خواص مواد غذایی

با عجیب‌ترین خواص پوست پرتقال آشنا شوید!

پرتقال، میوه‌ای خوش‌رنگ و خوش‌طعم است که از دیرباز مورد توجه بشر قرار گرفته است. این میوه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. بسیاری از افراد پس از خوردن پرتقال، پوست آن را دور می‌اندازند. آیا می‌دانستید که پوست پرتقال نیز دارای خواص و فواید فراوانی برای بدن است؟ برای آشنایی با خواص پوست پرتقال، تا انتهای این مقاله با اکالا بلاگ همراه باشید.

مواد مغذی موجود در پوست پرتقال

پوست پرتقال منبع خوبی از مواد مغذی است. طبق گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، ۱۰۰ گرم پوست پرتقال خام حاوی مواد مغذی زیر است:

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم پوست پرتقال:
انرژی۹۷ کیلوکالری
پروتئین۱.۵ گرم
کلسیم۱۶۱ گرم
منیزیم۲۲ میلی‌گرم
پتاسیم۲۱۲ میلی‌گرم
ویتامین C۱۳۶ میلی‌گرم
فولات۳۰ میکروگرم
ویتامین A ۴۲۰ واحد بین المللی (IU)

۱۰ مورد از مهم‌ترین خواص پوست پرتقال

از مهم‌ترین خواص پوست پرتقال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- منبع غنی از پکتین است

پوست پرتقال منبع غنی از کربوهیدرات‌هایی است که می‌توانند به سلامتی بدن کمک کنند. یکی از این کربوهیدرات‌ها، پکتین است که خاصیت پری‌بیوتیک دارد. پری‌بیوتیک‌ها غیرقابل هضم بوده و در روده بزرگ توسط باکتری‌های مفید تخمیر می‌شوند و باعث رشد و تکثیر این باکتری‌ها می‌شوند. باکتری‌های پروبیوتیک برای سلامت بدن بسیار مهم هستند و به پیشگیری از رشد پاتوژن‌های غذایی کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فواید و خواص گوجه فرنگی

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

پوست پرتقال سرشار از ویتامین C است. مصرف ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پوست پرتقال حاوی ویتامین A نیز هست. ویتامین A نیز مانند ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. بنابراین، مصرف پوست پرتقال می‌تواند با تامین ویتامین‌های A و C مورد نیاز بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

10 مورد از مهم‌ترین خواص پوست پرتقال

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

    محققان موسسه علوم غذایی و کشاورزی UF دریافتند که پوست پرتقال می‌تواند فلور روده را تغییر داده و به پیشگیری از تصلب شرایین (آترواسکلروز) کمک کند. آترواسکلروز بیماری‌ای است که در اثر تجمع پلاک (چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون) در دیواره شریان‌ها (رگ‌هایی که خون را از قلب به اعضای بدن می‌رسانند) ایجاد می‌شود.

    تری متیل آمین (TMA) یک ماده شیمیایی است که به دلیل تجزیه کولین و کارنیتین توسط باکتری‌های روده ایجاد می‌شود و می‌تواند توسط آنزیم‌هایی به تری متیل آمین N-oxide تبدیل شود. پوست پرتقال دارای عناصری است که از عملکرد صحیح آنزیم‌های TMA جلوگیری کرده و به پیشگیری از تصلب شرایین کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص بی‌نظیر کلم بروکلی

    ۴- تنظیم حرکات روده

    پوست پرتقال یک منبع غنی از فیبر است که به هضم غذا، تنظیم حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. همچنین پوست پرتقال حاوی پکتین است که یک فیبر محلول در آب بوده و باعث رشد باکتری‌های مفید در معده می‌شود. این باکتری‌ها باعث بهبود هضم غذا و جذب مواد مغذی می‌شوند. علاوه بر این، پوست پرتقال به درمان انواع مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، سوء هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر کمک می‌کند.

    ۵- کمک به کاهش وزن

    پرتقال یک میوه کم کالری و سرشار از فیبر است که با ایجاد حس سیری به تنظیم اشتها و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. علاوه بر این، پوست پرتقال حاوی ویتامین C است که باعث تسریع روند چربی سوزی می‌شود. برای بهره‌مندی از خواص پرتقال برای کاهش وزن، می‌توانید چای پوست پرتقال را جایگزین دیگر نوشیدنی‌ها مانند قهوه یا نوشابه کنید. طرز تهیه این چای به شرح زیر است:

    1. پوست پرتقال ارگانیک را در یک مکان خشک و خنک خشک کنید.
    2. یک فنجان آب جوش را به یک قاشق غذاخوری پوست پرتقال خشک اضافه کنید.
    3. به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.
    4. چای را از صافی رد کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید.
    5. هر روز دو فنجان از این چای مصرف کنید تا نتیجه آن را ببینید.

    بیشتر بخوانید: خواص گریپ فروت برای سلامتی

    همه خواص و فواید پوست پرتقال

    ۶- کاهش خطر ابتلا به سرطان

    مطالعات نشان داده‌اند که پوست پرتقال حاوی ترکیباتی است که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. یکی از این ترکیبات، فلاونوئیدها هستند که می‌توانند پروتئینی به نام RLIP76 که با سرطان مرتبط است را مهار کنند. همچنین پوست پرتقال حاوی ماده‌ای به نام لیمونن است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۷- بهبود سلامت پوست

    پوست پرتقال یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین C و سایر مواد معدنی است که برای سلامت پوست مفید هستند. آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را که باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می‌شوند، از بین می‌برد. ویتامین C موجود در پوست پرتقال، پوست را منعطف کرده، از تیرگی جلوگیری می‌کند و ظاهری درخشان و سالم به آن می‌بخشد.

    پوست پرتقال همچنین می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند و از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت کند. علاوه بر موارد گفته شده، پوست پرتقال به عنوان تونر پوست نیز عمل می‌کند.

    ۸- سفید کردن دندان

    پوست پرتقال حاوی ماده‌ای به نام d-limonene است که می‌تواند به سفید شدن دندان‌ها کمک کند. این ماده با کاهش لکه‌های دندان، حتی لکه‌های ناشی از سیگار کشیدن، باعث روشن‌تر شدن رنگ دندان‌ها می‌شود. برای استفاده از پوست پرتقال برای سفید کردن دندان، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

    • روش اول: قسمت سفید پوست پرتقال را به مدت دو تا سه دقیقه روی دندان‌های خود بمالید و سپس با آب بشویید. این عمل را دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که دندان‌هایتان به رنگ دلخواه شما برسند.
    • روش دوم: مقداری آب را با مقداری پودر پوست پرتقال مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ به دست آید. سپس، این خمیر را به مدت دو دقیقه روی دندان‌های خود بمالید و با آب بشویید. این عمل را دو بار در روز به مدت دو هفته تکرار کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز پرتقال خشک برای سلامتی بدن

    ۹- تنظیم قند خون

    پوست پرتقال سرشار از نوعی فیبر به نام پکتین است که برای کنترل سطح قند خون و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

    • پوست پرتقال با حذف پروتئین RLIP76 از پیشرفت دیابت جلوگیری می‌کند.
    • طبق مطالعات انجام شده، عصاره پوست پرتقال می‌تواند به جلوگیری از نفروپاتی دیابتی کمک کند. نفروپاتی دیابتی نوعی بیماری کلیوی است که در اثر دیابت ایجاد می‌شود.
    • شاخص گلیسمی پرتقال ۵ است که نشان می‌دهد خوردن پوست آن سطح قند خون را به مقدار بسیار کمی افزایش می‌دهد.

    فواید پوست پرتقال برای بدن چیست؟

    ۱۰- از بین بردن بوی بد دهان

    پوست پرتقال یک راه طبیعی برای از بین بردن بوی بد دهان است. برای این کار کافی است پوست پرتقالی که فرآوری نشده است را به مدت چند دقیقه بجوید. بهتر است، پس از جویدن پوست پرتقال کمی صبر کنید تا اسید آن از بین برود، سپس مسواک بزنید.

    توجه: مراقب باشید که از این روش زیاد استفاده نکنید، زیرا اسید موجود در پوست پرتقال می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست انار | پوستی زیبا با شگفتی‌های انار

    سخن آخر

    با توجه به خواص بی‌نظیر پوست پرتقال بهتر است از این پس آن را به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند در نظر بگیرید و در حد امکان از آن استفاده کنید. پوست پرتقال را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند تهیه چای، افزودن به غذا به صورت رنده شده، تهیه مربا و مارمالاد و … استفاده کرد. امیدواریم این مقاله توانسته باشد اهمیت و خواص پوست پرتقال را به طور واضح بیان کرده باشد. در پایان، از همراهی شما با مجله آشپزی اکالا سپاسگزاریم.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.