آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کوفته برنجی یزدی؛ خوشمزه و مخصوص

کوفته انواع مختلفی دارد و در اکثر شهرها و مناطق ایران با روش‌های مختلفی تهیه و طبخ می‌شود. اصالت کوفته برنجی یزدی همان‌طور که از نامش پیداست مربوط به شهر یزد می‌شود. این کوفته طعم بسیار خوشمزه و متفاوتی دارد که قطعا اگر یک‌بار آن را میل کنید جز لیست غذاهای محبوبتان قرار خواهد گرفت. کوفته برنجی، یکی از انواع غذاهای یزدی مغزدار است و شما می‌توانید با انواع مواد میانی دل‌خواهتان وسط کوفته را پر کنید.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه کوفته برنجی یزدی را به شما به صورت مرحله به مرحله با ذکر تمام نکاتی که در خوشمزه‌تر شدن کوفته باید بدانید را آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

طرز تهیه کوفته برنجی یزدی

  • مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۹۰-۱۲۰ دقیقه است.
  • مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی و با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن ا افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این غذا را طبخ کنید.
  • درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.
مواد لازم جهت تهیه جهت تهیه کوفته برنجی یزدی:
برنج۱/۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
سبزی کوفته۱۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد
لپه۲-۳ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
محلول زعفرانبه مقدار دلخواه
آلو، زرشک و گردوبه مقدار دلخواه
روغن، زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
آب جوش۱ پیمانه

مرحله اول | آماده سازی لپه

در اولین مرحله و قبل از شروع پخت این غذای لذیذ به سراغ لپه‌ها روید. لپه های تمیز شده را از شب قبل یا چند ساعت قبل از طبخ بشویید و در کمی آب خیس کنید. در این بازه زمانی چندین بار آب آن‌ها را عوض کنید و با آب تازه بخیسانید. این کار باعث می‌شود حجم زیادی از نفخ حبوبات گرفته شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی

مرحله دوم | آماده سازی برنج

در دومین مرحله به سراغ برنج‌روید. برنج تمیز شده را بشوید و در کمی آب با مقداری نمک خیس کنید.

مراحل تهیه کوفته برنجی یزدی

مرحله سوم | پختن برنج

در سومین مرحله درون قابلمه مناسبی برنج را با مقداری نمک و آب بریزید. (بهتر است آب تا یک بند انگشت روی سطح برنج را بگیرد) درب قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت کم به مدت ۳۰-۶۰ قرار دهید تا برنج شما پخته شوئد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته گشنیز خوشمزه شیرازی

    مرحله چهارم | آماده سازی سبزی کوفته

    در این مرحله به سراغ سبزیجات تازه و معطر کوفته روید. سبزی‌های استفاده شده در کوفته عبارتند ازتره، جعفری، گشنیز، مرزه و ریحان. سبزی‌ها را تمیز کنید و برگ‌های زرد و پلاسیده آن‌ها را جدا سازید.

    آن‌ها را با مقداری آب سرد به خوبی بشویید و درون آبکش بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال با کمک چاقوی تیزی سبزی‌ها را به صورت ساطوری خرد کنید. برای بالاتر رفتن سرعت کار می‌توانید از سبزی خرد کن کمک بگیرید.

    مرحله پنجم | ترکیب مواد کوفته با هم

    در این مرحله درون ظرف مناسبی برنج‌های پخته شده، لپه‌های خیسانده شده، سبزیجات معطر ساطوری شده را بریزید و با مقداری گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، نمک، زردجوبه و فلفل سیاه بریزید. همه مواد را با کمک دست به خوبی ورز دهید. توجه داشته باشید که ورز دادن در این مرحله از اهمیت زیادی برخودار است.

    حدود ۱۰-۱۵ دقیقه مواد را با هم ورز دهید. زمانی که موادتان حالت چسبناکی به خود گرفت یعنی به مقدار مناسب ورز داده شده‌ است. روی سطح مواد را بپوشانید و آن‌ را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه درون یخچال استراحت دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی

    کوفته برنجی خوشمزه و مخصوص یزدی

    مرحله ششم | تهیه مواد میانی کوفته

    در این مرحله تا زمانی که مواد اصلی کوفته استراحت می‌کند برای بالاتر رفتن سرعت کار به سراغ تهیه مواد میانی کوفته روید. درون تابه مناسبی یکی از پیازها را خلالی یا نگینی خرد کنید. با کمی روغن تفت دهید تا سبک شود و عطر آن آزاد شود. کمی زردچوبه و فلفل سیاه به آن زنید و تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    حال مقداری آلو شسته شده، مغز گردو خرد شده و زرشک به محتوای درون تابه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

    توجه داشته باشید که زرشک خیلی سریع می‌سوزد و در این مرحله علاوه بر حرارت پایین باید سرعت عمل هم داشته باشید. نهایت ۱ دقیقه مواد را با هم تفت دهید سپس حرارت را خاموش کرده و تابه را کنار گزارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کادین بودو کوفته اصیل؛ غذای ترکیه ای

    مرحله هفتم | پیچیدن کوفته برنجی

    در این مرحله به سراغ مواد کوفته‌تان روید. مواد را به مقدار مساوی تقسیم کنید. آن را در بین دستانتان کمی گرد کنید و حالت دهید. اگر مواد کوفته به دستتان می‌چسبید می‌توانید دستانتان را کمی چرب کنید.

    وسط مواد را به آرامی و با کمک دست باز کنید. حال مقداری از مواد میانی که تهیه کردید را در مرکز کوفته قرار دهید و با کمک دست لبه‌های کوفته را به هم برسانید.

    کوفته را در دستتان بچرخانید و گرد کنید. کوفته‌های آماده شده را درون ظرف مناسبی قرار دهید و روی آن‌ها بپوشانید و مجدد درون یخچال قرار دهید.

    مرحله هشتم | تهیه سس کوفته برنجی

    در این مرحله به سراغ تهیه سس کوفته برنجی‌تان روید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و پیاز را نگینی خرد کنید. اندکی تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود. حال مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن زنید و مجدد کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    ۱-۲ پیمانه آب جوش را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. کمی زمان دهید تا سس به خوبی شروع به جوشیدن کند.

    می توانید در این مرحله برای خوشمزه‌تر شدن و غلظت سس چند عدد آلو درون قابلمه بیندازید. توجه داشته باشید که حتما در این مرحله باید سس به نقطه جوش برسد تا زمان اضافه کردن کوفته‌ها به آن باز نشوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته نخودچی؛ با گوشت چرخ کرده?

    روش پخت کوفته برنجی یزدی

    مرحله نهم | افزودن کوفته‌ها به سس

    در آخرین مرحله کوفته‌ها را به آرامی و یکی یکی به سس در حال جوش بیفزایید. توجه داشته باشید که همه کوفته‌ها را یکباره اضافه نکنید تا سس از جوش بیوفتد.

    پس از افزودن کوفته‌ها باید ۱ بند انگشت آب روی آن‌ها باشد اگر آب کمتری درون قابلمه بود کمی آب جوش به آن اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید ۶۰-۹۰ دقیقه زمان دهید تا کوفته‌ها به خوبی بپزند و سس غلظت پیدا کند.

    در پایان زمان پخت با کمی نمک و محلول زعفران چاشنی غذا را تنظیم کنید. کوفته برنجی خوشمزه و لذیذ شما آماده سرو است. آن را در ظرف مناسبی بریزید و با مقداری از مواد میانی که تهیه کرده بودید تزیین کنید. کوفته برنجی را می‌توانید با مقداری نان و سبزی تازه سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته ریزه (کوفته قلفلی)

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال متداول در رابطه با طرز تهیه کوفته برنجی یزدی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    چرا کوفته‌های من باز می‌شوند؟

    دلایل زیادی برای وا رفتن کوفته وجود دارد، تناسب مواد دستور را حتما رعایت کنید، به خوبی ورز دادن مواد یکی دیگر از عوامل مهم وا نرفتن کوفته است. استفاده از آب جوش و دمای سس کوفته و استراحت دادن در یخچال در وا نرفتن کوفته بسیار مهم است. بهتر است از گوشت با مقدار چربی مناسب برای کوفته استفاده کنید.

    چه ترکیبات دیگری می‌توان به سس کوفته اضافه کرد تا خوشمزه تر شود؟

    برخی با مقداری رب انار یا رب گوجه فرنگی به سس کوفته رنگ و لعاب بیشتری به آن می‌دهند شما نیز می‌توانید متناسب با ذائقتان از این رب‌ها استفاده کنید. شما می توانید از یک سیب زمینی نگینی خرد شده به سس کوفته بیفزایید تا موجب افزایش غلظت آن شود.

    از این‌که تا پایان این آموزش خوشمزه با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و ا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۴/۵ (۱۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.