آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه چیغیرتمای مرغ اردبیلی؛ خوشمزه و مخصوص

چیغیرتما یکی از غذاهای اصیل و محلی اردبیل است. ترکیبی از املت با تکه‌های از مرغ، ترکیبی بسیار جذاب و خوشمزه که شاید تا به حال حتی نام آن را نشنیده‌اید اما جالب است بدانید که این غذا یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاها در اردبیل است.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه چیغیرتما با مرغ را به صورت مرحله به مرحله با ذکر تمام نکاتی که در تهیه این غذا باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه چیغیرتما با مرغ

مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۳۰-۴۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این غذا مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این غذایی لذیذ را تهیه کنید

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه چیغیرتما با مرغ:
مرغ۲ تکه
تخم مرغ۳ عدد
پیاز۱ عدد
کره۵۰ گرم
گوجه فرنگی۲ عدد
آب جوش۱ پیمانه
روغن مایعبه مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
برگ بو۱ تکه

مرحله اول | اماده سازی مرغ

در اولین مرحله برای تهیه چیغیرتمای مرغ اردبیلی به سراغ مرغ روید. تکه‌های مرغ را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به نقطه جوش رسد. تکه‌های مرغ را به آب در حال جوش بیفزایید و ۵-۸ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها در آب بجوشند. پس از گذشت زمان فوق مرغ‌ها ا آبکشی کنید و بشویید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خشیل اردبیلی؛ برای روزهای سرد سال

    مرحله دوم | پختن مرغ

    در دومین مرحله مرغ ها را با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه ماساژ دهید تا به خوبی طعم دار شوند. حال درون قابلمه دیگری کمی از کره را بریزید. مرغ‌های طعم‌دار شده را به همراه یک تکه برگ بو درون قابلمه قرار دهید. ۱ پیمانه آب جوش به آن بیفزایید و درب قابمه را ببندید ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها بپزند و آب قابلمه تبخیر شود.

    پس از پخته شدن مرغ‌ها درون تابه مناسبی مقدار کمی از کره یا کمی روغن مایع بریزید و دو طرف مرغ را به خوبی سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. مرغ‌های سرخ شده را از تابه خارج کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    مراحل تهیه چیغیرتما با مرغ

    مرحله سوم | آماده سازی سیب زمینی

    در سومین مرحله به سراغ آماده‌سازی سیب زمینی روید. سیب زمینی را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. درون همان تابه‌ای که مرغ را سرخ کردید سیب‌زمینی‌ها را سرخ کنید تا طلایی شوند سپس آن‌ها را از تابه خارج کنید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    مرحله چهارم | آماده‌سازی پیاز

    در چهارمین مرحله پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. درون تابه‌ای که سیب زمینی را سرخ کردید کره بریزید و پیازها را به تابه بیفزایید. پیاز را کمی تفت دهید تا طلایی و سبک شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ترشی قورمه اردبیلی

    مرحله پنجم | آماده‌سازی گوجه فرنگی

    در مرحله پنجم به سراغ گوجه‌فرنگی‌هایتان روید. آن ها را بشویید و به صورت نگینی یا حلقه حلقه برش زنید. گوجه‌فرنگی‌ها خرد شده را به پیازها بیفزایید و کمی تفت دهید تا گوجه فرنگی شما رنگ باز کند.

    چیغیرتما خوشمزه و اصیل اردبیلی

    مرحله ششم | آماده سازی تخم‌مرغ

    در ششمین مرحله به سراغ تخم‌مرغ ها روید. آن‌ها را درون ظرف مناسبی بشکنید و مقداری نمک و فلفل سیاه به آن‌ها زنید. تخم‌مرغ‌ها را به خوبی بهم زنید تا از حالت لختگی خارج شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گیلدیک اردبیلی

    مرحله هفتم | ترکیب همه مواد و سرو غذا

    در آخرین مرحله سیب زمینی هاس سرخ شده را به محتوای درون تابه بیفزایید. تکه‌های مرغ سرخ شده را روی آن‌ها بچینید و ترکیب تخم مرغی که در مرحله قبل آماده شد را روی سطح همه مواد درون تابه بریزید. حال حرارت را کم کنید و درب تابه را ببندید و ۵-۸ دقیقه‌ای زمان دهید تا تخم‌مرغ‌ها به خوبی بپزند.

    به همین راحتی چیغیرتما مرغ شما آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و در کنار مقداری پلو یا با نان نوش جان کنید. این غذای لذیذ و خوشمزه به راحتی در زمان کوتاهی آماده‌ می‌شود و طعم بسیار دلچسبی دارد به شما توصیه می‌کنیم که طبق روش فوق آن را تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

    ۳ نکته مهم و طلایی که در تهیه‌ چیغیرتما باید بدانید!

    در این بخش به ۳ نکته مهم و طلایی برای تهیه چیغیرتما اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. می‌توانید در تهیه این غذا از فیله مرغ استفاده کنید و آن را مکعبی برش زنید و به غذا بیفزایید.
    2. جعفری تازه عطر بی‌نظیری به این غذا می دهد در پایان با مقداری جعفری ساطوری شده غذا را تزیین کنید.
    3. شما می‌توانید به جای گوجه‌فرنگی تازه از رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوتی پلو اردبیل

    آیا می‌توان چیغیرتما را با گوشت تهیه کرد؟

    آیا می‌توان چیغیرتما را با گوشت تهیه کرد؟

    طبخ اصیل و سنتی این غذا با مرغ است اما اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از گوشت مرغ را ندارید می‌توانید همین مراحل را با گوشت قرمز پیش روید.

    از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳.۴/۵ (۲۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.