دانستنی

آیا در شیر وایتکس می‌ریزند؟

احتمالا شما هم این موضوع را شنیده‌اید که برای از بین بردن میکروب‌های موجود در شیر از وایتکس استفاده می‌شود. اما آیا این موضوع واقعا صحت دارد یا شایعه‌ای بیش نیست؟ در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که شیرها وایتکس دارند یا خیر.

آیا شیرها وایتکس دارند؟

چند وقتی است که شایعه شده شیرها وایتکس دارند و برای ضدعفونی شیر از این ماده سمی استفاده می‌شود و همین موضوع موجب شده است تا بسیاری از افراد از خوردن این نوشیدنی مفید امتناع کنند.

بهتر است در همین ابتدا بدانید که شیرها وایتکس ندارند. واقعیت این است که کارشناسان معتقد هستند که چنین اتفاقی به هیچ عنوان در کارخانه‌های معتبر بسته بندی شیر رخ نمی‌دهد و احتمال بروز این موضوع نیز نزدیک به صفر است.

حتی اگر چنین تقلبی از جانب دامداران اتفاق بیفتد، در آزمایشگاه‌های مجهز موجود در کارخانه‌ها این موضوع شناسایی می‌شود و هیچ گاه در خطر تولید قرار نمی‌گیرد.

کارشناسان حوزه لبنیات اظهار می‌کنند که در دامداری‌ها شیر بعد از دوشیدن سرد می‌شود و کیفیت آن حفظ می‌شود و هیچ نیازی به اضافه کردن وایتکس برای ضدعفونی آن وجود ندارد.

به علاوه بوی وایتکس و کلر آنقدر زننده و شدید است که اگر به شیر اضافه شود، قطعا روی مزه و بوی آن موثر خواهد بود. بنابراین بهتر است به این شایعات توجه نکنید و با خیالی آسوده از شیر استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آیا شیرها وایتکس دارند؟

    آیا استفاده از وایتکس برای ماندگاری شیر حقیقت دارد؟

    حتما می‌دانید که برخی از شیرهای بسته بندی شده ماندگاری بیشتری دارند و می‌توانید آن‌ها را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید.

    از آن جایی که شیر در شرایط معمول ماندگاری پایینی دارد، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که به شیرهایی که ماندگاری زیادی دارند و به آن‌ها فرادما گفته می‌شود وایتکس یا مواد نگهدارنده اضافه می‌شود.

    بهتر است بدانید که این تصور کاملا غلط است، چرا که برای افزایش ماندگاری شیر، آن را تحت فرآیندهای متفاوتی قرار می‌دهند. در این روش شیر تحت حرارت بالای ۱۳۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد و در عرض چند دقیقه استریلیزه می‌شود و میکروب‌های آن از بین می‌روند.

    سپس این شیرها در بسته‌های چهار لایه یا تتراپک بسته بندی می‌شوند و به همین دلیل هیچ میکروبی وارد آن‌ها نمی‌شود و همین موضوع موجب افزایش ماندگاری آن‌ها می‌شود.

    بیشتر بخوانید: روش‌های تشخیص شیر فاسد از سالم

    موضوع استفاده از وایتکس در شیرهای اصفهان چه بود؟

    سال گذشته در اصفهان یک سری از شیرهای پاستوریزه حتی بعد از باز کردن درب و با گذشت چندین هفته فاسد نمی‌شدند. بررسی‌هایی که روی این دسته از شیرها انجام شد، نشان داد که در گاوداری از وایتکس برای افزایش ماندگاری شیر استفاده شده بود.

    گفته می‌شود که این مشکل در اثر سهل انگاری متصدی شیر دوشی گاوداری ایجاد شده بود و مشکل مربوط به باقی ماندن مواد ضدعفونی کننده در زمان شستشوی ظروف شیر دوشی بود. بعد از آن بررسی‌ها به طور گسترده‌تری انجام شد و دیگر موارد مشابهی اعلام نشد.

    موضوع استفاده از وایتکس در شیرهای اصفهان چه بود؟

    آیا مصرف شیر خطرناک است؟

    حقیقت این است که امروزه ثابت شده است که برخی کارگاه‌های تولیدی کوچک و دامداری‌های غیرصنعتی از مقداری آب اکسیژنه یا وایتکس برای ضدعفونی و افزایش ماندگاری شیر استفاده می‌کنند.

    هر چند در بعضی از کشوها استفاده از آب اکسیژنه در مقدار مشخص (میلینیوم گرم) در لبنیات و شیر مجاز است، اما در ایران این کار خلاف قانون شناخته می‌شود و کاملا غیرقانونی و غیرمجاز تلقی می‌شود.

    همه برندهای معتبر و شناخته شده تولید شیر در ایران به طور مستقیم تحت نظارت کارشناسان هستند و تحت آزمایش‌های دقیق قرار می‌گیرند. بنابراین امکان استفاده از وایتکس در این شیرها وجود ندارد.

    در صورتی که شیر را از فروشگاه‌های معتبر و از برندهای شناخته شده تهیه کنید، هیچ نگرانی از بابت آلوده بودن شیرها به وایتکس وجود ندارد.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری شیر خام در طولانی مدت

    تشخیص شیر وایتکس دار چگونه است؟

    تشخیص شیر وایتکس دار چگونه است؟

    برای این که مطمئن شوید در شیری که تهیه کرده‌اید وایتکس وجود دارد یا خیر باید مقداری شیر را با مقدار برابر آب ترکیب کنید و محتویات را در یک بطری بریزید و برای یک دقیقه تکان دهید.

    اگر شیر با مواد شوینده مثل وایتکس ترکیب شده باشد، کف متراکمی روی آن ایجاد می‌شود. در صورتی که شیر خالص باشد، یک لایه کف بسیار نازک روی آن ایجاد خواهد شد.

    به علاوه شیری که در آن از وایتکس استفاده شده باشد معمولا ماندگاری آن به طرز عجیبی زیاد می‌شود و بعد از ۵ تا ۶ روز نیز فاسد نمی‌شود.

    همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا گفته شد اگر شیر را از برندهای معتبر و از طریق فروشگاه‌های شناخته شده تهیه کنید، هیچ نگرانی بابت آلودگی شیر به وایتکس وجود ندارد و می‌توانید با خیال راحت آن را استفاده کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.