آشپزینکات آشپزی

شیر را با چه بخوریم و نخوریم؟

شیر یک نوشیدنی بسیار سالم با خواص شگفت‌انگیز است؛ اما یک چالش مهم برای کسانی که شیر را به‌ صورت روتین مصرف می‌کنند یا قصد دارند در رژیم‌های غذایی خود از آن استفاده کنند این است که شیر را با چه چیزهایی می‌توان خورد و با چه غذاهایی نباید شیر مصرف کرد.

در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا بلاگ با ما باشید تا به شما نشان دهیم که مصرف شیر با چه ترکیبات غذایی برای شما مفید است و از خوردن شیر با چه غذاهایی باید اجتناب کنید.

شیر را با چه بخوریم؟

شیر یک ماده غذایی کامل و مغذی است که حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامین D و سایر مواد مغذی ضروری برای بدن است. شیر را می‌توان با بسیاری از غذاها مصرف کرد.

شیر را با چه بخوریم؟

برخی از ترکیبات غذایی که با شیر سازگار هستند و خوردن شیر با آنها مفید است عبارت‌اند از:

۱- میوه ها

در مورد خوردن شیر با میوه‌ها ذکر یک سری نکات مهم ضروری است، اگرچه ترکیب شیر با برخی میوه‌ها هم مفید است و هم خوشمزه، اما باید در نظر داشته باشید که ترکیب شیر با هر میوه‌ای امکان‌پذیر نیست و اگر مثلاً در منوی کافی‌ شاپ‌ها ترکیبی از شیر با مرکبات یا میوه‌هایی که دارای ویتامین C هستند مثل پرتغال مشاهده کردید، به‌ هیچ‌ وجه آنها را تست نکنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خوردن شیر با میوه‌هایی که دارای ویتامین C هستند فرایند هضم را به‌شدت کند می‌کنند و شیر را به حالت منعقد تبدیل می‌کنند. دل‌پیچه، سوزش معده و تولید گاز در معده از عوارض این انتخاب است. اما خوردن شیر با میوه‌های مانند سیب، انجیر، آووکادو و انبه بسیار ترکیب خوشمزه و مقوی است که در زیر به برخی از خواص این شیرهای میوه‌ای اشاره شده است.

    بیشتر بخوانید: ماست را با چه غذاهایی نباید خورد؟

    شیر و سیب

    این ترکیب به دلیل داشتن قند پایین و غنی‌بودن از پتاسیم، کلسیم، فیبر و پروتئین یک مخلوط عالی است. ترکیب شیر و سیب بسیار آرام‌بخش و هضم آن نیز برای بدن آسان است.

    شیر و انبه

    بهترین ترکیب شیر با میوه، شیر و انبه است فقط دقت کنید که انبه‌ای که برای این کار انتخاب می‌کنید کاملاً رسیده باشد.

    شیر و انجیر

    طبع شیر سرد است و مخلوط آن با انجیر آن را معتدل می‌کند ضمن این‌که شیرینی انجیر یک طعم بی‌نظیر به این ترکیب می‌دهد. شیر و انجیر ترکیبی عالی برای ورزشکاران نیز است.

    بیشتر بخوانید: آیا در شیر وایتکس می‌ریزند؟

    ۲- غلات

    در طب سنتی به‌شدت به این ترکیبات شیر توصیه شده است. ترکیب شیر با غلات پخته‌شده می‌تواند یک گزینه بسیار مقوی برای کودکان و افراد بیمار نیز باشد.

    شیر را با چه موادی بخوریم و با چه موادی نخوریم؟

    صرف شیر با غلات جذب پروتئین را بالا می‌برد و می‌تواند تا حد زیادی نیاز بدن به پروتئین را تامین کند. از جمله بهترین ترکیبات شیر با غلات می‌توان به فرنی، شیربرنج و شیرجه اشاره کرد.

    فرنی یک دسر بی‌نظیر برای صبحانه است، ترکیب شیر با نشاسته درصد بالایی از کربوهیدرات و کالری برای سوخت‌وساز بدن فراهم می‌کند.

    ۳- شیر و عسل

    شیر به‌عنوان یکی از بهترین ترکیبات برای سم‌زدایی بدن است از طرفی عسل نیز یک ترکیب عالی برای رفع عفونت‌های بدن است. ترکیب شیر با عسل یک مخلوط مقوی برای محافظت از بدن به شمار می‌رود.

    بیشتر بخوانید: ۶ روش‌ کاربردی برای تشخیص شیر فاسد از سالم

    ۴- شیر و دارچین

    دارچین خواصی بی‌نظیر دارد و یکی از بهترین تجویز‌ها برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها است. اما ترکیب شیر و دارچین نیز خواصی بی‌نظیر برای قلب و کاهش کلسترول خون دارد.

    این ترکیب فوق‌العاده را روزانه به‌عنوان نوشیدنی میان‌وعده در فنجان‌های کوچک میل کنید تا از خواص بی‌نظیر آن برای سلامت بدن خود بهره‌مند شوید.

    ۵- شیر خرما

    ترکیب شیر سرد با خرمای گرم نیز یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی است که با هضم شیر مشکل دارند یا اصطلاحاً دچار سردی طبع می‌شوند. این ترکیبی مقوی برای کودکان و کسانی است که روتین‌های ورزشی انجام می‌دهند.

    شیر را با چه نخوریم؟

    مشکلات مربوط به خوردن شیر با برخی ترکیبات عموماً معطوف به دستگاه گوارش است. مصرف شیر با برخی ترکیبات غذایی موجب اخلال در فرایند هضم و بروز التهاب‌های گوارشی می‌شود. دل‌پیچه، اسهال، تولید گاز از عوارض شایع استفاده از شیر با برخی ترکیبات ناسازگار است. در ادامه لیستی از این مواد غذایی که نباید با شیر مصرف شوند را برای شما آماده کرده‌ایم.

    شیر را با چه نخوریم؟

    ۱- مصرف هم‌زمان شیر با موز

    شاید تعجب کنید که چرا این ترکیب را در این لیست قرار دادیم. شیرموز یکی از ترکیبات پرطرف‌دار در میان کودکان و ورزشکاران است؛ اما طبق تحقیقاتی که اخیراً انجام شده مصرف هم‌زمان این دو با هم موجب تولید برخی سموم می‌شود که برای بدن مضر است. اگر به این ترکیب علاقه دارید یا در رژیم غذایی شما به آن تأکید شده است این دو را به‌صورت جداگانه و با فاصله زمانی حداقل ۲۰ دقیقه مصرف کنید.

    ۲- شیر و تخم‌مرغ

    برخی تصور می‌کنند مصرف شیر و تخم‌مرغ برای صبحانه یک ترکیب کامل است؛ اما طبق تحقیقات انجام شده ترکیب این دو ماده نیز موجب تولید نوعی سم می‌شود. مصرف هم‌زمان این دو هم به سیستم گوارش آسیب می‌زند و هم برای قلب و مغز مضر است. کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند فاصله بین مصرف این دو ماده غذایی باید حداقل ۳ ساعت باشد.

    ۳- شیر و آناناس

    مصرف شیر با آناناس یک ترکیب سمی و بسیار مضر برای بدن است. خوردن این ترکیب سطح انرژی بدن شما را پایین می‌آورد و می‌تواند موجب بروز سردرد و حالت تهوع، دل‌پیچه و معده درد، اسهال و حتی عفونت در بدن شود

    بیشتر بخوانید: مصرف چند عدد تخم مرغ در روز مجاز است؟

    ۴- شیر و گوشت

    در برخی دستور غذاها مصرف هم‌زمان شیر با گوشت ذکر شده است. باید گفت استفاده معقول از شیر در برخی سوپ‌ها می‌تواند قابل‌چشم‌پوشی باشد اما مصرف شیر با گوشت ماهی یا گوشت قرمز و حتی گوشت سفید عوارض بدی برای بدن دارد.

    خوردن شیر با ماهی موجب سردی بدن و بروز التهاب‌های شدید گوارشی مثل اسهال می‌شود. همچنین خوردن شیر با گوشت قرمز و سفید نیز موجب بروز یبوست و دل‌پیچه شدید می‌شود پس در نظر داشته باشید هیچ‌گاه شیر را با گوشت سِرو نکنید.

    ۵- شیر و دارو

    شیر به‌عنوان یک سم‌زدا عمل می‌کند و خوردن آن با دارو‌های مسکن عملاً دارو را بی‌اثر می‌کند و ممکن است موجب درد معده شود. همچنین خوردن شیر با آنتی‌بیوتیک‌ها به‌واسطه واکنش‌هایی که با هم دارند، اثر دارو را تا حد زیادی کاهش می‌دهند؛ بنابراین اگر به‌صورت روتین در حال مصرف دارو هستند از خوردن هم‌زمان یا با فاصله نزدیک این دو با هم خودداری کنید.

    ۶- مرکبات و مواد اسیدی

    همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد خوردن شیر با مرکباتی که دارای ویتامین c هستند موجب کند شدن فرایند هضم و بروز دل‌پیچه و نفخ می‌شود.

    همچنین خوردن شیر با ترکیبات اسیدی مثل ترشی نیز ترکیب بسیار مضری برای بدن است. تحت این شرایط شیر در معده شما منعقد می‌شود و سوزش و درد در آن ناحیه را ایجاد می‌کند همچنین با تولید برخی گازها در سیستم گوارش حالت بسیار ناخوشایندی را به وجود می‌آورد.

    در این مقاله سعی کردیم بهترین ترکیباتی که خوردن آن‌ها با شیر هم مقوی است و هم خوشمزه برای شما آماده کنیم، چنین لیستی از ترکیبات خطرناک شیر با مواد غذایی را نیز ارائه دادیم. ضمن آرزوی سلامتی برای شما امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.