آشپزیخواص مواد غذایی

۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز شیر؛ خواص علمی اثبات شده

شیر یک منبع غذایی غنی و موثر برای سلامتی بدن انسان است که نه تنها برای کودکان بلکه برای افراد بزرگ نیز اهمیت زیادی دارد. بر اساس توصیه‌های ارگان‌های بهداشتی، میزان مصرف روزانه شیر برای افراد بالغ حدود ۲ تا ۳ لیوان است که ما نیز امروز در این بخش از اکالا بلاگ ۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز شیر را  در این مقاله برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز شیر که باید بدانید!

از خواص مهم شیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کنترل اشتها

شیر سرشار از پروتئین است و  همان‌طور که می‌دانید پروتئین موجب افزایش متابولیسم بدن می شود. افزایش سیری، کاهش چربی شکم و کاهش فشار خون از خاصیت‌های مصرف شیر است.

بیشتر بخوانید: ۸ روش صحیح نگهداری شیر 

۲- سلامت قلب

وجود مقادیر کلسیم و پتاسیم در شیر موجب کاهش فشار خون می شود همچنین پتاسیم موجود در شیر عملکرد عضله قلب را بهبود می بخشد و در نهایت موجب کاهش فشار خون می‌شود. وجود پتاسیم در شیر فشارخون را در محدوده‌ی سالم‌تری نگه‌ می‌دارد، و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

۳- جلوگیری از دیابت

شیر موجب کاهش سطح قندخون در بدن می‌شود به همین دلیل مصرف شیر برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند به شدت توصیه می‌شود زیرا شیر حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که بدن برای بسیاری از عملکردهای ضروری خود به آن احتیاج دارد.

خواص مهم شیر برای سلامتی بدن

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- کاهش استرس و افسردگی

    شیر موجب آرامش و تسکین مغز می‌شود زیرا حاوی مقادیری سروتونین است. سروتونین موجب ایجاد خواب عمیق و راحت نیز می‌شود در نتیجه یکی از فواید خواب کافی و راحت کاهش استرس و افسردگی است

    ۵- تقویت استخوان و دندان

     شیر یک منبع عالی از پروتئین، ویتامین D و B12، کلسیم، و زینک است. این عناصر تغذیه‌ای بسیار حائز اهمیت برای رشد سلامتی استخوان‌ها و عملکرد عضلات هستند. کلسیم موجود در شیر به صورت مؤثری به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. این خصوصیت به خصوص برای کودکان در دوران رشد بسیار اهمیت دارد و مصرف مناسب شیر می‌تواند به پیشگیری از اختلالات استخوانی کمک کند.

    ۶- زیبایی پوست و مو

    شیر حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و D است که این ویتامین ها در حفظ سلامت پوست و مو تاثیر چشمگیری دارند. این ویتامین‌ها موجب حفظ رطوبت و جوانسازی پوست می‌شوند. از طرفی کلسیم موجود در شیر موجب تقویت ساختار مو می شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شیر به روش تبریزی

    ۷- شیر و سرطان 

    طی تحقیقات زیادی که در این زمینه توسط محققان انجام شده است این نتیجه اعلام شده که زنانی که از کودکی به خوردن شیر عادت کرده‌اند بدن آن‌ها در مقابله با سرطان سینه مقاوم‌تر از سایر زنان است. همچنین مواد مغذی موجود در ۱ لیوان شیر سلامت روده بزرگ را حفظ کرده و از ابتلای آن به سرطان جلوگیری می‌کند.

    ۸- تقویت سیستم ایمنی بدن

    ویتامین D و ویتامین B12 موجود در شیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت عمومی بدن ایفا می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن شیر گرم در مقابل شیر سرد

    فواید مصرف شیر در کودکان

    ۹- افزایش هوش

    منیزیم موجود در شیر به  بالا رفتن هوش کمک می‌کند. این ماده در شیر موجب بالا رفتن هوش در کودکان و جلوگیری از فراموشی در بزرگسالان می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش بلغور شیر مشهدی

    ۱۰- سلامت چشم

    وجود مقادیری ویتامین A و ویتامین B6 در شیر موجب حفظ سلامت چشم‌هایتان می‌شود.

    بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن هر روز شیر مضر است؟

    مصرف شیر در کودکان چه فوایدی برای آن‌ها دارد؟

    فواید مصرف شیر در کودکان به شرح زیر است:

    1. ساختار رشدی: کودکان در دوره رشد و تکامل نیاز به تغذیه متوازن دارند، و شیر یکی از بهترین منابع برای این تغذیه متوازن است. کلسیم و ویتامین‌های موجود در شیر به رشد استخوان و مغز کودکان کمک می‌کند.
    2. تقویت سیستم ایمنی: کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر خود، بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار دارند. مصرف شیر باعث تقویت سیستم ایمنی آنها می‌شود و به پیشگیری از بیماری‌های عفونی کمک می‌کند.

    امیدواریم که با مطالعه این مطلب از مجله آشپزی اکالا متوجه اهمیت و خواص شیر شده باشید و استفاده از آن را در رژیم غذاییتان جای دهید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.