دانستنی

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

تغذیه صحیح در ماه رمضان از اهمیت بسیاری برخوردار است و تاثیر مستقیمی بر سلامتی، انرژی و عملکرد شما در طول روز دارد. اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان شامل تعادل بین وعده‌ها، تنوع غذایی، مصرف مقادیر مناسب پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌ها، مصرف میزان کافی آب، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌شود.

در این مقاله از اکالا بلاگ، به بررسی اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان می‌پردازیم و راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دهیم تا بتوانید غذاهای مناسب و سالم را انتخاب کنید.

راهکارهایی برای تغذیه مناسب در سحری و افطار

تغذیه مناسب در سحری و افطار، یکی از اصول مهم در ماه مبارک رمضان است. سحری و افطار دو وعده مهم در ماه رمضان هستند که باید به خوبی برنامه‌ریزی شوند تا بتوانید از آن‌ها برای ساعات روزه‌داری استفاده کنید.

هدف از تغذیه در این دو وعده، تامین انرژی بدن در طول روز است. در ادامه به برخی از راهکارها برای تغذیه مناسب سحری و افطار و اصول تغذیه در ماه رمضان پرداخته‌ایم.

۱- حتما سحری بخورید

در ماه رمضان وعده سحری از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی افراد عادت به خوردن سحری ندارند و آن را حذف می‌کنند که خوابشان در ماه رمضان به هم نریزد اما باید بگوییم که به دلیل طولانی بودن زمان روزه‌داری در طول روز آب بدن کاسته شده و احساس تشنگی خواهید کرد. بنابراین با حذف سحری در افطار غذای بیشتری می‌خورید و همین موضوع موجب افزایش وزن شما خواهد شد.

۲- پرخوری در افطار ممنوع!

خوردن غذای زیاد در افطار و پرکردن معده با غذاهای سنگین و چرب موجب ایجاد مشکلات گوارشی و سوءهاضمه می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم در وعده افطار آهسته و به اندازه غذا بخورید تا از آن لذت ببرید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    راهکارهایی برای تغذیه مناسب سحری و افطار

    ۳- پرهیز از خوردن غذاهای سرخ شده یا شیرین

    پس از ساعات طولانی روزه‌داری، اغلب افراد دوست دارند که غذاهای سرخ شده، مواد غذایی قندی و پرچرب بخورند تا زودتر احساس سیری کنند که این رویه موجب اضافه وزن، بی‌حالی و خستگی بعد از افطار می‌شود.

    همچنین توصیه می‌کنیم از مصرف بیش از حد نمک، مواد قندی پرهیز کنید و به جای آن میوه، سبزیجات و غذاهای حاوی پروتئین و فیبر را جایگزین کنید.

    ۴- آب کافی بنوشید

    در ماه رمضان ضمن نوشیدن آب کافی از نوشیدن قهوه، چای یا نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید و برای تامین آب بدن بین افطار و سحر به اندازه حداقل ۸ لیوان آب و مایعات بنوشید. نوشیدنی‌های سالم و مقوی مانند آب میوه و شیر نیز آب از دست رفته بدن را جبران می‌کند.

    بیشتر بخوانید: بدترین غذاها برای سحری در ماه رمضان

    ۵- وعده افطار را با سوپ یا سالاد آغاز کنید

    افطار را با غذای آبکی مانند سوپ شروع کنید تا معده شما آماده غذا خوردن شود. بنابراین با خوردن مقداری سوپ یا سالاد تشنگی و گرسنگی را رفع کنید. سپس دو ساعت بعد از افطار به جای مواد قندی مانند زولبیا و بامیه از مغزیجات استفاده کنید.

    آهسته غذا خوردن از نکات مهم و اصولی هنگام افطار و سحری

    ۶- آهسته غذا بخورید

    یکی از نکات شروع غذا خوردن در وعده افطار بعد از ساعت‌های طولانی روزه دار، آهسته غذاخوردن است. با عادت به آهسته غذاخوردن افطار را شروع کنید تا مغز شما پیام سیر شدن را ارسال کند و دچار پرخوری ناشی از تند غذاخوردن نشوید.

    ۷- پرهیز از نمک و ادویه

    یکی از اصول تغذیه‌ای مهم در ماه رمضان پرهیز از نمک و ادویه‌جات است. زیرا خوردن غذاهای تند، شور و پرادویه موجب کم‌ آبی بدن شده و در مدت روزه‌‌داری احساس تشنگی خواهید کرد.

    بیشتر بخوانید: انواع نوشیدنی‌های ماه رمضان برای رفع تشنگی

    ۸- مواد مغذی سالم مصرف کنید

    با تغذیه میان‌ وعده سالم از جمله مغزیجات، میوه‌های خشک و خرما انرژی از دست رفته بدن را افزایش داده و بدن را با مواد سالم تغذیه کنید.

    ۹- فیبر را فراموش نکنید

    مواد خوراکی حاوی فیبر از جمله غلات، میوه‌ها و سبزیجات موجب داشتن برنامه غذایی مناسب برای گوارش و روده‌ها در روزه‌داری می‌شود.

    مصرف مواد غذایی حاوی فیبر در سحری و افطار

    ۱۰- مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مصرف کنید

    با مصرف مواد غذایی حاوی نشاسته کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تامین کرده و از مصرف بیش از حد مواد فرآوری شده از جمله آرد سفید، برنج سفید پرهیز کنید.

    مواد غذایی از جمله برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار، جو و ماکارونی سبوس دار سرشار از کربوهیدرات است. همچنین در پخت غذا از روش‌های سالم مانند روغن زیتون استفاده کنید.

    در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به اصول تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان پرداختیم. برای داشتن یک تغذیه صحیح در این ماه، برنامه‌ریزی مناسب برای وعده‌های سحری و افطار خود انجام دهید. غذاهای غنی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم مصرف کنید و سعی کنید تنوع غذایی داشته باشید.

    مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی سبوس‌دار و منابع پروتئینی را در برنامه غذایی خود قرار دهید و بین سحری و افطار مقدار کافی آب بنوشید تا بتوانید با رعایت این نکات در ماه رمضان از تغذیه صحیح و مناسب برخوردار شوید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.