آشپزینکات آشپزی

آیا گرم کردن و مصرف مجدد برنج خطرناک است؟

آیا گرم کردن مجدد برنج خطرناک است؟ مضرات برنج مانده در یخچال چیست و تا زمانی مجاز به مصرف برنج پخته در یخچال هستیم؟ برنج از آن دسته مواد غذایی است که معمولا میزان مصرف زیادی در میان ایرانیان دارد و از همین رو آشنایی با نحوه نگهداری از برنج پخته به شما کمک می‌کند تا بدون نگرانی در مورد مضر بودن آن، دوباره از برنج استفاده کنید.

حقیقت است که در مورد مصرف دوباره برنج و مدت زمان مصرف آن بعد از پخت نظرات متعددی وجود دارد و چیزی که واضح است، این است که نباید بعد از پخت برنج آن را برای مدت طولانی در یخچال قرار دهید. در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که مضرات گرم کردن برنج چیست و بهترین زمان مصرف برنج پخته چقدر است.

آیا گرم کردن و مصرف مجدد برنج ضرر دارد؟

در لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، برنج همیشه در صدر لیست قرار دارد. اولین سوالی که قرار است به آن پاسخ دهیم این است که آیا گرم کردن مجدد برنج خطرناک است؟ به طور کلی برنج در دسته مواد غذایی قرار ندارد که نباید دوباره گرم شود.

مطالعات نشان می‌دهد که گرم کردن مجدد برنج موجب فعال شدن باکتری بسیاری مقاوم به نام «باسیلوس سرئوس» می‌شود که بسیار سمی است. مصرف برنج کهنه ممکن است موجب مسمومیت، اسهال و استفراغ شود. اما تا چه زمانی مجاز به مصرف مجدد برنج هستیم؟

به طور کلی برنج ساختار کربوهیدراتی دارد و امکان گرم کردن آن به صورت مجدد وجود دارد. اما به خاطر داشته باشید که کیفیت برنج مورد نظر تاثیر زیادی بر این موضوع دارد. معمولا کارشناسان معتقد هستند که برنج هندی که در معرض سمومی زیادی قرار گرفته، با گرم کردن مجدد کیفیت خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد. اما شما می‌توانید برنج مرغوب ایرانی را پس از پخت، مجددا گرم کنید.

برای گرم کردن برنج لازم است آن را بعد از پخت به سرعت در یخچال قرار دهید و از روش مناسبی برای پخت برنج استفاده کنید. در صورتی که برنج بعد از پخته شدن، برای چند ساعت بیرون از یخچال بماند و یا با دمای بالا و خیلی سریع پخت شود، بهتر است آن را مجدد گرم نکنید، زیرا احتمالا رشد باکتری‌های مضر و مسمومیت با این برنج بسیار زیاد است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری از برنج برای جلوگیری از شپشک

    عوارض مصرف مجدد برنج

    چگونه برنج را گرم کنیم؟

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد پخت برنج بدانید این است که برنج باید در مرحله اول پخت با دمای بالا و به آرامی بپزد. در این شرایط باکتری‌های اولیه آن نابود می‌شوند و کیفیت بالاتری برای مصرف پیدا می‌کند. بهترین روش نگهداری برنج این است که آن را بلافاصله بعد از پخت به مقدار مورد نیاز مصرف کنید و سریع در ظرف در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید.

    بهترین زمان برای مصرف مجدد برنج چند روز است؟

    بعد از پاسخ به این سوال که آیا گرم کردن مجدد برنج خطرناک است یا خیر بهتر است نگاهی هم به روش گرم کردن برنج پخته شده بیندازید. به طور معمول توصیه می‌شود برنج را بعد از پخت، بیشتر از ۳ تا ۴ روز در یخچال قرار ندهید و حداکثر پس از ۴ روز مصرف کنید. برای افزایش ماندگاری برنج می‌توانید آن را در فریزر قرار دهید و نهایتا تا ۲ ماه بعد مصرف کنید.

    به خاطر داشته باشید که روش درست نگهداری از برنج پخته شده این است که آن را بعد از پخت در کمتر از ۱ ساعت درون یخچال قرار دهید تا کیفیت و زمان ماندگاری آن کاهش پیدا نکند.

    بیشتر بخوانید: چگونه مثل یک حرفه‌ای برنج درجه یک خریداری کنیم؟!

    چگونه برنج را دوباره گرم کنید؟

    برای گرم کردن مجدد برنج روش‌های متعددی وجود دارد. می‌توانید برنج را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و آن را در مایکروویو قرار دهید. در این روش بهتر است مقداری آب به برنج اضافه کنید و آن را با دمای ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد در دستگاه قرار دهید تا به خوبی گرم شود.

    به منظور گرم کردن برنج روی گاز باید آن را در قابلمه بریزید و حدود نصف لیوان آب به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و بعد از اینکه داخل برنج بخار ایجاد شد، شعله گاز را کم کنید تا برنج دم بکشد و آماده شود. فراموش نکنید که پس از گرم کردن برنج بلافاصله آن را مصرف کنید و حداکثر یک بار از این روش‌ها برای گرم کردن برنج استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت‌های برنج دمی یا کته‌ای با آبکش

    نکاتی که باید در مورد گرم کردن مجدد برنج بدانید

    نکاتی که باید در مورد گرم کردن مجدد برنج بدانید

    در این بخش به چند نکته در رابطه با گرم کردن مجدد برنج اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • بهتر است برنج پخته شده را بیشتر از یک روز در یخچال نگذارید و هر چه زودتر آن را مصرف کنید.
    • به هیچ عنوان برنج پخته شده را بیشتر از یک بار گرم نکنید.
    • برای گرم کردن برنج، حتما مقداری آب به آن اضافه کنید تا بهتر گرم شود.
    • سعی کنید به مقدار مورد نیاز روزانه‌تان برنج تهیه کنید تا مجبور به گرم کردن مجدد آن نشوید.
    • برای افزایش ماندگاری برنج پخته شده می‌توانید آن را در فریزر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم برنج پخته خراب شده؟

    سوالات متداول

    در ادامه با سوالات متداولی که در رابطه با مصرف مجدد برنج پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    برنج فریزر شده را چگونه گرم کنیم؟

    برای گرم کردن برنج فریز شده، باید برنج را در قابلمه و یا مایکروویو گرم کنید. برای این کار می‌توانید مقداری آب به برنج اضافه کنید و اجازه دهید برنج با حرارت ملایم دم بکشد.

    آیا گرم کردن مجدد برنج خطرناک است؟

    در صورتی که برنج به روش مناسبی پخت شود و به سرعت در یخچال قرار بگیرد، گرم کردن آن بعد از یک بار مشکلی ایجاد نمی‌کند.

    مضرات گرم کردن برنج چیست؟

    در صورتی که برنج به سرعت در یخچال قرار نگیرد و به روش مناسبی گرم نشود، ممکن است باکتری‌های مضر در آن رشد کنند و موجب ایجاد مسمومیت شوند.

    روش گرم کردن برنج در ماکروفر چگونه است؟

    برای گرم کردن برنج در ماکروفر باید کمی آب به آن اضافه کنید، سپس درب ظرف را روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج بخار بیفتد و گرم شود.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.