آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت آلو مازندرانی؛ خوشمزه و مجلسی

خورشت آلو مازندرانی یا خورشت زرشک مازندرانی، یک غذای اصیل شمالی است. وقتی قرار است یک مراسم بزرگ مثل عروسی، ختم یا یک مهمانی مهم و بزرگ بدهند، قطعا یک لیست در ذهن دارند که باید از بین آن‌ها غذای مناسب خود را انتخاب کنند. برای مازندرانی‌های عزیز و با صفا، خورشت آلو قطعا یکی از غذاهای موجود در لیست است.

این غذا مانند فسنجون است. میزان ترشی، شیرینی یا ملسی آن را می‌توانید تنظیم کنید و با سلیقه و ذائقه خود هم راستا کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ قرار است با هم یک غذای مازندرانی اصیل را یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت آلو مازندرانی:
ران مرغ۳ عدد
پیاز۲ عدد
سیر۵ حبه
آلو خورشتی۱ لیوان
زرشکنصف لیوان
شکر۱ قاشق غذاخوری
رب انار۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهنصف پیمانه
نمک، روغن، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

نکات مهم برای تهیه مواد اولیه خورشت آلو

در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه مواد خورشت آلو اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱. از مواد اولیه باکیفیت و تازه استفاده کنید

بدون شک مهم‌ترین و پایه‌ای ترین دلیل خوشمزه شدن یک غذا به مواد اولیه آن برمی‌گردد. اگر این مواد اولیه، تازه باشد و تاریخ انقضای آن نگذشته باشد، بابت سلامتی خود و بهداشتی بودن غذا اطمینان خاطر دارید.

به علاوه، غذایی که مواد اولیه آن مانده باشد، بوی بدی هم به خود می‌گیرد. این بو شاید گاهی اوقات آزاردهنده نباشد ولی قابل مقایسه با غذایی نیست که با مواد اولیه تازه پخته شده است.

بنابراین این نکته را همواره آویزه گوش خود داشته باشید و آن را اصل اساسی و اولیه خود در آشپزی بدانید. شما باید مواد اولیه باکیفیت و تازه خریداری کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش آلو مسمای جا افتاده گیلانی

    ۲. میزان شیرینی و ترشی این غذا به خودتان بستگی دارد

    اگر دوست دارید خورشت شیرین بپزید، از رب انار شیرین‌تری استفاده کنید و دست و دل بازانه شکر استفاده کنید. و برعکس اگر مایل هستید خورشت آلوی شما بیشتر مزه ترشی داشته باشد، باید رب انار ترش مزه استفاده کنید.

    در نهایت، اگر مایل به خوردن یک خورشت با طعم و مزه ملس هستید، رب انار ملس انتخاب کنید و به اندازه از شکر استفاده کنید که خورشت نه زیادی شیرین شود و نه زیادی ترش مزه.

    نکات مهم برای تهیه مواد اولیه خورشت آلو

    ۳. در خرید رب انار نهایت توجه را خرج کنید

    رب انار طبیعتا رنگ تیره‌ای دارد. ولی نباید زیادی سیاه باشد. اگر رب انار بیش از حد سیاه نشان داده شود، یعنی در مراحل پخت و آماده سازی، سوخته است. همچنین، رب انار نباید مزه و بوی ترشیدگی دهد. در این صورت، رب انار شما مانده است و تازگی سابق را ندارد. در چنین شرایطی ما مصرف این رب انار را توصیه نمی‌کنیم.

    نکته آخری که باید برای خرید رب انار به خاطر بسپرید این است که رب انار نباید زیادی سفت باشد. این ویژگی هم نشانه مانده و کهنه شدن رب انار است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت گلابی زعفرانی با فیله مرغ

    ۴. نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است

    نکته کلیدی برای دم کردن زعفران این است که شما باید آن را غلیظ دم کنید.‌ زیرا اگر غلیظ باشد شما به راحتی می‌توانید آب جوش به دم‌کرده‌ی خود اضافه کنید. ولی اگر زعفران دم کرده رقیق باشد، مجبورید زعفران اضافه کنید. با این کار دم کرده تمیز و یکدستی از آب در نمی‌آید.

    ۵. برای پخت و پز بهتر است از پیاز زرد استفاده کنید

    این پیاز در مقایسه با انواع دیگرش، طعم تندتری دارد. برای مثال پیاز سفید بسیار طعم ملایم‌تری دارد و به همین دلیل است که برای دورچین غذا از آن استفاده می شود. پیاز قرمز هم سرشار از فیبر است و به دلیل رنگ منحصر به فردی که دارد برای تزئینات بسیار استفاده می‌شود و یک انتخاب پرطرفدار محسوب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

    مراحل پخت خورشت آلو مازندرانی

    طرز تهیه خورشت آلو مازندرانی

    برای پخت خورشت آلو مازندرانی، طبق مراحل زیر پیش بروید:

    مرحله اول) مرغ‌ها را آماده کنید.

    در ابتدا باید مرغ ها را سر و سامان دهیم. برای این کار، گوشت مرغ را با ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه، زردچوبه و نمک ماساژ دهید. بعد اجازه دهید برای چند دقیقه بماند یا حتی می‌توانید به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت شما به خوبی مزه بگیرد. بعد از مزه‌دار کردن مرغ، آن‌ها را در یک ماهیتابه مناسب بی‌اندازید و سرخ کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت به قورمه به روش شیرازی

    مرحله دوم) پیاز را سرخ کنید.

    پیازها را پوست بگیرید و خرد کنید. سپس، در یک ماهیتابه پیازها را سرخ کنید. وقتی طلایی رنگ شدند، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و دوباره کمی تفت دهید. در نهایت مقداری سیر را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. وقتی این ترکیب آماده شد، مرغ‌ها را به ترکیب پیاز و سیر اضافه کنید تا کمی با هم پخته شوند.

    مرحله سوم) مزه‌ها را اضافه کنید!

    آلوی خورشتی و زرشک را باید از قبل بخیسانید. در این مرحله، آلو و زرشک خیسانده شده را به مرغ اضافه کنید. سپس زعفران دم کرده و رب انار را بریزید. بعد دوباره کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ترش واش به روش سنتی شمالی

    مرحله چهارم) شکر را اضافه کنید.

    برای اضافه کردن شکر هم باید قبلش چند کار کوچک انجام داده باشید. ابتدا شکر را در یک قابلمه کوچک آب جوش، بریزید تا به خوبی بجوشد. سپس این ترکیب را به خورشت خود اضافه کنید.

    پخت خورشت آلو به روش سنتی مازندرانی

    مرحله پنجم) صبر کنید.

    طبق معمول هر آشپزی، در مراحله آخر باید صبر پیشه کنیم تا غذا به درستی جا بیافتد و لعاب بیاندازد. به این منظور درب قابلمه را قرار دهید و حرارت گاز را خیلی کم کنید. برای پخت این خورشت به مدت زمانی در حدود یک ساعت و نیم نیاز دارید. وقتی خورشت غلیظ شد و لعاب انداخت، می‌توانید حرارت را خاموش کنید.

    بیشتر بخوانید: ساده‌ترین روش‌ها برای غلیظ شدن انواع خورشت

    و تمام! به همین راحتی خورشت آلوی مازندرانی شما آماده شد. باز هم مثل همیشه به شما ثابت کردیم برای پخت یک غذای اصیل نیازی نیست مشقت و سختی متحمل شوید. با رعایت یک سری نکات طلایی به یک آشپز تمام عیار تبدیل می‌شوید. امیدوارم این مقاله از مجله آشپزی اکالا برایتان مفید بوده باشد و در آینده‌ای نزدیک به کارتان بیاید.

    ۳/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.