آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی ِپرسی از کیک پودر شده غیر قابل استفاده؛ بدون فر

حتما برای شما پیش آمده است که هنگام پخت بعضی شیرینی ها کناره های کیک یا رولت بریده شود و به صورت پرت و اضافه باقی بماند. یا موقع درست کردن بعضی کیک ها یا دسرها قسمتی از کیک را جدا کنیم و بلا استفاده باقی بماند و از همه بدتر، شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که کیک‌تان موقع در آوردن از قالب خرد شود. یا کیکی که پخته‌اید مورد استقبال قرار نگیرد و همه آن خورده نشود و هزاران اتفاق مشابه که باعث می‌شود. مقداری کیک یا رولت اضافه و بدون استفاده روی دستمان بماند که دور ریختن آن هم اسراف است. اگر می‌دانستید با این اضافات باقی مانده چه شیرینی خوشمزه‌ای می‌توان درست کرد قطعا از اتفاق‌های افتاده ناراحت نمی‌شدید. شیرینی پرسی به نوعی از شیرینی گفته می‌شود که با کیک پودر شده درست می‌شود و طعم بسیار خوبی دارد و حتی در قنادی‌ها هم به فروش می‌رسد و بسیار خوشمزه و راحت است و مطمئنا همه عاشق آن می‌شوند.

در اکالا بلاگ همراه ما باشید با طرز تهیه شیرینی پرسی.

مواد لازم شیرینی پرسی:
کیک پودر شدهبه مقدار لازم
پودر قهوه یا نسکافهبه مقدار لازم
شکلات صبحانه (قابل حذف)۱ قاشق غذا خوری
گردو یا سایر مغزیجاتبه مقدار لازم
خامه صبحانهبه مقدار لازم
شکلات تخته ای۷۰ الی ۱۰۰ گرم
روغن مایع۱ قاشق غذا خوری
پسته خرد شده برای تزئینبه مقدار لازم

مواد لازم شیرینی پرسی
برای درست کردن شیرینی به کیک یا رولت پودر شده احتیاج داریم.

قسمت‌های اضافه مانده کیک یا رولت را داخل دستگاه غذا ساز بریزید و کاملا پودر کنید و یا اگر دستگاه ندارید با کمک رنده آن را به صورت دستی پودر کنید.

کیک آماده را در بلندر خرد کنید

اگر کیک پودر شده شما تماما یک رنگ نیست یعنی داخل آن هم کیک شکلاتی و هم کیک وانیلی وجود دارد کمی پودر کاکائو به کیک پودر شده اضافه کنید و مخلوط کنید تا کیک رنگ یکدستی پیدا کند اما در استفاده از پودر کاکائو زیاده روی هم نکنید حدود یکی دو قاشق کافی است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اگر مایل نبودید از پودر کاکائو استفاده کنید روش دیگری هم هست که در بخش نکات به آن اشاره می‌کنم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کرامبل زردآلو

    کیک پودر شده را داخل ظرفی بریزید و به آن کمی پودر قهوه یا پودر نسکافه اضافه کنید.

    پودر قهوه فوری را به کیک خرد شده اضافه کنید برای شیرینی پرسی

    استفاده از پودر قهوه یا نسکافه به ذائقه شما بستگی دارد و اگر دوست نداشتید میتوانید آن را حذف کنید اما وجود آن طعم بسیار خوبی به شیرینی می‌دهد.

    مقدار پودر قهوه یا نسکافه هم به ذائقه شما و مقدار پودر کیک موجود بستگی دارد من برای این مقدار حدود یک قاشق غذا خوری پودر نسکافه استفاده کردم. بعد کمی گردوی خرد شده به آن اضافه و کاملا مخلوط کنید.

    به جای گردو می توانید از فندق یا پسته هم استفاده کنید و یا می توانید از ترکیب هر سه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کرانچی کرم دار

    مقدار مغزیجات استفاده شده به خودتان بستگی دارد اما وجود گردو در شیرینی طعم خوبی به آن می دهد و حس شدن آن زیر دندان بسیار خوشایند است من برای این مقدار از نصف پیمانه گردوی خرد شده استفاده کردم. بعد یک قاشق شکلات صبحانه به مواد اضافه کنید.

    پودر گردو و شکلات صبحانه را اضافه کنید به مواد شیرینی پرسی

    در صورتی که از درست کردن کیک ها و دسر های مختلف مقداری سس کارامل خانگی اضافه مانده در یخچال دارید می توانید یک قاشق سس کارامل به جای شکلات صبحانه به مواد اضافه کنید و یا در صورتی که هیچ کدام در دسترس نیست می توانید آن را حذف کنید. در آخر خامه صبحانه را به مواد اضافه کنید.

    خامه صبحانه را به کیک اضافه کنید

    مقدار استفاده از خامه صبحانه مشخص نیست باید آن را کم کم به مواد اضافه کنید و با دست مواد را کاملا مخلوط کنید، تا به صورت خمیری و منسجم و شکل پذیر در آید. اگر هنگام هم زدن با دست حس کردید مقدار خامه کم است و مواد حالت خشک دارد می توانید کم کم خامه بیشتری اضافه و مخلوط کنید تا مواد به حالت مورد نظر برسد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی شستی زنجان

    خامه صبحانه را به مواد شیرینی پرسی اضافه کنید
    به جای هم زدن با دست میتوانید مواد را با کمک همزن هم مخلوط کنید برای این کار از سری تخت همزن استفاده کنید. در صورتی که برای درست کردن کیک یا رولت یا شیرینی مقداری خامه قنادی فرم گرفته اضافه آورده اید می توانید از آن خامه به جای خامه صبحانه استفاده کنید.

    مواد شیرینی را به صورت های مختلف می توان شکل داد در این جا من از روش کاتر زدن استفاده کردم. خمیر شیرینی را ما بین دو نایلون قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی تر خانگی؛ بدون فر و همزن برقی

    خمیر شیرینی پرسی را خوب ورز دهید

    و با کمک وردنه به ضخامت دلخواه باز کنید و سعی کنید ضخامت آن کم نباشد. روی خمیر را با وردنه کاملا صاف کنید.

    خمیر شیرینی پرسی را با وردنه صاف کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی “برشتوک نخودچی شکلاتی”

    و بعد خمیر را برای دو یا چند ساعت داخل فریزر قرار دهید تا کاملا سفت شود. بعد از فریزر خارج کنید اگر خیلی سفت شده بود و نمی‌شد کاتر زد صبر کنید تا کمی نرم شود. بعد به کمک کاتر دلخواه که می تواند گرد یا مربع یا مستطیل و … باشد.

    خمیر شیرینی را قالب بزنید.

    خمیر شیرینی پرسی را قالب بزنید

    خمیر قالب خورده را با فشار دست از داخل کاتر خارج کنید چون خمیر داخل فریزر بوده به راحتی از داخل کاتر با فشار دست خارج می شود. همه خمیر را به همین صورت قالب بزنید و قسمت های باقی مانده را مجددا با دست جمع کنید.

    قالب زنی شیرینی پرسی

    و مابین دو نایلون باز کنید و داخل فریزر قرار دهید و قالب بزنید تا تمام خمیر تمام شود. برای تزئین شیرینی راه های زیادی وجود دارد میتوانید روی آن پودر نارگیل یا پسته بپاشید اما بهترین راه تزئین با شکلات است چون هم ظاهر زیبایی به شیرینی می دهد اما طعم خوبی به آن می‌دهد.

    مقداری شکلات را داخل کاسه ای بریزید و به آن یک قاشق روغن مایع اضافه کنید و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب به روش بن ماری آب کنید.

    شکلات را بن ماری کنید برای تزیین شیرینی پرسی

    قسمت رویی شیرینی ها را داخل شکلات آب شده فرو کنید و بعد از داخل شکلات بیرون بیاورید و کمی نگه دارید و تکان دهید تا شکلات اضافی شره کند و پایین بریزد.

    شیرینی را در شکلات بن ماری شده قرار دهید

    بعد شیرینی را روی کاغذ روغنی یا ظرفی قرار دهید تا شکلات خودش را بگیرد. همه شیرینی‌ها را به همین صورت آماده کنید. من برای تزئین کمی روی شکلات پودر قهوه الک کردم.

    پودر قهوه را روی شیرینی پرسی الک کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “شیرینی میکادو” 

     و بعد شکلات آب شده باقی مانده را داخل قیف ریختم و روی هر شیرینی مقداری شکلات زدم.

    روی شیرینی ها را با شکلات بن ماری شده تزیین کنید

    و روی آن پسته خرد شده پاشیدم تا به شیرینی بچسبد. همه شیرینی ها را به همین ترتیب تزئین کردم.پسته خرد شده روی شیرینی ها بریزید برای تزیین شیرینی پرسی

    شما می توانید از همان ابتدا که شیرینی را داخل شکلات فرو بردید و قبل از گرفتن شکلات روی آن پسته بپاشید من چون می‌خواستم روی شکلات کمی پودر قهوه الک کنم از این روش استفاده کردم. این شیرینی ماندگاری خوبی دارد و هر چه بماند خوشمزه‌تر می‌شود.

    آن را داخل ظرف در بسته در یخچال نگه‌داری کنید.

    طرز تهیه شیرینی پرسی با کیک های غیر قابل استفاده
    نکات تهیه شیرینی پرسی

    •  اینکه کیک یا رولت باقی مانده ساده است یا خامه دارد فرقی نمی‌کند. از هر دو مورد می توان برای این شیرینی استفاده کرد اگر کیک یا رولت شما خامه داشت در مرحله اضافه کردن خامه صبحانه به خامه کمتری نیاز پیدا می کند و زودتر حالت خمیری پیدا می‌کند.
    •  در صورت دلخواه و اگر با ذائقه شما سازگار است می‌توانید از دو الی سه قاشق غذا خوری پودر نارگیل هم داخل پودر کیک استفاده کنید تا شیرینی طعم نارگیلی پیدا کند.
    •  در صورتی که تمام یا مقداری از کیک و رولت باقی مانده شما وانیلی است می‌توانید به جای پودر کاکائو از شکلات برای یکدست کردن رنگ آن استفاده کنید. به این صورت که مقدار مساوی شکلات تخته‌ای و خامه صبحانه را روی حرارت بن ماری با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود و از این گاناش حاصل به جای “خامه صبحانه ی خالی” داخل پودر کیک استفاده کنید تا رنگ شکلاتی به مواد بدهد.
    •  این شیرینی را می‌توان به طریق مخلتف شکل داد برای مثال می توانید مقدار مساوی از خمیر شیرینی جدا کنید و داخل دست گرد کنید. (نیازی به رفتن داخل فریزر هم نیست) بعد قسمت رویی این توپک را داخل شکلات آب شده فرو کنید و پسته بپاشید.
    • همچنین می‌توانید خمیر شیرینی را به شکل استوانه‌ای در بیاوید و بعد داخل نایلون کاملا فشرده کنید (مثل رولت که در مرحله آخر داخل کاغذ روغنی یا دستمال به صورت سفت میپیچیم) و داخل فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد و بعد از فریزر خارج کنید و مثل رولت برش بزنید و قسمت بالایی هر برش را داخل شکلات فرو کنید و تزئین کنید. در این روش به این شیرینی رولت پرسی هم گفته می‌شود.

    این بود طرز تهیه شیرینی پرسی. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۸/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.