آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش دوغ اصیل اردبیلی‌ها؛ فوت و فن‌های خوشمزگی آن

آش دوغ، یکی از غذاهای سنتی قدیمی ایران است و در خیلی از مناطق کشور مانند کردستان، شیراز، اردبیل و همدان روش‌های پخت متفاوتی دارد. این آش در مناطق کردنشین کشور بسیار پرطرفدار است. مردم این منطقه، به عنوان یک رسم در عصر روز سیزده به در آن را برای ناهار می‌پزند.

آش دوغ مانند آش رشته از حبوبات و سبزی های معطر محلی تشکیل شده است و با دوغ طعم‌دار می‌شود.می‌توان این آش را به عنوان میان‌ وعده، پیش‌غذا یا حتی در وعده ناهار میل نمود. طرز تهیه آش دوغ بسیار راحت است و به زمان نسبتا کمی نیاز دارد. در این مقاله روش پخت آش دوغ اردبیلی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

برای آموزش این غذای خوش طعم اردبیلی با ما در سرویس آشپزی در اکالا بلاگ همراه باشید.

طرز تهیه آش دوغ اردبیلی

مواد لازم برای آش دوغ
دوغ۲ لیتر
برنج۲ پیمانه
نخود۱ پیمانه
سبزی آش۵۰۰ گرم
بلغور گندم۱ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
سیرچند حبه دشت
نمک و فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه آش دوغ

با طرز تهیه آش دوغ اصیل اردبیلی به صورت مرحله به مرحله از طرز تهیه انواع آش همراه ما باشید.

آش دوغ سنتی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول : خیس کردن حبوبات

    در مرحله اول تهیه آش دوغ، باید برنج، بلغور گندم و نخود را در ظرف‌های جداگانه بریزید و با آب خیس کنید. اجازه دهید که حبوبات چند ساعت در این حالت بمانند. به این ترتیب، هم پخت راحت‌تری خواهند داشت و هم از بروز نفخ ناشی از مصرف آن‌ها، جلوگیری خواهد شد.

    بهتر است که آب آن ها را هر یک ساعت یکبار عوض کنید. بهتر است این کار حداقل سه بار تکرار شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش زرشک

    مرحله دوم : آماده کردن سبزی آش دوغ

    در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ، نوبت به تمیز کردن سبزی آش می‌رسد. تره، گشنیز و نعناع سبزی‌هایی هستند که باید برای پخت آش تهیه کنید. هنگام تمیز کردن سبزی‌ها برگ را برای آش کنار بگذارید و ساقه را دور بریزید. یادتان باشد که ساقه سبزی در آش استفاده نمی‌شود.

    سپس سبزی‌ها را با آب با دقت بشویید. بعد از آبکش شدن سبزی، آن‌ها را با یک چاقوی تیز بر روی تخته آشپزخانه به صورت یکدست و منظم خرد کنید.

    مرحله سوم : مخلوط کردن نخود و بلغور و گندم

    آبی که در برنج، نخود و بلغور گندم ریخته بودید را دور بریزید و آن ها را یک بار دیگر بشویید. سپس نخود و بلغور گندم را با یکدیگر مخلوط کنید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش جو جا افتاده و سنتی

    مرحله چهارم : پختن حبوبات آش دوغ

    در این مرحله نوبت به پخت حبوبات می‌رسد. یک قابلمه انتخاب کنید و مخلوط بلغور گندم و نخود را در آن بریزید و به آن آب اضافه کنید. میزان آب اضافه شده باید به اندازه سه بند انگشت بالاتر از مخلوط نخود و بلغور گندم باشد. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا به آرامی پخته شوند.

    مرحله پنجم : اضافه کردن سبزی

    بعد از اینکه مخلوط بلغور گندم و نخود پخته شد، سبزی خرد شده را به همراه برنج به قابلمه اضافه کنید. بعد از اضافه کردن خوب مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس به آن ۳۰ دقیقه وقت دهید تا سایر مواد نیز به خوبی بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کاچی همدان با بلغور گندم

    مرحله ششم : آماده کردن دوغ

    در این قسمت از طرز تهیه آش دوغ، دوغ را آماده کنید. آن را در قابلمه‌‌ای بزرگ بریزید و یک تخم مرغ را در آن بشکنید و به دوغ اضافه کنید.

    مرحله هفتم : ترکیب کردن دوغ و تخم مرغ

    دوغ را روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. باید مرتب مواد را هم بزنید تا تخم مرغ به خوبی حل شود. به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب قابلمه با گنجایش مناسب مهم است، چون قرار است سایر مواد پخته شده را به این قابلمه اضافه کنید.

    مرحله هشتم : اضافه کردن حبوبات به دوغ

    بعد از اینکه دوغ به جوش آمد، سایر مواد پخته شده در قابلمه دیگر که شامل سبزی آش، برنج، نخود و بلغور گندم است را به دوغ اضافه کنید. لازم است که در این مرحله، به خوبی مواد را هم بزنید و ترکیب کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شه له مین کردستان

    مرحله نهم : زمان دادن برای پخت

    در مرحله آخر باید به طور مداوم به مدت زمان ۴۵ دقیقه آش را هم بزنید تا کاملا مواد پخته شوند و به جوش آیند. در این مرحله نیز باید نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید.

    مرحله دهم : سرو و تزئین آش دوغ با نعنا داغ

    در نهایت بعد از پخته شدن آش دوغ، اجاق را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی سرد شود. می‌توانید آش دوغ را با پیاز داغ یا نعناع داغ تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش عباسعلی به روش کرمانشاهی

    طرز تهیه آش دوغ محلی

    نکاتی در تهیه آش دوغ اردبیلی:

    •  تمام موارد سبزی آش را به یک اندازه استفاده کنید، به عنوان مثال اگر از نعناع بیش از اندازه استفاده کنید، آش دوغ شما تلخ خواهد شد.
    •  اگر بخواهید آش شما عطر و طعم بهتری بگیرد و به طعم سیر علاقه‌مند هستید، در مراحل پایانی پخت آش، دو حبه سیر خرد شده  را به آن اضافه کنید.
    •  در آش دوغی که در شیراز پخته می شود، از گوشت چرخ کرده نیز استفاده می‌کنند. در روش آش دوغ شیرازی گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز و زردچوبه می‌پزند و مابقی روش پخت را مانند بالا ادامه می دهند. در ضمن در آش دوغ شیرازی به جای بلغور گندم از لپه استفاده می‌شود.
    •  روش تهیه آش دوغ که در بالا یه آن پرداختیم، خاص مناطق غربی و کردنشین ایران است.
    •  طرز تهیه آش دوغ که به شما آموزش داده شد برای چهار تا شش نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه‌ آش شولی

    امیدواریم که طرز تهیه آش دوغ برای شما مفید بوده باشد. آش دوغ مانند بسیاری از انواع آش‌های دیگر، در مهمانی ها سرو میشود. در بعضی مناطق سردسیر کشور هم، از این آش در ماه مبارک رمضان و برای غذای افطاری استفاده می‌کنند.

    سوالات متداول در طرز تهیه آش دوغ اردبیلی

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه آش دوغ اردبیلی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    آیا بلغور در آش دوغ لازمه؟

    خیر بعضی حبوبات در این آش را می‌توانید حذف یا اضافه کنید؛ مثلا به جای نخود می‌توان از لپه استفاده کرد. همچنین می‌توانید تخم مرغ و بلغور را از مواد اولیه آش حذف کنید.

    آیا در آش دوغ کوفته هم می‌ریزند؟

    بله در بعضی مناطق مانند شهر اردبیل در ترکیبات آش دوغ کوفته هم اضافه می‌کنند که بسیار خوشمزه و لذیذ می‌شود.

    سبزی مورد استفاده در آش دوغ چیست؟

    سبزی آش دوغ شامل تره، گشنیز و نعناع است و می‌توانید از برگ چغندر و اسفناج و برگ سیر استفاده کنید. در صورت نداشتن سبزی تازه از سبزیجات خشک کمک بگیرید.

    چرا آش دوغ خیلی ترش می‌شود؟

    ترشی آش، به دوغ مورد استفاده شما بستگی دارد. اگر دوغ خیلی ترش باشد، طبیعتا آش دوغ شما خیلی ترش می‌شود.

    اگه آش دوغ خیلی ترش شد چه جوری شیرین کنیم؟

    اگه آش زیاد ترش شد، می‌توانید مقداری دوغ یا ماست شیرین را با همزن کاملا هم بزنید و به آش اضافه کنید. همچنین می‌توناید مقداری جوش شیرین اضافه کنید تا ترشی آش شما تعدیل شود.

    طبع آش دوغ سرد است یا گرم؟

    طبع آش دوغ سرد است. می‌توانید با اضافه کردن فلفل قرمز و سیاه طبع آن را گرم کنید.

    چه دوغی برای آش دوغ استفاده کنیم؟

    برای آش دوغ از دوغ مایل به ترش استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که نباید در تهیه این آش از دوغ گازدار استفاده کرد.

    چرا آش دوغ میبره؟

    اضافه کردن یهویی ماست به آش دوغ و همچنین هم نزدن آش هنگام اضافه کردن آب باعث بریدن آش دوغ می‌شود. برای جلوگیری از بریدن آش دوغ آب را آرام آرام اضافه کرده و مدام هم بزنید و برای اضافه کردن ماست حتما ماست را خوب هم بزنید و در حالی که آش را در جهت عقربه‌های ساعت هم می‌زنید ماست را به ترکیب آش اضافه کنید. اضافه کردن تخم مرغ به آش هم باعث جلوگیری از بریدن آش می‌شود.

    ۳.۹/۵ (۳۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴۹ دیدگاه ها

    1. خخخخخخخخخخ اینکه گفتید شیرازی ها قیمه می پزند نه اش دوغ با حال بود البته زمان پخت لپه کمتر است شاید برای همین لپه می ریزند اما طبع نخود باطبع لپه متفاوت است من یک سال بهمن شمال منطقه اب پریا مسافر بودم یک بنده خدا روی پیک نیک اش دوغ فروشی درست می کرد خوردم بد نبود با سبزی های محلی شمال اما هیچ اشی اش رشته کرمانی نمی شه

    2. آش دوغ اصلش برای اردبیل هستش
      سرچ هم بکنید میار ه براتون
      با احترام بقیه شهر ها از اردبیل ایده گرفتن
      آش دوغ اردبیل نخود میریزن و کوفته

    3. سلام من آش دوغ ترش خیلییییییی دوس دارم و اصالتن اردبیلی هستم آش دوغ اصیل فقط برای اردبیلی بقیه اش سوسول بازیه?

    4. من ساکن اسد آباد همدان هستم اش دوغ اسدآباد معروفه این اش مخصوص فصل بهاره به جای سبزی ما اسفناج یا برگ چغندر میریزم بدون نخود با پیاز داغ وسیر داغ فراوان

    5. من ساکن اسد آباد همدان هستم اش دوغ اسدآباد معروفه این اش مخصوص فصل بهاره به جای سبزی ما اسفناج یا برگ چغندر میریزم بدون نخود با پیاز داغ وسیر داغ فراوان

    6. سلام وقت بخیر من اردبیلی هستم اصالتن ما بلغور و فلفل نمیزنیم آموزشتون اشتباه هست لطفا صحیح آموزش بدین…بجاش کوفته قلقلی میندازیم

    7. من خیلی این اش رو دوست دارم عاعالیه هر دو هفته واسه خودم میپزم عالیهه و خوشمزه من تخم مرغ و بلغور نمیریزم از سبزی تر هم استفاده نمیکم هیچوقا همیشه سبزی خشک میریزم

    8. اش دوغ اصلش واسه اردبیله
      هیچ کسیم بلغور و گندم و اینجور چیزا نمیریزه
      برنج و نخود و سبزی و بعضا کوفته

    9. برای هر دو کیلو دوغ یه تخم مرغ؟ یعنی میخوام یه دیگ آش دوغ بپزم با ۱۲ کیلو دوغ ۶تا تخم مرغ بندارم؟!!!!

    10. عالی بود من که عاشق آش دوغ اردبیل هستم ??اما ما بلغور نمیریزیم فقط برنج ونخود میریزیم البته مادرم اینطوری درست میکنه من هم مثه مادرم میپزم البته مدلی که تبریزیا درست میکنند ونمیدونم که روشش چطوریه؟

    11. با دستورهای دیگر فرق داشت مخصوص در مورد پختن نخود و بلغور باید بکم بلغور سریعتر میپزه بنظرم برنج وبلغور در یک تایم نزدیکتر میپزن ولی دستتان درد نکنه

    12. من اش دوغ مناطق مختلف ایران راچشیده ام.
      کدبانو های تبریز ی نکات ظریف تری را اعمال میکنند
      که اش رادلپزیر ترمیکند.
      البته انتقال تجربه مادربزرگ هابه نسلهای بعدی حاصل
      چنین آش خوشمزه وبیادماندنی است.

    13. شیرازی ها دیگه اش نمیپزن قیمه میپزن فقط به جای اب دوغ داخلش میرزن البته به مدل پختشون احترام میزارم

      1. من خودم اردبیلی هستم ندیدم تا حالا کسی بلغور و گندم تو آش دوغ بزنه…در ضمن حتما ساقه گشنیز تازه رو هم بریزین توش عالی میشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.