آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش شیر به روش تبریزی؛ خوشمزه و مقوی

آش‌های ایرانی محدود به یک یا دو نوع آش نمی‌شود. اگر شما جز افرادی باشید که آش را جز دسته غذا می‌شمارید، باید خیلی خوش شانس باشید که در ایران زندگی کنید! آش شیر هم یکی دیگر از انواع آش ایرانی است. در این مقاله از اکالا بلاگ، تمام مراحل پخت آش شیر تبریزی را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه آش شیر تبریزی:
شیر۱ کیلوگرم
گندم پوست کنده۳۰۰ گرم
نخود۱۰۰ گرم
آب۲ لیتر
کشمش بی‌دانهبه مقدار لازم
گردوبه مقدار لازم
بادامبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مراحل پخت آش شیر تبریزی

مراحل پخت آش شیر تبریزی به شرح زیر است:

مرحله اول) گندم پوست کنده و نخود را آماده کنید.

شما اگر قصد داشته باشید آش بار بگذارید باید از شب قبل لوازم مورد نیاز آن را داشته باشید. برای مثال اگر قرار باشد حبوبات در آش استفاده شود بهتر است که از شب قبل آن‌ها در دسترس شما باشند تا بتوانید نفخ حبوبات را بگیرید. در آش شیر تبریزی هم گندم و نخود استفاده می‌شود. هر دو این مواد نفاخ هستند.

بنابراین برای راحتی حال خودتان هم که شده است باید این دو را از شب قبل در آب بخیسانید. همچنین به یاد داشته باشید که در طول خیساندن این حبوبات حتما چند بار آب آن ها را عوض کنید. در این صورت خیالتان از بابت خاصیت نفاخ بودن حبوبات راحت می‌شود و روز بعد حبوبات شما کاملا تمیز و سالم آماده پخت هستند. روز بعد گندم پوست کنده و نخود را در یک آبکش مناسب و تمیز بریزید تا آب آن گرفته شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گشنیز تبریزی

مرحله دوم) گندم پوست کنده و نخود را به خوبی بپزید.

در مرحله دوم از پخت آش شیر تبریزی باید گندم پوست کنده و نخود را بپزید. روش پخت این دو به این صورت است که شما باید آن‌ها را در یک قابلمه با سایز مناسب بریزید. سپس در قابلمه آب اضافه کنید. مقدار آب باید به صورتی باشد که تا روی حبوبات را کاملا بپوشاند.

در نهایت قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و منتظر بمانید تا نخود به خوبی پخته شود و گندم پوست کنده هم لعاب زیبایی بیندازد! وقتی این نشانه‌ها را مشاهده کردید، می‌توانید نمک را هم به این ترکیب اضافه کنید. سپس می‌توانید سراغ اجرایی کردن مرحله بعد بروید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل پخت آش شیر تبریزی

    مرحله سوم) شیر را اضافه کنید.

    مرحله سوم وقتی شروع می‌شود که آب قابلمه‌ای که نخود و گندم پوست کنده را در آن پخته اید، تبخیر شود. بعد از آن که آب اضافی نخود از بین رفت، شما باید شیر را به مواد مورد نظر اضافه کنید. بعد از اضافه کردن شیر باید دوباره حوصله به خرج دهید و صبر کنید تا آش شما کاملا جا بیفتد.

    در طی تمام این مراحل به یاد داشته باشید که شعله گاز باید کاملا ملایم و کوتاه باشد. بدون شک یکی از رازهای آش خوشمزه و لذیذ داشتن صبر و حوصله در پروسه آماده کردن و پختن آن است.

    مرحله چهارم) مخلفات را اضافه کنید.

    بعد از آن که آش شیر شما به خوبی جا افتاد، حالا آش شما آماده سرو است. یک ظرف زیبا در نظر بگیرید و آش شیر تبریزی را درون آن بریزید. در نهایت برای تزیین آش می‌توانید از کشمش، بادام و گردو استفاده کنید. البته این مواد صرفا خاصیت زیبایی ندارند.

    این سه مواد به آش شما مزه و طعم بی‌نظیری هم می‌دهد. از دیگر مخلفاتی که می‌توانید در کنار آش شیر بگذارید، نان است. نان بربری، سنگک یا نان‌های سنتی منطقه شما می‌توانند گزینه‌های ایده آلی برای این مورد باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترش عدس به روش خانگی

    فواید آش شیر تبریزی

    فواید آش شیر تبریزی به شرح زیر است:

    ۱- همراه مقوی روزهای مریضی

    آش شیر تبریزی دارای مواد تشکیل دهنده بسیار مقوی است. گندم پوست کنده به تنهایی برای تامین کردن قوای بدن شما کافی است! چه برسد به زمانی که این گندم پوست کنده معجزه‌آسا با نخود و شیر هم ترکیب شود. این آش که با لبنیات پخته می‌شود یکی از بهترین گزینه‌ها برای زمانی است که مریض و بد حال هستید.

    در این اوقات احتمالا آنقدر باید سوپ و آش بخورید که دیگر دل زده خواهید شد. ولی اگر تنوعی از سوپ و آش داشته باشید، به این مرحله از دلزدگی نمی‌رسید. آش شیر تبریزی هم یکی از گزینه‌های عالی برای گذراندن دوره نقاهت مریضی شما است.

    به علاوه دیگر مزیت این آش این است که به راحتی درست می‌شود و اصلا پیچیدگی ندارد. همانطور که مشاهده کردید، تنها نکته ای که باید در نظر بگیرید صبر و حوصله است. بقیه موارد خیلی راحت و روان هستند.

    فواید آش شیر تبریزی

    ۲- غذای عالی برای کودکان خردسال

    مادران همیشه دغدغه غذای کودکان خود را دارند. آش شیر تبریزی یکی از بهترین گزینه‌ها برای این مادران است. مادرانی که دوست دارند برای کودکان خود بهترین مواد غذایی را تهیه کنند. این غذا علاوه بر آن که باید مقوی باشد، باید ارگانیک هم باشد.

    همچنین مادران معمولا زمان کافی برای پخت انواع غذاها را ندارند. بنابراین باید این غذا ساده و راحت باشد. پس از هر جهت به این قضیه نگاه کنید، آش شیر تبریزی یکی از بهترین غذاها برای کودکان است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش آبادانی غلیظ و سنتی در منزل

    سخن آخر

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا با بهترین روش پخت آش شیر تبریزی آشنا شدید. آش شیر تبریزی یک آش مقوی است که پختن آن انرژی زیادی از شما نمی‌گیرد. در نهایت هم فواید این آش را بررسی کردیم و دریافتیم که این آش می توان همراه شما در شرایط سخت باشد. یک همراه خوشمزه و لذیذ. امیدواریم این مقاله به کارتان بیاید و گره‌ای از مشکلات کوچکتان باز کند.

    ۳/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.