچک برای بامیه زدن استفاده کنید من از ماسوره ۱M استفاده کردم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بامیه ماه رمضان مرحله به مرحله با عکس؛ به شیوه قنادی‌ها

    داخل تابه مقداری روغن سرخ کردنی بریزین و روی حرارت ملایم قرار بدین تا گرم بشه (گرم نه داغ) و بعد با کمک قیف از خمیر بامیه به صورت خط‌های بلند داخل تابه بزنید و در آخر با قیچی جدا کنید.

    سرخ کردن بامیه عربی
    ۱۱- اجازه بدین بامیه ها با حرارت ملایم سرخ بشن وقتی یک طرف کمی سرخ شد طرف دیگه رو برگردونید تا بپزه و بعد هر دو طرف رو به خوبی سرخ کنید و از تابه خارج کنید و بلافاصله داخل شربت بار قرار بدین تا کاملا به شربت آغشته بشه.

    غلطاندن بامیه عربی عربی در شربت

    بعد از اینکه چند دقیقه داخل شربت ماند از شربت خارج کنید و داخل صافی قرار بدین تا شربت اضافی خارج بشه و پایین بریزه بعد میتونید با پسته خرد شده یا گل محمدی و یا پودر نارگیل به دلخواه تزئین کنید. بامیه عربی به تنهایی مثل زولبیا و بامیه طرفداران خودش را دارد. پس برای یک بار هم شده امتحانش کنید.

    بامیه عربی بزرگ

    نکات تهیه بامیه عربی:

    • بسته به ذائقه و سلیقه میتونید مقدار پودر هل و دارچین رو کم و زیاد یا حذف کنید استفاده از زعفران هم اختیاری هست.
    • برای ایجاد عطر و طعم عالی بهتر هست که هل رو به صورت تازه آسیاب کنید و داخل مواد الک کنید.
    • اگه به بوی تخم مرغ حساس هستین میتونید موقع اضافه کردن تخم مرغ یک چهارم پیمانه وانیل هم اضافه کنید.
    • این نوع بامیه در اصل مثل بامیه ایرانی شیار دار نیست اگه دوست داشتین کاملا شیار دار باشه باید بعد از اضافه کردن تخم مرغ مقداری آرد به خمیر اضافه کنید تا خمیر سفت تر بشه.

    امیدوارم از این دستور خوشتان آمده باشد. برای مشاهده سرویس آشپزی به مجله اکالا بلاگ سری بزنید.

    ۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶ دیدگاه ها

    1. سلام خیلی عالی بود منم خیلی علاقه مندم به کلاس آشپزی ولی وقتش ندارم خیلی دوس دارم کیک و شیرینی درست کنم وهروز امتحان میکنم پیشرفت عالی داشتم حتی به درآمد رسیدم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.