آشپزینکات آشپزی

۸ روش صحیح نگهداری شیر که باید بدانید!

شیر ماده غذایی بسیار حساسی است که به‌سرعت فاسد می‌شود و مصرف شیر فاسد عواقب خیلی بدی برای بدن دارد. در این مقاله از مجله اکالابلاگ بهترین فاکتورها و روش‌های مهم برای نگهداری شیر در طولانی مدت را به شما آموزش می‌دهیم.

۱- توجه به دمای شیر

یکی از فاکتورهایی که موجب فساد سریع شیر می‌شود دمای نامناسب است. بهترین دما برای شیر ۴ درجه سیلسیوس است. دمای پایین هم برای شیر مناسب نیست.

توجه به دمای شیر برای نگهداری صحیح شیر لبنی

برای نگهداری شیر در خانه قفسه‌های پایینی و میانی یخچال را انتخاب کنید. همچنین به‌خاطر داشته باشد که شیر را نباید در درب یخچال نگهداری کنید. دمای درب یخچال معمولاً بالاتر از سایر قسمت‌های یخچال است و این امر می‌تواند باعث فساد سریع‌تر شیر شود.

۲- شیر را در ظرف دربسته نگهداری کنید

یکی از عواملی که موجب فساد شیر یا ازدست‌رفتن خواص آن می‌شود بازبودن سطح روی شیر است. شیر خیلی سریع با بو و هوای محیط واکنش می‌دهد و خواص آنها به خود منتقل می‌کند.

بنابراین، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در نگهداری صحیح شیر استفاده از قوطی یا ظرف دربسته برای شیر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: شیر را با چه بخوریم و نخوریم؟

    ۳- جوشاندن شیر

    همان‌طور که می‌دانید بالابردن دمای شیر موجب تغییر فاز آن و بالا رفتن زمان ماندگاری شیر می‌شود. جوشاندن شیر به ۲ دلیل مهم انجام می‌شود.

    اول این‌ که با جوشاندن شیر می‌توانید از سالم‌ بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر وقتی شیر می‌جوشانید بریده‌بریده نشود یا لایه‌ای زرد رنگ روی آن تشکیل نشود به معنی سالم‌بودن شیر است. لازم به ذکر است اگر شیر محلی خریدید حتماً آن را بجوشانید تا از سلامت آن مطمئن شوید، سموم شیر ناسالم بسیار خطرناک است.

    جوشاندن شیر برای روش صحیح استفاده از شیر

    در وهله دوم جوشاندن شیر موجب بالارفتن زمان ماندگاری شیر نیز می‌شود، نکته مهمی که در اینجا باید اشاره کرد مدت‌زمان جوشاندن شیر است. اگر شیر را بیش از حد بجوشانید تمام خواص مفید آن از دست می‌رود.

    به‌ خاطر داشته باشید تنها با ۶ دقیقه جوشاندن شیر روی حرارت اجاق گاز یا ۱ دقیقه در ماکرویو می‌توانید این فرآیند را طی کنید.

    بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن شیر گرم در مقابل شیر سرد

    ۵- شیر را فریز نکنید

    فریز کردن شیر یکی از روش‌هایی است که برای نگهداری شیر در زمان بیشتر توصیه می‌شود؛ اما روش مناسبی برای نگهداری صحیح شیر نیست.

    اولاً نگهداری شیر فریز شده در ظروف پلاستیکی موجب ورود ترکیبات پلاستیکی به بافت شیر می‌شود. همچنین ذوب‌ شدن شیر فریز شده موجب از دست‌ رفتن خواص آن می‌شود.

    اگر ناگزیر به فریز کردن شیر بودید برای ذوب کردن آن ابتدا از دمای ۴ درجه یخچال استفاده کنید و بعد آن را وارد دمای محیط کنید.

    ۵- شیر را در معرض نور خورشید قرار ندهید

    تابش مستقیم نور خورشید به شیر موجب تغییر در ترکیبات شیر و ازبین‌رفتن خواص آن می‌شود. اگر می‌خواهید برای مدت کوتاهی شیر را بیرون از یخچال نگهداری کنید تا دمای آن به دمای محیط برسد دقت کنید که نور آفتاب مستقیم به آن نتابد یا می‌توانید از ظروف تیره برای نگهداری شیر استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ۶ روش‌ کاربردی برای تشخیص شیر فاسد از سالم

    ۶- ظرف تمیز برای نگهداری شیر

    شیر ماده‌ای است که به‌سرعت سموم و باکتری‌ها را به خود جذب می‌کند. ظرفی که برای نگهداری شیر انتخاب می‌کنید حتماً باید کاملاً تمیز باشد.

    ظرف تمیز برای نگهداری شیر

    ۷ -شیر را از مواد غذایی با بوی تند جدا کنید

    همان‌طور که در مورد دوم بیان شد شیر به‌سرعت با بو و هوای محیط ترکیب می‌شود. سعی کنید برای نگهداری شیر در یخچال آن را به‌صورت جداگانه و به طور خاص دورتر از مواد غذایی که بوی تند دارند نگهداری کنید.

    ۸- شیر تازه را به شیر گرم اضافه نکنید

    مولکول‌های شیر به دما بسیار حساس هستند و هر کدام در دمای خاص فرم فازی خاصی به خود می‌گیرند که روی خواص شیر بسیار اثرگذار است.

    علاوه‌ بر آن ترکیب شیر تازه با شیر گرم می‌تواند موجب تولید ژلاتین شود که یک ترکیب مضر برای بدن است؛ بنابراین از مخلوط‌ کردن شیر با دمای مختلف خودداری کنید.

    بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن هر روز شیر مضر است؟

    شیر پاستوریزه بهتر است یا شیر تازه؟

    اگرچه نگهداری شیر پاستوریزه تا چند هفته هم امکان‌پذیر است؛ اما فرایند پاستوریزه‌کردن موجب ازدست‌رفتن بسیاری از خواص شیر می‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال مصرف سالم شیر هستید بهتر است شیرهای تازه یا محلی را مصرف کنید.

    همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان کردیم برای مصرف این‌گونه از شیرها حتماً آن‌ها را به مدت ۶ دقیقه بجوشانید.

    در این مقاله به‌صورت کامل روش‌ها و عوامل مهم در نگهداری شیر را برای شما تشریح کردیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید باشد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.