دانستنی

۱۴ حقیقت در مورد مصرف صبحانه که نمی‌دانید!

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در طول روز است که همه کارشناسان به مصرف آن تاکید می‌کنند. اما چرا صبحانه تا این اندازه برای سلامتی ما مفید است و چرا باید در ابتدای روز از صبحانه سالم استفاده کنیم؟ در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با اهمیت صبحانه برای سلامتی و حقایقی جالب در مورد مصرف صبحانه آشنا شوید.

با حقایقی جالب در مورد صبحانه آشنا شوید

صبحانه اولین وعده غذایی ما در ابتدای روز است که می‌تواند روی میزان انرژی و شادابی ما در طول روز تاثیر بگذارد. مصرف یک صبحانه مقوی و سالم موجب می‌شود تا در طول روز نشاط بیشتری را تجربه کنید و کمتر دچار ضعف و سستی شوید.

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که قبل از مدرسه از صبحانه سالم و مقوی استفاده می‌کنند، در کلاس‌های درس فعالیت بیشتری دارند و قدرت تمرکز و یادگیری آن‌ها نیز بیشتر است.


به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهد که خوردن صبحانه موجب کاهش کلسترول بد، کاهش خطر ابتلا به دیابت، جلوگیری از چاقی و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. برای داشتن یک روز سرشار از انرژی باید از یک وعده صبحانه مقوی استفاده کنید. اگر چیزی در مورد فواید خوردن و نخوردن صبحانه نمی‌دانید، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

۱- مصرف صبحانه به کاهش وزن شما کمک می‌کند

مصرف صبحانه در ابتدای روز موجب جلوگیری از پرخوری می‌شود. زمانی که روز خود را با یک وعده صبحانه سرشار از پروتئین و چربی‌های مفید شروع می‌کنید، تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نخواهید کرد و میل شما به مصرف شیرینی‌ها و تنقلات ناسالم کاهش پیدا می‌کند.

بررسی تحقیقات نشان می‌دهد که نخوردن صبحانه موجب می‌شود تا در وعده‌های بعدی مقدار کالری بیشتری مصرف کنید و همچنین سرعت سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کند. سعی کنید در صبحانه بیشتر از تخم مرغ، لوبیا، عدسی و نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید تا هم برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید و هم انرژی شما در طول روز بیشتر باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مصرف صبحانه به کاهش وزن شما کمک می‌کند

    ۲- صبحانه خوردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

    بهتر است بدانید که عدم مصرف صبحانه موجب به هم ریختن هورمون‌ها برای حفظ قند خون و همچنین افزایش وزن می‌شود. در این شرایط پلاکت‌هایی در عروق ایجاد می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. افرادی که مستعد بیماری‌های قلب هستند، نباید از اهمیت صبحانه غافل شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هش براون؛ صبحانه آمریکایی

    ۳- مصرف صبحانه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است

    تحقیقات نشان می‌دهد که نخوردن صبحانه موجب به هم ریختن سطح قند خون می‌شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که صبحانه نمی‌خورند، تا ۲۰ درصد بیشتر است. مصرف یک وعده صبحانه سالم موجب تنظیم قند خون می‌شود و میل شما به شیرینی و چربی را نیز در طول روز کاهش می‌دهد.

    ۴- اگر صبحانه نخورید، دهانتان بد بود می‌شود

    مصرف صبحانه موجب تولید بزاق و تمیز کردن دهان از باکتری‌های عامل بو می‌شود. زمانی که صبحانه نمی‌خورید، این باکتری‌ها روی سطح زبان باقی می‌مانند و دهان شما بد بو می‌شود.

    ۵- مصرف صبحانه استرس را کاهش می‌دهد

    جالب است بدانید که مصرف صبحانه با ترشح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس در ارتباط است. کسانی که صبحانه نمی‌خورند معمولا در طور روز استرس بیشتری را متحمل می‌شوند و فشار خون بالاتری را تجربه می‌کنند. این موضوع به خصوص در خانم‌ها بسیار رایج‌تر است.

    ۶- صبحانه بخورید تا التهاب در بدن شما کاهش پیدا کند

    حذف کردن صبحانه موجب انعطاف پذیری متابولیکی می‌شود. در این شرایط بدن برای تامین انرژی گاهی از چربی استفاده می‌کند و گاهی از گلوکز. این موضوع در دراز مدت موجب ایجاد التهاب در بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت و چاقی را افزایش می‌دهد.

    ۷- صبحانه بخورید تا انرژی شما بیشتر شود

    حتما شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی ما در طول روز است که نباید حذف شود. مصرف یک وعده صبحانه سالم و مقوی به شما کمک می‌کند تا در طول روز احساس نشاط و انرژی بیشتری را تجربه کنید و دچار ضعف نشوید.

    صبحانه بخورید تا انرژی شما بیشتر شود
    ۸- اگر برای صبحانه کربوهیدرات بخورید، خیلی زود احساس گرسنگی می‌کنید

    یک نکته مهمی که در مورد صبحانه وجود دارد این است که اگر برای صبحانه تنها از کربوهیدرات‌ها مثل غلات، شیرینی و نان سفید استفاده کنید، خیلی زود احساس گرسنگی خواهید کرد.

    مصرف کربوهیدرات‌ها موجب افزایش قند خون و سپس کاهش سریع قند خون می‌شود و در این شرایط ممکن است چند ساعت بعد از مصرف صبحانه احساس افت انرژی شدید و گرسنگی را تجربه کنید. برای صبحانه بهتر است از مواد غذایی سرشار از فیبر، پروتئین و چربی‌های مفید استفاده کنید تا برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید.

    بیشتر بخوانید: بهترین زمان خوردن صبحانه چه ساعتی است؟

    ۹- آبمیوه گزینه مناسبی برای صبحانه نیست

    شاید مصرف آبمیوه در زمان سرو کردن صبحانه خیلی شیک به نظر برسد، اما باید بدانید که آبمیوه‌ها سرشار از قند هستند و موجب افزایش قند خون در صبح می‌شوند. در این شرایط بدن شروع به تولید انسولین می‌کند و از همین رو پس از مدت کوتاهی دچار افت قند خون خواهید شد. برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌توانید به جای آبمیوه از میوه‌ها که سرشار از ویتامین و فیبر هستند، استفاده کنید.

    ۱۰- مصرف صبحانه سالم به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند

    صبحانه نه تنها برای تنظیم قند خون، افزایش سوخت و ساز و انرژی بدن مفید است، بلکه به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف صبحانه سالم موجب تنظیم ترشح انسولین و کاهش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود.

    ۱۱- اگر صبحانه بخورید، کمتر دچار سردرد میگرنی می‌شوید

    گرسنگی و افت قند خون یکی از دلایل ابتلا به سردردهای میگرنی است. برای جلوگیری از این مشکل باید از صبحانه سالم و مقوی در ابتدای روز استفاده کنید.

    ۱۲- مصرف صبحانه با ریزش موها در ارتباط است

    بهتر است بدانید که نخوردن صبحانه ممکن است موجب ضعف بدن، عدم تامین ویتامین‌ها و پروتئین مورد نیاز بدن و همچنین ریزش مو شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خوردن صبحانه سالم می‌تواند به بهبود رشد موها و تقویت ریشه مو کمک زیادی کند.

    ۱۳- مصرف صبحانه روی خلق و خوی شما موثر است

    اگر در ابتدای روز یک وعده غذای سالم برای صبحانه میل کنید، در طول روز احساس شادی بیشتری را تجربه می‌کنید و در طول روز خوش اخلاق‌تر خواهید بود.

    مصرف صبحانه روی خلق و خوی شما موثر است
    ۱۴- اگر صبحانه بخورید، نمرات بهتری می‌گیرید

    حتما از قدیم شنیده‌اید که بزرگترها می‌گفتند اگر صبحانه بخورید، نمره‌تان در مدرسه بیشتر می‌شود. این موضوع یک حقیقت محض است! بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف صبحانه مقوی می‌تواند از به بهبود عملکرد شناختی، بهبود حافظه و افزایش سرعت یادگیری شما کمک کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد دانش آموزانی که صبحانه مقوی می‌خورند، نمرات بهتری را در امتحانات کسب می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: ۱۲ پیشنهاد صبحانه برای افراد دیابتی

    صبحانه یک وعده غذایی مهم در طول روز است که به هیچ عنوان نباید آن را حذف کنید. در حقیقت بدن ما در ابتدای روز به انرژی نیاز دارد و این انرژی را از طریق صبحانه دریافت می‌کند. سعی کنید از غذاهای مقوی و سالم برای صبحانه استفاده کنید تا در طول روز دچار افت انرژی نشوید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.