آشپزیخواص مواد غذایی

۱۰ دلیل اهمیت مصرف پنیر در وعده صبحانه

آیا چیزی در مورد خاصیت خوردن پنیر در صبحانه می‌دانید؟ پنیر یکی از محبوب‌ترین فرآورده‌های لبنی است که بیشتر ایرانی‌ها از آن برای وعده صبحانه استفاده می‌کنند. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که از پنیر در شب استفاده کنید و برخی دیگر تاکید می‌کنند که در کنار پنیر صبحانه از مصلحات آن استفاده کنید. اما آیا مصرف پنیر در صبحانه مضر است؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با فواید پنیر برای صبحانه به طور کامل آشنا شوید.

با ۱۰ خاصیت خوردن پنیر در صبحانه آشنا شوید

نان و پنیر و گردو یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌های ایرانی است. برای تهیه پنیر معمولا از شیر گاو، گوسفند، بز، گاو میش و شتر تهیه می‌شود این ماده غذایی سرشار از کلسیم است و فواید زیادی برای بدن دارد. از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در پنیر می‌توان به فسفر، روی، آهن، فیبر و انواع ویتامین‌ها اشاره کرد.

پنیرها انواع مختلفی دارند هر چقدر چربی و شوری پنیر کمتری باشد، خواص آن نیز بیشتر خواهد بود. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای صبحانه بیشتر از پنیرهای ساده و کم نمک مثل پنیر فتا و لیقوان استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با ۱۰ خاصیت خوردن پنیر در صبحانه آشنا شوید.

۱- جلوگیری از سرطان

پنیر حاوی سلنیوم و اسید لینولئیک است که خاصیت ضد سرطانی دارد. مواد معدنی و ویتامین B موجود در پنیر از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند و مانع رشد سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: حقیقت هایی در مورد صبحانه خوردن

۲- جلوگیری از دیابت

مصرف پنیر در صبح موجب متعادل شدن سطح انسولین در بدن می‌شود و از همین رو در پیشگیری از دیابت بسیار موثر است. در پنیر ماده‌ای به نام «بوتیرات» وجود دارد که موجب حفظ سطح انسولین در بدن می‌شود و برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نیز مفید است. سلنیوم موجود در پنیر یکی دیگر از مواد معدنی موثر برای پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون در افراد دیابتی است.

با خواص خوردن پنیر در صبحانه آشنا شوید

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- سلامت قلب

    یکی دیگر از فواید خوردن پنیر در صبحانه کمک به سلامت قلب است. سدیم موجود در پنیر به رفع گرفتگی عضلات قلب کمک می‌کند و با کنترل فشارخون مانع بیماری‌های قلبی می‌شود. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی به هیچ عنوان نباید از پنیرهای شور استفاده کنند.

    ۴- سلامت دندان و استخوان‌ها

    پنیر سرشار از کلسیم است و از همین رو مصرف آن موجب افزایش استحکام دندان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. ویتامین B و ویتامین K موجود در پنیر برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است و خطر ابتلا به آرتریت و مشکلات استخوانی را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز شیر

    ۵- کاهش فشارخون

    پنیر یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کاهش فشارخون است. پروتئین و ویتامین B موجود در پنیر برای کاهش کلسترول و کاهش فشارخون مفید است. به خاطر داشته باشید که پنیر در شرایطی به کاهش فشارخون کمک می‌کند که بسیار کم نمک باشد. مصرف پنیر شور اثرات معکوسی دارد و موجب افزایش فشارخون می‌شود.

    ۶- تقویت سیستم ایمنی بدن

    یکی دیگر از مهم‌ترین فواید مصرف پنیر در وعده صبحانه تقویت سیستم ایمنی بدن است. پنیر حاوی مقدار زیادی زینک یا روی است که مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های ویروسی و عفونی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روی می‌تواند خطر ابتلا به آنفولانزا، تب و سرفه را تا حد زیادی کاهش دهد.

    تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص مصرف پنیر در وعده صبحانه

    ۷- سلامت پوست، مو و ناخن

    اگر در مورد خواص پنیر برای پوست، مو و ناخن چیزی نشنیده‌اید، بهتر است بدانید که پنیر سرشار از ویتامین B است. مصرف پنیر موجب بهبود رشد موها، از بین بردن لکه‌های پوستی و رفع جوش و خارش پوست می‌شود. افرادی که از پنیر یا مواد غذایی سرشار از ویتامین B استفاده می‌کنند، معمولا ناخن‌های قوی‌تری دارند.

    ۸- افزایش انرژی بدن

    پنیر مواد مغذی و ویتامین‌های متعددی دارد و از همین رو مصرف آن به عنوان صبحانه می‌تواند به افزایش انرژی بدن کمک کند. پروتئین موجود در پنیر موجب افزایش احساس سیری می‌شود و از همین رو به شما کمک می‌کند برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید.

    بیشتر بخوانید: انواع پنیر معروف در جهان را بشناسیم!

    ۹- کاهش وزن

    پنیر یک صبحانه فوق‌العاده برای کاهش وزن است. مصرف ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم پنیر در وعده صبحانه می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند و موجب شود برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید. یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش وزن افزایش مصرف پروتئین در وعده‌های غذایی و کاهش کربوهیدرات است.

    پنیر مقدار کربوهیدرات کمی دارد و اگر با نان جو و گردو برای وعده صبحانه میل شود، یک گزینه سالم و موثر برای لاغری است. به خاطر داشته باشید که یکی از مضرات پنیر و گردو افزایش وزن است. بنابراین برای کاهش وزن باید از حواستان به کالری‌هایی که مصرف می‌کنید باشد.

    ۱۰- کاهش کلسترول

    پنیر یک غذای تخمیری است که به تقویت باکتری‌های سالم روده کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پنیر طبیعی همراه با سالاد می‌تواند روی کلسترول بد خون اثر بگذارد و میزان کلسترول بد یا LDL را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که برای کاهش کلسترول باید از پنیرهای طبیعی و سالم استفاده کنید.

    کاهش کلسترول از خواص مصرف پنیر در وعده صبحانه

    مضرات پنیر در طب سنتی

    برخی متخصصان طب سنتی تاکید می‌کنند که برای صبحانه پنیر نخورید. بهتر است بدانید که پنیر طبع سردی دارد و اگر بدون گردو و مواد گرم مصرف شود، موجب ایجاد بلغم و سستی بدن می‌شود.

    در پنیر ماده‌ای به نام تیرامین وجود دارد که موجب کندی ذهن می‌شود. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند پنیر را حتما با گردو، سیاه دانه یا زیره میل کنید. از آن جایی که برخی افراد پنیر را با خیار و گوجه می‌خورند، این موضوع به خصوص در فصول سرد سال می‌تواند اثرات نامطلوب پنیر را چند برابر کند.

    از طرف دیگر باید بدانید که پنیر یک فرآورده لبنی و حاوی لاکتوز است. مصرف زیاد لاکتوز موجب بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود. به همین دلیل بهتر است افرادی که معده حساسی دارند و خانم‌های باردار از پنیر به مقدار محدود برای صبحانه استفاده کنند.

    برخی افراد به شیر و همه فرآورده‌های آن آلرژی دارند و در صورت مصرف پنیر دچار اسهال، نفخ و مشکلات گوارشی می‌شوند. این افراد بهتر است به هیچ عنوان از شیر، ماست و پنیر استفاده نکنند.

    بیشتر بخوانید: غذاهایی که با پنیر نباید بخوریم

    سخن نهایی

    همانطور که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا مطالعه کردید پنیر یکی از فرآورده‌های خوشمزه برای وعده صبحانه است که اگر به روشی درست و همراه با مصلحات آن مصرف شود، بسیار مفید است. از آن جایی که طبع پنیر سرد است، سعی کنید از پنیر برای چند روز در هفته استفاده کنید و هر روز صبحانه متفاوتی مثل ارده، شیره، حلوا شکری، مربا میل کنید تا بدن شما انواع مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف را در ابتدای روز دریافت کند.

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالات شما در مورد مصرف پنیر برای صبحانه پاسخ داده‌ایم.

    فواید خوردن پنیر در شب چیست؟

    از آن جایی که پنیر سرشار از کلسیم است و جذب کلسیم در شب بیشتر است، کارشناسان توصیه می‌کنند از پنیر بیشتر برای شام استفاده کنید. از مهم‌ترین فواید خوردن پنیر در شب می‌توان به افزایش استحکام استخوان‌ها، افزایش عضله سازی، رفع بی‌خوابی و همچنین کاهش وزن اشاره کرد.

    مضرات پنیر برای مغز چیست؟

    پنیر طبع فوق‌العاده سردی دارد و اگر به تنهایی و بدون گردو و سیاه دانه مصرف شود، موجب کند شدن و کاهش عملکرد مغز می‌شود.

    آیا مصرف پنیر در صبحانه مضر است؟

    اگر پنیر را همراه با مصلحات آن یعنی گردو، سیاه دانه، آویشن و زنیان میل کنید، مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

    بهترین نوع پنیر برای صبحانه چیست؟

    به طور کلی پنیرهایی که کم نمک و کم چرب هستند سالم‌تر هستند و بهترین گزینه برای صبحانه سالم محسوب می‌شوند.

    فواید پنیر خامه‌ای چیست؟

    پنیر خامه‌ای سرشار از ویتامین A است و از همین رو به بهبود قدرت بینایی کمک زیادی می‌کند.

    ۳.۱/۵ (۲۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. امان از این چند گانه گویی در مورد پنیر صبحانه یکی میگه اصلن پنیر صبح نخورید دیگری میگوید پنیر بهترین صبحانه است و……..

    2. سلام‌ خانم عاشوری …

      بابت مطلب بسیار پر محتوا و جالب در باره خواص و مضرات پنیر ، ازتون تشکر میکنم …

      نگرش ارزشمند و بسیار خوبی در مورد کشف نکات جدید و افزودن به دانایی و بینایی تون دارید …

      سلامتی و موفقیت براتون‌ آرزومندم …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.