آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش شیله عدس تبریزی خوشمزه؛ به روش سنتی

آش شیله عدس، یکی از خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که اصالت آن به شهر تبریز برمی گردد و با ترکیبات متنوعی تهیه و طبخ می‌‌شود. این آش با مواد اولیه ساده و در دسترسی آماده می‌شود که اغلب در استان آذربایجان آن را به عنوان یک پیش‌غذا در وعده ناهار یا شام سرو می‌کنند. عدس، برای کنترل دیابت، بهبود گوارش، سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، کنترل وزن و بهبود سوخت‌وساز بدن به شما کمک می‌کند.

از طرفی بلغور گندم، برای بهبود هضم، تقویت گردش خون، کمک به خواب و محافظت از سیستم ایمنی بدن برای شما مفید است، پس حتما استفاده ازآن‌ها را در رژیم غذاییتان فراموش نکنید. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش شیله عدس را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش شیله عدس

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این آش ۴۰-۶۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۴-۵ نفر است.

درجه سختی تهیه این آش در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش شیله عدس:
عدس۱ پیمانه
برنج۱/۲ پیمانه
آب مرغ۲ پیمانه
آب جوش۲ پیمانه
بلغور  گندم۱/۲ پیمانه
تره۱ پیمانه
پیازچه۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۳ عدد
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
پیاز داغ و نعنا داغبه دلخواه

مرحله اول | خیساندن حبوبات

در اولین مرحله از پخت این غذای تبریزی به سراغ خیساندن حبوبات روید. عدس، برنج و بلغور گندم را به صورت جداگانه خیس کنید این کار تا حد زیادی نفخ حبوبات را می‌گیرد. بهتر است از شب قبل یا چند ساعت قبل از پخت آش اقدام به خیساندن حبوبات کنید. حتما در این بازه زمانی آب روی آن را چندین بار عوض کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کلم آشی (کلم قمری) تبریزی

    مرحله دوم | آماده سازی پیاز

    در دومین مرحله به سراغ پیاز روید. آن‌ را بشویید و پوست بگیرید، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه‌ای که قرار است آش را بپزید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازهای نگینی شده را به آن بیفزایید و کمی زمان دهید تا پیاز سبک و طلایی شود. حال مقداری زردچوبه به آن بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.

    مراحل تهیه آش شیله عدس

    مرحله سوم | پختن عدس

    در سومین مرحله آب روی عدس‌ها را بریزید و عدس خیسانده شده را به قابلمه اضافه کنید. عدس را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. حال آب جوش و عصاره مرغ را به آن اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا عدس نیم‌پز شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش میوه تبریزی؛ با میوه خشک و تازه

    مرحله چهارم | پختن برنج و بلغور گندم

    در این مرحله به سراغ برنج و بلغور گندم روید. آن‌ها را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی بهم زنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. مجدد زمان دهید تا برنج و بلغور گندم بپزند. شما برای سرعت دادن به روند پخت می‌توانید از برنج نیم‌دانه نیز استفاده کنید.

    مرحله پنجم | افزودن تره و پیازچه

    تره و پیازچه را تمیز کنید و بشویید. با کمک چاقوی تیزی آن ها را خرد کنید و به محتوای درون قابلمه‌تان بیفزایید. کمی آش را بهم زنید تا مواد با هم ترکیب شوند و سپس به سراغ مرحله ششم روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش اوماج تبریز

    مرحله ششم | پوره کردن گوجه‌فرنگی

    در این مرحله گوجه ها را بشویید و با کمک رنده یا میکسر به شکل پوره تبدیل کنید. پوره گوجه فرنگی را به محتوای آش بیفزاید و مجدد کمی زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند. هر از چندگاهی آش را گاهی بهم زنید تا ته نگیرد.

    آیا می‌توان آش شیله عدس را با گوشت تهیه کرد؟

    مرحله هفتم | سرو آش

    پس از گذشت ۴۰-۶۰ دقیقه محتوای درون آش را بررسی کنید که به خوبی پخته شده باشند. اگر غلظت آش مناسب بود با مقداری نمک و فلفل چاشنی آن را مناسب با ذائقه خودتان تنظیم کنید و آش را از روی حرارت بردارید. به همین سادگی آش شیله عدس بسیار خوشمزه و خوش‌رنگتان آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و در صورت دل‌خواه با مقداری پیاز داغ و نعنا داغ تزیین و نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش آبغوره تبریزی

    آیا می‌توان آش شیله عدس را با گوشت تهیه کرد؟

    بله، شما متناسب با ذائقه و سلیقه غذاییتان می‌توانید از استاک گوشت، گوشت ریش‌ریش شده و گوشت قلقلی در این آش استفاده کنید.

    از این‌که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳.۸/۵ (۱۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.