آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه یومورتا کوفته سی؛ از غذاهای خوش‌طعم آذری‌ها

شاید تا به حال نام این کوفته را نشنیده باشید، این کوفته شباهت بسیار زیادی به کوفته تبریزی دارد. در این کوفته از گوشت استفاده نمی‌شود. میزان سبزی های استفاده شده نیز در این کوفته نسبت به سایر کوفته‌ها بیشتر است. اصالت این کوفته به اردبیل برمی‌گردد و طرز تهیه آن راحت و ساده است.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه این غذای خوشمزه اردبیلی را به صورت مرحله به مرحله در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

طرز تهیه یومورتا کوفته سی

مدت زمان تهیه و آماده‌سازی این کوفته ۹۰-۱۲۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۳-۴ نفر است.

درجه سختی تهیه این کوفته در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه یومورتا کوفته سی:
تخم مرغ۲-۳ عدد
برنج۱ پیمانه
لپه۱ و ۱/۲ پیمانه
سبزی (گشنیز، تره، مرزه و ریحان)۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار دلخواه
آب جوشبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

مرحله اول | خیساندن حبوبات

در اولین مرحله برای طبخ یومورتا کوفته سی به سراغ لپه‌ها روید. آن‌ها را تمیز کنید و بشویید و با مقداری آب لپه‌ها را بخیسانید. بهتر است از چند ساعت قبل از طبخ غذا حتما حبوبات را بخیسانید. خیساندن حبوبات تا حد زیادی نفخ آن‌ها را می‌گیرد و فرآیند پختشان را سریع ‌تر می‌کند. در این بازه زمانی باید آب لپه‌ها را چند بار عوض کنید. برنج را در همین مرحله تمیز کنید و بشوید و با کمی آب بخیسانید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم | پخت برنج و لپه

    در دومین مرحله برنج را با مقداری نمک، روغن و آب درون قابلمه‌ای به صورت کته‌ای بپزید. لپه‌ها را نیز با کمی آب درون قابلمه دیگری بپزید تا نرم شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته ماهی مومغ (ساردین)

    مرحله سوم | میکس کردن لپه

    در سومین مرحله به سراغ میکس کردن لپه‌های خرد شده بروید. لپه ها را درون میکسر یا خردکن بریزید و آسیاب کنید. نیاز نیست که لپه‌ها را زیادی له و میکس کنید همین که کمی خرد شوند کافی است.

    مراحل تهیه یومورتا کوفته سی

    مرحله چهارم | آماده‌سازی سبزی

    در مرحله چهارم به سراغ آماده‌سازی سبزی‌های تاره روید. شاخه‌های ضخیم و برگ های زرد آن ها را جدا سازید و سبزی‌ها را به خوبی بشویید. حال با کمک سبزی خرد کن، میکسر یا چاقو سبزی‌ها را خرد کنید.

    بیشتر بخوانید: علت وارفتن کوفته چیست؟

    مرحله پنجم | ترکیب همه مواد کوفته با هم

    در مرحله پنجم به سراغ ترکیب همه مواد کوفته روید. لپه خرد شده را به برنج کته شده، سبزی‌های خرد شده ، تخم مرغ اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل ، زردچوبه و آرد نخودچی به ترکیب فوق بیفزایید و همه مواد را به خوبی با هم ورز دهید تا یک‌دست شوند.

    مرحله ششم | شکل دادن کوفته

    در مرحله ششم مقداری از مواد کوفته را با دست جدا کنید و به شکل دایره تبدیل کنید. کمی سطح دایره را صاف کنید تا راحت‌تر بتوانید آن را سرخ کنید. همه مواد کوفته را به همین روش شکل دهید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته برنجی یزدی

    مرحله هفتم | سرخ‌کردن کوفته

    در مرحله هفتم درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید. پس از داغ شدن روغن کوفته‌ها را سرخ کنید. هر دو طرف کوفته‌ها را سرخ کنید تا برشته و خوش رنگ شوند. کوفته‌های سرخ شده را درون ظرف مناسبی بچینید و به سراغ مرحله بعد روید.

    نحوه‌ی سرخ‌کردن یومورتا کوفته سی

    مرحله هشتم | آماده‌سازی پیاز

    در هشتمین مرحله به سراغ اماده‌سازی سس کوفته روید. پیاز را پوست بگیرید و بشویید. آن را به صورت نگینی خرد کنید.

    مرحله نهم | آماده سازی سس کوفته

    درون همان تابه ای که کوفته‌ها را سرخ کردید مقداری روغن بریزید. پیازهای نگینی خرد شده را به تابه بیفزایید و کمی تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. حال مقداری زردچوبه و فلفل به پیازها زنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله رب گوجه فرنگی را به محتوای درون تابه بیفزایید و تفت دهید تا رب رنگ باز کند. حال ۱-۲ پیمانه آب جوش به تابه بیفزایید و حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی

    مرحله دهم | پختن کوفته‌ها در سس

    پس از به جوش آمدن سس کوفته حرارت را کم کنید و کوفته‌ها را درون سس بچینید. درب تابه را ببندید و ۴۰-۶۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا کوفته‌ها به خوبی در سس بپزند. در این بازه زمانی چندین بار به تابه سر بزنید و کوفته ها را بچرخانید تا به خوبی در سس طعم‌دار شوند.

    نکات و فوت و فن پختن یومورتا کوفته سی

    مرحله یازدهم | سرو و تزیین غذا

    پس از پخته شدن کوفته ها و غلیظ شدن سس، کوفته ها را در ظرف سرو قرار دهید و با مقداری سبزی تازه تزیین کنید. خوردن این غذای لذیذ در کنار نان تازه و لیمو تجربه چشیدن طعمی بسیار جذاب و خوشمزه را برایتان به ارمغان دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی

    امیدواریم که شما نیز با استفاده از آموزش فوق این غذای لذیذ را تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید. از این‌که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش ‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۲.۵/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.