آشپزینکات آشپزی

۶ روش‌ کاربردی برای تشخیص شیر فاسد از سالم

شیر ماده‌ای با ارزش غذایی بسیار بالا است، اما به همان اندازه که شیر سالم برای بدن مفید است، شیر فاسد می‌تواند موجب بروز علائم بسیار خطرناک در بدن شود و حتی در برخی موارد سم حاصل از شیر فاسد می‌تواند کشنده باشد. غیر از چک‌ کردن تاریخ انقضای شیر، در این مقاله از اکالا بلاگ بهترین روش‌های ممکن برای تشخیص شیر فاسد از سالم را برای شما آماده کرده‌ایم.

۱- بو کردن شیر

این راهکار ساده یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص شیر فاسد است. کسانی که شیر مصرف می‌کنند هنگام نوشیدن آن بوی آن را درک می‌کنند. شیر سالم باید بوی تازگی داشته باشد. بوی خاص و لطیف شیر، نشانگر این است که شیر هنوز تازه است. اگر هنگام باز کردن درب قوطی شیر متوجه بوی ترشیدگی، شوری یا بویی که تفاوت فاحشی با بوی اصلی شیر دارد شدید از خوردن آن اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: شیر را با چی بخوریم و نخوریم؟

یکی دیگر از راه‌های تشخیص شیر فاسد از این طریق این است که شیر فاسد بوی محیطی که در آن قرار گرفته را به خود می‌گیرد. شیر سالم همواره بوی خود را حفظ می‌کند، بنابراین اگر متوجه شدید که شیر بوی محیط پیرامون خود را می‌دهد از خوردن آن اجتناب کنید.

۲- جوشاندن شیر

این روشی است که در گذشته بیشتر اقوام از آن استفاده می‌کردند. یک راه مطمئن که پاسخی کاملاً شفاف در مورد سالم یا فاسد بودن شیر به شما می‌دهد. برای این کار شیر در ظرفی ریخته و حرارت دهید تا به جوش آید. اگر هنگامی که شیر در حال جوشیدن است به شکل بریده‌ بریده شد یا توده‌هایی شبیه تکه‌های ریز پنیر (نه چربی شیر) تشکیل شد نشان‌دهنده فاسد بودن شیر است.

در اکثر مواقع وقتی شیر فاسد به جوش می‌آید حباب‌های ریزی روی آن تشکیل می‌شود و رنگ شیر به سمت زردی می‌رود. اگر فرایند جوشاندن شیر برای شما وقت‌گیر است و ماکروویو در اختیار دارید کافی است ۶۰ ثانیه آن را درون دستگاه بگذارید تا از روی علایم ظاهری تشخیص دهید شیر سالم است یا فاسد.

جوشاندن شیر برای تشخیص شیر فاسد از سالم

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- رنگ شیر

    رنگ شیر یکی از ویژگی‌های مهمی است که می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت شیر (سالم یا فاسد) باشد. شیر سالم عمدتاً رنگ سفید یا کرمی دارد. این رنگ ناشی از حضور چربی‌ها و کرم در شیر است.

    بیشتر بخوانید: روش نگهداری شیر در طولانی مدت

    برای تشخیص درست رنگ شیر آن را درون یک ظرف شیشه‌ای شفاف بریزید. شیر فاسد معمولاً به رنگ زرد، رگه‌های سبز یا آبی‌رنگ یا لکه‌های سیاه در آن دیده می‌شود؛ بنابراین به‌طورکلی اگر شیر رنگی غیر از رنگ طبیعی خود یعنی کرمی رنگ داشت جدا از خوردن آن اجتناب کنید.

    ۴- تست شیر با نشاسته

    استفاده از نشاسته (آرد نشاسته) به‌عنوان یک آزمون ساده در تشخیص فساد شیر یک روش قدیمی و بسیار موثر است. این آزمون به شما امکان می‌دهد تا بر اساس تغییر رفتار نشاسته در محلول شیر، به نتیجه‌ای درباره وضعیت فساد یا سالم‌ بودن شیر برسید. در ظرف شفاف، مقداری از نشاسته را بریزید. می‌توانید از یک قاشق چایخوری تا یک قاشق غذاخوری از نشاسته استفاده کنید.

    به این نشاسته، مقداری از شیر را اضافه کنید و مخلوط را به‌ آرامی هم بزنید تا نشاسته کاملاً در شیر حل شود. مخلوط را به مدت چند دقیقه حرارت دهید تا شروع به جوشیدن کند.

    اگر شیر سالم باشد، نشاسته در حلال باقی‌مانده باید به شکل گلوله‌هایی تبدیل می‌شود. این نشان می‌دهد که نشاسته با فعالیت باکتری‌ها یا مواد دیگر در شیر تغییر کرده و از حالت مایع خارج شده است. اما اگر گلوله‌های نشاسته در شیر تشکیل نشد؛ یعنی شیر فاسد است.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز شیر

    ۵- غلظت و ساختار شیر

    توجه به غلظت چربی یکی از جنبه‌های مهم در تشخیص کیفیت شیر است. در صورت هر گونه تغییر ناگهانی در غلظت چربی نباید ریسک کنید؛ چون ممکن است شیر فاسد باشد. شیر سالم مثل آب روان است؛ اما اگر شیر فرمی سنگین به شکل ماست به خود گرفته بود یا توده‌های پنیری شکل (غیر از چربی عادی شیر) در آن مشاهده کردید به معنای فاسد بودن شیر است.

    توجه به غلظت و ساختار شیر برای تشخیص شیر فاسد از سالم

    ۶- تست وجود مواد شوینده در شیر

    یکی از اتفاقات بدی که طی سال‌های گذشته افتاد استفاده تولیدکنندگان شیر از مواد شوینده مثل وایتکس در شیر بود. تولیدکنندگان برای بالا بردن میزان ماندگاری شیر به آن مواد شوینده اضافه می‌کردند. اگر در سلامت شیری که می‌خواهید استفاده کنید شک دارید می‌توانید تست کنید که در آن مواد شوینده است یا خیر.

    برای این کار مقدار کمی آب یعنی حدود ۵ میلی‌لیتر آب را به آن اضافه کنید و به‌ مدت ۵ دقیقه به‌ هم بزنید، اگر در این حالت روی شیر کف ایجاد شد یعنی در ترکیبات شیر از مواد شوینده استفاده شده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شیر به روش تبریزی

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا تمام روش‌هایی که می‌توانید در منزل شیر فاسد را تشخیص دهید برای شما بیان کردیم. امیدواریم که مطالب برای شما مفید باشد.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.