آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش ترش عدس به روش خانگی؛ ساده و خوشمزه

در شب‌های بلند زمستان هیچ چیز مثل یک آش گرم شما را سر حال نمی‌آورد. ولی مگر می‌شود فقط به آش رشته اکتفا کرد؟ از بین آش‌های ایرانی، آش عدس ترش یکی از خوشمزه‌ترین آش‌ها است. در این مقاله از اکالا بلاگ طرز تهیه این آش خوشمزه را مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه آش عدس ترش:
برنج نیم دانه۱ پیمانه
عدس۱ پیمانه
گشنیز تازه۴ پیمانه
اسفناج۵۰۰ گرم
ترهنصف پیمانه
پیاز بزرگ۲ عدد
سیر بزرگ۴ حبه
آبغوره۱ پیمانه
نعنا خشک۱ قاشق غذاخوری
باقالی تازه۱ پیمانه
آب قلمبه مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
زردچوبهبه مقدار دلخواه
پودر تخم گشنیزبه مقدار دلخواه

مراحل تهیه آش عدس ترش

مراحل تهیه آش عدس ترش به شرح زیر است:

مرحله اول) پیازها را آماده کنید.

در اولین مرحله از تهیه آش ترش عدس شما باید پیاز را سرخ کنید. به این منظور ابتدا پیازها را به صورت خلال‌های نازک خرد کنید. سپس یک تابه مناسب را انتخاب کنید، مقداری روغن در آن بریزید و پیازهای خلالی را در روغن تفت دهید. در این مرحله نباید پیاز را کاملا سرخ کنید. درست وقتی پیازهای شما شیشه‌ای و نازک شدند، این مرحله به اتمام می‌رسد.

مرحله دوم) ادویه‌ها، نعناع خشک و سیر را اضافه کنید.

وقتی پیازها شیشه‌ای و نازک شدند، شما می‌توانید ادویه‌های پایه مانند زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به آن‌ها اضافه کنید. دوباره این مواد را تفت دهید تا مزه ادویه‌ها به خوبی به خورد پیاز بروند. در کنار این کارها باید سیر را هم آماده کنید. سیر را با ریزترین دندانه رنده، رنده کنید. سپس وقتی ادویه‌ها را اضافه کردید، حالا می‌توانید سیر را هم به این ترکیب اضافه کنید. به یاد داشته باشید که سیر نباید زیاد سرخ شود.

به همین دلیل وقتی بوی سیر را استشمام کردید، پودر نعناع خشک را به ترکیب موجود اضافه کنید. بعد از آن که نعناع خشک را اضافه کردید، مواد را کمی تفت دهید. بعد از مدت کوتاهی قابلمه را می‌توانید از روی حرارت بردارید. بعد از تفت دادن نعناع خشک می‌توانید این مرحله را تمام شده حساب کنید و به سراغ مرحله سوم بروید.

مراحل تهیه آش عدس ترش

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم) برنج را با آب قلم بجوشانید.

    در مرحله سوم از آماده سازی آش ترش عدس، شما باید برنج را آماده کنید. ابتدا برنج را بشویید. سپس برنج شسته شده را به همراه آب قلم روی حرارت قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش انار خوشمزه تبریزی

    مرحله چهارم) عدس را اضافه کنید.

    وقتی آب قلم به نقطه جوش رسید، عدس شسته شده را به قابلمه اضافه کنید. بعد از اضافه کردن عدس، ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا کاملا پخته و نرم شود. بعد از آن که از پخته شدن عدس اطمینان حاصل کردید، به سراغ مرحله پنجم بروید.

    مرحله پنجم) باقالی، اسفناج، تره و گشنیز را آماده کنید.

    در ادامه مراحل پخت آش ترش عدس باید باقالی، اسفناج، تره و گشنیز را آماده کنید. همه این مواد را بشویید. سپس آن‌ها را درون یک آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها کاملا خارج شود.

    مرحله ششم) پیاز و سیر داغ را به قابلمه اضافه کنید.

    پس از گذشت ۳۰ دقیقه و پختن عدس باید ترکیب پیاز و سیر داغ را به قابلمه اضافه کنید. بعد از اضافه کردن این مواد به مواد ۳۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا دوباره پخته شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کارده شیرازی

    مرحله هفتم) گشنیز، اسفناج، تره و باقالی‌ها را به مواد اضافه کنید.

    در طی مدتی که مواد به همراه پیاز و سیر داغ پخته می‌شوند، شما سبزی‌های تازه و معطر را خرد کنید. گشنیز، اسفناج و تره را به خوبی خرد کنید. بعد از آن که این ۳۰ دقیقه تمام شد شما می‌توانید از سبزیجات را به همراه باقالی‌های تازه به مواد قابلمه اضافه کنید.

    آش عدس ترش و خوشمزه مناسب فصل سرما

    مرحله هشتم) صبر کنید!

    در مرحله آخر شعله گاز را روی حرارت خیلی خیلی کم قرار دهید و اجازه دهید مواد آش به خوبی بجوشد تا جایی که آب اضافه آن گرفته شود و آش غلیظ‌تر شود. وقتی آش شما به خوبی جا افتاد، برای مزه ترش آش می‌توانید از آبغوره یا حتی آبلیمو استفاده کنید.

    در این مورد انتخاب با خود شما است. با این حال به یاد داشته باشید که آش ترش عدس باید بسیار ترش مزه باشد! بنابراین بهترین انتخاب برای این آش قطعا آبغوره طبیعی است. زیرا نسبت به آبلیمو میزان ترشی آبغوره بسیار بیشتر است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گیلدیک اردبیلی

    سخن آخر

    همانطور که گفتیم آش ترش عدس، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شب‌های طولانی و سرد زمستان است. همچنین در روزهای بیماری هم این آش بسیار به شما کمک خواهد کرد. وجود عدس و آهن موجود در آن، خاصیت آنتی اکسیدان آبغوره یا آبلیمو، آب قلم و همچنین سبزیجات مقوی مانند گشنیز و اسفناج قوت غالب این آش می‌شوند و به شما کمک می‌کنند خیلی زودتر از همیشه از بستر بیماری خارج شوید.

    بنابراین در کنار سوپ‌های مقوی و شورباهای خوشمزه جایی هم برای آش ترش عدس باز کنید. امیدواریم این مقاله از مجله آشپزی اکالا به شما کمک کند یک وعده خوشمزه و مقوی را تجربه کنید.

    ۳.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.