دانستنی

مضرات مصرف افراطی خرمالو؛ خطراتی که نمی‌دانستید!

خرمالو یک میوه فوق‌العاده خوشمزه و مقوی است که خواص زیادی برای بدن دارد؛ اما همین میوه مفید اگر بیش از حد مصرف شود، موجب بروز عوارضی جدی برای سلامت می‌شود. معمولا مضرات مصرف خرمالو زمانی ظاهر می‌شود که شما بیشتر از حد نرمال از آن استفاده کنید. به علاوه برخی افراد ممکن است با خوردن این میوه دچار علائم آلرژی و حساسیت شوند. اما عوارض مصرف زیاد خرمالو چیست و چه مضراتی برای سلامت دارد؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با عوارض دردناک زیاده‌روی در مصرف خرمالو آشنا شوید.

با عوارض مصرف زیاد خرمالو آشنا شوید

خرمالو سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است که اگر به اندازه مصرف شود، بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. استفاده از خرمالو به اندازه مناسب می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان و اختلالات قلبی عروقی را کاهش دهید و موجب کاهش کلسترول بد خون شود. اما زمانی که در مصرف این میوه زیاده‌روی کنید، قضیه کاملا متفاوت خواهد بود. در ادامه می‌توانید با عوارض مصرف زیاد خرمالو آشنا شوید.

۱- حساسیت به خرمالو

اولین و مهم‌ترین عوارض خرمالو مربوط به کسانی است که به این میوه حساسیت دارند. هر چند واکنش‌های آلرژیک به خرمالو نادر است، اما به هر حال ممکن است برخی افراد با مصرف این میوه دچار معده درد و حالت تهوع شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، ممکن است به خرمالو هم حساسیت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف آهن که تاکنون نشنیده‌اید!

۲- افت فشارخون

مصرف بیش از حد خرمالو موجب کاهش فشارخون می‌شود. خرمالو سرشار از پتاسیم است و مصرف محدود آن موجب تنظیم فشار خون می‌شود. اما زمانی که بیش از حد از این میوه استفاده کنید، ممکن است فشارخون شما کاهش پیدا کند. این موضوع به خصوص برای افرادی که فشارخون پایینی دارند، اهمیت بیشتری دارد.

۳- انسداد معده و روده

به طور کلی خوردن خرمالو بسیار راحت است و به خاطر بافت نرمی که دارد، چندان نیاز به جویدن ندارد. اما باید بدانید که نجویدن خرمالو موجب می‌شود تا تکه‌های آن در معده و انتهای روده کوچک جمع شوند و پس از ترکیب با سایر غذاها موجب انسداد شوند. از طرف دیگر تانن موجود در خرمالو نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر انسداد معده و روده است. این مشکل معمولا موجب بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، احساس پری و کاهش وزن می‌شود. فراموش نکنید در هنگام مصرف خرمالو حتما آن را به خوبی بجوید تا با چنین مشکلی روبرو نشوید.

بیشتر بخوانید: عوارض کمبود “سلنیوم” در بدن!

با عوارض مصرف زیاد خرمالو آشنا شوید

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- یبوست از عوارض مصرف زیاد خرمالو

    خرمالو سرشار از فیبر است و اگر به اندازه مصرف شود و در زمان مصرف به خوبی جویده شود، به درمان یبوست کمک می‌کند. اما همه این‌ها تا زمانی اتفاق می‌افتد که خرمالوی شما رسیده باشد و آن را به اندازه کم و بدون پوست مصرف کنید. بهتر است بدانید که پوست خرمالو به شدت موجب یبوست می‌شود. تانن موجود در پوست خرمالو سبب بروز مشکلات گوارشی و یبوست می‌شود.

    اگر سابقه ابتلا به یبوست را دارید و یا سیستم گوارش شما حساس است، بهتر است قبل از مصرف این میوه ابتدا پوست آن را با دقت جدا و بعد آن را مصرف کنید. مصرف خرمالوی کال و نرسیده موجب بروز یبوست و مشکلات گوارشی می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید خرمالویی را مصرف کنید که حالت گس و چسبنده ندارد و کاملا رسیده است.

    بیشتر بخوانید: نمک خوب است یا بد؟ | هرآنچه باید درباره نمک بدانید

    ۵- افزایش قند خون

    خرمالو طعم شیرینی دارد و سرشار از قند است. مصرف زیاد خرمالو موجب بالا رفتن سطح قند خون می‌شود. مضرات خرمالو برای افزایش قند خون معمولا مربوط به افرادی است که قند خون بالایی دارند و یا به دیابت مبتلا هستند. اگر قند خونتان بالا است، بهتر است در مصرف خرمالو محتاط باشید و حتما پس از مصرف این میوه مقدار قند خون خود را اندازه‌گیری کنید.

    ۶- پوسیدگی دندان‌ها از عوارض مصرف زیاد خرمالو

    یکی دیگر از خطرات مصرف افراطی خرمالو آسیب به دندان‌ها و افزایش خطر پوسیدگی دندان است. به منظور جلوگیری از این مشکل باید نیم ساعت تا ۱ ساعت بعد از مصرف خرمالو دهان خود را بشویید و یا مسواک بزنید.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز نارنگی برای کودکان که باید بدانید!

    خطرات مصرف بیش از حد خرمالو

    سخن نهایی

    حتی مفیدترین مواد غذایی هم زمانی که بیش از حد مصرف شوند، مضرات زیادی برای بدن دارند. با همه مضرات و عوارضی که در مورد خرمالو گفته شد، به خاطر داشته باشید که خرمالو میوه بسیار مفیدی است و اگر به اندازه مناسب و حداکثر روزی ۱ عدد مصرف شود، مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند. به خاطر داشته باشید که میوه خرمالو را حتما به صورت رسیده میل کنید. اگر سابقه ابتلا به یبوست دارید، حتما پوست میوه را جدا کنید و در زمان مصرف این میوه آن را به خوبی بجوید تا دچار مشکل نشوید.

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد عوارض مصرف زیاد خرمالو اشاره شده است.

    مقدار مصرف خرمالو در روز چقدر است؟

    کارشناسان توصیه می‌کنند که هر فرد روزانه یک عدد خرمالو مصرف کند و به هیچ عنوان از ۳ عدد خرمالو در روز بیشتر مصرف نشود.

    عوارض خوردن خرمالو نارس چیست؟

    مهم‌ترین عوارض خرمالوی نارس یبوست و مشکلات گوارشی است. خرمالو را تنها زمانی مصرف کنید که کاملا رسیده است و حالت گس ندارد.

    پوست خرمالو چه ضرری دارد؟

    پوست خرمالو سرشار از ماده از به نام تانن است که موجب بروز یبوست می‌شود. افرادی که یبوست دارند، به هیچ عنوان نباید از پوست این میوه استفاده کنند.

    مضرات خرمالو چیست؟

    از مهم‌ترین مضرات خرمالو می‌توان به حساسیت، انسداد روده، مشکلات گوارشی، یبوست و همچنین افت فشارخون اشاره کرد.

    چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟

    افرادی که به خرمالو حساسیت دارند، به هیچ عنوان نباید از این میوه استفاده کنند. از مهم‌ترین علائم حساسیت به خرمالو می‌توان به تهوع، یبوست و معده درد اشاره کرد. اگر با مصرف خرمالو دچار یبوست می‌شوید، باید این میوه را به صورت کاملا رسیده و بدون پوست مصرف کنید.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله دانستنی‌های اکالا بودید از شما متشکریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.