آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش ماش یزدی به روش خانگی؛ اصیل و خوشمزه

آش ماش، یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب ترین آش‌های اصیل و سنتی است. همان‌طور که از نام این آش مشخص است اصالتش به شهر یزد برمی‌گردد اما در اکثر شهرها و مناطق ایران به روش‌های مختفی تهیه و طبخ می‌شود. این آش بسیار سبک است و در درمان سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید است.

ماش در جوان‌سازی پوست، درمان آکنه، دیابت، فشارخون، نقرس، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت لثه مفید است پس از خواص جادویی و درمانی این حبوباتت سبز و کوچک غافل نشوید و حتما استفاده از آن را در برنامه غذاییتان جای دهید. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و بهترین روش تهیه آش ماش را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکاتی که در تهیه این آش باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش ماش

مدت زمان آماده‌سازی این آش ۶۰-۹۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این آش در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش ماش یزدی:
ماش ۱ پیمانه
برنج۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
روغن به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفلبه مقدار دلخواه
سبزی آش۳۰۰ گرم
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
کشک۱/۲ پیمانه
پیاز داغبه مقدار دلخواه
نعنا داغبه مقدار دلخواه

مرحله اول | آماده سازی ماش

در اولین مرحله به سراغ ماش روید. ماش‌ها را تمیز کنید و بشویید، با مقداری آب آن‌ها را خیس کنید بهتر است در این مدت زمان چندین بار آب آن را عوض کنید. با این کار مقدار زیادی از نفخ حبوبات گرفته می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری آش رشته در یخچال

    مرحله دوم | آماده‌سازی پیاز

    در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز روید. آن را بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. کمی روغن درون قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازهای نگینی شده را درون قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا پیازها طلایی و سبک شوند. در همین مرحله مقداری زردچوبه و فلفل به آن زنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    مراحل تهیه آش ماش

    مرحله سوم | پختن گوشت

    در سومین مرحله به سراغ پخت گوشت روید. گوشت های شسته شده را به صورت مکعبی خرد کنید و به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. کمی گوشت‌ها را با پیاز و ادویه تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود و کمی تغییر رنگ دهند. در همین مرحله ۳-۴ پیمانه آب جوش به گوشت‌ها اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید.

    ۶۰ دقیقه ای زمان دهید تا گوشت‌ها به خوبی بپزند سپس آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و با کمک دو چنگال ریش‌ریش کنید. گوشت‌های ریش‌ریش شده را به آب گوشت درون قابلمه برگردانید و به سراغ مراحل بعدی پخت روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شله قلمکار مقوی و سنتی

    مرحله چهارم | پختن ماش

    در این مرحله برای سرعت بخشیدن به روند پخت آش درون قابلمه کوچکی ماش‌ها را با مقداری آب روی حرارت متوسط قرار دهید. زمان دهید تا ماش به خوبی بپزد و نرم شود.

    مرحله پنجم | آماده سازی سبزی

    در پنجمین مرحله به سراغ آماده سازی سبزی آش روید. سبزی آش ترکیبی از اسفناج، تره، جعفری، گشنیز و شوید است. سبزی‌های شسته وخشک شده را با کمک خردکن یا چاقو تیزی ساطوری خرد کنید و کنار گذارید. سبزی‌های تازه عطر و طعم بسیار زیادی به آش شما می‌دهند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترش ترشو مازندرانی

    مرحله ششم | افزودن برنج

    در ششمین مرحله برنج‌های از قبل شسته و خیسانده شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا برنج بپزد. شما در پخت انواع آش می‌توانید از برنج نیم‌دانه استفاده کنید. برنج نیم‌دانه سرع‌تر می‌پزد و به آشتان لعاب می‌دهد.

    آش ماش خوشمزه و اصیل یزدی

    مرحله هفتم | افزودن ماش و سبزی آش

    در این مرحله ماش‌های پخته شده را به همراه سبزیجات خرد شده به محتوای درون قابلمه بیفزایید و درب قابلمه را ببندید و زمان دهید کمی با هم بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گزنه مازندرانی

    مرحله هشتم | افزودن جو پرک

    در ۱۰-۱۵ دقیقه پایانی زمان پخت جو دو سرپرک را به همراه مقداری نمک به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی زمان دهید تا جو بپزد.

    آش ماش خوشمزه و خوش‌عطر شما آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و با مقداری کشک رقیق شده و در صورت دل‌خواه پیازداغ و نعنا داغ تزیین و نوش جان کنید. از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم. تا آموزش های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳.۸/۵ (۴۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.