آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش کلم آشی (کلم قمری) تبریزی؛ سنتی و اصیل

اصالت این آش به آذربایجان برمی‌گردد، تبریزی‌ها با کلم قمری، آشی به نام آش کلم آشی تهیه می‌کنند. این آش در تبریز محبوبیت بسیار زیادی دارد و یکی از خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که اغلب در فصل زمستان طبخ می‌شود. آش کلم آشی یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین آش‌های است که بسیار مقوی و خوشمزه است.

کلم قمری دارای خواص و فواید بسیار زیادی است، در رفع یبوست به شما کمک می‌کند و برای سرماخوردگی مفید است. این کلم خاصیت ضدسرطانی دارد و مرهمی برای زخم است. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش کلم آشی را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش کلم آشی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این آش ۶۰-۱۲۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۳-۴ نفر است.

درجه سختی تهیه این آش در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش کلم آشی:
برنج۱ پیمانه
لپه۱/۲ پیمانه
بلغور گندم۱/۲ پیمانه
کلم قمری۱ عدد
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۴ عدد
سبزی آش۵۰۰ گرم
عصاره گوشت۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار دلخواه
روغنبه مقدار لازم
آب جوش۲-۳ پیمانه

مرحله اول | آماده سازی کلم قمری

در اولین مرحله از تهیه این غذای تبریزی به سراغ کلم قمری روید. آن را بشویید و پوست بگیرید، به صورت نگینی خرد کنید و کنار گذارید. در همین مرحله درون قابلمه مناسبی که قرار است آش را در آن بپزید، کمی روغن بریزید و کلم‌ها را در روغن اندکی تفت دهید تا بوی خامی‌شان گرفته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش میوه تبریزی؛ با میوه خشک و تازه

    مرحله دوم | آماده سازی پیاز

    در دومین مرحله به سراغ پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید و به محتوای درون قابلمه بیفزاید. پیازهای نگینی خرد شده را به همراه کلم درون قابلمه به خوبی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند. در همین مرحله مقداری زردچوبه و فلفل به آن‌ها بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    مراحل تهیه آش کلم آشی

    مرحله سوم | آماده سازی گوجه‌فرنگی

    در این مرحله به سراغ گوجه‌فرنگی‌ها روید، گوجه‌ها را بشویید و با کمک رنده آنها را رنده کنید. برای بالاتر رفتن سرعت کار می‌توانید از میکسر یا خردکن کمک بگیرید و گوجه‌ها را به شکل پوره تبدیل کنید.

    در این مرحله ابتدا رب گوجه فرنگی را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب رنگ باز کند سپس پوره گوجه فرنگی را به آن بیفزاید و کمی زمان دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و مواد شما کمی غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش اوماج تبریز

    مرحله چهارم | افزودن حبوبات

    بهتر است حبوبات را از شب قبل یا چند ساعت قبل از پخت آش در مقداری آب بخیسانید. لپه را تمیز کنید و بشویید، با مقداری آب آن ا بخیسانید. حتما در این بازه زمانی چندین بار آب روی آن را بریزید و با آب تازه آن را خیس کنید. بلغورگندم و برنج را نیز تمیز کنید و به صورت جداگانه خیس کنید.

    در این مرحله باید لپه، برنج و بلغور خیسانده شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و همه مواد را بهم زنید. در همین مرحله عصاره گوشت را به همراه ۲-۳ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه راببندید. حرارت را کم کنید و ۴۰-۶۰ دقیقه زمان دهید تا محتویات درون قابلمه به خوبی بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شله قلمکار مقوی و سنتی

    مرحله پنجم | افزودن سبزی آش

    در پنجمین مرحله به سراغ سبزی آش روید. سبزی‌ این آش بهتر است ترکیبی از اسفناج ،جعفری و تره باشد. سبزی‌ها را تمیز کنید و بشویید، پس از خشک شدن سبزی‌ها آن ها را با کمک چاقوی تیزی ساطوری خرد کنید. برای بالاتر رفتن سرعت کار می‌توانید از میکسر یا خرد کن استفاده کنید.

    سبزیجات تازه عطر و طعم بی‌نظیری به این آش می‌دهند. سبزی خرد شده را به آش اضافه کنید و کمی همه مواد را بهم زنید. درب قابلمه را ببندید و مجدد ۲۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند. وقتی آش شما به غلظت مناسب رسید و همه مواد آن به خوبی پخته شدند با مقداری نمک و فلفل چاشنی آش را تنظیم کنید و آن را در ظرف سرو بریزید و به دل‌خواه با مقداری نعنا داغ تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش آبغوره تبریزی؛ به روش مجلسی

    آش کلم آشی خوشمزه و لذیذ

    این آش را می‌توانید با مقداری کشک یا آبغوره نوش‌جان کنید. از این‌که تا پایان این آموزش همراه مجله آشپزی اکالا بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ماش یزدی به روش خانگی

    سوالات متداول

    در این بخش به یک سوال پرتکرار در رابطه با تهیه آش کلم آشی پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا می‌توان از گوشت یا مرغ در این آش استفاده کرد؟

    بله، شما می‌توانید از گوشت ریش‌ریش شده، گوشت قلقلی و عصاره مرغ در آش کلم آشی استفده کنید.

    ۲.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.