آشپزینکات آشپزی

بهترین روش نگهداری شیر خام در طولانی مدت

شیر، چه خام و چه جوشانده شده، بسیار در معرض فاسد شدن است. بنابراین نیاز است شما ترفندها و روش‌هایی بشناسید که به شما کمک می‌کند در طولانی مدت هم شیر را حفظ و نگهداری کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ ضروری ترین نکات برای نگهداری شیر خام را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نکاتی برای نگهداری طولانی مدت شیر

به جرات می‌توان گفت شیر یکی از حساس‌ترین مواد غذایی است. با این حال شما با در نظر گرفتن یک سری نکات می‌توانید عمر شیر را طولانی‌تر کنید. در ادامه ۳ نکته مهم و اساسی در نگهداری از شیر را بررسی می‌کنیم.

نکته اول) شیر پاستوریزه راحت‌تر نگهداری می‌شود.

درست است که شیر محلی ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده است. ولی باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما با تهیه شیر محلی، زمان کم‌تری برای مصرف آن دارید. بنابراین اگر قرار است برای طولانی مدت شیر را در یخچال نگه دارید، بهتر است از نوع پاستوریزه آن خریداری کنید. از طرفی شیر محلی سرشار از مواد مغذی و طبیعی مانند کلسیم و ویتامین‌ها است.

به همین دلیل است که به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از شیر محلی استفاده کنند. با استفاده از این شیر اکثر مواد مورد نیاز خود و جنین را تامین می‌کنند. اما اگر شیر محلی تهیه کردید، چطور می‌توانید در بهینه‌ترین حالت ممکن از آن نگهداری کنید؟ پاسخ این سوال را در نکته دوم بررسی کرده ایم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ماست طعم‌دار خانگی

نکاتی برای نگهداری طولانی مدت شیر

نکته دوم) شیر را بجوشانید.

جوشاندن شیر یکی از رویکردهای رایج ما نسبت به شیر است. همیشه به ما توصیه کرده‌اند برای تشخیص خرابی یا تازگی شیر باید آن را بجوشانیم. بعد از جوشاندن شیر اگر شاهد بریده بریده شدن آن باشیم، به این معنی است که این شیر فاسد شده است و دیگر قابل استفاده نیست. ولی اگر شیر یکدست و سالم بماند نشان دهنده سلامت و تازگی شیر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای نگهداری از شیر محلی هم توصیه می‌شود این شیر را بجوشانند. با جوشاندن شیر محلی، عمر نگهداری از شیر طولانی‌تر می‌شود و شما در مدت زمان بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید. بنابراین هیچ وقت توصیه نمیکنیم که شیر محلی را به شکل خام نگهداری کنید. همیشه بهترین گزینه این است که این شیر را به خوبی بجوشانید. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه شیر را بجوشانیم که خدا را خوش بیاید؟ در نکته سوم این مورد را به تفصیل توضیح می دهیم.

    بیشتر بخوانید: انواع شیر را بشناسید!

    نکته سوم) به درستی شیر را بجوشانید.

    جوشاندن شیر به تنهایی کافی نیست. شما باید این پروسه را با رعایت نکات لازم و مهم طی کنید. اول از همه باید قابلمه تمیز انتخاب کنید. استفاده از وسایل تمیز، احتمال کپک زدن و خرابی شیر را بسیار پایین می آورد. دلیل آن هم بر هیچکس پوشیده نیست: رعایت بهداشت یک اصل اساسی و ضروری است. دوم باید شیر را در دمای درستی به نقطه جوش برسانید.

    خیلی‌ها فکر می‌کنند تنها کافی است شیر را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و کار تمام است. ولی واقعیت امر این است که شما نباید اجازه دهید شیر به مدت طولانی در معرض حرارت باشد. زیرا این فضا باعث می‌شود مواد مغذی موجود در شیر از بین برود. شیر بدون کلسیم و ویتامین به چه درد شما می‌خورد؟!

    بنابراین در حالت ایده‌آل شما باید شیر را به مدت ۶ دقیقه در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد بجوشانید. این بهترین حالت جوشاندن شیر است. خصوصا اگر سوژه اصلی ما شیر محلی باشد. در چنین شرایطی، اهمیت رعایت این نکته چندین برابر می‌شود زیرا ما شیر محلی را اصولا به خاطر مواد مغذی درون آن مصرف می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر برنج

    روش صحیح نگهداری شیر

    نکته چهارم) شیر را به درستی ذخیره کنید!

    حالا که شیر را به سلامت تا این مرحله رسانده‌اید باید آن را ذخیره کنید. شما شیر را می‌توانید در فریزر یا یخچال قرار دهید. برای نگهداری طولانی مدت‌تر فریزر گزینه بهتری است. در هر صورت باید این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از قرار دادن شیر در یخچال یا فریزر باید اجازه دهید، کاملا خنک شود و دمای آن با دمای محیط برابر شود. پس از آن باید یک ظرف مناسب انتخاب کنید.

    این ظرف بهتر است از جنس استیل، آلومینیوم یا مس باشد. ظروف پلاستیکی برای این کار اصلا مناسب نیستند. نکته دیگر در انتخاب ظرف مناسب اندازه آن است. اگر قصد داشته باشید، آن را فریز کنید باید به سایز قابلمه هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. زیرا شیر هنگامی که یخ می‌زند، منبسط می‌شود.

    بنابراین نیاز است ظرفی را انتخاب کنید که وقتی شیر را در آن ریختید، حداقل به اندازه دو بند انگشت خالی بماند. با رعایت این نکات شما می‌توانید شیر را در یخچال و فریزر نگهداری کنید. آیا نکات نگهداری از شیر به همین جا ختم می‌شود؟ خیر! نکته پنجم هم به نوبه خود مهم و حیاتی است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر کاکائو خانگی؛ به سبک بازار!

    نکته پنجم) زمان را به رسمیت بشناسید!

    وقتی شیر را فریز می‌کنید یا در یخچال قرار می‌دهید باید به روز و تاریخ دقت کنید. یا اگر فکر می‌کنید فراموشتان می‌شود، حتما روی ظروف مورد نظر بنویسید. شیر فریز شده را به هنگام خارج کردن آن می‌توانید به مدت ۷ روز استفاده کنید و شیر یخچالی به مدت ۴ روز قابل استفاده است. بعد از این مدت زمان، این شیر احتمالا منقضی می‌شود و نوشیدن آن امن و هوشمندانه نخواهد بود.

    درست است که به خاطر سپردن تاریخ‌ها مهم هستند، ولی شما باید ویژگی‌های شیر فاسد را هم بدانید. زیرا در بعضی شرایط ممکن است غلط انداز باشد. ویژگی‌های بارز شیر فاسد: بریده بریده بودن شیر، بوی نامطبوع و ترش بودن مزه آن است. شما با مشاهده کردن هر کدام از این ویژگی‌ها باید قید استفاده از شیر مذکور را بزنید. زیرا این شیر قطعا صلاحیت خود را از دست داده است!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر پسته خانگی؛ خوشمزه و مقوی

    روش نگهداری شیر خام؛ یک نوشیدنی طبیعی و سالم

    سخن آخر

    همانطور که مشاهده کردید نگهداری از شیر کار حساسی است و شما برای آن که بتوانید به بهترین نحو کار خود را انجام دهید لازم است که این نکات را به خاطر داشته باشید. با رعایت این نکات ساده و دم دستی به مدت طولانی تری شیر را نگهداری می کنید. امیدوارم این مقاله از مجله آشپزی اکالا به کارتان آمده باشد.

    ۴/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا