آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه رشته پلو با قیسی به روش مجلسی؛ سنتی و خوشمزه

رشته پلو با قیسی یک غذای سنتی و اصیل است که اغلب در مناسبت‌های خاص نظیر شب عید سرو می‌شود. این غذا یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است. با این حال ممکن است کم‌تر اسم این غذا را شنیده باشید. در این مقاله از اکالا بلاگ، تمام مراحل پخت رشته پلو با قیسی را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه رشته پلو با قیسی:
برنج۳ پیمانه
رشته پلویی۱ بسته
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
کشمش پلویی۱ پیمانه
قیسی۱ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
زعفران دم کردهبه مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار دلخواه
روغن محلیبه مقدار دلخواه
پودر هل و دارچین به مقدار دلخواه

مراحل پخت رشته پلو با قیسی

مراحل پخت رشته پلو با قیسی به شرح زیر است:

مرحله اول) برنج را آماده کنید.

در مرحله اول پختن رشته پلو با قیسی، شما باید ابتدا برنج را درست کنید. به این منظور یک قابلمه حاوی آب جوش را روی حرارت قرار دهید. وقتی آب درون قابلمه به نقطه جوش رسید حالا می‌توانید برنج و رشته را به آب جوش اضافه کنید. سپس مقدار کمی نمک هم به این ترکیب اضافه کنید.

البته قبل از انجام این مرحله باید برنج و رشته پلویی را بشویید تا خیالتان از بابت تمیزی آن‌ها راحت شود. زیرا اکثر مواقع رشته‌ها و برنج حاوی مقداری سنگ ریزه یا مواد خارجی هستند که بهتر است قبل از آشپزی کردن، آن‌ها را خارج کرد. خلاصه آن که بعد از گذشت مدت زمانی در حدود ۸ تا ۱۲ دقیقه به قابلمه برنج و رشته خود سر بزنید.

به بافت برنج دقت کنید. اگر اطراف برنج نرم باشد و مغز آن کمی سفت، حالا می‌توانید برنج را از روی شعله گاز بردارید. بعد از برداشتن برنج، باید آن را آبکشی کنید. حالا برنج شما پخته شده است و باید به سراغ مراحل بعد بروید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلم پلو شیرازی

رشته پلو با قیسی مجلسی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم) برنج آبکشی شده را دم بدهید.

    بعد از آن که برنج را آبکشی کردید، حالا باید تدارکات دم کشیدن برنج را آماده کنید. ولی دم کشیدن این رشته پلو کمی متفاوت است. اجازه دهید به تفصیل این موضوع را برای شما باز کنیم. ابتدا یک قابلمه انتخاب کنید و ته و دیواره‌های آن را به روغن آغشته کنید. بسته به نوع ته دیگی که دوست دارید داشته باشید، می‌توانید از نان، سیب زمینی حلقه‌ای استفاده کنید.

    یا حتی می‌توانید ته دیگ رشته پلو بار بگذارید. این مورد هم احتمالا مورد پسند شما واقع شود. بعد از آماده کردن ته دیگ، یک لایه رشته پلو بریزید. بعد یک هل و پودر دارچین اضافه کنید. به همین منوال، لایه لایه، مواد را در قابلمه بریزید. سپس کمی زعفران دم کرده یا روغن حیوانی را روی برنج بریزید. این دو مواد طعم جادویی و فوق العاده‌ای به رشته پلو می‌دهند. اصلا وجود این دو مورد را دست کم نگیرید.

    بعد از اضافه کردن این دو، درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید و آن را روی قابلمه قرار دهید. شعله گاز را روی درجه ملایم قرار دهید، شعله پخش کن را بگذارید و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید. حالا اجازه دهید رشته پلو خوشمزه شما به خوبی دم بکشد. برنج شما باید به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ آلبالو پلو مجلسی

    مرحله سوم) گوشت‌ها را آماده می‌کنیم.

    در فاصله‌ای که برنج را گذاشته‌اید دم بکشد، پیاز را با دندانه‌های ریز رنده، رنده کنید. بعد از آن که پیاز را به خوبی رنده کردید، پیازها را از صافی رد کنید تا آب آن گرفته شود. بعد از آن که آب پیاز گرفته شد، گوشت را در یک ظرف مناسب قرار دهید و پیاز را به آن اضافه کنید. سپس ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را اضافه کنید.

    این مواد را به خوبی ورز دهید تا کاملا یکدست و ترکیب شوند. بعد از آن که مواد را به خوبی ورز دادید، به اندازه یک گردو گوشت بردارید و به صورت کوفته‌های قلقلی درست کنید. این گوشت‌های قلقلی را درون سینی قرار دهید، روی آن‌ها را با یک کیسه فریزری یا سفره یک بار مصرف بپوشانید. سپس سینی را درون یخچال قرار دهید تا مواد به خوبی استراحت کنند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه، سینی را از یخچال خارج کنید.

    مرحله چهارم) گوشت‌ها را سرخ کنید.

    برای سرخ کردن گوشت‌های قلقلی، یک تابه مناسب انتخاب کنید. در تابه مقداری روغن بریزید. سپس گوشت‌ها را درون تابه قرار دهید و کم کم تفت دهید. بعد از آنکه گوشت‌های قلقلی پخته شدند، مقداری زعفران دم کرده با تابه اضافه کنید، درب تابه را قرار دهید و اجازه دهید کمی دم بکشد. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید تابه را از روی شعله گاز بردارید. گوشت‌های قلقلی شما آماده هستند. می‌توانید آن‌ها را از تابه خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین آلبالو

    فوت و فن های پخت رشته پلو با قیسی

    مرحله پنجم) قیسی‌ها را آماده کنید.

    در مرحله پنجم از پخت رشته پلو با قیسی، باید قیسی‌ها را بپزید. به این منظور ابتدا قیسی.ها را به خوبی بشویید. سپس درون قابلمه مقداری روغن بریزید، قیسی‌‌ها را اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از مدت کوتاهی کشمش‌های شسته شده را به تابه اضافه کنید و دوباره تفت دهید. بعد از مدت کوتاهی تابه را از روی شعله بردارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

    مرحله ششم) رشته پلو با قیسی را آماده کنید.

    بعد از آن که رشته پلوی شما به خوبی دم کشید، آن را کاملا مخلوط کنید تا مواد یکدست شود. سپس گوشت‌های قلقلی، قیسی و کشمش‌ها را روی رشته پلو بریزید. غذای خوشمزه شما آماده سرو است. نوش جان.

    به عنوان نکته آخر به یاد داشته باشید که اگر قیسی‌‌های شما زیادی ترش بودند، می‌توانید آن‌ها را با مقداری شکر تفت دهید. این غذا یکی از اصیل‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای ایرانی است. با استفاده از این دستور پخت می‌توانید یک رشته پلو خوشمزه و لذیذ داشته باشید. امیدواریم در کنار دوستان و عزیزانتان از این غذا نهایت لذت ببرید. از همراهی شما با مجله آشپزی اکالا سپاسگزاریم.

    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.