آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کرامبل زردآلو؛ شیرینی جذاب با مارمالاد زردآلو

شیرینی کرامبل زردآلو نوعی شیرینی خشک هست که از یه لایه خمیر، مارمالاد زردآلو و کرامبل تشکیل شده در واقع در این شیرینی به جای اینکه با یه لایه خمیر روی شیرینی رو بپوشونیم یه لایه کرامبل می‌ریزیم. شیرینی کرامبل در واقع نوعی شیرینی با تاپینگ هست. کرامبل (crumbel) نوعی روکش هست که برای کیک و شیرینی یا حتی پیش غذا استفاده میشه و بعد از پخت حالت ترد روی شیرینی ایجاد می‌کند. شیرینی کرامبل زردآلو بسیار خوشمزست و ماندگاری بالایی داره و مارمالاد زردآلو عطر و رنگ زیبایی به این شیرینی میده پس تا فصل زردآلو تموم نشده حتما این شیرینی خوشمزه رو درست کنید.

در اکالا بلاگ با طرز تهیه کرامبل زردآلو همراه ما باشید.

مواد لازم برای مارمالاد زردآلو برای شیرینی کرامبل:
زردآلو۲۲۴ گرم
شکر۱۲۴ گرم
آب لیمو ترش۱ قاشق چایخوری

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موچی

مواد لازم برای مارمالاد زردآلو برای شیرینی کرامبل

مواد لازم برای کرامبل:
کره۲۶ گرم
شکر۲۷ گرم
سفیده تخم مرغ۸ گرم
وانیلیک هشتم قاشق چای خوری
آرد شیرینی پزی۴۵ گرم
پودر بادام۱۷ گرم
بکینگ پودریک چهارم قاشق چای خوری

مواد لازم برای کرامبل زردآلو

مواد لازم برای خمیر:
کره۶۰ گرم
آرد شیرینی پزی۱۰۰ گرم
پودر قند۳۰ گرم
زرده تخم مرغ۹ گرم (نصف زرده)
وانیلیک هشتم قاشق چای خوری

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلو سیاه خوشمزه

مواد لازم برای خمیر کرامبل زردآلوطرز تهیه کرامبل زردآلو

برای درست کردن این شیرینی اول مارمالاد زردآلو مخصوص اون رو آماده می‌کنیم:

مرحله اول | آماده سازی زرد آلو

زردآلو های شسته شده رو خرد کنید و هسته رو جدا کنید و بعد وزن کنید.
برای تهیه مارمالاد زردآلو شکر را به زردآلوهای خرد شده اضافه کنید

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم | اضافه کردن شکر

    شکر رو به زردآلو ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط رو به پایین قرار بدین (چون میخوایم زردآلو له و پوره بشه نیازی نیست حرارت بالا باشه حرارت بالا برای حفظ شکل ظاهری میوه بکار میره) مواد رو هم بزنید تا شکر و زردآلو مخلوط بشن و کم کم آب بندازن.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کرامبل کیک سیب و گردو

    مرحله سوم | له کردن زردآلو

    بعد با پشت قاشق زردآلو ها رو حین پخت له کنید (میتونید از ابزار دیگه مثل گوشت کوب هم استفاده کنید) کف روی مارمالاد رو جمع کنید تا مارمالاد براق و خوش رنگی داشته باشین وقتی زردآلو ها کاملا له شدن اجازه بدین مواد به قوام و غلظت مناسب برسه.طرز تهیه مارمالاد زردآلو در تهیه کرامبل زردآلوطوری که وقتی قاشق رو کف ظرف میکشین کف ظرف مشخص باشه و مواد به آرومی سمت هم حرکت کنن وقتی به این مرحله رسید کمی رنگ خوراکی به مواد اضافه و مخلوط کنید.

    استفاده از رنگ خوراکی اختیاری هست اگه دوست داشتین رنگ مارمالاد زرد باشه نیازی به استفاده نیست اما من دوست داشتم رنگ مواد نارنجی باشه و یا اینکه میتونید از زردآلو هایی که نارنجی رنگ هستن برای پخت مارمالاد استفاده کنید.

    مرحله چهارم | اضافه کردن آبلیمو

    در آخر آب لیمو ترش رو به مارمالاد اضافه و مخلوط کنید و حرارت رو خاموش کنید.آبلیمو و رنگ خوراکی را به مارمالاد زردآلو اضافه کنید

    مرحله پنجم | ریختن در آب

    داخل ظرفی آب سرد بریزین و مقداری از مارمالاد رو داخل آب بریزین اگه مارمالاد شکل خودش رو حفظ کرد و متلاشی نشد یعنی غلظت لازم رو داره.

    اما مراقب باشین که مواد بیش از حد لازم هم حرارت نبینه چون باعث سفت شدن شیرینی میشه. مارمالاد رو کنار بذارین تا کاملا خنک بشه و بعد داخل قیف یکبار مصرف بریزین و داخل دمای محیط نگه دارین.

    برای آماده کردن قسمت کرامبل ادامه مطلب را دنبال کنید:

    مرحله اول | هم زدن کره

    کره کمی نرم شده در دمای محیط رو با لیسک کمی هم بزنید تا باز بشه.

    طریقه تست کردن غلظت مارمالاد زردآلو- کره را بگذارید تا کمی هم دمای محیط شود.

    مرحله دوم | اضافه کردن شکر

    بعد شکر رو اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی جواهرنشان

    شکر را به کره آب شده هم دمای محیط در کرامبل زردآلو اضافه کنید

    مرحله سوم | تخم مرغ و وانیل

    بعد سفیده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید.سفیده تخم مرغ را به مواد کرامبل زردآلو اضافه کنیدآن ها را با هم مخلوط کنید تا یکدست بشه.وانیل را اضافه کنید و هم بزنید در تهیه کرامبل زردآلو

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک قیسی

    مرحله چهارم | ترکیب آرد، بیکینگ پودر و پودر بادام

    آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید.آرد را با بکینگ پودر مخلوط کنید برای تهیه کرامبل

    این ترکیب را رو روی مواد الک کنید و بعد پودر بادام رو اضافه کنید.پودر بادام را به مواد کرامبل زردآلو اضافه کنید

    مرحله پنجم | هم زدن مواد

    مواد رو به گونه ای با لیسک به هم بزنید که حالت گلوله ای پیدا کنه. چون نمی خوایم که مواد جمع بشه و حالت خمیری پیدا کنه بعد ظرف رو به داخل یخچال انتقال بدین تا کره داخل مواد کاملا سفت بشه و خودش رو بگیره.

    برای تهیه خمیر شیرینی با ما همراه باشید: 

    مرحله اول | کره، پودر قند و زرده تخم مرغ

    کره کمی نرم شده در دمای محیط رو داخل ظرفی بریزین.در تهیه خمیر کرامبل کره را در دمای محیط قرار دهید

    حال پودر قند رو روی مواد الک کنید.پودر قند را روی کره الک کنید برای خمیر کرامبلبا کمک چنگال پودر قند رو کاملا به خورد کره بدین و بعد زرده تخم مرغ را اضافه کنین.زرده تخم مرغ را به مواد خمیر کرامبل زردآلو اضافه کنید

    مرحله دوم | وانیل

    در این مرحله وانیل رو اضافه کنید و با همزن برقی خیلی کم و در حد یکدست شدن مواد هم بزنید.وانیل رو به مواد خمیر کرامبل زردآلو اضافه کنید

    مرحله سوم | الک آرد 

    در آخر آرد رو روی مواد الک کنید و با نوک انگشت ها مواد رو مخلوط کنید.آرد رو به مواد خمیری کرامبل زردآلو اضافه کنیدتا حالت خرده نان پیدا کنه و بعد کم کم خمیر رو جمع کنید تا خمیر یکدست و نرمی حاصل بشه.خمیر کرامبل باید حالت نان خرد بگیرد

    مرحله چهارم | استراحت خمیر

    خمیر رو داخل نایلون قرار بدین و یک ربع داخل یخچال استراحت بدین. دقت کنید که خمیر رو حتما باید با نوک انگشت ها مخلوط کنید و بیش از حد هم ورز ندین چون حرارت دست باعث به روغن افتادن خمیر میشه و کیفیت کار رو پایین میاره.

    برای این شیرینی از قالب مافین استفاده میکنیم قطر قسمت مافین قالب من پنج سانتی متر بود شما میتونید از قالب مافین با هر سایزی استفاده کنید بسته به سایز قسمت مافین ها باید از کاتر گرد به همون اندازه استفاده کنید

    مرحله پنجم | وردنه

    بعد از استراحت خمیر رو مابین دو نایلون به ضخامت چهار میلی متر با وردنه باز کنید.خمیر را در نایلون قرار دهید و با وردنه آن را پخش کنیدو با کاتر گرد هم اندازه داخل قالب مافین قالب بزنید و خمیر های کاتر زده رو داخل قالب قرار بدین (اگه جا به جا کردن خمیر براتون سخت بود خمیر رو مابین نایلون داخل یخچال بذارین تا کره خمیر کمی سفت بشه و بعد قسمت های کاتر خورده رو جدا کنید و به داخل قالب انتقال بدین).خمیرها را داخل قالب قرار دهید برای قرار دادن در فر

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک ساچر اتریشی با مارمالاد زردآلو

    مرحله ششم | ریختن مارمالاد

    با کمک قیف از مارمالاد روی قسمت مرکزی خمیر بزنید و سعی کنید که مارمالاد با دیواره ها تماس پیدا نکنه و روی قسمت مرکزی باشه و اگه سمت دیواره ها قرار گرفته بود با قاشق کمی به سمت مرکزی هدایتش کنید.

    با کمک قیف مارمالاد زردآلو را در قسمت مرکزی خمیر کرامبل پایپ کنید

    مرحله هفتم | کرامبل

    حالا کرامبل رو که کاملا داخل یخچال خنک و سفت شده رو بیرون بیارین و با کمک دست گلوله های خمیر رو تیکه تیکه کنید تا حالت ریز پیدا کنه و بعد از کرامبل روی مارمالاد بریزین تا روی شیرینی رو کمی بپوشونه. 

    مرحله آخر | پختن در فر

    بعد داخل فر از پیش گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی‌گراد برای فر گازی و دمای صد و پنجاه درجه سانتی گراد برای فر برقی به مدت حدودی بیست الی بیست و پنج دقیقه بپزین تا روی شیرینی کمی طلایی بشه، زمان برای فرهای مختلف ممکنه کمی متفاوت باشه.کرامبل را روی شیرینی بریزید تا کاملا روی آن را بپوشاندبعد از پخت از فر خارج کنید و اجازه بدین که خنک بشه بعد از قالب دربیارین.

    قالب مافین من کف جدا بود و در آوردن شیرینی ها از قالب کار آسونی بود اگه قالب مافین شما معمولی بود قبل از قرار دادن خمیر شیرینی، کف و دیواره رو خیلی کم با کره سرد چرب کنید.

    اگه موقع در آوردن شیرینی از قالب دیدین قسمتی از شیرینی به دیواره چسبیده خیلی آروم اون قسمت رو با چاقو از دیواره جدا کنید. یا اینکه میتونید داخل قالب کپسول نازک کاغذی قرار بدین تا کارتون راحت تر باشه.

    اجازه بدین شیرینی‌ها کاملا خنک بشن و بعد داخل ظرف در بسته در محیط نگهداری کنید.

    طرز تهیه کرامبل با مارمالاد زردآلو
    نکات تهیه کرامبل زردآلو خانگی

    •  اگه دوست داشتین این شیرینی رو برای مناسبت های مختلف مثل عید نوروز یا فصل هایی غیر از فصل زردآلو هم درست کنید میتونید مارمالاد شیرینی رو درست کنید و داخل ظرف وکیوم توی فریزر نگهداری کنید.
    •  از مارمالاد معمولی زردآلو نمی تونید برای این شیرینی استفاده کنید چون مارمالاد مخصوص این شیرینی رو کمی غلیظ تر برمیداریم و کاملا مناسبه این شیرینی هست.
    •  در مجموع از یه دونه تخم مرغ برای این شیرینی استفاده میکنیم که زرده و سفیده رو جدا میکنیم و از هر کدوم جداگانه مقداری رو وزن میکنیم تا وزن مورد نظر بدست بیاد مابقی تخم مرغ رو داخل ظرف در داری بریزین و داخل غذا های دیگه استفاده کنید. این تخم مرغ باقی مونده رو یکی دو روز میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.
    •  از میوه های دیگه مثل شلیل، سیب، توت فرنگی و … هم میتونید برای شیرینی استفاده کنید.
    •  با این اندازه قالب، برای من حدود سی عدد شیرینی بدست اومد طبیعتا اگه اندازه قالب شما بزرگتر باشه تعداد شیرینی کمتر میشه
    •  پودر بادام در تهیه انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، حلوا و … کاربرد داره پس اگه میخواین پودر بادم تازه و خالص و به صرفه داشته باشین بهتره خودتون توی خونه پودر بادام رو تهیه کنین.

    طرز تهیه پودر بادام به روش خانگی

    • برای درست کردن پودر بادام ، بادام ها رو مغز کنین و روی اونها آب جوش بریزین و اجازه بدین پنج الی ده دقیقه بمونه و بعد بادام ها رو آبکش کنین و خیلی راحت پوست بادام ها رو با دست جدا کنین.
    • بعد بادام های پوست کنده رو روی سینی پهن کنید و دو روز کنار بذارین تا خشک بشه اگه عجله دارین میتونین بادام ها رو داخل ظرفی روی شوفاژ یا بخاری قرار بدین تا زودتر خشک بشن یا داخل فر بذارین با حرارت کم و هر از گاهی مخلوط کنین تا کاملا خشک بشن.
    • فقط دقت کنین که تغییر رنگ ندن یا نسوزن (حتما حواستون رو جمع کنین) اگه بادام ها رو با روش سریع خشک کردین اجازه بدین کاملا خنک بشن.
    • چون بادام گرم داخل دستگاه روغن میندازه بعد بادام ها رو آسیاب کنین، فقط نکته ای که هست توی تهیه پودر بادام نمیخوایم بادام ها روغن بندازن و میخوایم که حالت پودری خودشون رو حفظ کنن.
    • بنابراین نباید اجازه بدیم دستگاه و بادام ها گرم بشن پس کم کم و با پالس شروع میکنیم و مرتب دستگاه رو خاموش روشن میکنیم تا اصطکاک باعث ایجاد حرارت در مواد نشه ( پیعنی به صورت مداوم دستگاه رو روشن نکنین چون مواد به روغن میفتن) و نکته بعدی اینکه دستگاه رو خیلی پر نکنین و بادام ها رو کم کم داخل دستگاه بریزین چون زیاد بودن مواد هم باعث میشه زیادتر از حد دستگاه رو روشن نگه داریم و ممکنه بادام ها به روغن بیفتن.

    اگه این نکات ریز رو رعایت کنین خیلی راحت پودر بادام رو میتونین توی منزل تهیه کنین. امیدوارم از طرز تهیه کرامبل زردآلو خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.