دانستنی

آیا مصرف سیب زمینی جوانه زده خطرناک است؟

سیب زمینی یکی از مواد غذایی پرمصرف در جهان است. این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی مانند کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. با این حال، سیب زمینی‌ها نیز می‌توانند مضر باشند، به خصوص اگر جوانه بزنند یا لکه‌های سبزی روی آن‌ها ایجاد شود. اما آیا مصرف سیب زمینی جوانه زده خطرناک است؟ برای پاسخ به این سوال با اکالا بلاگ همراه باشید.

آیا خوردن سیب زمینی جوانه زده خطرناک است؟

سیب‌ زمینی‌ها حاوی دو نوع گلیکوکالوئید به نام سولانین و چاکونی هستند. گلیکوکالوئیدها ترکیباتی هستند که در برخی از گیاهان یافت می‌شوند و در مقادیر کم می‌توانند خواصی مانند خواص آنتی‌بیوتیکی و کاهش‌دهنده کلسترول و قند خون داشته باشند. با این حال، در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند سمی باشند.

با جوانه زدن سیب زمینی، محتوای گلیکوکالوئید آن افزایش می‌یابد. بنابراین، خوردن سیب زمینی جوانه زده می‌تواند باعث شود تا مقدار زیادی از این ترکیبات وارد بدن شده و علائم مسمومیت ایجاد کند.

عوارض مصرف سیب زمینی جوانه زده

علائم مسمومیت ناشی از مصرف سیب زمینی جوانه زده چیست؟

علائم مسمومیت با گلیکوکالوئیدها معمولا پس از خوردن سیب زمینی جوانه زده در طی حداقل چند ساعت تا حداکثر ۱ روز ظاهر می‌شوند. این علائم عبارتند از:

  • استفراغ
  • اسهال
  • درد شکم

در موارد شدید، مسمومیت با گلیکوکالوئید می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تر مانند:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • افت فشار خون
    • افزایش ضربان قلب
    • تب
    • سردرد
    • سردرگمی
    • حتی مرگ

    بیشتر بخوانید: مضرات مصرف افراطی خرمالو

    آیا سیب زمینی جوانه زده برای زنان باردار خطرناک است؟

    خوردن سیب زمینی جوانه زده در دوران بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که این کار ممکن است خطر نقص مادرزادی نوزاد را تا حد زیادی افزایش دهد. بنابراین، زنان باردار باید تا حد امکان از خوردن سیب زمینی جوانه زده امتناع کنند.

    علائم مسمومیت ناشی از مصرف سیب زمینی جوانه زده

    آیا راهی برای جدا کردن ترکیبات سمی از سیب زمینی جوانه زده وجود دارد؟

    سیب‌زمینی‌های جوانه‌زده یا سبزشده، به دلیل افزایش ترکیبات سمی به نام گلیکوکالوئید، برای مصرف نامناسب هستند. این ترکیبات به طور طبیعی در سیب‌ زمینی وجود دارند، اما در برگ‌ها، گل‌ها و جوانه‌های سیب‌ زمینی غلظت بیشتری دارند. با جوانه زدن، سبز شدن و خراب شدن ظاهری سیب‌ زمینی، غلظت گلیکوکالوئید در تمام قسمت‌های سیب‌زمینی افزایش می‌یابد. اما آیا می‌توان گلیکوکالوئید را از بین برد؟

    با جدا کردن جوانه‌ها، قسمت سبز و قسمت‌های کبود شده سیب‌زمینی می‌توان به کاهش خطر مسمومیت ناشی از ترکیبات گلیکوکالوئیدی کمک کرد. همچنین، پوست کندن و سرخ کردن سیب‌زمینی جوانه زده نیز ممکن است باعث کاهش سطح گلیکوکالوئید در سیب زمینی شده و خطر مسمومیت را نیز کاهش دهد.

    اما در مقابل، جوشاندن سیب زمینی جوانه زده، پخت در مایکروفر و پختن در آتش تاثیر چندانی بر روی سطح گلیکوکالوئیدهای سیب‌زمینی ندارند. به طور کلی مشخص نیست که آیا شیوه‌های پخت گفته شده می‌توانند از بدن در برابر مسمومیت با گلیکوکالوئید محافظت کنند یا خیر. به همین دلیل، توصیه می‌شود برای جلوگیری از عوارض احتمالی سیب‌زمینی‌های جوانه‌زده و سبز شده، از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

    بیشتر بخوانید: آیا گرم کردن و مصرف مجدد برنج خطرناک است؟

    در این بخش از مجله دانستنی اکالا، به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا مصرف سیب زمینی جوانه زده مضر است یا خیر. برای جلوگیری از مسمومیت با سیب زمینی جوانه زده، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. بنابراین اگر سیب زمینی جوانه زده دارید، آن را دور بیندازید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.