آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ساج ایچی؛ غذایی آمیخته با سنت عشایر اردبیل

ساج ایچی یا همان سوجا دیله یک نوع خورشت سنتی در شهر سوباتان شهرستان تالش و عشایر اردبیل است که برای تهیه آن از گوشت گوسفند پرچرب استفاده می‌شود. در قدیم برای تهیه ساج ایچی از ساج یا ظرف‌های بزرگ و مخصوصی استفاده می‌شد. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه ساج ایچی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای اردبیلی آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه خورشت ساج دیله محلی:
گوشت گوسفندی۱ کیلوگرم
پیاز۲ عدد
زردچوبه۱ قاشق مرباخوری
نمک، فلفل و دارچینبه مقدار لازم
ماست۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل تهیه ساج ایچی

سوجا دیله یا ساج ایچی یک غذای خوشمزه است که اگر یک بار مزه آن را بچشید، عاشق طعم آن خواهید شد. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوجا دیله آشنا شوید.

مرحله اول؛ گوشت را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه ساج ایچی باید گوشت گوسفند را بشویید و آن را خرد کنید. در ادامه گوشت خرد شده را همراه با مقداری پودر دارچین و فلفل در قابلمه بریزید. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید. طوری که مقدار آب ۲ سانتی‌متر بالاتر از سطح گوشت‌ها باشد. سپس قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید و صبر کنید تا گوشت به آرامی بپزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیغیرتمای مرغ اردبیلی

مرحله دوم؛ پیاز را در روغن سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه ساج ایچی باید پیاز را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله متوسط قرار دهید. حالا پیازها را به ماهیتابه اضافه کنید و آن‌ها را سرخ کنید. وقتی پیازها سبک شدند، ۱ قاشق زردچوبه به آن اضافه کنید و اجازه دهید پیازها طلایی و خوشرنگ شوند.

مراحل تهیه ساج ایچی

مرحله سوم؛ نمک را به گوشت اضافه کنید

بعد از مدتی که گوشت تقریبا پخت، می‌توانید نمک را به آن اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام نمک به گوشت موجب دیرپز شدن گوشت می‌شود، بنابراین نمک را بعد از پختن گوشت به آن اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خشیل اردبیلی؛ برای روزهای سرد سال

    مرحله چهارم؛ گوشت را با پیاز سرخ کنید

    در این مرحله از طرز پخت ساج ایچی، وقتی که گوشت به طور کامل پخت باید آن را از صافی رد کنید و گوشت و آب آن را جدا کنید. آب گوشت را در ظرف جداگانه نگه دارید. حالا باید پیاز سرخ شده و گوشت را در یک قابلمه بریزید و برای چند دقیقه خوب با هم تفت دهید.

    مرحله پنجم؛ ساج ایچی را آماده کنید

    بعد از این که گوشت به خوبی سرخ شد، باید ۱ لیوان ماست به آن اضافه کنید. مواد را روی حرارت ملایم مدام هم بزنید تا ماست شروع به جوشیدن کند. سپس آب گوشت را به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید غذای شما با شعله ملایم بپزد و جا بیفتد.

    در ۲۰ دقیقه آخر پخت غذا می‌توانید مقدار ادویه و نمک غذا را بررسی کنید و در صورت نیاز کمی نمک و دارچین به آن اضافه کنید. می‌توانید این غذای خوشمزه را با برنج کته یا نان تازه میل کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ترشی قورمه اردبیلی

    ساج ایچی خوشمزه و اصیل اردبیلی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوجا دیله

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی برای تهیه سوجا دیلی نیز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • اصلی‌ترین ادویه‌ای که برای تهیه ساج دیله استفاده می‌شود، زردچوبه است و به همین دلیل مقدار زردچوبه در این غذا کمی زیاد است. این غذا باید رنگ زردی داشته باشد، بنابراین در اضافه کردن زردچوبه به ساج ایچی دست و دل باز باشید.
    • قبل از اضافه کردن زردچوبه به ساج ایچی حتما آن را همراه با پیاز داغ خوب سرخ کنید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.
    • برای تهیه ساج ایچی حتما از گوشت گوسفندی چرب استفاده کنید تا غذای شما لذیذتر شود.
    • عشایر اردبیل به ساج ایچی، قاتیق شورباسی یعنی آبگوشت ماست نیز می‌گویند.
    • برای تهیه ساج ایچی بهتر است از گوشت راسته گوسفندی استفاده کنید.
    • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد تهیه ساج ایچی بدانید این است که در گذشته این غذا در ظروف بزرگ به نام ساج پخته می‌شود و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود. امروزه می‌توانید این غذا را در قابلمه روی یا چدن درست کنید.
    • برای خوش طعم شدن ساج ایچی می‌توانید از هر ادویه‌ای که دوست دارید استفاده کنید.
    • بعد از اضافه کردن ماست به ساج ایچی باید آن را به طور مدام هم بزنید و زمانی که ماست به جوش آمد، از هم زدن اجتناب کنید تا غذای شما غلیظ شود.
    • جالب است بدانید که سوباتان و روستاهای اردبیل بسیار نزدیک به هم هستند و از همین رو روش تهیه ساج ایچی در روستای سوباتان و عشایر اردبیل کاملا یک شکل است.
    • برای تهیه ساج ایچی نباید تکه‌های گوشت را خیلی ریز کنید.
    • در طرز تهیه ساج ایچی هر چقدر گوشت شما چرب‌تر باشد، مزه غذا لذیذتر می‌شود.
    • در ساج ایچی آذربایجانی از ترکیب جگر و گوشت چرب برای تهیه این غذا استفاده می‌شود. در این روش باید از فلفل دلمه رنگی خرد شده، سیر خرد شده، پیاز و گوجه و سیب زمینی خرد شده در کنار گوشت استفاده کنید. ابتدا گوشت را تفت دهید و خوب سرخ کنید تا بپزد. بعد جگر خرد شده را اضافه کنید. در ادامه پیاز و سبزیجات را اضافه کنید و کمی ادویه به غذا بزنید و اجازه دهید همه مواد به خوبی روی حرارت سرخ شوند و بپزند. بعد از آماده شدن غذا مقداری جعفری خرد شده روی آن بریزید. می‌توانید این غذا را همراه با نان داغ یا برنج کته میل کنید.
    • برخی افراد برای خوشمزه شدن ساج ایجی از مقداری چربی یا دنبه خرد شده در غذا استفاده می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گیلدیک اردبیلی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوجا دیله

    سخن نهایی

    ساج ایچی یکی از خوشمزه‌ترین ساده‌ترین غذاهای سنتی است که بیشتر در روستاها طبخ می‌شود. در قدیم برای تهیه این غذا از ظروف بزرگی به نام ساج استفاده می‌شد و غذا را در تنور و روی آتش تهیه می‌کردند. روش درست کردن این غذا بسیار ساده این و طعم نسبتا متفاوتی با آبگوشت‌هایی که تا به حال خورده‌اید دارد. پیشنهاد می‌شود این غذای سنتی ایرانی را در خانه درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    ۴.۲/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.