آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه شوربای تره (سوزی شوربا)؛ غذای اصیل و محلی تبریز

شوربای تره به گویش شیرین و زیبای آذربایجانی‌ها به سوزی شوربا شهرت دارد. سوزی شوربا یکی از غذاهای بسیار قدیمی و اصیل آذربایجان است که شاید به فراموشی سپرده شده است. این غذا با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه می‌شود و علیرغم سادگی مواد اولیه‌اش خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. عطر و طعم بی‌نظیری دارد و قطعا یک بار میل کردن آن خالی از لطف نیست.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ به ساده‌ترین و کامل‌ترین روش طرز تهیه شوربای تره (سوزی شوربا) را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه شوربای تره (سوزی شوربا)

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۲۰-۳۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی آسان قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه شوربای تره:
تره تازه۲۵۰ گرم
برنج۱ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
گوجه فرنگی۲-۳ عدد
تخم مرغ۱ عدد
روغن دنبه یا نباتی۲-۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

مرحله اول | آماده سازی تره

در اولین مرحله از پخت این غذای تبریزی به سراغ سبزی تره روید. تره‌ها را تمیز کنید و قسمت های زرد و پلاسیده آن‌ها را جدا کنید. سبزی‌ها را بشویید و کنار گذارید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال تره‌ها را با کمک چاقوی تیزی به ابعاد بزرگتری برش زنید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و تره‌های خرد شده را به آن بیفزایید.تره ها را مقداری تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ماش یزدی به روش خانگی

    مرحله دوم | آماده‌سازی گوجه فرنگی

    در دومین مرحله به سراغ گوجه‌فرنگی روید. گوجه ها را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. گوجه‌های خرد شده را به تره بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید. در همین مرحله مقداری زردچوبه و رب گوجه فرنگی به آن بیفزایید و مجدد همه مواد را بهم زنید. منتظر بمانید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود و رب گوجه‌فرنگی رنگ باز کند.

    مراحل تهیه شوربای تره (سوزی شوربا)

    مرحله سوم | آماده سازی سیب زمینی

    در سومین مرحله به سراغ سیب‌زمینی‌ها روید و آن ها را بشویید و پوست بگیرید. سیب زمینی‌ها را به ۴-۶ قاچ برش زنید و به محتوای درون قابلمه که تهیه کردید بیفزیایید.

    همه مواد را بهم زنید تا طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند. در همین مرحله مقداری فلفل به محتویات درون قابلمه بیفزایید و ۱-۲ پیمانه آب جوش اضافه کنید. حررات را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا سیب‌زمینی‌ها بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شله قلمکار مقوی و سنتی

    مرحله چهارم | افزودن برنج

    در چهارمین مرحله به سراغ برنج روید. پس از پخته شدن سیب‌زمینی‌ها برنج شسته شده و خیسانده شده را به قابلمه اضافه کنید. توجه داشته باشید که برنج‌ها زیادی نپزند که دانه‌های آن‌ها له شود و شکل خود را از دست بدهند. منتظر بمانید تا برنج حالت نیمه پخته به خود بگیرد.

    مرحله پنجم | افزودن تخم مرغ

    در این مرحله، وقتی تمام محتویات درون قابلمه پخت تخم مرغ را درون قابلمه بشکنید. توجه داشته باشید که باید کمی به آن زمان دهید تا تخم مرغ ببندد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترش ترشو مازندرانی

    سوزی شوربا یا شوربای تره خوشمزه

    مرحله ششم | دم کردن برنج

    برخی پس از پخت برنج، کل محتوای قابلمه را از صافی رد می‌کنند و برنج را بدون دم‌کش روی حرارت ملایم دم می‌دهند و آبگوشت را با مقداری نان تلیت می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گزنه مازندرانی

    شما با توجه به ذائقه و سلیقه خود می‌توانید آب و محتویات شوربا را جدا نکنید و از کل مواد پخته شده درون ظرف سرو بریزید و با نان نوش جان کنید. از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۴.۸/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.