آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی ماکارون به روش فرانسوی؛ خوشمزه و مخصوص

ماکارون یکی از خوشمزه‌ترین و شیک‌ترین شیرینی‌ها است که از ترکیب سفیده تخم مرغ و شکر درست می‌شود. البته از آن جایی که این شیرینی در رنگ‌های مختلف تهیه می‌شود از رنگ خوراکی نیز در آن استفاده می‌شود. این شیرینی خوشمزه که اصلیت آن به کشور فرانسه برمی‌گردد را می‌توان با رنگ‌های متنوع و مختلف به شکل دایره‌ای تهیه کرد.

به دلیل محبوبیتی که این شیرینی در ایران و همچنین در جهان پیدا کرده است تصمیم گرفتیم تا برای شما عزیزان طرز تهیه آن را به همراه نکات مهم و همچنین اشتباهات رایجی که ممکن است در طول تهیه کردن این شیرینی انجام دهید را در این مقاله از بلاگ اکالا قرار دهیم.

برای تهیه‌ی شیرینی ماکارون به مواد زیر نیاز داریم.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی ماکارون:
سفیده تخم مرغ۲ عدد
پودر بادام۹۰ گرم
پودر قند۱۲۰ گرم
وانیلنوک قاشق چای‌خوری
رنگ ژله‌ای خوراکیبه مقدار کافی
شکر دانه ریز۳۰ گرم

مراحل تهیه شیرینی ماکارون

برای درست کردن این شیرینی مشهور بین ‌المللی باید مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: آماده سازی تخم مرغ‌ها

در مرحله‌ی اول به سراغ تخم مرغ‌ها رفته و سفیده‌های تخم مرغ‌ها را از زرده‌ی آن جدا کرده و کنار می‌گذاریم تا به مدت ۲ ساعت در دمای محیط بماند و رطوبت آن کاملا گرفته شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی پسته‌‌ای با کمترین مواد

شیرینی ماکارون به روش فرانسوی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم: آماده سازی پودر بادام

    پودر بادام را می‌توان به صورت آماده تهیه نمود اما اگر بتوانید آن را در خانه تهیه کنید طعم بسیار بهتری به شیرینی می‌دهد زیرا در آن از مواد نگهدارنده استفاده نشده است. برای درست‌کردن پودر بادام خانگی ابتدا باید بادام درختی را شکسته و با آبی که کمی داغ است خیس کنید تا پوست قهوه‌ای رنگ آن جدا شود سپس آن را دو لپه کرده و ۳ روز بگذارید تا کاملا خشک شود. پس از گذشت ۳ روز و پس از اینکه بادام‌ها کاملا خشک شدند آن‌ها را داخل آسیاب ریخته و ۱۵ ثانیه آسیاب کرده سپس با پودر قند مخلوط کنید و مجدد ۱۵ ثانیه دیگه آسیاب کنید.

    نکته: به هیچ وجه روی بادام‌ها فشار نیاورید زیرا باعث روغن انداختن آن‌ها می‌شود و ماکارون را در حین آماده کردن دچار مشکل می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی ِپرسی از کیک پودر شده غیر قابل استفاده

    مرحله سوم: هم زدن سفیده تخم مرغ

    در این مرحله ابتدا سفیده‌ی تخم مرغ‌هایی که در مرحله اول آن را جدا کرده بودیم درون هم‌زن برقی ریخته و با دور تند هم می‌زنیم تا پف کند و حجم بگیرد سپس همان‌طور که در حال هم زدن هستیم شکر را کم کم به آن اضافه می‌کنیم. پس از اینکه سفیده تخم مرغ‌ها کاملا سفت شد رنگ ژله‌ای را به همراه وانیل به آن اضافه کرده و با لیسک به صورت دورانی کاملا مخلوط می‌کنیم.

    نکته: هم زدن سفیده تخم مرغ را تا زمانی انجام دهید که اگر کاسه را برعکس کنیم مواد از داخل آن بیرون نریزد.

    نکته: اگر نمی‌خواهید که ماکارون شما رنگی شود در این مرحله از رنگ ژله‌ای یا رنگ خوراکی استفاده نکنید.

    مرحله چهارم: مخلوط کردن مواد

    در این مرحله برای اینکه پف سفیده تخم مرغ نخوابد همچنان به مخلوط کردن مواد ادامه می‌دهیم و همزمان با مخلوط کردن به صورت دورانی، ترکیب پودر قند و پودر بادام الک شده که در مرحله دوم آن را به صورت خانگی درست کرده بودیم را کم کم به سفیده اضافه می‌کنیم و به مخلوط کردن ادامه می‌دهیم تا مواد کاملا یکدست شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “شیرینی کشمشی” خانگی

    شیرینی ماکارون خوشمزه

    مرحله پنجم: آماده سازی سینی فر

    در این مرحله برای چرب کردن صفحه‌های سیلیکونی، ابتدا قلمو را داخل کمی روغن زده و صفحه سیلیکونی مخصوص ماکارون را با استفاده از آن چرب می‌کنیم سپس سینی فر را بیرون آورده و صفحه سیلیکونی را داخل آن قرار می‌دهیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رولت خامه ای

    مرحله ششم: آماده سازی اولیه شیرینی ماکارون

    حال موادی که در مرحله چهارم درست کرده بودیم را درون یک قیف ریخته و به همراه آن داخل دایره‌های صفحه سیلیکونی را پر می‌کنیم تا کاملا صفحه پر شود و آن را کنار می‌گذاریم تا در دمای محیط ۱ ساعت استراحت کند و رویه ببندد.

    نکته: زمانی که دایره‌های صفحه‌ سیلیکونی را با قیف پر میکنید چند بار صفحه را به آرامی به زمین بکیوبید تا هوای درون دایره‌ها گرفته شود.

    نکته: برای اینکه هنگام ریختن ماکارون‌ها درون سینی فر حباب درون آن‌ها درست نشود بهترین کار این است که دست خود را به صورت عمود بر سینی قرار دهید سپس مواد را داخل سینی بریزید.

    نکته: دقت نمایید که حتما سطح زیر سینی کاملا صاف باشد.

    مرحله هفتم: پختن ماکارون‌ها

    پس از آن که ماکارون‌ها کاملا رویه بستند، آن‌ها را درون فر قرار می‌دهیم تا به مدت ۲۰ دقیقه بپزند و پس از گذشت این زمان آن‌ها را از فر خارج کرده تا خنک شوند. پس از خنک شدن ماکارون‌ها می‌توان آن‌ها را به راحتی از صفحه سیلیکونی جدا نمود.

    نکته: برای متوجه شدن اینکه رویه ماکارون‌ها کاملا گرفته است بهترین راه این است که به آن دست بزنید و اگر به دست نچسبید یعنی رویه‌ی آن گرفته است و اگر به دست چسبید یعنی باید چند دقیقه‌ی دیگر به آن وقت داد.

    نکته: قبل از اینکه ماکارون‌ها را درون فر قرار دهیم بهتر است به مدت ۵ دقیقه آن را روی درجه حرارت ۱۳۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا فر کاملا داغ شود سپس ماکارون‌ها را وارد فر کنید.

    نکته: به هیچ‌وجه زمانی که ماکارون‌ها داغ هستند سعی نکنید که آن‌ها را از روی صفحه سیلیکونی جدا کنید زیرا ته آن به کف صفحه سیلیکونی می‌چسبد و و شکل آن تغییر می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی تر برشی توت فرنگی خانگی

    مراحل درست کردن شیرینی ماکارون خوشمزه

    مرحله هشتم: پر کردن ماکارون‌ها

    در این مرحله به سراغ پر کردن بین ماکارو‌ن‌ها می‌رویم. ماکارون‌ها را می‌توان با مواد زیادی درست کرد که بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد اما از بهترین و معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به گاناش یا خامه فرم گرفته اشاره کرد.

    البته که بهتر است مایعی که درون ماکارون‌ها می‌ریزید مرتبط به رنگی باشد که در تهیه آن استفاده کرده‌اید. به عنوان مثال اگر از رنگ صورتی استفاده می‌کنید، از اسانس توت فرنگی یا انار یا گیلاس برای خامه استفاده کنید. همچنین برای رنگ آبی، می‌توان از اسانس آلوئه ورا یا اسطوخودوس استفاده کرد و برای رنگ سفید اسانس بادام و برای رنگ زرد از اسانس پرتقال و برای رنگ سبز از اسانس لیمو یا نعناع و…. استفاده کرد.

    بیشتر بخوانید: ساده‌ترین طرز تهیه “شیرینی برنجی” در منزل

    نکات مهم در نگهداری از شیرینی ماکارون

    در این بخش به چند نکته در رابطه با شیرینی ماکارون اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. اگر بین ماکارون را پر نکرده باشید، داخل ظرف در بسته و در یخچال ۲ الی ۳ ماه سالم می‌ماند.
    2. اگر بین ماکارون‌ها را پر کرده‌ باشید، داخل ظرف در بسته و در یخچال ۲ الی ۳ روز سالم می‌ماند.
    3. هیچگاه آن را خارج از ظرف در بسته قرار ندهید زیرا طعم خود را از دست می‌دهد.

    برای یادگیری دستور پخت شیرینی و غذا و آشنایی با ترفندهای کاربردی آشپزی، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۳.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.